Dressuurpony doet aan crosscountry

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Dressuurpony doet aan crosscountry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:20

Hallo allemaal!

Ziehier Tequila, een mooie 6-jarige schimmel en een echt dressuurbeestje! Ze beheerst momenteel alle gangen, bij haar vorige eigenaren heeft ze wedstrijd dressuur (trainde BL1, liep BB2 op wedstrijd) en jumping (BB2 gelopen). Om een beetje af te wisselen zijn we een keertje (zelf) creatief geweest, en we hebben een paar sprongen, we hebben er 3 gemaakt op een uur tijd :o , in elkaar geprutst. Springen is helemaal niet haar beste vak, en onze houding, vooral bij het springen) is verergerd met haar zadel (het was het enige zadel dat op haar rug paste, het is aan paardenzadel omwille van haar sterke voorhand) Beide vonden we dat het zadel niet goed zat, maar we hebben het toch gekocht omdat het héél moeilijk is een zadel dat voor haar lekker zit te vinden.

We zijn nu vooral bezig met nageeflijkheid als we aan het dressuren zijn, even zagen we het niet meer zitten omdat we haar niet meer zo goed nageeflijk kregen, maar dat is nu over na een paar lessen en we hebben er weer zin in!

Met 'we' bedoel ik mijn vriendin en ik trouwens ;) We hebben haar samen gekocht, en omdat ik al wedstrijden ga rijden, en mijn vriendin haar wedstrijdpony artrose bleek te hebben en niet meer gereden mag worden, gaat zij met haar dressuur rijden op wedstrijd. Jumping komt later (wanneer zij haar brevetten heeft gehaald ;) )

Hier zijn de foto's, er zijn geen foto's van het inrijden, dat is nog in de piste gebeurd, ik heb ze in een collage gezet omdat anders de pixels enzo niet klopten.

Linksboven is het begin van voorwaarts neerwaarts :D
Afbeelding

upendo

Re: Dressuurpony doet aan crosscountry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:21

Ik vind de foto's te onduidelijk om te kunnen beoordelen, sorry. :Y)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:23

upendo schreef:
Ik vind de foto's te onduidelijk om te kunnen beoordelen, sorry. :Y)

Toch niet allemaal?
Ik heb ze geprobeerd afzonderlijk erop te zetten maar dat werkte niet ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:24

Wat ik zie is vooral een pony die naar beneden getrokken wordt..

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:26

Zijn idd onduidelijke foto's. Wat mij gelijk opvalt is dat je wat te groot bent/word voor de pony. Maar dat zou ook door de foto's zo kunnen lijken....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:28

Leuke pony, je beugels mogen alleen een heel stuk langer je zit nu heel erg in stoelzit. Verder mag je bij het springen je handen wat meer naar voren brengen.

Je bent voor het mooie iets te groot, maar als de pony wat minder iel zal worden zal het iets recht trekken. Ik vind het iig niet schrikbarend.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:29

ik vind je beugels veel te kort, het lijkt net of je er niet helemaal oppast en dat met hele korte beugels probeert op te lossen.
Je zadel ligt tever naar voren en belemmert volgens mij de beweging van het paard (schouders), vooral op de linker foto's te zien.
Laatst bijgewerkt door vanLotje op 15-06-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:29

Wat ik zie is iemand die afschuwelijk naar achter zit/hangt en een pony die op de voorhand loopt..
Dekje is ook te klein..
En handen die contant op de benen worden vastgezet.

Verder begrijp ik dat dit jou vrindin is? Dan mogen de foto's niet op HAW.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:30

Upendo: Ik vind dat trekken best meevallen. Het zou voor de TS fijn zijn als je je commentaar kunt onderbouwen!

TS: Op de foto's waarop je springt, blijf dan met je billen wat meer bij het zadel. Let op je handen dat je deze recht op houdt. Je hebt nu piano handjes. De foto linksboven vind ik een fijn beeld geven. Veel succes.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:33

upendo schreef:
Wat ik zie is vooral een pony die naar beneden getrokken wordt..

Dat is juist wat ik probeer tegen te gaan, dus ik hoop van niet, anders ben ik héél slecht bezig (;
Instructrice heeft er allesinds niets van gezegd dus...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:34

xShanty schreef:
Wat ik zie is iemand die afschuwelijk naar achter zit/hangt en een pony die op de voorhand loopt..
Dekje is ook te klein..
En handen die contant op de benen worden vastgezet.

Verder begrijp ik dat dit jou vrindin is? Dan mogen de foto's niet op HAW.

Neen, dit ben ik,
dekje schuift constant tussen het zadel, weet ook niet hoe dit komt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:34

lucifertje schreef:
Upendo: Ik vind dat trekken best meevallen. Het zou voor de TS fijn zijn als je je commentaar kunt onderbouwen!

TS: Op de foto's waarop je springt, blijf dan met je billen wat meer bij het zadel. Let op je handen dat je deze recht op houdt. Je hebt nu piano handjes. De foto linksboven vind ik een fijn beeld geven. Veel succes.

Nouja, kijk, die foto linksonder, dat geeft echt geen fijn beeld.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:35

ik zie iemand die te groot is voor de pony en om dat minder temerken de beugels te kort heeft.
de handen lijken op 1 plek vast te zitten.
ze leunt te ver naar achter.
de pony loopt teveel op de voorhand en lijkt constant in krul getrokken teworden.

ik vind dit geen fijn beeld geven

Sofiaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:40

je bent misschien wat te groot, maar echt last heeft die pony daar niet van hoor! er zijn miljoenen mensen die nog steeds op een shetlander rijden! dat vind ik pas erg. en van je te korte beugeles: de beugels moeten altijd wat korter als je een sprongetje wilt pakken. ik doe mijn beugels ook altijd iets korter, omdat ik nu eenmal vind dat mijn houding net iets beter is ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:45

In het begin waren mijn beugels ietsje langer, op een van de foto's kan je dat zien.
Beugels zijn idd korter door het springen.
Ik ben wel ietsje te groot, volgens mij niet storend voor de pony.
Lijkt ook wel zo omdat de foto's soms niet de goede grootte hebben. ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:14

De pony wordt alleen van voren gereden, niet van achter. Dat wil zeggen, je bent alleen maar bezig met het hoofd omlaag te rijden, maar als de achterkant er niet goed bij zit ziet het er niet goed uit ;)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:20

jumpiewumpie schreef:
Beide vonden we dat het zadel niet goed zat, maar we hebben het toch gekocht omdat het héél moeilijk is een zadel dat voor haar lekker zit te vinden.

>;) :n

Een zadel kopen, dat niet goed zit?
Hadden jullie niet beter een ervaren zadelmaker erbij kunnen halen? Je gaat geen zadel op je paard leggen dat niet goed zit... :roll:
Gewoon verder zoeken naar een passend zadel, voor (bijna) elk paard is een passend zadel te vinden, en anders zou je nog boomloos kunnen overwegen....

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:06

wereld schreef:
jumpiewumpie schreef:
Beide vonden we dat het zadel niet goed zat, maar we hebben het toch gekocht omdat het héél moeilijk is een zadel dat voor haar lekker zit te vinden.

Hadden jullie niet beter een ervaren zadelmaker erbij kunnen halen? Je gaat geen zadel op je paard leggen dat niet goed zit... :roll:
Gewoon verder zoeken naar een passend zadel, voor (bijna) elk paard is een passend zadel te vinden, en anders zou je nog boomloos kunnen overwegen....

Er was wel een iemand bij die veel wist van zadels, die had al gezegd dat ze een hele moeilijke schoft had, de vorige eigenaren zijn héél lang op zoek geweest, en er dan nog eentje kunnen vinden dat iets of wat betaalbaar blijft... Die persoon had ook wel gezegd dat het een zadel was waarop je heel goed op je houding moest letten, maar dat onze houding hierdoor wel erg zou verbeteren, omdat we echt overal op moesten letten. We hebben het zadel nog niet zo héél lang, dus misschien moeten we gewoon even wennen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:12

Ik denk dat ze met "zadel dat niet goed zit" bedoelt dat het voor haar niet goed zit... Niet voor de pony.

Vind het er ook niet erg fijn uit zien. Je zet je handen vast op je bovenbeen en leunt ontzettend achterover waardoor het er erg trekkerig uit ziet. Je hand moet soepel zijn en meegaan met de paardenmond. :)

Bij het springen mag je haar iets meer ruimte geven. :)

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:14

Volgens mij vonden haar vriendin en zij dag het niet goed zat maar lag het wel goed op de pont.
Verder moet je pony veel actiever dan pas kan je hem nageeflijk rijden. Anders loopt en wel mooi met zn koppie, maar eigenlijk is het dan helemaal niets..
Succes verder! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:22

wereld schreef:
jumpiewumpie schreef:

Het had sowieso geholpen als je de hele zin gelezen en gekopieerd had:
Citaat:
en onze houding, vooral bij het springen) is verergerd met haar zadel (het was het enige zadel dat op haar rug paste, het is aan paardenzadel omwille van haar sterke voorhand) Beide vonden we dat het zadel niet goed zat, maar we hebben het toch gekocht omdat het héél moeilijk is een zadel dat voor haar lekker zit te vinden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:09

Nou, het is helemaal niet zo dat voor ieder paard een passend zadel is te vinden, bovendien als een paard regelmatig veranderd, door bespiering en spek bijv. je zadel wat eerst goed zat ook niet meer past.
Maar nu even over het rijden:
Je kan het beste zonder beugels gaan oefenen, zodat je je benen lang maakt en goed rechtop blijft zitten!
En probeer je pony wat minder rond te rijden, ze mag veel meer ruimte krijgen van voor!
Rij gewoon lekker voorwaarts, zoals op de eerste foto en dan nog wat meer ruimte!
Veel succes!

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:22

Alsjeblieft voortaan je beugels langer. :) Ten eerste is het geen gezicht, ten tweede beïnvloed het je zit en de inwerking ervan. Verder loopt je paard echt ver achter de loodlijn, niet dat ik het kon toen ik zo oud was als jij, maar probeer meer met je benen te rijden ipv focussen op of je paard "rond" loopt. Zo ziet het er namelijk uit.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:24

hanny_jelke schreef:
ik zie iemand die te groot is voor de pony en om dat minder temerken de beugels te kort heeft.
de handen lijken op 1 plek vast te zitten.
ze leunt te ver naar achter.
de pony loopt teveel op de voorhand en lijkt constant in krul getrokken teworden.

ik vind dit geen fijn beeld geven

hier sluit ik mij bij aan!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:30

Leuke pony.
Wel heb je een strenge hand en zet je je handen vast.
Hier even opletten want dit is niet prettig voor de pony, en niet de goede manier.
Pony moet vanuit ontspanning nageeflijk worden.

Ook loopt ze wat op haar voorhand, dus veel overgangen rijden om haar daar vanaf te krijgen.