Urlie en ik @ instructieweek 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvie_Juudje

Urlie en ik @ instructieweek 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 15:46

Afgelopen week zijn Urlie en ik op instructieweek geweest bij de KNHS.
Het was een allround week waarbij dus gedressuurd, gesprongen en gecrost werd.

Urlie en ik zijn inmiddels een aantal keer M1 gestart, daar is nog een hoop bij te verbeteren.
In deze week wilde ik graag aan de aanleuning gaan werken en rust in mijn handen. Ik werk soms te streng in met mijn binnenhand, omdat hij soms erg sterk kan worden.
Urlie is snel geneigd om achter de loot lijn te lopen en hebben wij nog weleens last van miscommunicatie.
Een hoop te verbeteren dus, waar wij hard aan werken.

Maandag middag, onze eerste dressuurles.
Wat lager en ronder ingesteld en binnen stelling vragen. Helaas te streng met mijn binnenhand.
Afbeelding

Mooi op twee teugels, helaas kantelt hij hier iets zijn hoofd.
Afbeelding

Wat meer terug rijden, achterhand mag wel actiever.
Afbeelding

Hier rijd ik hem niet meer lager en rond. Zijn neus had er hier meer uit gemogen.
Afbeelding

Stappen met meer halslengte, Urlie zoekt mooi mijn hand op.
Afbeelding

Een actief drafje.
Afbeelding

Galop, achterhand treed mooi onder en zijn neus is mooi op de loodlijn. Ik mag wel meer achterover zitten.
Afbeelding

Dinsdag middag, onze tweede dressuurles.
Lang en wat ronder los rijden.
Afbeelding

Hier had hij dus duidelijk zijn neus er meer uit mogen hebben.
Afbeelding

Hier zie je dat hij zichzelf sterk maakt, ik zet mijn schouders en ellebogen vast.
Afbeelding

Bij de komende 3 foto's (op een volte) vind ik zelf dat ik mijn handen netjes heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pasje wijken
Afbeelding

Een nette SB vind ik zelf, maar ook hier had zijn neus er meer uit gemogen.
Afbeelding

Tijdens onze laatste dressuurles, donderdagmiddag, heb ik een goed gevoel gekregen hoe Urlie moet lopen om met zijn neus tegen de loodlijn aan te lopen. Hier ga ik thuis hard aan werken. Tijdens onze laatste les merkte ik ook een duidelijk verschil met zijn aanleuning in combinatie met mijn handen.
Ik ben dus dik tevreden over het resultaat.

Naast dressuur hebben wij ook gesprongen, gecrost en meegedaan aan een longeer clinic, hier zijn ook topics over.

rikkybergy

Re: Urlie en ik @ instructieweek 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:03

Ik vind jou handen nooit netje rijd eens met je handen tegen elkaar aan!!!!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:09

Ik zal het iets vriendelijker neerzetten als rikkybergy doet. Je hebt je handen behoorlijk wijd, en ik vind je teugels ook te lang. Daardoor kom je met je handen op je bovenbeen en dat is lastig sturen. Probeer je handen bij elkaar te zetten, boven de schoft, en alleen bij voltes en wendingen je binnenhand iets van de hals.
Je paard duikt ook nog te veel, probeer meer te schakelen, kleine stukjes naar voren en weer terug. Opvangen op je zit, door je rug te strekken.
Succes, je vormt een leuke combinatie met je paard!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:11

Ik ben het niet met je eens dat je soms je handen netjes hebt :n
Paard kan goed lopen maar jou houding moet nog veel aan verbeterd worden :)

Ik krijg de indruk dat hij sleept?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:12

Ik vind het er juist wel netjes uitzien :)
Misschien handen iets hoger en wat meer boven de schoft
Wel wat dichter bij elkaar
En op sommige foto's val je voorover ;)
Maar verder ziet het er netjes uit
Leuk paard heb je :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:59

rikkybergy schreef:
Ik vind jou handen nooit netje rijd eens met je handen tegen elkaar aan!!!!!

Zo jij bent vriendelijk!
Je handen tegen elkaar aan? Ik weet niet hoe jij rijdt...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:03

Je valt wat naar voren, van mij zou je meer op je kont mogen zitten..
Probeer je handen op dezelfde plek te houden want ze wisselen steeds van positie.

Je hebt een mooi paard en hij loopt al lekker zodra jou houding beter wordt zal hij ook nog beter gaan lopen

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:06

Hey meis!

Wat een leuke fotos, jullie hebben je vast vermaakt!
Vind het er netjes uitzien zitten mooie stukken tussen op de fotos tezien. :j
Tja afentoe je houding goed in de gaten houden dat je netjes op je kont blijft zitten :D
En je handen proberen voor je tehouden, maar ik weet precies hoe moeilijk dat is :')

Vind het er netjes uitzien heb jullie ook in het echt mogen bewonderen en ik vind jullie een leuk team!
Hopelijk heb je veel gehad aan deze week, veel plezier nog saampjes :D

En tegen de overige mensen: Jeetje wat zijn jullie aardig zeg :=
Je kan het ook op een iets andere manier brengen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:07

Yvonne, Leuk om Urlie op de foto te zien! Je weet zelf goed waar de verbeterpunten zitten. In het echt is hij een stuk heter dan hij doet vermoeden op deze foto's :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:10

Je zit zowel in de volte, als in het wijken, als in de sb, met je bovenlichaam in de tegenovergestelde richting gedraaid. Je maakt het zo jezelf en je paard veel lastiger dan nodig! Vooral in de sb foto zie je heel goed dat je aan de buitenkant langs je paard heen kijkt.

