Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmodania

Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:45

Paard: Sandor, 15 jaar, NRPS, zijn allereerste wedstrijd
ik: Natasja, 36 jaar, laatste wedstrijd 10 jaar geleden op manege
nivo: B, zonder galop

Eerder HAW topic: [RT-HAW] Sandor NRPS basis: balans end rechtrichten

Achtergrond:
Ik heb problemen met mijn houding gehad en daardoor met rijden alleen maar daarmee bezig geweest.
Dat gaat nu de goede kant op en geeft ruimte om bezig te gaan met het paard in plaats van alleen mee te liften.
Mijn teugelvoering is nog weinig soepel en ben ik mee aan het oefenen.

Op de pensionstal waar ik sta werd een onderlinge wedstrijd georganiseerd en heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ons ingeschreven voor de B proef zonder galop.
Het was proef 5, waar wel galop in zat, maar die stukken mocht ik dan in draf rijden.

De figuren uit de proef kennen we en had ik geoefend in stap en draf.
Proef zelf heb ik met kladblok geleerd, maar niet met Sandor eerder gereden omdat hij dan op eigen houtje kan gaan lopen.

Aandachtspunten: samenwerking en gehoorzaamheid.

Sandor is snel afgeleid en fixeert zich dan op dat wat hem opvalt en luistert niet meer naar mij.
Vroeger schoot ik snel mee in die nervositeit en versterkten we elkaar hierin.
Ondertussen heb ik geleerd kalm te blijven.
Ik stel me nog wel afwachtend op, en wil daar verandering in brengen.

Waar we nu aan werken, en wat de jury ook meegaf, is de gehoorzaamheid.
Dat ik Sandor meer te doen geef en zorg dat hij naar me luistert.

Het laatste deel van de proef ging beter dan het eerste deel.
In het begin was Sandor nogal onder de indruk van de toeschouwers en had ik moeite tot hem door te dringen.

Foto 1: A-K-E-H-C binnenkomen in arbeidsdraf op de rechterhand.
O jee! De hoefslag wordt bedreigd door een militie gewapend met kleine zilveren compact-raketwerpers.
Afbeelding

Foto 2: een paar stappen verder: hoefslag is in zicht, maar raakt steeds verder weg..
Afbeelding

Foto 3: A-X-A grote volte.
Deze hoort eigenlijk in galop, maar doen we in draf omdat we de proef zonder galop rijden.
Afbeelding

Foto 4: zelfde A-X-A grote volte, stukje verder.
Hier raak ik hem kwijt.
Afbeelding

Foto 5: zelfde A-X-A grote volte in draf :? .. uhm dit is geen draf, Sandor, halloo?
Afbeelding

Foto 6: E-M van hand veranderen.
Ietwat alternatieve route; nog steeds de aandacht niet bij mij.
Afbeelding

Foto 7: E-B-E grote volte, doorzitten.
Hehe, er komt al een beetje rust in!
Afbeelding

Foto 8: K-X-M van hand veranderen en enkele passen middendraf.
Hier kon hij eindelijk wat energie in kwijt.
Afbeelding

Foto 9: K-X-M van hand veranderen en enkele passen middendraf.
Dit doet hij zo graag :)
Afbeelding

Foto 10: E afwenden en arbeidsstap.
Afbeelding

Foto 11: Tussen X en G halthouden en groeten.
Afbeelding

Filmpje met geluid:

Zo terugkijkend denk ik dat het beter had gegaan als ik hem meer aan het werk had gezet.
Omdat hij niet ontspande was ik vooral daarop gericht en dan zakt het tempo in.
Als ik dan die laatste middendraf zie en hoe het daarna ging, had ik die omschakeling wel eerder gewild.

Het verdient geen schoonheidsprijs, maar ik ben stiekem toch trots op dat laatste stukje dat het beter ging.
Ik had nooit gedacht dat ik dit nog mee zou maken met Sandor :)

Ik vraag me af hoe je het beste op kan lossen dat hij zo van de hoefslag afwijkt als bij het binnenkomen.
Misschien beter om stelling van de mensen af te doen en dan wijken om toch die kant op te gaan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:49

Ten eerste respect dat je dit topic durft te openen.

