Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:20

Hoi,

Steeds vaker zie ik naar voren komen dat paarden in verzet komen door pijn. Is het een trend, of is het niet meer realistisch dat er wordt gesteigerd uit bijvoorbeeld verzet of dwarsheid? Of is het altijd een een reactie op een input van buiten af?

Graag jullie mening!

Ps. Ik heb hier verder geen problemen mee, maar ben erg nieuwsgierig hoe anderen hier over denken omdat deze problemen vaak worden afgeschoven op lichamelijke problemen.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:28

Of een vorm van staken...
Er staat een pony op de mange, en als daarvan de ruiter naar voren zit, dus de achterhand 'lichter' is, bokt ie'.
Dus da's gewoon slimheid.
Niets mee aan de hand, hij bokt gewoon graag.
En als je kijkt naar paarden die ingereden worden en er hangt voor het eerst een ruiter aan het zadel, dan zie ik geregeld een paard een keer bokken. Dat is toch ook niet door de pijn, maar omdat hij/zij het niet gewend is...

Toch???

PS:Dat neemt niet weg dat het ook nog door pijnklachten kan komen :+

Flutterby

Re: Steigeren/bokken is altijd een vorm van verzet uit pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:31

Hé, interessant topic!

Enerzijds kan het pijn zijn, maar in mijn ogen er zijn ook paarden die gewoon zo dwars zijn/geen zin hebben oid en het zo uiten.. (en een paard kan ook bokken uit joligheid toch?)

*stipje* :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:32

Joligheid is zeker een punt. Maar je hebt natuurlijk de vreugdebok en de woedebok, dat verschil moet duidelijk zijn. Maar is een woedebok echt opgekropte woede? Dat vind ik zo'n typisch punt.. Want is het echt een geestelijk ding, of komt het vooral door lichamelijke factoren dat een paard tot zo'n fysieke uiting komt?

Merk nu dat ik er over nadenk dat het verschil tussen bokken en steigeren toch wel groot is :+ Haha, nouja we zien wel haha.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:35

Mijn pony steigert weleens tijdens het buitenrijden, dit omdat hij dan per se ergens niet langs wil. Maar dit is alleen als ik alleen met hem weg ga. En eigenlijk bijna nooit. Maar het komt weleens voor.
En dan heeft ie zeker geen pijn, dus naar mijn mening steigeren paarden niet alleen door pijn.

Edit: over het bokken, mijn pony word boos op het moment hij een tikje (al raak je hem alleen al aan) van de zweep krijgt. En dit is ook niet van pijn. Dus het hoeft wederom niet altijd door pijn te komen.
Laatst bijgewerkt door bfsunshine op 13-06-10 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:36

Mijn paard steigerde vroeger heel veel omdat hij niet tegen 'druk' kon. Ik werd zenuwachtig, hij werd zenuwachtig, ik werd nóg zenuwachtiger, *boem* paard ontplofte. Vaak stonden we gewoon stil en steigerde hij dan opeens (voor een toeschouwer) uit het niks. Ik voelde al stilstaand altijd de spanning onder me steeds groter worden, en was zelf te bang voor een explosie, om hem vooruit te rijden.

Hier dus geen steigeren uit pijn, maar door het gevoel van de ruiter over te nemen. Het is dan ook opgelost door er op een dag op te klimmen met een "en dan" gevoel, niet meer gesteigerd sindsdien :+

Volgens mij moet er dus niet altijd pijn aan de basis liggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:40

Steigeren en bokken kan heel goed "gewoon" verzet zijn, daar hoeft geen lichamelijke pijn oorzaak voor te zijn, het kan ook zijn dat er iets wordt gevraagd op een manier die het paard mentaal niet aankan.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:43

roxxxiejjj schreef:
Mijn pony steigert weleens tijdens het buitenrijden, dit omdat hij dan per se ergens niet langs wil. Maar dit is alleen als ik alleen met hem weg ga. En eigenlijk bijna nooit. Maar het komt weleens voor.
En dan heeft ie zeker geen pijn, dus naar mijn mening steigeren paarden niet alleen door pijn.

Edit: over het bokken, mijn pony word boos op het moment hij een tikje (al raak je hem alleen al aan) van de zweep krijgt. En dit is ook niet van pijn. Dus het hoeft wederom niet altijd door pijn te komen.

Mijn vorige vaste pony bokte al als je je hand uitstak, ook al had je geen zweep vast. Was overigens best we lollig, ik wilde hem op zijn kont belonen, begint dat ponytje in eens te bokken :P
Stank voor dank zeggen we dan maar :+

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:01

Nou soms kan een paard gwn niet wegkomen van wat 'eng' en/of 'pijnlijk' is, dan gaan ze vechten. Bokken dus. En als ze speels zijn - meestal weet je wel welk paard nou speels is of niet - bokken ze ook wel eens, lijkt mij =)

Of heb ik het nou fout?

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:56

Ik zie het ook als een vorm van staken en die van mij had er echt een houtje van als het haar te moeilijk werd gooide ze die kont omhoog

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:41

Het is meestal een teken dat er iets niet goed zit. Maar ik heb een poosje een 18jarige Welsh gereden (western, reining) die het helemaal fantastisch vond op wedstrijd. Dan ging het heel aardig beheerst het eerste deel van de proef, maar als we de bocht uit kwamen waarna de rundown ingezet moest worden, kwam er eerst een enorme vreugesprong/bok, waarna hij zich heel enthousiast in de rundown stortte. Als hij ijzers zou hebben geaccepteerd, had hij ook nog super sliding stops kunnen maken :))
Ik kreeg altijd 5 strafpunten voor verzet als hij dat deed, maar het was bij hem echt puur van "Yiiiiihaaaaaa!!!" :D

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:43

Mijn draver steigert vaak, als hij te lang stil staat, voor de wagen. Eerst gaat hij klauwen met een voorbeen. Als hij dan niet vlug genoeg mag lopen, gaat hij even de lucht bekijken. Bij hem is het ongeduld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:55

Nou ik heb hier een dwarskop die steigert om haar zin te krijgen, uit dominantie, niks lichamelijk mis met d'r ;)

Vroeger een Tinker gehad die als ze geen zin meer had in 't rijden als een blok stilstond en als je dan nog durfde aansporen steigerde ze, deed je 't weer dan wat hoger enz. Die had maar wat goed door dat mensen steigeren meestal eng vinden en er dan wel mee ophouden.

En mijn KWPN merrie steigerde als ze iets eng vond en ze moest erlangs, ook een manier om onder het werk uit te komen. Ze bleef staan omdat ze iets eng vond en als je dan aanspoorde steigerde ze en draaide op d'r achterbenen om. Als je af stapte liep ze gewoon achter je aan naar het 'enge' toe, wel snuivend maar verder geen probleem.

Dat zijn dus al 3 gevallen waar geen lichamelijke reden voor is en heb er nog nooit een gehad die wél een lichamelijke oorzaak had, zou je je bijna afvragen of dat wel zo vaak voorkomt als gedacht wordt ;)

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:56

Voorbeelden genoeg dus he, dat het lang niet altijd pijn betekent.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:14

Steigeren is vaker dominatie dan pijn of staken, zeker bij hengsten.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:16

Mijn paard steigerde eerst ook.
Op de buitenrit omdat ze moest stilstaan en ze dat niet wou.
Nu zijn we vorig jaar achterover gevallen, en heeft ze het denkt ik afgeleerd? want ze doet het niet meer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:45

Steigeren, bokken,staken.....er is altijd iets fout als dat gebeurd.
Bokken/steigeren van een paard in het land, is spelen , maar onder de man is het toch echt voor 99% dat er ergens iets niet goed zit tussen mens en paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:50

Idd, bokken heeft vele redenen.

Idd van frissigheid of goed in zen vel zitten. Meestal is dat in combinatie van veel op stal en dan ff te moeten exploderen.

Dan heb je idd paarden die bokken als reactie op externe factoren. Tja het ene paard gaat op de vlucht, de andere geeft een paar bokken en sommigigen verstijven juist (of combinaties van de voorgaande)

En dan heb je idd het bokken dat vaak wijst op pijn, onbegrip.
Slecht passend tuig, lichamelijke pijn of rijvaardigheid.
Ook hier zie je veel verschillende manieren van reageren, van niet vooruit te branden, tot rennerig, van kijkerig tot stakend of protest.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:27

Kan pijn zijn maar vaak is het rebelsheid.. laten merken dat ze niet akkoord gaan met het een of ander. Ik had paardje dat begon te bokken als ik teugels te straks hield (waren al redelijk lang maar dus niet genoeg)of een als ze even zotjes wouden doen (even versnellen) en je houd ze dan te lang tegen durven ze ook wel te bokken.. opgekropte energie die er langs een of andere manier uit moet :) Eentje dat dribbelt als hij wordt voorbij gestoken en hij niet mee mag, en deze durft ook af en toe beetje te steigeren uit hyperactiviteit. Het moet natuurlijk wel allemaal veilig blijven :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:30

aerdenhout1 schreef:
Bokken/steigeren van een paard in het land, is spelen , maar onder de man is het toch echt voor 99% dat er ergens iets niet goed zit tussen mens en paard.

Dus een vreugdebok voor een rengalop is in jouw ogen ook uit pijn?

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:51

Mijn paard komt ook iets omhoog als er iets is waar hij niet langs wil/durft. Zodra hij weer met 4 benen op de grond staat geef ik hem een trap waardoor hij naar voren springt en er vervolgens gewoon langs loopt! Het is absoluut geen pijn maar op dat moment een miscommunicatie tussen paard en ruiter! (denk ook dat aerdenhout dat bedoeld?!)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:52

En als tijdens het rijden een paard te dicht achter je komt, en hij bokt er een keer naar is het ook geen pijn...

Dus ik denk dat 75% ongeveer door pijn enzo komt...
Toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:54

Je hebt bokken en bokken. Mijn pony bokt zelden, af en toe een huppeltje als vreugdebok. Maar wanneer ze echt ergens last van heeft (hormonen, zadel enz) dan gaat ze opeens heel gemeen bokken, snel achter elkaar. En dan is er dus ook vrijwel altijd iets aan de hand met haar.

Naar een ander paard bokken doet ze ook af en toe, maar dat is dominantie wat ik er niet helemaal uit krijg.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:04

ze kunnen het doen
ter waarschuwing. bevoorbeeld als je
er iets te dicht achter loopt.
dan is het denk ik meer van
tot hier en niet verder.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:10

roxxxiejjj schreef:
aerdenhout1 schreef:

Dus een vreugdebok voor een rengalop is in jouw ogen ook uit pijn?

Nee dat is inderdaad vaak joligheid, maar kan ook betekenen dat ze beweging te kort komen en hun energie niet voldoende kwijt zijn.
Het hoeft lang niet altijd pijn te zijn. Dominantie kan, maar zoals ik al zei, dan klopt er ergens iets niet in de verhouding mens en paard. Verzet met rijden is meestal dat het paard iets niet begrijpt.