Wat vinden jullie van mijn trainingsschema??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellentje0

Wat vinden jullie van mijn trainingsschema??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 13:39

Hallo,

Sinds januari ben ik in het bezit van een leuke maar heel actieve 4 jarige ub40 ruin.
Hij was zadelmak maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hij heeft een hele tijd
met zijn hoofd in de lucht door de bak gerend.
Sinds 2 maand staan we nu op een andere stal waar hij elke dag van 7 tot 4 buiten
staat met 6 vriendjes. Hij vermaakt zich daar super en kliert en speelt regelmatig met zijn
soortgenootjes.

Nou weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik mijn trainings schema moet opstellen.
Ik wil namelijk graag rustig aan doen i.v.m zijn leeftijd maar hij is erg fanatiek en
nogal heet onder het zadel.
Ik ben sinds 2 weken begonnen met een trainings schema wat iemand anders op stal
me heeft aangeraden. Dit houdt in:

2 dagen achter elkaar dressuurmatig rijden ongeveer 3 kwartier,
dan 1 dag longeren met bijzet.
2 dagen achter elkaar weer dressuurmatig rijden ook weer ongeveer 3 kwartier
dan een buitenritje van ongeveer een uuur
en de laatste dag van de week krijgt hij dan vrij.
(ik heb natuurlijk ook dressuur les op een van de rij-dagen)

Op zich doet hij het hier wel aardig goed op. Alleen de dag nadat hij vrij heeft gehad
is hij wat minder te rijden.
verder krijg ik ook niet de indruk dat hij het niet aan kan of erg moe is, eerder het tegenover gestelde
als ik gereden heb en klaar ben heb ik altijd het idee dat hij zo nog een uur zou kunnen.

Wat vinden jullie vraag ik te veel van hem of moet ik niet te voorzichtig worden en gewoon
kijken wat hij aankan en dit schema volgen??

Alvast bedankt,
groetjes ellen

petitparis

Re: Wat vinden jullie van mijn trainingsschema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:43

jou schema is op zich al best intensief voor een 4-jarige...

let op dat je de avond voor de rustdag en de rustdag zelf minder krachtvoer geeft om verzuring en dus stijve spieren te voorkomen. En hij kan, hoop ik, op z'n rustdag op de weide z'n benen strekken. Anders verwondert het me niks dat hij dag 1 van de week wat moeilijker te rijden is.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:45

Is je paard dit jaar 4 geworden?
Ik vind je training schema persoonlijk behoorlijk pittig voor een 4 jarige.
Die van mij word deze maand 4 en is sinds december ingereden.
Mijn schema is:
3x in de week rijden (ongeveer half uurtje)
1 of 2 keer in de week longeren
2 x vrij en dan was ik hem of doe ik wat grond werk.

Buiten rijden doe ik alleen nog maar op uit te stappen en dat doe ik dan gewoon op een "rijdag"

nou moet ik wel zeggen dat die van mij geen echte heethoofd is. hij heeft zijn buien maar op 3 dagen rijden per week doet hij het gewoon netjes :)

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:53

Ik vind dit ook best intensief voor een 4 jarige...
Met die van mij (word 29 juni 4, onder het zadel sinds augustus 2009 toen ze 3 was)doe ik:
Dag 1, rijden (20/30 minuten)
Dag 2, longeren
Dag 3, rijden (30/45 minuten, les, wel veel stappen tussendoor)
Dag 4, longeren
Dag 5, vrij (wassen/aan de hand stappen en verder op het land)
Dag 6, rijden (20/30 minuten)
Dag 7, longeren/vrij
Laatst bijgewerkt door Tarn op 08-06-10 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:57

Ik reed met mijn 4 jarige 3x per week 20 minuten, hooguit een half uurtje. Verder 1x per week longeren en de rest op het land.
Ik vind je schema erg pittig.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:11

Voor mijn 16 jarige die op Z niveau liep is jouw schema al pittig, 5 keer rijden een dag longeren en een dag vrij.
laat staan voor een 4 jarige.

Die van mij is april 4 geworden en die rijd ik ook maar 3 keer per week max 30 minuten soms zelfs maar een kwartiertje als hij erg goed zijn best doet. De dagen dat ik niet rijd doe ik 1 keer longeren los of bijgezet ligt er een beetje aan hoelang ik heb gereden de rest van de week, de overige dagen staat hij in de molen en op de wei!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:14

Zeker te zwaar voor een 4-jarige.

Ik zou niet meer rijden dan 3 keer in de week, en als hij een half jaartje verder is, kan je dit uitbouwen naar 4 keer.

