Jong paard sterker maken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Jong paard sterker maken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:18

Mijn 4 jarige paard heeft linksom nog ontzettend veel moeite met de galop. Rechtsom is hij al behoorlijk bevestigd, kan ik hem ook wat meer gaan sluiten en zijn volte's geen probleem.

Linksom galoppeert hij braaf aan, in de overgang komt hij wel even omhoog maar dat is denk ik een kwestie van nog beter zijn balans vinden.

Hij gaat erg hard en ik ben dan ook veel bezig met schakelen en volte's rijden. Linksom valt hij in galop nog erg over zijn buitenschouder weg. Ik begrens hem daar al in, maar het is niet een kwestie van niet willen, maar een kwestie van nog niet sterk genoeg zijn.

Nu ben ik dus, samen met mijn instructrice bezig met oefeningen om hem sterker te maken.
Zelf merk ik dat zijn linkerachterbeen zijn zwakke punt is. Die heeft duidelijk nog een stuk minder kracht dan zijn rechterachterbeen. Om dit te verbeteren pak ik dus regelmatig kleine stukjes schouderbinnenwaarts mee linksom, zodat dat been beter gaat ondertreden en sterker wordt.

Andere oefeningen die we doen zijn dus regelmatig de galopovergangen oefenen en zowel in draf als in galop overgangen naar voren rijden en weer terug.

Ik heb zelf het idee dat we zo op de goede weg zijn, maar ben benieuwd of mensen misschien nog andere tips en ideeen hebben?

Het liefst zou ik lekker met hem naar buiten gaan en lange stukken rechtuit flink het gas indrukken. Helaas is hij nogal fris in zijn kop en krijg ik bij een lekkere galoppade bokken om mijn oren die ik niet kan uitzitten. Dat zit er dus even niet in.

Zoals ik al heb aangegeven, ik heb dus les, we zijn op de goede weg, maar 1000 bokkers weten meer dan 1, dus kom maar op met die oefeningen!

Bo_Y

Re: Jong paard sterker maken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:28

ik zou zeggen lange rechte einden gallopperen, maar je geeft zelf al aan dat dat niet haalbaar is. Misschien wel een optie op te gaan oefenen om naar buiten te kunnen, is wel lekker voor de afwisseling. (maar het moet wel veilig blijven. Verder denk ik dat je al heel goed bezig bent met trainen, gewoon lekker door gaan.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:30

Ja dat klopt hoor, we zijn ook bezig om naar het bos gaan uit te bouwen. Hij wordt er alleen verschrikkelijk heet van, en met die drukke weg die hij moet oversteken als hij naar huis rent...
Nou ja, na het ongeluk met mijn merrie ben ik gewoon niet zo dapper meer.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:31

Is 'ie wel (zo goed als) recht Iris? Raz heeft dit ook, toevallig ook linksom, maar dat komt omdat ze scheef/linksgebogen is. Merk nu dat we meer aan het rechtrichten zijn ook de linkergalop stukje bij beter sterker word :j.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:31

Babel schreef:
Ja dat klopt hoor, we zijn ook bezig om naar het bos gaan uit te bouwen. Hij wordt er alleen verschrikkelijk heet van, en met die drukke weg die hij moet oversteken als hij naar huis rent...
Nou ja, na het ongeluk met mijn merrie ben ik gewoon niet zo dapper meer.

nee, dat kan ik me echt heel goed voorstellen.. Buitenrijden is harstikke leuk, maar het moet vooral veilig zijn....

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:36

Mijn paard is in de galop veel sterker geworden door op de volte van stap aan te galoperen. En dan de volte steeds kleiner te maken. Maar je paard moet wel goed recht zijn om dit te kunnen doen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:40

hmm,. hij is niet sterk op het linkerachterbeen, maar rechtsom is wel zn betere kant qua galop?

Als je linksom galopeerd is het rechterachterbeen het "afzet" been, en zou hij daar juist zwakker op zijn. (of beter gezegd: als hij rechtsom wel goed galopeerd, zet hij af met links achter, weet je zeker dat je het goed voelt?)