Ik zie alleen maar ruk en pluk werk en meeeeeeeeega lange teugels. Ik zou die maar eens een heel stuk korter nemen, buitenteugel eraan en binnenbeen, jij probeerd hem nu met alleen je buitenhand op de hoefslag te trekken, helaas 600 kilo paard is altijd sterker. Ga overgangen rijden, schakelen, links om rechtsom..het paard krijgt alle tijd om vanalles te bedenken en gaat zichzelf bezig houden!

Biskwie

Re: Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:52

Idd respect en ik hoop dat iedereen ook met respect op jouw topic gaat reageren.

Tips: Laat het paard meer met jou bezig zijn, dan jij met het paard. Dan voorkom je plukwerk en zal je paard sneller aanleuning en uiteindeijk ook nageefelijkheid opzoeken. Hou hem actief door vele figuren te rijden in alle formaten, overgangen en schijnovergangen, het liefst onder professionele begeleiding. Veel plezier samen!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:01

Je had hem inderdaad meer aan het werk moeten zetten. Hij trekt zich in feite niets van je aan, hij verandert het tempo naar gelieve en ik zie jou dan niet ingrijpen. In draf zie ik ook vrijwel nergens het goede tempo. De stap vind ik een stuk beter en rustiger uitzien.
Je moet echt op je handen letten, ik snap erg goed dat het een automatische reactie is om je handen hoog te doen als hij wegrent, maar probeer ze laag te houden. Dan kan je hem als het ware opsluiten en beter begrenzen. Probeer wat te spelen met de stelling op de stukken waar hij het eng vind. Je kan hem ook rechter houden door je been te gebruiken. Wijkt hij naar rechts, leg je rechterbeen en wijk hem als het ware terug. Houd hem dan ook goed recht. En laat hem niet kijken naar wat hij eng vind én ga er zelf ook niet naar kijken.

Ik vind het in je vorige topic een stuk netter en rustiger. Ik denk dat je door de spanning van de wedstrijd wat aan het mee hobbelen bent en hij maakt daar flink gebruik van. Je benen zijn ook nog erg aan het wiebelen in draf.

Neem je teugels 10cm korter en probeer hem echt aan het werk te zetten, zodat hij geen tijd heeft om streken uit te halen. Houd vooral een lekker vlot tempo aan. Blijven ontspannen is ook heel belangrijk.
Succes!

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:25

Jeanine84 schreef:
Ten eerste respect dat je dit topic durft te openen.

Ja, het zijn geen mooie plaatjes helaas.
Maar dit is wel hoe het ging en ik wil het graag verbeteren.
Hoe meer ik me bewust ben van de slechte punten, des te beter kan ik hiermee aan de slag.

Jeanine84 schreef:
Ik zie alleen maar ruk en pluk werk en meeeeeeeeega lange teugels. Ik zou die maar eens een heel stuk korter nemen, buitenteugel eraan en binnenbeen, jij probeerd hem nu met alleen je buitenhand op de hoefslag te trekken, helaas 600 kilo paard is altijd sterker. Ga overgangen rijden, schakelen, links om rechtsom..het paard krijgt alle tijd om vanalles te bedenken en gaat zichzelf bezig houden!

Ja, die buitenteugel werkte helemaal niet zo.
Ik was zo op die hoefslag gefocust dat ik niet echt nadacht toen over hoe ik dit op wilde lossen.

Biskwie schreef:
Idd respect en ik hoop dat iedereen ook met respect op jouw topic gaat reageren.

Ik hoop het. Is wel een risico dit, maar wil het leerzame stuk toch niet missen.
Dus de stap toch maar gezet..

Biskwie schreef:
Tips: Laat het paard meer met jou bezig zijn, dan jij met het paard. Dan voorkom je plukwerk en zal je paard sneller aanleuning en uiteindeijk ook nageefelijkheid opzoeken. Hou hem actief door vele figuren te rijden in alle formaten, overgangen en schijnovergangen, het liefst onder professionele begeleiding. Veel plezier samen!

Ik moet van dat afwachtende af inderdaad, van 'oh wat zou die nu weer doen?'.
Dan is het ook niet zo raar dat hij dan wat verzint.
Ben vanochtend vroeg wezen rijden en heb vanaf het uit de wei halen alles heel vol gepland.
Dat ik de hele tijd hem een opdracht gaf.
Hier reageerde hij best goed op eigenlijk, was heel braaf.

noekje schreef:
Je had hem inderdaad meer aan het werk moeten zetten. Hij trekt zich in feite niets van je aan, hij verandert het tempo naar gelieve en ik zie jou dan niet ingrijpen.

