Conquistador Bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liannn

Conquistador Bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:29

Hoi allemaal!

Hieronder filmpjes van Conquistador (Cartujano Hengst) en ik! Dit is
een van de eerste keren dat we bitloos rijden (niet lang geleden). Ik
ben hem bitloos gaan rijden omdat hij heel erg met zijn tanden op elkaar
bleef klapperen tijdens het rijden. Voor mijn gevoel is hij een stuk ontspannener nu, dat vind ik erg fijn!!
We (mensen die ook bij die stal rijden en ik met Conquistador) hebben sowieso al heel wat vooruitgang geboekt de afgelopen
3 maanden. 3 maanden geleden werd ie al gek als hij het zadel / hoofdstel zag!! Hij was er doodsbang voor!! (heeft een tijd ergens
anders gestaan en weten niet echt wat er gebeurd is)

Er valt wel nog heel wat te verbeteren. Hij wil heel snel lopen (dan kan ik hem moeilijk bij me houden)
en is heel erg attent op het been (dus dat is dubbel). Hij wil ook graag aan de teugels gaan hangen, maar je raad het al; als
ik de teugel extra wil ontspannen gaat ie harder lopen. Ik ben veel aan het oefenen om de rust erin te krijgen.
Hij kan opzich best wel veel qua oefeningen, maar ik vind het belangrijk dat hij eerst onder controle is. Ik wil
dit graag met beleid doen.
Ik hoop dat jullie mij hier tips voor kunnen geven!!

werken! :+

lekker uitstappen! Heb mijn been ver naar voren, wederom omdat hij anders wil rennen!
http://www.youtube.com/user/sylviaemily#p/a/u/1/7r0Y0GNPaIY

Groetjes Lian
Laatst bijgewerkt door Liannn op 06-06-10 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Muppett

Re: Conquistador Bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:31

Hoi, die kan mooi lopen! Let op dat je je handen stilhoudt tijdens het lichtrijden. Je handen zijn behoorlijk onrustig.
Hij is wel errug mooi!!

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:36

Hee Arianna!

Dankjewel! Dat klopt ja ik houd mijn handen niet stil! Ben ik ook aan het oefenen! Heb je misschien nog tips? Ik heb de handen ook vaker onrustig omdat hij zich zo zwaar maakt, snap je? Dankjewel! En zeker een mooie hengst, heeft hele mooie gangen.

Groetjes

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:47

Hoi, ik ben ook geen prof hoor, ik moet ook regelmatig naar mijn handjes kijken of die nog wel netjes op hun plek zitten ;) ik heb sinds kort regelmatig zitles, waarbij het paard aan de longe loopt en ik niets vast mag houden. Dat helpt echt heel goed om onafhankelijk te zitten. Je kan ook een vriendin vragen je paardje aan de longe te doen. Veel overgangen rijden, en je moet het meeste werk eigenlijk zelf doen! (ontspannen leren zitten zonder de teugels in handen)
Wat zijn loperigheid betreft: longeren jullie hem wel eens met een pessoa? Dan kan je ontspanning ook goed trainen. Doe ik ook heel veel!
Succes en plezier met m!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:48

Ik heb het gevoel dat je hem tegenwerkt met je handen, dat je hem een paar keer naar boven trekt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:49

hihi heb het al eerder tegen iemand gezegd 2 bakjes water in je hand houden :P dan worden ze zelf stiller. had er ooit een filmpje van :D

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:51

Arianna, dankjewel ik ga er eens naar kijken!

Russel, dankjewel voor de reactie. Dus de hand stil houden en ontspannen. Ik krijg hem heel moeilijk terug met alleen de zit.

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:51

pinkie87 schreef:
hihi heb het al eerder tegen iemand gezegd 2 bakjes water in je hand houden :P dan worden ze zelf stiller. had er ooit een filmpje van :D

hihi dat is wel een goeie :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:54

Als je zelf ontspant en achter op je zachte gedeelte van je billen gaat zitten en rustig lekker gaat doorademen, dan gaat jouw paard ook rustiger lopen en ontspannen. Dan wordt hij minder zwaar, hij mag best zakken met zijn hals, voorwaarts is hij genoeg. Nu lijkt het of hij onder je uit loopt en dan als hij dan gaan hangen en dus eigenlijk voor je vlucht, wordt hij zwaar en dan trek je hem terug. Dan krijg je een spel, hij vluchten, naar beneden duwen, jij trekken.

Leuk paardje heb je.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:03

Het zijn niet alleen je handen, je hele zit is erg onrustig.
Heb je er al eens aan gedacht dat dat ook een reden kan zijn waarom je paard onrustig is met zijn mond?

Een paar zitlessen lijken me niet overbodig, dan kun je leren goed mee te gaan met de beweging, lijkt me ook niet al te makkelijk met een paard wat zo explosief beweegt. Als je stil kunt zitten kun je je handen ook stilhouden.

Ziet er verder wel goed uit, paard zoekt het contact mooi op en loopt redelijk ontspannen maar idd wel wat over tempo.
Misschien kun je hem longeren voor je gaat rijden?
Probeer zelf langzaam licht te rijden, daarmee kun je hem afremmen.
Rijden zonder beugels kan ook goed helpen, dan moet je je been wel aanleggen, eerst zal hij daar even heftig op reageren maar als je daar eenmaal doorheen bent kun je zelf veel rustiger zitten en zal hij rustiger reageren op je been.
Bovendien is het doorzitten waarschijnlijk ook makkelijker omdat je dan je been stiller kunt houden en niet onbewust bij elke pas aanspoort.

Wat je in elk geval niet moet doen is je been afsteken, dat is symptoombestrijding en daarvan leert hij het nooit.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:05

Daar ga ik in mee...
Probeer jezelf en hem aan te wennen dat jou been er gewoon aan mag liggen zonder dat hij er harder voor hoeft. Pas als jij actief bent met je been (drijft) hoeft hij wat te doen. Anders blijft hij gevoelig voor de eerste beste aanraking van jou been en versterk je onbewust het effect.

Mag ik vragen wat de afstamming is van je paardje, zijn naam komt me bekend voor :j

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:16

Ja dat klopt ook ik zit ook heel onrustig. Wat ik ook doe (en dat moet juist niet) is meegaan naar voren. Ik moet er heel consequent op worden dat ik rustig zit! Het is gewoon moeilijk omdat hij, zoals je ook zegt, zo explosief beweegt. Het gaat nu wel alweer beter dan op het filmpje. Hij heeft pas gedekt en dan is hij extra heftig. Nu dat weer even geleden is wordt het sowieso alweer ontspannener.

@ Kelly_ann:
Date of Birth: May 15, 2000 (age: 10 years 1 months)
Sire: Centenario IX
Dam: Abrilena III

Hij is van Yeguada Residelca in Kessenich.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:37

Ik vind hem best gespannen overkomen. Met name op het uitstap filmpje. Hij laat zijn hals niet zakken (ontspanning) maar houdt hem hoog en blijft als het ware bij je vandaan lopen. Hij steekt ook met losse teugels zijn neus er heel erg uit. Alsof hij verwacht dat je hem die ruimte straks af gaat pakken. Ik zou vooral heel veel met beloning werken. Dat als hij zich ontspant, dat je hem dan laat weten dat dat wel heel erg braaf is. Regelmatig rustmomentjes inbouwen in je training, door bv hals laten strekken of halthouden. En dan heel gericht ontspanning belonen door even kriebelen op dat moment.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:33

Wat een gaaf paard en fijn dat je bent overgestapt naar bitloos!

Het loperige van jouw paard heeft mijn paard ook heel erg gehad in het verleden. Ik ga er nu even vanuit dat dit niet komt omdat hij onvoldoende beweging krijgt of hij medisch gezien ergens last van heeft.

Probeer je heel erg bewust te zijn van wat jij met je houding/zit kan regelen. Met je houding/zit kun je het tempo van je paard onder controle krijgen. Ik denk dat je er heel erg veel aan hebt om eens wat zitlessen te nemen. Leer voelen wat er onder je gebeurd en probeer daar d.m.v. je zit op in te spelen.

Verder heel erg veel overgangen en tempowisselingen rijden om het tempo onder controle te krijgen. Zorg dat je de aandacht bij jou houd, maakt het afwisselend. Niet 2 keer dezelfde volte rijden maar veel verschillende dingen doen om zijn aandacht te krijgen.

Veel succes, jullie zijn een leuke combinatie!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:44

Ik denk dat je bij het uitstappen beter wel contact kunt houden, probeer of hij zijn hals wil strekken zoals hij nu ook doet maar met contact. Houd je been eraan en kriebel hem op zijn schoft en net boven de schoft op de hals.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:58

Liannn schreef:
@ Kelly_ann:
Date of Birth: May 15, 2000 (age: 10 years 1 months)
Sire: Centenario IX
Dam: Abrilena III

Dank je, dan komt jou paard uit een andere stam dan ik dacht ;-)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:22

wow, mooi paard hoor, loopt ook mooi nageeflijk!! je moet alleen idd proberen om je handen stillen te houden, en wat rustiger te lichtrijden, je stuitert nu heel erg op en neer met lichtrijden, en je benen flapperen daarom ook een beetje :D haha goede tip ja, van die bakjes water, alleen als jij je handen niet stil houdt, wordt je paard nat, dus daar schiet je niet zo veel mee op hahaha. :P wat een ge-wel-dige naam trouwens!!:D:D

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:16

Ik ken Conquistador nog van een paar jaar geleden toen ik daar stage liep. Geweldig gaaf beest maar was wel altijd een zenuwpeesje. Fijn om te zien dat hij rustiger is met zijn hoofd. Dat met zn tanden deed hij toen volgens mij ook altijd. Wel zou ik het tempo wat rustiger willen zien en hem wat meer op de achterhand. Succes met hem, hij is erg mooi geworden!

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 08:04

Hoi allemaal!

Dankjewel voor de reacties!
Het stil zitten is echt mijn puntje, daar ga ik aan werken! Het werkt gewoon een beetje dubbel. Doordat
hij zo snel loopt ga ik onrustiger zitten terwijl dat JUIST niet zou moeten. Inderdaad echt heel bewust gaan voelen en daarop inspelen. Heel erg goed letten op mijn zit. Dankjewel!

@Daan_Ordeal: leuk om te horen dat jij die ervaring ook hebt! Waarom ben jij bitloos gaan rijden? Ik ben er wel heel erg tevreden mee. Conquistador is sowieso al heel veel rustiger met zijn hoofd daardoor. Hij klapperde eerst echt veel met zijn tanden doordat hij best wat zenuwachtig kan zijn. Dat doet hij nu bijna niet meer (tenzij hij een beetje zenuwachtig is doordat er hengstige merries in de buurt zijn of hij net gedekt heeft). Dat tempo daar wil ik echt aan werken! Als je nog meer tips hebt uit ervaring, ook over het bitloos rijden / dressuren , van harte welkom!!

@ anneliesdj: je hebt gelijk dat ik onrustig zit. Dit is alleen niet de reden van het tandenklapperen, hij doet het nu namelijk bijna niet meer sinds ik bitloos rijd. Dit deed hij altijd al en er hebben betere ruiters dan ik op gereden, waarbij hij dat ook deed. Longeren voor het rijden werkt wel heel goed, dan is hij al ontspannener.

@ litteroosie: wat leuk dat je Conquistador nog kent! Het bitloos werkt echt voor zijn hoofd ja. Dankjewel voor de complimenten, het is ook echt een heel mooie hengst! En ja de bakjes water hihi het zou wel echt een goeie zijn ma das een beetje zielig voor Conquistador!!

Verder dus bedankt voor de tips allemaal! +:)+

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:30

Zeker heel leuk paard, heel opvallende bewegingen!

Ik ga mee met de commentaren over de onrustige zit. Verder zou ik ook veel harder gaan werken op de controle. Dus met een ophouding zijn tempo lager gaan vragen en daar ook consequent in zijn (ook heel consequent belonen natuurlijk! :) )

Verder ben ik wel benieuwd of hij is nagekeken door tandarts en osteo?

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:44

Jep hij is door de tandarts nagekeken en er was niks bijzonders. Osteopaat heeft hem behandeld. We zijn nu ook juist heel veel aan het werken aan ontspanning etc (zie mijn verhaaltje wat ik erbij heb geschreven) .

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:50

Heel goed hoe je het aanpakt, tandarst en osteo en dan eens het bit eruit, top! Je betn op de goede weg als je het mij vraagt.

Ik dnek dat je het rennerige (vluchten idd en spanning) een stuk kan verminderen door grondwerk en vanuit die positie een vertrouwenband opbouwen waar je in het zadel ook wat aan hebt. Hij heeft nu geen steun aan degene die op hem zit en is erg zoekende.

Succes, hij heeft mooie gangen!

Liannn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:10

Heejheej!

Dankjewel voor je positieve reactie! Het voelt ook heel goed zo en ik ben er echt hard mee aan de slag. Eerst even lekker longeren voor ik erop ga. Ik heb net nog op hem gereden en heel
goed op mijn zit en mijn contact gelet. Het ging al een stuk beter :D Hij heeft geen een keer onder me uit gerend!! :D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:19

ik krijg het idee dat je een beetje achter de beweging aan gaat, dat je net iets te laat bent.
misschien iets ( echt een heel klein beetje maar, bijna niet zichtbaar) voorover zitten en je bekken wat naar voren kantelen ( kont naar achteren) om het ritme goed te voelen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:14

als je zelf wat rustiger gaat zitten en je teugels iets langer doet.. wordt hij ook wel wat rustiger.. maar wat hierboven al vaker wordt gezegd.. is je zit en je eigen houding.. ik denk dat hij meer last heeft van jou dat hij daardoor zo loopt! verder vind ik je paardje erg leuk! ik hoop snel weer een filmpje te zien met verbetering natuurlijk;)