Probeer dus in iedere wending te kijken waar je heen gaat (in sb kijk je dan waar je paard heengebogen is natuurlijk) en draai je buitenschouder mee naar voren. Op die manier draai je automatisch je heupen ook iets, wat het dan voor je paard weer 10x makkelijker maakt om de wending te lopen of om buiging aan te nemen. En mogelijk dat daarmee zelfs het kantelen tot het verleden behoort.

Kijk verder nog eens goed naar de galopfoto waarbij je zelf als commentaar geeft dat je verder achterover moet zitten. Je rug is daar al hartstikke hol en waarschijnlijk (dat kan ik zo niet zien) heb je spanning in je nek. Als jij op dat punt ineens denkt 'achterover zitten' is de kans groot dat je je rug nog holler trekt, dat is dus niet de bedoeling.
Probeer in plaats daarvan nou eens eerst je bovenbeen aan te sluiten, knie tegen het zadel. Dan je schouders ontspannen, je bovenlichaam iets naar achteren brengen (zodat je schouder boven je heup komt) en vervolgens nog je armen te ontspannen en je hand wat hoger en rechtop te houden.
Oefen ze!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:14

allereerst: wat een mooi paardje heb je daar,
toevoeging commentaar esther:

aan de foto's zou ik nog niet zeggen dat jullie M rijden, het ziet er allemaal wat onbevestigd uit.
op alle foto's houd je spanning op de binnenteugel, probeer die ook af en toe naar voren te steken om hem op nageeflijkheid te controleren, naar mijn idee mag het allemaal wat meer voorwaarts neerwaarts,de motor mag achter wel een versnelling hoger. iets minder met de voorkant bezig , en iets meer met overgangen, dan zul je zien dat je handen vanzelf mooier stil op de plek blijven,en kan je ook beter zitten.
een paard kan alleen fijn nageeflijk zijn naar een rustige hand.

maar het klinkt makkelijk vanaf de kant, ik zweet ook peentjes als ik er op zit.

veel succes en lekker blijven lessen dan kamt het vast goed.
Laatst bijgewerkt door tantethee op 12-06-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:23

Leuke en mooie foto's!
Volgens mij zijn jullie goed onderweg!

Probeer alleen recht te blijven zitten in plaats van naar binnen te hangen. Volgens mij zit je rechter beugel langer als de linker (kan ook zo lijken op de foto's ;) )

Ik denk ook dat omtrend je handhouding een hoop zal helpen door je teugels korter te pakken.
Op de foto's welke jij ze netjes vindt, vind ik ze teveel bij je bovenbeen liggen/staan...

Ik dacht ook al dat hij sleept...

Heel veel suc6!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:31

Ik ben het eens met het bovenstaande feedback. Ik vraag me alleen af of ze je hier bij de instructieweek niet op gewezen hebben.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 17:32

Bedankt voor de tips die jullie mij hebben gegeven.
Voor de gene die erg "onvriendelijk" reageerde, daar ga ik niet eens op in.

Er is een hoop te verbeteren, dat weet ik zelf ook, zoals vermeld in mijn begin post.
Bij de eerste reeks foto's ging het, het eerste kwartier harstikke goed. Helaas kan hij soms ineens omslaan en begint hij te stijgeren en staken. Dat was bij de eerste foto's het geval. Ben toen even gestopt en iemand anders is gaan stappen, daarna heb ik het gelukkig weer goed af kunnen sluiten.

Urlie is een ontzettend sterk en overgevoelig paard (zoals Mootje mee heeft mogen maken afgelopen week), snel afgeleid en maakt zich snel druk en sterk.

Dit is ook een van de redenen dat ik tijdens de les met wat langere teugels moest rijden van de instructie. Lievere langere teugels en een ontspannen paard, dan kortere teugels in een dressuur houding en een paard dat zich helemaal vast zet.
Hier moeten wij dus echt naar toe gaan werken.

@Marijuhhhhh, op dat moment was het belangrijker om een ontspannen paard te krijgen dan andere punten.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:46

yvie _juudje:
altijd moeilijk hoor foto's beoordelen,
de gribaldi die ik had was ook in het begin een beetje zo als jij omschrijft,,
ik reed ook wel met ruimte voor, maar wel actiever achter.
hoe reageert ze op het been?als ze op moet letten heeft ze ook minder tijd om wat te bedenken.
Dus naar mijn idee zijn dat geen losse onderdelen, maar is het een samenwerking.

ik vind het overigens wel stoer dat je ook de niet zo fijne foto's plaatst, daar kunnen mensen wat van leren!! TOP

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:55

Het ziet er netjes uit hoor;)
Zeker zo door gaan.
Maar ik vind wel dat je in de galop naar voren valt.
Probeer hier ook recht op te blijven zitten.
En op sommige foto's vind ik dat je je handen wat dichter bij elkaar mag dragen. Maar dat kunnen natuurlijk ook moment opnamen zijn he.

