Serenity (v. Lancelot) B1 wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Serenity (v. Lancelot) B1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:58

Ok, even herhalen (staat ook in de linkjes)
Serenity is vanaf 1 oktober van mij.
Officieel heet ze Samira de Haar, dochter van Lancelot (v. Ramiro)
Ze is 11 jaar oud en heeft L niveau gelopen in DR en SPR.
Zoals jullie kunnen zien heb ik dit niveau niet en dus starten we in de B.
Pijnpunten: zowat alles.
Ik vergeet eraan te rijden, geef toch teveel teugel, ben veel te snel tevreden met ook maar de minste aanleuning, zit niet op mijn billen en hebben super flapperende onderbenen.
Dus kom maar op met die tips, ik wil graag afwijken van de bokttraditie en ik wil commentaar op alles.
En nee, ik heb geen excuses voor mijn fouten.
Paardlief zal u dankbaar zijn. Ze doet enorm haar best maar zit nu eenmaal met deze ruiter opgescheept.

Dit waren onze vorige topics
[RT-HAW] Serenity (v. Lancelot) B-niveau
[RT-HAW] Serenity (v. Lancelot) B-niveau

Het laatste nieuws (en nav van dit filmpje wil ik tips)
http://www.youtube.com/watch?v=U9LZ1FESgdE

Tips om nu eindelijk eens 160 punten te halen?
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 07-06-10 15:09, in het totaal 3 keer bewerkt

corientjuhh

Re: Serenity (v. Lancelot) B1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:59

Je teugels zijn te lang

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:03

Dus als ik ze korter neem, haal ik 160 punten? }:)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:04

Je openingspost bevat niet genoeg informatie je moet het veranderen anders komt er een slotje op denk ik

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:05

Maar het staat in de link, mag dat ook niet dan?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:06

Nope

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:07

Sorry heb het verkeerd uitgelegd
Zorg dat je je teugels korter hebt en zelf rechtop gaan zitten en ellebogen naar achter
Goed drijven van achteren en opvangen van voren
Helpt bij mij heel goed :)
En kneden ook

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:08

In de link staat ook niet genoeg info over het paard of over jou etc... even de regels van haw lezen en aanpassen want is jammer als het dicht gaat ;)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:08

je paard moet meer nagevelijk lopen en het halsstrekken laat het dier niet goed zien
als dat verbeterd is haal je zeker de 160 punten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:10

Ok beginpost aangepast

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:11

corientjuhh schreef:
Je teugels zijn te lang

?, vind je?

Probeer te beginnen op het goede been licht te rijden, scheelt je punt per onderdeel.
Ga zelf wat rechter op zitten.
Hoeken niet doorrijden bij voltes bij A of C (een hoek is vierkant en als het goed is een volte niet ;) )
En dan is er nog genoeg voor verbetering vatbaar zoals bijvoorbeeld de aanleuning, maar dat is echt een kwestie van ven veel kilometers maken onder de begeleiding van een goede instructeur.

De voorlezer klinkt zuidelijk. Is dit belgisch en hoe is daar dan de puntentelling?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:11

corientjuhh schreef:
Sorry heb het verkeerd uitgelegd
Zorg dat je je teugels korter hebt en zelf rechtop gaan zitten en ellebogen naar achter
Goed drijven van achteren en opvangen van voren
Helpt bij mij heel goed :)
En kneden ook

Zit ik dan nu nog niet recht genoeg?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:12

Nee je zit echt te ver voorover.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:12

Schouders naar achteren en ellebogen gebogen

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:13

Wat staat er precies in het commentaar op je protocol? Ik zie een "zwabberige" aanleuning. Probeer vanuit een actief achterbeen naar de hand toe te rijden en dit met lichte gelijke druk van voren op te vangen. Hierdoor gaat je paard beter nageven en komt het wat meer van de voorhand af, waardoor jij beter kan zitten. Het beeld geeft een wat slungelig geheel.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:14

jury schreef:
corientjuhh schreef:
Je teugels zijn te lang

?, vind je?

Probeer te beginnen op het goede been licht te rijden, scheelt je punt per onderdeel.
Ga zelf wat rechter op zitten.
Hoeken niet doorrijden bij voltes bij A of C (een hoek is vierkant en als het goed is een volte niet ;) )
En dan is er nog genoeg voor verbetering vatbaar zoals bijvoorbeeld de aanleuning, maar dat is echt een kwestie van ven veel kilometers maken onder de begeleiding van een goede instructeur.

De voorlezer klinkt zuidelijk. Is dit belgisch en hoe is daar dan de puntentelling?