Ook niet langer rijden dan een half uurtje. En zeker 1 keer in de week iets anders doen dan dressuur, maar balkjes lopen of een laag sprongetje, of een buitenritje, puur voor de afwisseling.
Rest van de dagen lekker vrij in de wei of logeren/grondwerk.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:16

ik zou wat vaker longeren. vooral de dag nadat je hem vijaf hebt gegeven. als ie dan wat drukker is, zit je hem iig niet in de mond (ik beweer neit dat je dat nu doet, maar vaak gebeurt dat onbewust). en dan de dag na het longeren rijden. ook sowieso de dag na de les longeren of vrij geven. twee dagen vrij kan geen kwaad hoor! wat ie geleerd heeft, vergeet ie niet!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:22

Ik vind je schema ook aan de pittige kant.
Mijn paard is inmiddels 7, maar heb ik als 4 jarige gekregen toen hij net zadelmak was. Ook een erg energiek en voorwaarts paard, maar ik reed dat eerste jaar niet meer dan 4 keer in de week een half uur (natuurlijk wel opgebouwd) en een dag longeren (20 min). Verder uiteraard heel veel naar buiten (weidegang).

Als je paard zo heftig blijft, kun je ook eens naar zijn voer kijken?

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:22

Je moet het eens aan iemand vragen die meer jonge paarden heeft ingereden, ik denk dat het per paard wel scheelt hoor. Meestal is het 3 jaar oud 3x in de week rijden, 4 jaar oud 4x in de week rijden, en bij 5 jaar maakt het niet zo veel meer uit. Ook maakt het uit in welke maand hij is geboren, januari of juli augustus, dat maakt ook nog eens heel veel uit.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:23

Idd Ola, en natuurlijk goed naar het paard blijven kijken!

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:18

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik vond het zelf eigenlijk ook wel wat veel maar het is zo lastig omdat
hij na een rust dag nog lastiger is.
Mij vorige paard was 5 en liep om de dag en dat ging super.

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:26

Ik rij regelmatig vier jarige paarden en meestal doe ik twee dagen rijden (of longeren) dan een dag vrij en dan weer twee dagen rijden. Als het paard erg heet is, dan kun je ook drie dagen rijden (of longeren) en dan rust.
Met jonge paarden moet je wel rekening houden met de spieren en je zou inderdaad eens naar je voeding kunnen kijken als hij echt zo heet is. Maar je moet het een beetje per paard bekijken, want elk paard is anders. Blijf in de gaten houden of je paard blij en gezond is. Dan kan hij het waarschijnlijk wel aan....

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:14

Ik zou je longeren verplaatsen zodat je de dag nadat hij vrij heeft gehad hem longeerd dan heb je er geen last van dat hij wat lastiger is en dat is dan waarschijnlijk ineens opgelost als je met een pessoa of dergelijke longeert. En eventueel 1x rijden nog vervangen door longeren en een extra dagje rust of wat minder lang rijden lijkt me wel aan te raden. Een halfuurtje is lang genoeg ik zou zelfs maar 20 a 25 min rijden
Gr

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:51

Kun je na het dagje vrij niet wat luchtiger, speelser, beginnen (zoek bijvoorbeeld een op vrijwerken oid, lekker spelen).
ik ben niet zo van de vaste schema's maar misschien heb je er was aan
1e dag spelen daarna eventueel 15 min rijden
2e dag rijden
3e dag vrij
4e dag longeren
5e dag rijden
6e dag buitenrit
7e dag vrij

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:07

Dit is een heel zwaar schema voor een vier jarig paard. De kans dat je op deze manier je paard stuk maakt is wel heel groot. Wat ik ook mis in jouw training zijn de plezier ritjes. Een paard moet ook plezier in het werken houden en met jouw schema zie ik niet dat je dat paard speels houdt. Een jong paard heeft energie nodig om te groeien en het schema dat jij hebt neemt volgens mij ongeveer alle energie weg om te werken dan blijft er weinig over om te groeien en sterk te worden.

Chrisjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:33

goed kijken of je paard verbeteringen gaat tonen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:47

Het is lastig om een standaardschema op te stellen voor een vierjarige.
Ik werk meestal met een vierjarige 4x in de week. 3x onder het zadel en 1x aan de longe, of 2x zadel en 2x longe.
Maar als jij het gevoel hebt dat je paard het nodig heeft om elke dag een werkje te doen, dan moet je dat vooral doen. Ik zou dan alleen de tijd per werkje behoorlijk terugbrengen. Ik vind sowieso 3 kwartier dressuurwerk (als je daarmee echt 3 kwartier serieus rijden exclusief in- en uitstappen bedoelt) erg zwaar voor een jong dier. De concentratiespanne van zo'n jong ding ligt bij een kwartiertje. Rest er omheen is beweging geven, geen training.
Bij dagelijks werk (ALS hij dat nodig heeft) zou ik meer om en om werken met zadel en grondwerk.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:16