Veel blijven schakelen, telkens korte stukjes galoperen in de bak, vaak even aanspringen en proberen toch wat te sluiten, en als je de kans hebt inderdaad lekker naar buiten gaan en rechte lange paden afgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:42

Probeer veel te galopperen op de tweede hoefslag. Lange stukken rechtuit.
Ik PB je ook even.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:46

Klopt Muiszje, maar de stukken rechtuit die gaan ook al best aardig. De stukken op de volte heeft hij moeite mee en dan komt er dus meer kracht op zijn linker achterbeen. Of ben ik nou weer eens in de war met links en rechts :o

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:49

nee, opzich klopt het wel hoor, zeker op de volte, dan moet ie ook zn binnenachterbeen meer onder de massa zetten en komt het er ook op aan dat hij daar genoeg kracht heeft.

Over het algemeen denk ik dat schakelen, volte openen en sluiten en telkens korte stukjes galoperen helpen.

Succes ermee!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:51

Vooral veel overgangen rijden, schouderbinnenwaarts proberen in galop?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:53

Fijn dat jullie meedenken :) Theorie kan soms zo lastig zijn!

@BeautyEmily: daar ben ik toevallig vorige week rustig aan mee begonnen in de les, nog niet schouderbinnenwaarts maar wel al schoudervoor. Wilde dat zelf nog niet gaan oefenen, heb liever goede begeleiding als ik nieuwe dingen ga doen.
Maar ik heb vanavond weer les, dus dan ga ik er inderdaad mee verder.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:05

Ik lees even mee, heb ook een jong paard. Hij is pas sinds april onder het zadel dus nog groen, maar ook moeite met galop.

Mijn tip is longeren met touwtjes of misschien dubbele longe, weet niet hoe ervaren je bent met longeren.
Ik heb al een paar keer bijgezet gelongeerd (niet heel strak trouwens) en ik laat m dan een paar keer aanspringen in galop, daar is hij wel beter van geworden.
In de les moet ik regelmatig kleine stukjes galopperen, van het aanspringen worden ze ook sterker. Met het rijden doe ik veel rechtuit en probeer de hoeken goed door te rijden.
Zal wel goedkomen, het kost ook gewoon tijd

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:11

Met longeren durf ik wel te zeggen dat ik ontzettend handig ben.
Ik moet zeggen, ik longeer niet zoveel meer. Door mijn stages en ontelbaar veel uren die ik toen aan longeren heb besteedt ben ik een beetje longeerbeu geworden O:)

Maar je hebt gelijk, longeren zou inderdaad goed moeten werken om hem sterker te maken dus dat ga ik maar weer wat vaker doen!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:15

Varieer ook veel met stelling naar binnen en stelling naar buiten.
Travers proberen te rijden op de volte is ook goed om meer kracht te krijgen,maar ik weet niet hoe ver je al bent.Hij is immers nog maar 4.
Ook in uitjes springen helpt goed.
Maak je er verder niet teveel zorgen over,met de schoudervoor ben je op de goede weg,komt vanzelf!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:22

wat je kan doen in draf tijdens het warmrijden.. Heel veel kleine/halve/3kwart voltes rijden van 10 meter.. en dat achter elkaar.. dus geen recht stuk ertussen.. Dit sterkt enorm de achterhand.. omdat ze moet wisselen van achterbeen, tijdens de draaing.. Je kan misschien dan meer linksom draaien, dan rechtsom

Suc6

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:25

Hahaha ja snap ik, longeren moet je niet te vaak doen dan word je het wel zat! Ik longeer ook niet vaker dan 2x in de week hoor! Maar naar mijn idee helpt t wel dus je kunt t altijd proberen!
Hierboven staat inuitjes springen en dat is ook een goeie. Anders gewoon met balkjes werken en dan de galop tussen de balken wat verlengen of verkorten. Is weer wat variatie en worden ze ook blij van (soms wat te blij ;) )

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:29

Lekker galoperen in het bos/buiten, zodra dat veilig kan natuurlijk. :D En juist veel in galop aanspringen en korte stukken galoperen. Dus rondje galoperen, terug naar draf weer netjes aan galoperen, terug naar draf etc. Maar let wel op dat je (ook met de andere tip´s) het niet overvraagt ;-) Het moet natuurlijk wel leuk blijven voor je paard, helemaal als hij dit moeilijk vindt. (Ik denk aan mezelf als ik niet meer kan in de sportschool en dat al je spieren trillen :o :o ;-))

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:37

Klopt helemaal Muc! Ik probeer het ook af te wisselen.
5x werken in een week vind ik meer dan genoeg bij een jong paard, dat is dan inclusief longeren en buitenritjes (tot nu toe alleen nog in stap)
Alle tips hier zijn wel super, maar als ik buitenritjes, springen en longeren in een week moet proppen kom ik niet meer toe aan het dressuurwerk.

Ga dus even goed bekijken hoe ik een goede balans kan vinden. Springen doe ik sowieso al niet hoger dan 60cm, en niet vaker dan eens in de 2 a 3 weken.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:46

muiszje schreef:
hmm,. hij is niet sterk op het linkerachterbeen, maar rechtsom is wel zn betere kant qua galop?

Als je linksom galopeerd is het rechterachterbeen het "afzet" been, en zou hij daar juist zwakker op zijn. (of beter gezegd: als hij rechtsom wel goed galopeerd, zet hij af met links achter, weet je zeker dat je het goed voelt?)

Veel blijven schakelen, telkens korte stukjes galoperen in de bak, vaak even aanspringen en proberen toch wat te sluiten, en als je de kans hebt inderdaad lekker naar buiten gaan en rechte lange paden afgaan.

kan het niet dat LA het stuwende been is en RA het dragende been? vandaar dat galop rechtsom beter gaat dan linksom (linksom stuwt te hard en duwt eigenlijk het paard uit de bocht dus). bovendien kan het zijn dat het paard danweer LV als dragend been gebruikt en dus liefst het meeste gewicht van zn voorhand op links zet ( uitbreken aan een kant en eventueel naar binnen vallen op de andere hand?)

kan hij SB (en dan ook echte SB en geen pootje over)? da's een goeie oefening om meer naar dragen ipv stuwen te gaan.
mijn ervaring met mijn scheef paard (klinkt goed he) is dat ze aan een kant wel in een correcte buiging blijven (= dragend been onder brengen) en aan de andere kant telkens teveel willen indraaien waardoor ze eigenlijk meer als een krab gaan lopen (de kont vliegt uit de bocht of het stuwende been duwt de achterhand teveel naar buiten).

bij mij heeft een dubbele lijn veel goeds gedaan in combinatie met grondwerk zonder bijzetten en dergelijke waarbij je bewust heel veel van richting wisselt waardoor het gewicht wel telkens omgezet moet worden. niet te lang doorduwen op de moeilijke kant, maar telkens omwisselen zodat hij met korte stukjes tegelijk omgesteld wordt. en dit is uiteraard eerst stap en drafwerk en pas later galop ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:50

@ Kynshiri, dat laatste wat je aangeeft doe ik nu inderdaad heel veel. Kleine volte's draaien en daarin achtjes rijden.

SB is nog niet bevestigd. Hij vindt sommige stukjes nog erg moeilijk. Ik geef de hulpen voor SB, dan doet hij een aantal passen keurig, op het moment dat ik merk dat hij het moeilijk gaat vinden stel ik hem weer recht. Daarna probeer ik het rustig opnieuw. Uiteraard beloon ik hem steeds uitgebreid.
Linksom moet ik hem heel erg begrenzen om te voorkomen dat hij teveel over zijn buitenschouder weg gaat lopen.

Maar goed, SB is dus nog niet perfect zoals het zou moeten, maar de basis zit erin en die proberen we nu steeds verder uit te breiden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:55

als je linksom moet begrenzen bij SB dan heb je volgens mij gewoon met een linksgebogen paard te doen... en dus met een dragend LA been en een stuwend RA.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:58

kynshiri schreef:
als je linksom moet begrenzen bij SB dan heb je volgens mij gewoon met een linksgebogen paard te doen... en dus met een dragend LA been en een stuwend RA.

Klopt, heeft Raz ook en die is linksgebogen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:59

Voltes links inzetten, en weer door rijden. Dus doen alsof je een volte opgaat, even een stukje volte pakken, en dan weer rechtdoor. En ook op de middenlijn en binnenhoefslagen in de linkergalop, en rechtmaken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:59

Nee hij is absoluut rechtsgebogen, als ik hem laat stappen zonder dat ik zelf iets doe heeft hij automatisch al iets rechterstelling.
Hij valt juist over die schouder weg omdat hij het moeilijk vindt naar links te buigen.