Uh ja, daar let ik van de zenuwen dus ook slecht op. Ze vertrekt in draf, en ik begin met lichtrijden en ik heb dus altijd 50% kans dat ik goed zit.
Toch nog rechter zitten of alleen voor me uitkijken of zijn het mijn schouders die teveel naar voren kruipen of is het echt mijn ruggengraat die naar voren neigt?
Ja, dit is Belgisch LRV, wij rijden de tweede ponyproef van de KNHS in het B1 tegenwoordig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:15

Leek inderdaad op proef AB ponys van knhs.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:17

Irma77 schreef:
Wat staat er precies in het commentaar op je protocol? Ik zie een "zwabberige" aanleuning. Probeer vanuit een actief achterbeen naar de hand toe te rijden en dit met lichte gelijke druk van voren op te vangen. Hierdoor gaat je paard beter nageven en komt het wat meer van de voorhand af, waardoor jij beter kan zitten. Het beeld geeft een wat slungelig geheel.

Er staan welgeteld 3 dingen op mijn protocol
- bij deel 4 (overgang arbeidsstap na draf uitstrekken over diagonaal): mag vlotter
- bij deel 23 (halthouden en groeten): naast middellijn
en dan nog aftrek -2 voor gebrek aan clubschildje en -2 voor verkeerd beginnen aan de proef (maar dat stond niet op film en dan heb ik nog steeds 6 punten voor binnenkomen

Kan een mens veel mee hé...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:18

je moet de hoeken meer inrijden,
je paard moet rechter zijn,
zoals van hand van in middenstap daar loopt hij niet recht,
zelf meer rechterop zitten,niet zo aarzelend rijden,
je moet binnen komen alsof je iedereen een poepie laat ruiken,
dus wat trotser op je paard,
als deze punten al iets verbeterd zal je al na de 170 gaan,
het is heel belangrijk dat je alle onderdelen netjes afwerkt,
nagevelijk rijden is nog niet eens zo belangrijk maar wel netjes rijden,dan komt het allemaal wel goed,
heel veel succes verder.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:22

sammy1 schreef:
nagevelijk rijden is nog niet eens zo belangrijk maar wel netjes rijden,dan komt het allemaal wel goed,
heel veel succes verder.

Inderdaad algemeen meer op mijn letters rijden, een hoek is een hoek en een cirkel is een cirkel en niet bij beide iets tussenin.
Maar mijn paard moet rechter? Middenstap zit niet in de proef?
Ik kan al met zo' n attitude niet trainen, ik weet ook niet hoe het komt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:22

Ik vind het een heel leuk paard! Ik probeer je wat tips te geven aan de hand van het filmpje, dus het kan zijn dat ik dingen zie die je misschien helemaal niet herkent.

Wat ik als eerste zie als ik naar jou kijk: Je zit best netjes, maar doordat je zo naar beneden kijkt lijkt het alsof je teveel naar voren en "in elkaar" zit. Probeer dus rechtuit te kijken, hou je hoofd omhoog. Daarnaast mag je je handen meer dragen boven de schoft, je hebt ze nu naast de schoft.

Als ik naar je paard kijk zie ik de ene keer een die te gehaast loopt, en dan eentje waar je wel wat peper in z'n reet zou willen stoppen. Probeer het tempo dus wat in het gemiddelde te houden. Je paard oogt vrij stug en stijf. In de wendingen en voltes loopt hij niet lekker door het lijf gebogen, maar buigt hij (naar mijn idee) voornamelijk alleen net achter z'n hoofd. Ook is hij wat onrustig met zijn hoofd, dan weer naar beneden, dan weer naar boven. Ook vind ik hem wat scheef ogen, in de rechter galop plaats hij duidelijk zijn achterhand naar binnen.

Van mij zou je best wat meer de grenzen mogen opzoeken. Kijk eens of je met wat meer been en teugeldruk hem iets meer naar je hand toe kan rijden. Hij moet wat compacter, hij loopt nu duidelijk uit elkaar. Daarnaast mag hij rechter. Rij hem bijvoorbeeld in alle gangen een stukjes schoudervoor, zodat hij rechter wordt.

Heb je ook les?

Wat me nog te binnen schoot. Misschien is het voor dit paard erg fijn om eens los gemasseerd te worden. Happy Athlete heb ik hele goede ervaringen mee. Het kan best zijn dat hij wat strak in de spieren zit en daardoor niet lekker los kan worden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:24

foxy80 schreef:
sammy1 schreef:
heel veel succes verder.

Inderdaad algemeen meer op mijn letters rijden, een hoek is een hoek en een cirkel is een cirkel en niet bij beide iets tussenin.
Maar mijn paard moet rechter? Middenstap zit niet in de proef?
Ik kan al met zo' n attitude niet trainen, ik weet ook niet hoe het komt.

je moet in iedere geval van hand veranderen en daar loopt die niet recht,
wat is attitude?
waar je meer op moet letten is zijn tact,impuls het rechtgerichtheid, en de ontspannenheid,
veel succes verder.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:27

foxy80 schreef:
Irma77 schreef:

Er staan welgeteld 3 dingen op mijn protocol
- bij deel 4 (overgang arbeidsstap na draf uitstrekken over diagonaal): mag vlotter
- bij deel 23 (halthouden en groeten): naast middellijn
en dan nog aftrek -2 voor gebrek aan clubschildje en -2 voor verkeerd beginnen aan de proef (maar dat stond niet op film en dan heb ik nog steeds 6 punten voor binnenkomen

Kan een mens veel mee hé...

Nou daar heb je niet veel aan... Zorg dat je werkt aan de impuls (tempowisselingen helpen hierbij) en rij in je proef ieder onderdeel bewust en werk alles netjes af.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:32

Been been been! Je moet meer aan het been gaan rijden. Ze reageerd er totaal niet op.
Verder moet de aanleuning veel constanter worden. Je ziet dat je paard je hand wilt op zoeken maar je doet er niks mee. De lengte buiging heeft het paard niet. In de rechter galop valt zijn achterhand naar binnen.
De eerste keer van hand veranderen in de draf rijd je de hoek niet in. Je trekt je paard om ipv netjes om je binnenbeen heen te stellen.

Ik zou zeggen. Begin eerst met het voorwaarts rijden en lengtebuiging. Als je paard constant in de aanleuning loopt en je rijd netjes op de bordjes komen de punten zeker.

Enne wedstrijd rijden is leuk ;) dus wel glimlachen af en toe!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 15:35

Focussed schreef:
Wat ik als eerste zie als ik naar jou kijk: Je zit best netjes, maar doordat je zo naar beneden kijkt lijkt het alsof je teveel naar voren en "in elkaar" zit. Probeer dus rechtuit te kijken, hou je hoofd omhoog. Daarnaast mag je je handen meer dragen boven de schoft, je hebt ze nu naast de schoft.
Ook is hij wat onrustig met zijn hoofd, dan weer naar beneden, dan weer naar boven. Ook vind ik hem wat scheef ogen, in de rechter galop plaats hij duidelijk zijn achterhand naar binnen.
Van mij zou je best wat meer de grenzen mogen opzoeken. Kijk eens of je met wat meer been en teugeldruk hem iets meer naar je hand toe kan rijden. Hij moet wat compacter, hij loopt nu duidelijk uit elkaar. Daarnaast mag hij rechter. Rij hem bijvoorbeeld in alle gangen een stukjes schoudervoor, zodat hij rechter wordt.
Heb je ook les?
Wat me nog te binnen schoot. Misschien is het voor dit paard erg fijn om eens los gemasseerd te worden. Happy Athlete heb ik hele goede ervaringen mee. Het kan best zijn dat hij wat strak in de spieren zit en daardoor niet lekker los kan worden.

Mijn handen ben ik me van bewust, maar die kan ik pas omhoog halen als ze nageeft toch, anders heb ik het gevoel geen contact met de mond te hebben? Als ik ze omhoog houdt boven de schoft heb ik ook snel te neiging mijn handen bij elkaar te houden (ik kom van een smalle D-pony).
Ze is onrustig met haar hoofd omdat ze mijn hand niet vindt, want ik kneed wel. Dit is dus mijn schuld.
Stijf ja, want ze was te kort losgereden en heeft zich op korte tijd volgevreten op de wei (dat was wel echt schrikken hoe die opeens van net mager tot moddervet ging). Het is een verklaring en geen excuus want dat moet beter.
Dat scheve heb ik ook wel al gemerkt tijdens het rijden maar niemand anders zegt er wat van. Zal er nog eens over spreken met instructrice. Ik rijd volop les. Ik rijd nooit alleen.
Ze is slecht aan het been, maar het is al gebeterd. Heb laatst eens met spoor mogen rijden en toen kon ik eens voelen wat het zou moeten zijn. Nu moeten we daar naartoe, maar met die flapperende onderbenen stomp ik ze alleen maar af, niet?
Ze staat hier een dik half jaar en de osteo is al 2 keer geweest. Ze zat telkens wat vast in de rug maar niks alarmerends. Haar schoft is rechts dikker dan links en volgens mijn instructrice moet ik ze dus recht rijden.