Ik zat de hele tijd te denken 'ontspan!' en dan te wachten tot die dat deed.
Was niet zo handig plan geloof ik..
Ik moet echt een knop in mijn hoofd omdraaien dat ik de regie overneem.

noekje schreef:
De stap vind ik een stuk beter en rustiger uitzien.

Ja stap heb ik minder dingen wat betreft mijn lichaam om op te letten, dus dan kan ik helemaal focussen op Sandor. Het helpt ook dat je per pas meer tijd hebt om te reageren.

Wat betreft handen en benen: ik probeerde wel met mijn binnenbeen.
Denk dat dat beter doorkomt als ik hem mijn zijn aandacht bij mij hou ipv bij alles buiten de bak.
Handen zijn probleemgebied, gaan alle kanten op en ben ik hard mee aan het oefenen om die onder controle te krijgen.

noekje schreef:
Ik vind het in je vorige topic een stuk netter en rustiger. Ik denk dat je door de spanning van de wedstrijd wat aan het mee hobbelen bent en hij maakt daar flink gebruik van. Je benen zijn ook nog erg aan het wiebelen in draf.

Ja, er was veel gaande rondom de bak. Feesttent, mensen, paarden.
Toch wilde ik het graag proberen om de ervaring op te doen.
Het is een hele overwinning voor mezelf dat ik dit heb gedaan.

noekje schreef:
Neem je teugels 10cm korter en probeer hem echt aan het werk te zetten, zodat hij geen tijd heeft om streken uit te halen. Houd vooral een lekker vlot tempo aan. Blijven ontspannen is ook heel belangrijk.
Succes!

Dank je, ik neem de tips mee en ga ermee aan de slag!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:30

Teugels korter, contact houden, handen niet zo hoog en vooral benen erbij en aan het werk. Dier bedenkt zelf wat ie gaat doen, hoe hard ie gaat en dan vooral met z'n hoofd bij god op tafel. Met die houding kun jij niks, maar voor het dier is het ook niet goed.
Zie bovenstaande reacties. Ook als je op wedstrijd bent, lekker aan het werk gaan. Ook als is dat door de spanning misschien wat moeilijker.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:34

Citaat:
Ik moet van dat afwachtende af inderdaad, van 'oh wat zou die nu weer doen?'.
Dan is het ook niet zo raar dat hij dan wat verzint.
Ben vanochtend vroeg wezen rijden en heb vanaf het uit de wei halen alles heel vol gepland.
Dat ik de hele tijd hem een opdracht gaf.
Hier reageerde hij best goed op eigenlijk, was heel braaf.

Je moet hem dus voor zijn, je zult het waarschijnlijk aanvoelen wat hij gaat doen.
Wend af, maak overgangen zorg dat hij aan je been is rij figuren tot het je duizelt :P continue aan het werk blijven met hem. Houd contact met de mond, zorg dat je de juiste stelling hebt (kun je goed oefenen op voltes).
En véél les :)

Succes !

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:35

Je paard gaat er met je van tussen, die maakt een mooi ritje voor zichzelf. Zoals mijn voorgangers ook al zeggen, handen omlaag, teugels kort, op je kont en er "aan rijden". Geen haar op z'n hoofd moet ergens anders aan denken of het in zijn hoofd halen om maar ergens anders aan te denken. Denk dat dit ook wel met "onzekerheid" of angst voor de wedstrijd te maken heeft, dan wordt het paard ineens meester.. daar moet je gewoon hard aan werken :) Wel dapper dat je dit durft te plaatsen :)

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:05

Kijk dat is tenminste eens iemand die ook de wat slechtere dingen durft te laten zien. Allereerst vind ik het wel een leuk paardje , en ik vind jullie ook wel een combi, al moet er gewoon hard aan gewerkt worden. Ik zou het voor het beeld al veel mooier vinden als er een hoop meer wederzijdse ontspanning en vertrouwen is, maar daar moet je aan werken. Af en toe lijk je me wat onzeker van ooow wat gaat hij nu doen. Wat ik je mee wil geven pak de basis goed op, ga voltes, overgangen rijden, veel waardoor hij beziggehouden wordt, want dat is, zoals voorgaand al gezegd is wel ene punt. Hij heeft tjid genoeg om te verzinnen. Probeer je handen op de zelfde plek te houden, houd ze laag, mee omhoog gaan geeft hem juist de ruimte.
Verder denk ik dat er ook wel wat wedstrijdspanning zit, en ja ook voor jepaardje natuurlijk, al is het alleen maar dat hij dit van jou overpakt. Ik zou zeggen ga lekker oefenen en ik zie over een tijdje graag weer een topic
Heel veel succes

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:46

YentlKG schreef:
Teugels korter, contact houden, handen niet zo hoog en vooral benen erbij en aan het werk. Dier bedenkt zelf wat ie gaat doen, hoe hard ie gaat en dan vooral met z'n hoofd bij god op tafel. Met die houding kun jij niks, maar voor het dier is het ook niet goed.

Noekje schreef het ook al en nu dringt het pas door dat we inderdaad zijn tempo rijden.
Soms moet ik kennelijk even in stereo horen wat er aan schort dat ik het dan pas zie.

Ik corrigeer inderdaad niet, tot dat hij bijvoorbeeld uit draf valt, dan 10 meter later draven we weer aan. Terwijl dat er al een hele tijd aan zat te komen. Hmm :)*

Hier kan ik echt wat mee, is eigenlijk gewoon een kwestie van doen.
En is voor Sandor ook beter inderdaad.

NonaWen schreef:
Je moet hem dus voor zijn, je zult het waarschijnlijk aanvoelen wat hij gaat doen.
Wend af, maak overgangen zorg dat hij aan je been is rij figuren tot het je duizelt :P continue aan het werk blijven met hem.

Dank je, ik ga mijn best doen met lessen en figuren en stelling oefenen.
Voltes werk ik aan, maar bijvoorbeeld het omschakelen bij een achtje kost nog best veel tijd.
Dat kan allemaal een stuk vlotter worden.

Lovely1 schreef:
Geen haar op z'n hoofd moet ergens anders aan denken of het in zijn hoofd halen om maar ergens anders aan te denken. Denk dat dit ook wel met "onzekerheid" of angst voor de wedstrijd te maken heeft, dan wordt het paard ineens meester.. daar moet je gewoon hard aan werken :) Wel dapper dat je dit durft te plaatsen :)

Dat is spijker op zijn kop: met mijn onzekerheid ben ik druk met 'o jee' denken en geef ik Sandor geen richting en neemt hij het over.
En dan gaat het niet zoals het moet en denk ik nog meer 'o jee o jee, de hoefslag is echt ver'.

Dit topic plaatsen is ook zoiets: hardstikke eng, maar toch wil ik het graag.

Nikita66 schreef:
Ik zou het voor het beeld al veel mooier vinden als er een hoop meer wederzijdse ontspanning en vertrouwen is, maar daar moet je aan werken.

Bij de opmerkingen van de jury staat ook "probeer meer een combinatie te worden".
Dat is wat je bedoelt denk ik?
Ik ben gek op Sandor en hij lijkt blij als ik hem uit de wei haal.
Maar echt samen rijden dat is het nog niet inderdaad.
Hier gaan we zeker mee aan de slag, maar ik denk dat het ook tijd zal kosten.

Basis werken we aan. Nog genoeg te doen voor ons.

Sandor is net een spiegel, je kan zo aan hem zien hoe ik me voel.
Confronterend is het wel..

Nikita66 schreef:
Ik zou zeggen ga lekker oefenen en ik zie over een tijdje graag weer een topic
Heel veel succes

Dank je wel.
Ik heb in mijn hart vertrouwen dat het beter zal gaan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:52

Ten eerste best een mooie combinatie!

Ga eerst het grondtempo wat opvoeren.. als je zo blijft sjokken en sukkelen dan gaat je paard alleen maar meer uitvinden en uitvreten...( aan het einde heb je even een mooi tempo te pakken). Je ziet ook dat hij graag wil vertrekken in de middandraf. Ze je paardje lekker aan het werk!
Benen eraan en naar voren rijden, teugels korter en handen bij elkaar. En als hij eens iets versnelt niet direct je handen omhoog gooien, en aan de teugels hangen.. Probeer het rustig op te lossen...
Ga eraan werken dat hij op je been reageert, zodat je het niet met alleen teugelhulpen hoeft op te lossen, maar juist met je binnenbeen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:04

wat is ie mooi zwart, ik zou als ik jou was, les nemen bij iemand, of heb je dat al?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:24

knap dat je je stoute schoenen hebt aangetrokken en een proef ben gaan rijden. Ik zag je paard wegschieten in de proef en dat heb je goed opgelost ook al heb je zulke situaties liever niet in een proef.
Ik denk dat de focus moet zijn op een goede zit en duidelijke hulpen van jou en vooral ook dat hij met jou bezig is en niet met de rest om hem heen en dat is best lastig, zoek hulp daarbij van een goede instructeur/ice . Als je een hulp geeft zorgt dan dat hij doorkomt, blijf niet hangen aan de teugels bijv., ook dat hij reageert op je been, zorgt dat je hulp kort en duidelijk is maar wel dat hij erop reageert. Blijf wel werken aan je onstpanning zonder dat hij daarbij indut. Ik vind het een leuk paard, niet veel trainen maar goed trainen, succes !

edit: ik heb net je vorige topic gezien en je hebt al een mooi sprong gemaakt samen, ga lekker zo door !

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:31

Je stuurt precies enkel met je teugels en dit is absoluut niet de bedoeling bij paardrijden ! Je moet normaal gezien kunnen sturen zonder de teugels met gewicht en met je benen en de (binnen)teugel ofwel tegen de hals houden of een beetje openen en voor de rest moet je van die teugels afblijven !!! Het is ten eerste niet fijn voor het paard en ook niet om aan te zien. En als ik jou was zou ik les gaan nemen van iemand. Voor de rest is het wel een mooi paardje. :D

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:36

Ik vind dat je een super mooi paardje hebt <3
Maar ik vind je hulpen onrustig en je loopt eigelijk maar een beetje te ..... om het zo maar even te zeggen. Als ik jou was zou ik les gaan nemen, het zit er wel in maar ik heb het idee dat je nog net wat meer een combinatie moet worden met je paard.

Veel suc6 jullie komen er wel ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:39

Het eerste wat mij opvalt is dat je heel weinig lichaamsbeheersing en evenwicht lijkt te hebben. Dat is dan ook de reden dat je je handen zo hoog trekt en je benen van voor naar achter wiebelen. Met een paard dat zo opzij kan springen is het heel belangrijk om goed ontwikkelde buikspieren te hebben zodat je jezelf in evenwicht kunt houden en onafhankelijk kunt blijven zitten zonder met je armen en benen te hoeven 'zwemmen'.
Het tweede probleem dat je hebt is dat je paard heel slecht aan het been staat. Hij negeert volledig je binnenbeen in de wendingen en daarom heb je ook niets te vertellen als het eng wordt en probeer je het met de handen op te lossen welk tegengesteld werkt. Ik zou met dit paard heel veel werken aan gehoorzaamheid op het been waarbij je kan denken aan zigzaggend wijken over de middelijn zonder uitzwaaien of weglopen over de schouder. Ook kun je veel kleine 8-jes rijden waarbij je zelf denkt aan correct omstellen in zowel je eigen en zijn lichaam.
Ten derde (de moeilijkste) is dat je zelf niet op de juiste manier je concentratie erbij hebt. Je zult moeten proberen om 20 meter van te voren al precies te plannen waar je paard zijn voeten gaat neerzetten. Daarbij mag je je niet laten afleiden door alles om je heen, want als jij ergens naar kijkt zal je paard het ook doen. Wees vastberaden en verwacht concentratie van je paard maar blijf er zelf ook bij met je hoofd, blijf niet afwachten op wat je paard van plan is.
Als laatste wil ik adviseren om ook als hij gaat rennen gewoon te blijven rijden. Hou je handen op de plek, ga niet trekken en blijf drijven todat zijn aandacht terug is en dan rij je een normale overgang terug.
Er is nog veel werk te doen, maar ik vind jullie een leuke combinatie.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:59

ik zou allereerst je teugels korter nemen. je handen niet zo hoog dragen je hakken uitdrukken en meer op je kont gaan zitten.
Ellbogen tegen je lijg houden en zorgen dat je in een lijn op je paard zit.Dus van je schouders naar je heupen en vandaaruit naar je enkels.

probeer de controle tehouden meer te laten draven dan sukkelen en misschien toch niet bitloos rijden als je zo weinig ervaring hebt en je paard doet waar hijzelf zin in heeft.

zoek iemand die je goed kan begeleiden want je paard bepaald op dit moment wat jullie doen

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:13

Marus schreef:
Ga eerst het grondtempo wat opvoeren.. als je zo blijft sjokken en sukkelen dan gaat je paard alleen maar meer uitvinden en uitvreten..

Ik merkte inderdaad dat het een stuk fijner ging toen we van dat trage tempo af waren.
Ga ik me voortaan meer mee bemoeien; een nieuwe standaard zetten.

Marus schreef:
En als hij eens iets versnelt niet direct je handen omhoog gooien, en aan de teugels hangen.. Probeer het rustig op te lossen...
Ga eraan werken dat hij op je been reageert, zodat je het niet met alleen teugelhulpen hoeft op te lossen, maar juist met je binnenbeen.

Als ik eerder reageer dan kan het allemaal een stuk rustiger en hoef ik ook minder te corrigeren.
Dan moet ik zelf wel de rust in mijn hoofd om hebben dat goed te doen en die was ik hier kwijt.
Ik hoop dat met meer ervaring dit beter wordt.

Tries_en_Faf schreef:
ik zou als ik jou was, les nemen bij iemand, of heb je dat al?

Ja ik heb wekelijks les.
Dit is vooral gericht op hoe ik mijn lijf goed gebruik.

Nu ik terugdenk zijn veel opmerkingen uit dit topic ook in de les genoemd.
Maar dan had ik mijn hoofd al vol met alle fysiotherapie-achtige dingen om op te letten.
Dan pasten de rij-je-paard adviezen daar niet bij en vielen die ernaast zeg maar.

Is nu wel heel duidelijk dat die belangrijk zijn en ik ga er zeker wat mee doen.
Kijken of ik de volgende les kan laten zien dat ik toen toch wel geluisterd heb (met hulp van hier dan...).

garny95 schreef:
knap dat je je stoute schoenen hebt aangetrokken en een proef ben gaan rijden. Ik zag je paard wegschieten in de proef en dat heb je goed opgelost ook al heb je zulke situaties liever niet in een proef.

:) Fijn om te lezen. Ik had het graag anders gehad, maar moest er toch maar iets van zien te maken.
Het heeft wel een hoop radertjes in werking gezet, dus ben blij dat ik doorgezet heb.

garny95 schreef:
Ik denk dat de focus moet zijn op een goede zit en duidelijke hulpen van jou

Een tijd terug zat ik in een soort wasknijper stand, en als we dan een stress situatie hadden dan ging dat helemaal mis.
Door mijn geknijp ging Sandor steeds harder en hulpen kon ik niet meer geven.
Hard aan mijn houding gewerkt en ondertussen blijf ik er al vaker op zitten.

Ik moet hem bezig houden en zorgen dat hij reageert. Dit krijg ik in de les ook te horen, maar het lukte niet om de adviezen op te nemen.
Dan geef ik dat aan, en doen we een stapje terug zodat mijn hoofd niet overloopt zeg maar.
Deze wedstrijd was wat dat betreft eigenlijk iets waar ik nog niet klaar voor was.

X_Biekeh_X: ik wil het ook graag op de goede manier doen, misschien was het niet zo slim om zo snel al in te schrijven en had ik eerst meer de basis moeten bevestigen

kristianneb: ik zal het compliment doorgeven aan Sandor :)
Ik ga hard aan het werk met lessen en hoop dat ik over een tijd andere plaatjes kan laten zien.

Sizzle: evenwicht is een probleem inderdaad.
Daar gaan die fysiotherapie aandachtspunten over die ik hierboven noemde.
Ik had vanalles scheef in mijn lijf en slecht evenwicht.
Ondertussen ben ik rechter en oefen ook thuis op een balansbord en matje (pilates) hiervoor.

gehoorzaamheid op been: dat zigzaggen klinkt goed.
Ik moet dit wel ook 'droog' oefenen op dat balansbord, om alle onderdelen in mijn lijf om te schakelen.
Dat duurt allemaal zo lang nog.
De achtjes oefen ik in stap, maar in draf kom ik nog tijd tekort hiervoor.
Er zit wel een stijgende lijn in mijn eigen wendbaarheid, dus dit zou goed moeten komen.

concentratie: dat is een soort mentale omschakeling, waar ik me wel bewust van ben, maar wat heel makkelijk terug schiet naar het afwachtende.
Misschien moet ik juist proefjes gaan oefenen om me te helpen focussen?
Wat ik wel al doe is balkjes of obstakels in de bak, zodat ik wat houvast heb.
Dan gaat het beter.

rennen & rijden: dit is me ooit 1x gelukt en toen was ik trots.
Dit lijkt me net zoiets als dat concentratie probleem: als ik maar de juiste instelling heb dan helpt dat al een boel.

Laura1982: bedankt voor de tips. Mijn lijf moet in 1 lijn inderdaad, dat is al een stuk verbeterd (ik zat echt heel scheef eerst).
Ik probeer dit goed te doen, maar als hij zo wegdraait dan denk ik hier niet meer aan en gaat het mis.
Ik heb het idee dat het probleem meer bij mijn aanpak zit dan bij het bit. Ik heb Sandor ook met bit gereden, maar dat maakt met de controle geen verschil.

Begeleiding is belangrijk inderdaad.
De adviezen moeten nog verwerkt en bevestigd worden.
Er zijn al een boel kwartjes gevallen.
Nu nog in de praktijk brengen..

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:27

Je ziet heel duidelijk dat je paard absoluut niet met zijn aandacht bij jou is maar dat is logisch want jij zet hem echt niet aan het werk! Zodra hij zich heel even op jou focused valt ie helemaal terug in tempo. Laat hem eens werken! Hij zweet nog geen druppeltje terwijl er alles aan moet doen om hem op te laten letten en niet in stap te laten sukkelen...

Verder: je stuurt een paard NIET naar de hoofdslag met de teugels, je paard zal alleen maar naar de hoefslag kijken maar er niet opgaan. Die hulp zul je toch echt met je benen moeten geven. Dus: laat je paard naar binnenkijken en drijf dan met je binnenbeen je paard naar de hoefslag toe.

Verder ziet het eruit dat jij het paard niet onder controle heb, pak hem (onder begeleiding van een goede instructeur!) eens aan en laat hem naar jou luisteren want nu doet hij alles met jou wat hij wil.

Succes

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:38

Rijd je bitloos? Of zie ik dat verkeerd?

Om hem meer op jouw te laten letten is het handig als je hem vraagt, als hij dus niet oplet, om iets te wijken. Jij legt je been dus naar achter, hierdoor denkt hij 'Oh, ik moet iets doen, opletten'. Ook zou je een kleine ophouding kunnen maken, met bit, of juist iets versnellen. Werk aan het attent zijn op je hulpen. Been aanleggen is gas, zo niet, doordrukken, dan een schop, nog niet? Een mep, geen tik. Hij moet ook voorwaartser, in een slakkentempo is op jouw opletten veel moeilijker. Verder zou ik vooral overgangen maken, slingers en figuren rijden en wijken. Zorg dat je hem bezig houd en dat hij op jouw moet letten.

Als je bitloos rijd, zou ik toch, in dit geval, weer op bit overstappen. Mits jij je handen stil kunt houden en dus lichamelijk in balans bent. Anders stoor je het paard alleen maar, met als gevolg dat hij hard in de mond word.

Over het van de hoefslag af gaan.. Dit is slecht gedrag dat is aangeleerd. Niet bewust. Hij neemt nu alsware een loopje, letterlijk!!, met jouw. Begin met het opletten als hij steeds in een bepaalde hoek er van af gaat. Een paar meter van te voren, begrens je hem al met je binnenbeen, deze leg je aan, en pak je je buitenteugel iets korter. Laat hem naar buiten kijken, loopt hij alsnog weg? Dan een tik op zijn schouder. Hij moet leren dat dit absoluut niet mag.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:53

Super van je dat je zo om kritiek vraagt, en er ook op deze manier mee omgaat +:)+ !

Allereerst wil ik zeggen dat het helemaal niet alleen maar verkeerd is, er zijn wat momenten in het filmpje die je goed oplost. Bij A-X-A grote volte bijvoorbeeld, waar hij ertussenuit wil sneaken naar links, en jij goed volhoudt dat je naar rechts wilt. Ook al komt hij hier terug in stap en is de volte natuurlijk geen volte meer, het is erg goed van je dat je hier consequent in bent en hem daar stuurt waar jij hem wilt hebben. Goed opgelost dus!

Ik probeer even om commentaar te geven op het filmpje, zodat je er voorbeelden bij hebt, en zodat mijn uitleg hopelijk wat duidelijker over komt. Aan het begin van het filmpje, bij het binnenkomen zie je eigenlijk meteen jullie probleem: je paard is niet op jou gefocust. Jullie rijden een beetje een slingerende lijn, en de aandacht van je paard gaat overal naartoe, behalve naar jou. Probeer dit in de training op te lossen door het tempo flink op te voeren, maar hem tegelijkertijd op te sluiten tussen je benen en je handen. Dus sluit je handen van voor genoeg om hem te vertellen dat het niet de bedoeling is dat hij ervandoor gaat, maar dat hij moet luisteren naar jouw aanwijzingen. Zodra het tempo omhoog gaat, zullen jullie ook minder gaan slingeren, je paard heeft dan minder tijd om na te denken over wat hij eens zou kunnen doen.
Wanneer je aandraaft, valt heel duidelijk op dat weer de aandacht er niet is. Probeer heel duidelijk te zijn in je hulpen: binnenbeen er heel goed aan, binnenhand van de hals, buitenteugel iets op druk. Je mag best heel streng zijn, en af en toe wat boos worden! In training kan je proberen hem op de volte te zetten, desnoods net zolang tot hij het hartstikke zat is. Net zo lang tot hij doet wat jij wilt. Het gaat er dus om dat je consequent blijft, blijf telkens hetzelfde vragen, net zolang tot het goed gaat. Gebruik dan ontspanning als beloning, zo zal je paard leren dat jij doorzet tot hij doet wat je vraagt, ongeacht of hij loopt te hijgen en zweten als een werkpaard :Y) . Zo zal hij leren sneller de ontspanning te zoeken, door te gehoorzamen aan jouw commando's.
Als hij van de hoefslag valt, weer consequent zijn. Jij wilt naar de hoefslag, dus naar de hoefslag zal hij gaan. Teugels kort, met beide handen sturen, maar vooral je been er goed aanhouden. Ook dit net zo lang volhouden tot hij wel doet wat jij wilt!
Bij A-X-A grote volte, rijdt je paard de volte al voor jij de hulpen hebt gegeven. Doet hij dit in training, stuur dan in een rechte lijn naar de overkant en ga expres de andere kant op. En weer: goed opsluiten en consequent zijn. Net zo lang doorgaan tot hij op jouw commando de volte rijdt.

Dit waren een paar voorbeelden die me opvielen (filmpje deed het helaas niet helemaal hier), ik hoop dat je er iets aan hebt. Heel veel succes, en foto's blijven plaatsen hoor!

Edit: wat ook nog wel wil helpen, als hij gaat rennen is het volgende. Mijn verzorgpaard vond het altijd reuze grappig heel hard de bak door te sprinten om onder het werk uit te komen. Je kan je voorstellen hoe zat ik dit was. Stilzetten had geen zin: een wedstrijdje teugels trekken win je toch niet, en voordat hij stil stond was hij de bak al door en had hij zijn zin gekregen. Op een keer werd ik gigantisch boos en dacht 'wil jij rennen, prima, dan zal je rennen, maar wel op mijn commando en dan ook tot je erbij neervalt'. Zodra hij het weer probeerde heb ik meteen controle overgenomen: het tempo flink verhoogt, niet laten stoppen tot ik weer volledige controle had. Dit heb ik consequent elke keer volgehouden, en hij leerde snel dat het geen zin had te gaan rennen, omdat hij zo nog harder moest werken.
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 06-06-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:57

je moet je teugels even wat korter nemen en niet met je handen sturen want hij kan zijn neus wel een kant op hebben maar dan volgt zjin lichaam niet.

als hij ergens bang van is moet je de stelling de andere kant op doen zodat hij er niet naar kan kijken en miss aan de teugel voor de aandacht bij jou? dat werkt bij mij in iedergeval.

veel succes

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:18

Je teugels veel korter nemen..
En let echt op je handen.
zonde van de foto's

leuk dier <3

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:02

ik denk dat je heel goed weet waar je mee bezig bent en welke stappen je te nemen hebt en neem je tijd, komt best goed met jullie :) succes !

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:40

Ik heb eerlijk gezegd helemaal geen tips voor je, je krijgt zo te zien al genoeg goede informatie! Vind dat je netjes reageert, hopelijk doe je er zeker wat mee! :)
Ik wil alleen nog zeggen, dat als je dit vaker van plan was wel andere kleding aan te doen. Niet dat het niet netjes is hoor, helemaal niet! Het ziet er alleen zo zwart uit :)
Succes met deze mooie! Gaat zeker goed komen :D