Voor een vierjarige is dit echt teveel... Ze moeten alles lichamelijk en geestelijk kunnen verwerken. Per week drie keer rijden en of longeren inclusief een buitenritje is echt genoeg en als je dressuurt is een half uur a drie kwartier voldoende. Daarbij moet je in die tijd ook iedere (ongeveer) 10 minuten weer even lange teugel geven daar de aandachtsspanne van een jongpaard anders niet voldoende is. Het is het behoudt van je paard om alle tijd te nemen, een paard is tenslotte pas volwassen/volgroeit als ie acht jaar is, ik ben het dan ook volstrekt oneens met de stelling dat het vanaf 5 jaar "niet meer uitmaakt hoevaak je rijdt". Het vaker of zelfs dagelijk rijden van een jong paard zegt meestal meer over de ruiter dan over het paard.........

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:19

ik heb zelf toevallig een 5jarige ruin van UB40, en die kan ook zo lekker heet zijn onder het zadel :) Maar het is misschien verstandig om je dressuurmatige gedeelte iets korter te doen. Ik rijd dan ook 5 keer in de week, en longeer één keer in de week, maar rijd meestal niet meer dan een halfuurtje (behalve als ik naar training ga met hem) en dan loopt ie prima :) als ik namelijk minder vaak rij, en langer, dan loopt ie er niet beter om.succes! :)

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:22

Ik weet niet hoor, maar het ligt echt aan het paard of het paard het aan kan. Zoals ze al zegt heeft het paard veel energie. Het ene paard is anders dan het andere...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:28

Je kan ook iedere keer als je dressuur rijd, ophouden op het hoogte punt he. Dat kan al na 20 min zijn bereikt. Als je daar anders mee verder gaat, gaat het steeds minder, paard word dan moe, en vervelend.
Ieder paard heeft iedere week (dag!) een andere training nodig. Je past je er op aan. En door je paard te voelen/lezen, weet je wanneer je op moet houden.
Longeren kan je ook 2x in de week doen, 1x met bijzet, 1x zonder. Dan rijd je 3x in de week, ipv. 4x.

Succes!

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:34

Ik vind het schema ook erg zwaar voor een 4-jarige. Je hebt een ''regel'' 3 jaar: 3 x 30 min, 4 jaar: 4 x 40 min 5 jaar 5 x 50 min. & 6 jaar 6 x 60 min. Heb ik van een dierenarts. Maar mijn 4-jarige rijd ik ong 3 keer in de week 30 min. Bij deze regel telt longeren ook als rijden, want ook dan belast je je paard. Een jong paard zal inderdaad niet snel aangeven dat hij het niet aan kan, maar je kan wel degelijk je paard beschadigen door te jong te veel te belasten.

Als je paard heel druk is zou ik eerst naar de voeding kijken, of daar misschien wat krachtvoer af kan. Kan dat niet, dan zou ik nog even goed kijken naar je rijden.

succes!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:38

Wat krijgt je paard bijgevoerd aan brok, suplementen en muesli oid? De samenstelling hiervan en de hoeveelheid? Dat zou er ook heel erg mee te maken kunnen hebben.

Omdat hij de hele dag op de wei staat, hoeft hij niet zoveel extra erbij te krijgen.

Zelf zou ik eerst daar 'ns naar kijken, wie weet kun je het eea halveren en is hij daardoor ook minder heet. Het ene paard reageert sterker op bepaalde stoffen (bv haver), dan het andere.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:41

Ik heb een 5 jarige, op 4 jarige leeftijd (zomer) ingereden en in oktober gekocht. erg weinig mee gedaan. tot januari niks gedaan door ongeluk van mezelf. en door de kou kon ik echt niet rijden kreeg ik last van het ongeluk.

Maar ik zal kijken wat hij aankan. en hoeveel zin je heb. ik rij soms wel 5 dagen.
maar de ene x een kwartiertje andere x 3 kwartier. licht eraan hoe hij aanvoelt en het doet.
2x in de week les 3 kwartier en dan heel veel stappen tussen door. (soms 1x als ik nog met me pony ga)
1 dagje in de week vrij, Soms 2.

Kijk meer aan hoe hij zich voelt en ontwikkeld. gaat het te snel doen we extra rustig aan. nu is hij bijv. giga gegroeit, doe ik weer rustig aan want alle spieren moeten opnieuw aansterken.

En als je wedstrijd gaat starten. dan klopt die ook niet meer lijkt mij.. Want bij mij hebben ze altijd na de wedstrijd vrij. of ga lekker een rondje buiten stappen. ernaast of erop. maar niet werken. gewoon ontspanning :)

Denk dat je naar het beeld van je paard moet kijken en zijn lichaamstaal. Schema kan goed zijn. maar als er bij jou iets tussen komt perongeluk, is het lijkt mij niet zo handig!
Laatst bijgewerkt door Wig_love op 15-06-10 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt