Na een paar sprongen weigert hij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Na een paar sprongen weigert hij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:16

ik kon geen passende titel vinden maarja
Hey iedereen.
Sinds kort zit ik de pony van mijn vriendin bij te rijden omdat zij ergens naartoe moet.
Nu ben ik zelf spring-verslaafd en de pony springt echt SUPER!
Maargoed nu ons 'probleempje'. In het begin spring ik een beetje in , lage balkjes etc en dan begint het echte springen.
De pony springt echt super maar na een paar sprongen kapt hij er gewoon mee. Dan krijg je hem er gewoon niet meer over en weigert hij voor elke sprong terwijl hij bij DEZELFDE hoogt in het begin er gewoon makkelijk overheen vliegt.
Nu ben ik niet de enige die dat probleem heeft met die pony , hij doet het met iedereen.
Ik zou nu toch wel een paar tips willen weten want wanneer ik met mijn eigen paard spring doet hij dat nooit.

xx

EDIT: Het ligt ook niet aan de hoogt van de sprong want ook al is het super laag weigert hij steeds na gewoon een paar keer eroverheen springen.
Laatst bijgewerkt door Appelsapje op 13-06-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Re: Na een paar sprongen weigert hij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:17

mischien heeft hij ergens pijn?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:17

Misschien moet je niet continu hetzelfde springen? En hoe vaak spring je? Ik kan het ook begrijpen dat je paard er geen zin meer in heeft als je al 3x in de week springt ofzo ?
Of misschien doet het na een tijdje pijn ? Hoe zit je er zelf op? Klap je hard terug in het zadel?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:18

Inderdaad heeft hij ergens pijn of verzuurt hij? Hoe oud is de pony?

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:23

Sabinee__ schreef:
Misschien moet je niet continu hetzelfde springen? En hoe vaak spring je? Ik kan het ook begrijpen dat je paard er geen zin meer in heeft als je al 3x in de week springt ofzo ?
Of misschien doet het na een tijdje pijn ? Hoe zit je er zelf op? Klap je hard terug in het zadel?

Ik spring niet hetzelfde altijd hoor het zijn gewoon bij alle soort sprongen , een oxer een muur vanalles!
Ik spring zelf alleen maar 2 x per week maar ik weet wel dat mijn vriendin wel vaker met hem sprong dus mischien ligt het daar aan.
Ik denk dat het ook niet aan mijn houding ligt (mischien wel deels) omdat hij dit met IEDEREEN doet.

judith370: Ik denk het niet hoor. Onlangs zadelpasser nog langs geweest omdat hij een nieuw zadel nodig had.
(nu ik eraan denk kon het ook met zijn oude zadel te maken hebben)

Aukelizzy: Pony is zelf 9 jaar oud dus zeker nog fris! Hij doet dit trouwens alleen bij springen want bij dressuur is hij echt super en hij kan ook 1m Springen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:24

Of hij vind het gewoon niet leuk meer na een aantal keer gesprongen te hebben. :)

Pijn lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat hij in het begin wel gewoon springt. Of je moet heel beroerd in het zadel zitten, dat dat pijn gaat doen.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:26

Quir schreef:
Of hij vind het gewoon niet leuk meer na een aantal keer gesprongen te hebben. :)

Pijn lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat hij in het begin wel gewoon springt. Of je moet heel beroerd in het zadel zitten, dat dat pijn gaat doen.

Ik weet het niet hoor ik kan niet de gedachte van een paard lezen :+
Inderdaad , pijn lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:35

Misschien vind hij het gewoon niet leuk :+ ?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:36

Er is in ieder geval een reden waarom hij het niet meer doet. Gezien het feit een paard niet denkt; Hé ik ga mijn baasje eens lekker pesten.

Er is echt een reden, alleen dan uitvinden wat. Pijn dan springen ze in het begin al niet goed. Heb je een borsttuig om? Dat kan ook nog wel eens hinderen op de sprong en kan zelfs pijn doen met springen.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:42

Quir schreef:
Er is in ieder geval een reden waarom hij het niet meer doet. Gezien het feit een paard niet denkt; Hé ik ga mijn baasje eens lekker pesten.

Er is echt een reden, alleen dan uitvinden wat. Pijn dan springen ze in het begin al niet goed. Heb je een borsttuig om? Dat kan ook nog wel eens hinderen op de sprong en kan zelfs pijn doen met springen.

Geen borsttuig en ook geen enkele hulpmiddel gewoon : Zadel , zadeldekje, peesbeschermers en hoofdstel

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:45

Hmm en hij doet het ook niet elke keer wanneer hij toevallig een balk aangetikt heeft? Niet goed uitkwam, noodsprong, oid?

En als je dan de hindernis lager zet of een kruisje, springt hij dan wel weer gewoon? Of een stijltje en dan aan de zijkant twee balken neer leggen, soort trechter van de sprong maken.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:59

Quir schreef:
Hmm en hij doet het ook niet elke keer wanneer hij toevallig een balk aangetikt heeft? Niet goed uitkwam, noodsprong, oid?

En als je dan de hindernis lager zet of een kruisje, springt hij dan wel weer gewoon? Of een stijltje en dan aan de zijkant twee balken neer leggen, soort trechter van de sprong maken.

Nee hoor , en sprong lager zetten helpt ook niet. Trechter had ik nog niet over nagedacht zal ik vandaag zeker proberen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:00

Hoe gaat het met losspringen?

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:19

ZusJacobs schreef:
Hoe gaat het met losspringen?

Super ! hij doet helemaal niets maar wanneer het werk begint...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:40

En dan bedoel je? Wanneer je erop gaat of wanneer de hindernissen hoger komen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:45

Pijn lijkt mij dan idd ook onwaarschijnlijk. Als je zeker weet dat hij geen pijn heeft denk ik toch dat hij je aan het uit proberen is.

Als ik jou was zou ik hem gewoon aanrijden en wanneer hij stopt ervoor blijven staan en vanuit stilstand erover heen. Dus niet telkens opnieuw aanrijden want dan beloon je hem omdat hij stopt. Als het niet al te hoog staat kun je gewoon vanuit stilstand erover heen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:57

Vind jij het onbewust zelf niet spannender wanneer het hoger gaat?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:22

Pijn lijkt mij juist heel waarschijnlijk :P of zeg ik nou iets heel raars...

Pony heeft de eerste paar keer nergens last van, waarschijnlijk bij de landing is er iets wat paard pijn doet, paard wil niet meer springen wat afzetten associeerd het paard na een paar keer met pijn...

Misschien is jullie landing toch niet zo soepel als je denkt?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:40

__PSM__ schreef:
Pijn lijkt mij juist heel waarschijnlijk :P of zeg ik nou iets heel raars...

Pony heeft de eerste paar keer nergens last van, waarschijnlijk bij de landing is er iets wat paard pijn doet, paard wil niet meer springen wat afzetten associeerd het paard na een paar keer met pijn...

Misschien is jullie landing toch niet zo soepel als je denkt?

Dan doen ze dat ook echt wel na de eerste sprong en paarden zijn niet dom, als het de vorige keer pijn doet. Dan doet het nu ook pijn en springt ook niet meer.

Ik verwacht echt geen pijn. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:46

Klinkt mij alsof het paard toch verzuurd in de spieren en het daarna gewoon niet meer 'kan'. Hij komt niet zomaar in verzet, daar is een reden voor. Verzuring kan ook weer weg-ebben en daardoor zou het kunnen dat hij de keer daarna, dat je springt, hij de eerste sprongen wel weer gewoon springt.. tot hij weer verzuurt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-10 16:50, in het totaal 3 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:47

spring je elke dag of af en toe?

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:52

Het kan natuurlijk ook dat de pony je uitprobeert. De pony is niet gek, die weet dat ie hard komt te werken na het inspringen; dat de sprongen hoger worden, moeilijkere sprongen, parcour etc.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe weigert hij? Echt vies zodat het lijkt alsof hij erover heen gaat maar op t einde gewoonweg stopt of steigeren dat je hem niet eens naar de hindernis toe krijg gereden? Of voel je al dat hij er niet over heen wil, omdat hij rustiger gaat draven/galoperen?

Bij verschillende 'weigeringen' heb je ook verschillende aanpakken. Als hij dus echt gaat steigeren enzo, is het enige dat helpt een goed pak slaag. Ook als hij erbij bokt, zweep erbij. Want bokken mag gewoon niet.
Als ie vies stopt dan moet jij vies rijden, dus laten denken dat ie niet hoeft te springen (steeds kleine voltes rakelings langs de hindernis rijden, dus dat het lijkt alsof je zou kunnen gaan springen, maar dat je er eigenlijk gewoon een kleine volte voor rijdt) en dan op het moment dat hij denkt fijn te zijn dressuren rijd jij m over de hindernis. Hier ook natuurlijk been, zweep erbij en naar achter blijven zitten, want hij kan nog altijd weigeren.
Als je voelt dat ie rustiger gaat rijden met gevolg dat ie gaat stoppen heb ik ook maar 1 tip; been en zweep erbij en naar achter blijven zitten tot je voelt dat ie echt springt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:59

Ik heb ook 'zo'n' pony. Die van mij springt en dan ineens stopt ze ermee en gaat dan niet eens meer over een balkje heen.

Toen ik mijn pony net had, ging ze niet eens over een balkje heen en balkjes lopen was een drama. Wat ik heb gedaan is, dressuren. Heel veel overgangen en buiten rechtuit galopperen en schakelen in de galop. Waarom? Zodat ze achter sterker werd. Na een tijde weer eens een balkje in de bak gelegd en ze ging er super overheen. Volgende keer eens een lijntje met balkjes neergelegd en weer super. Ik heb het vervolgens steeds wat meer opgebouwd en nu stopt ze alleen met springen als ik te lang door gaat.

Springen kost heel veel kracht en dat moet wel langzaam opgebouwd worden. Stop niet als het paard er al genoeg van heeft of als het paard niet meer kan. Maar stop de komende tijd gewoon al na 2 goede sprongen (al is het maar inspringen). Ga met de dressuur aan de slag en zorg dat ze sterker wordt achter. Dan kan je het springen steeds wat meer opbouwen, maar blijf voorzichtig wordt vooral niet overmoedig en denk 'ik kan er nog wel eentje springen'. Dat laatste komt iedereen wel een keer tegen en ik kan je zeggen dat je paard daar vaak alleen maar slechter van wordt in plaats van beter.

Succes en geef het de tijd :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:12

Het kan inderdaad met pijn te maken hebben. Ik zou er eens een dokter naar laten kijken om het zeker te weten

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:35

Staat de pony op ijzers toevallig? Soms is het zo dat ze de hoeven helemaal hoog hebben opgevouwen. Heb het wel eens gezien bij een pony, waar ze ook niet wisten wat er nu mis ging. deed zichzelf zonder springsingel steeds zeer.
Is eventueel wel te verhelpen met een springsingel.