Zeker zo door gaan, het gaat lekker :D

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:28

Ziet er netjes uit Yvonne.
Ik heb ook gezien hoe druk en heet Urlie zich soms kan maken en met dat in het achterhoofd vind ik het er netjes uitzien.

Vind inderdaad wel dat je handen wat minder breed zouden morgen.

Maar vanaf de zijlijn is het altijd zooooooo makkelijk om commentaar te geven he ;-)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:48

Nou dan ben ik vast 1 van de weinigen die het er wel lekker uit vind zien!

Ik zie overal een paard dat heerlijk ontspannen loopt. Je handen mogen inderdaad wel wat dichter bij elkaar en soms heb je een wat holle rug maar verder vind ik je houding helemaal niet storen. Echt een heel leuk dier die met respect gereden wordt!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:56

liefhelietje schreef:
Nou dan ben ik vast 1 van de weinigen die het er wel lekker uit vind zien!

Ik zie overal een paard dat heerlijk ontspannen loopt. Je handen mogen inderdaad wel wat dichter bij elkaar en soms heb je een wat holle rug maar verder vind ik je houding helemaal niet storen. Echt een heel leuk dier die met respect gereden wordt!

Nee hoor dat ben jij zeer zeker niet ;)
Paard loopt erg fijn inderdaad, alleen om het plaatje compleet te maken dus het commentaar op de houding ;)
Maar las net dat het dus van de instructie moest ivm met de ontspanning.

Ts, heel veel succes, jullie komen er wel!

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:00

Ik vind het er ook fijn uit zien. Maar je ziet zelf ook dat je paard mooier in zijn hals loopt als jou handen wat lager en rechter staan zodat je hem iets meer lengte kan geven.
Want op de foto's in draf waar je paard voor de LL loopt zien er minder uit dan bijvoorbeeld die gecontroleerde galopfoto.

Alleen je handen nog en zelf die ontspanning vinden denk ik.
Ga zo door verder ik vind het er goed uit zien.

het lijkt op diverse draffoto's inderdaad zo dat je paard wat sleept ?

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:01

Het commentaar op mijn houding ben ik het grotendeels eens hoor :j
Mijn handen moeten nog veel meer de goede plek gaan vinden :j

Aan het einde van de week merkte ik ook echt vooruitgang.
Zodra ik mijn handen netjes heb, gaat Urlie stukken beter lopen :j

Voorlopig gaan we even hard werken aan deze aandachtspuntjes :)

Edit: Ruth, ik zie wat je bedoelt. Op de foto lijkt het alsof hij sleept. Dit doet hij absoluut niet, denk dat dat echt moment opnames zijn. Urlie tilt juist heel goed zijn voeten op. Heb daar ook een filmpje van, maar krijg hem zo 1, 2, 3 niet op bokt.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:05

In vind je handen meevallen hoor stoor me er niet aan vind het er vriendelijk uitzien!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:13

Dag Yvie_Juudje,

Mooi stel, leuk om jullie weer eens bezig te zien. Leuk op instructieweek, doe je goed!
Dressuurmatig qua kennis zit dat wel ok, maar zoooo jammer dat je met Centered Riding bent gestopt destijds.

Ik lees hier in de reacties allerlei zo herkenbare aspecten terugkomen die vanuit jouw houding als ruiter komen en mis vooral de ontspanning (zeker bij Urlie). En het lijkt op veel foto's alsof je erg verkrampt in je bovenlichaam zit, je drukt je omhoog alsof er constant iemand vanachter flink tegen je rug aanduwt :o .

Weet zeker dat als je inderdaad echt (structureel) werk maakt van werken aan je houding, dat de dressuurmatige resultaten én niet te vergeten ontspanning (en happiness) bij Urlie verbluffend zullen zijn.

Succes samen.
Geef Urlie een knuffel van me!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:59

Gáááf paard heb je onder je kont!

Nee, het is misschien niet M-waardig, maar ik zie wél een (redelijk) ontspannen paard EN ruiter (op de meeste foto's). En dat vind ik persoonlijk toch een stuk belangrijker dan gewurg en getrek, omdat het zo nodig er M-waardig uit moet zien.
Eindelijk weer iemand die met respect met z'n dier om gaat. :j

Aangezien het verplicht is commentaar te geven; hij mag wat actiever, handen mogen wat dichter bij elkaar & je mag je bekken zo nu en dan nog wat meer kantelen :D

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:01

Ziet er wel goed uit gaaf paard en dekje 1e paar foto's :~!
Alleen je handen is toch wel een minpuntje :o .. je mag je handen wel wat hoger dragen en een beetje dichter bij elkaar.

En niet je binnenhand zo ver van de hals af halen als je een volte oid. maakt ;). En je houding dat je te veel meegaat. Ziet er voor de rest goed uit! :)