ik: Natasja, 36 jaar, laatste wedstrijd 10 jaar geleden op manege
nivo: B, zonder galop
Eerder HAW topic: [RT-HAW] Sandor NRPS basis: balans end rechtrichten
Achtergrond:
Ik heb problemen met mijn houding gehad en daardoor met rijden alleen maar daarmee bezig geweest.
Dat gaat nu de goede kant op en geeft ruimte om bezig te gaan met het paard in plaats van alleen mee te liften.
Mijn teugelvoering is nog weinig soepel en ben ik mee aan het oefenen.
Op de pensionstal waar ik sta werd een onderlinge wedstrijd georganiseerd en heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ons ingeschreven voor de B proef zonder galop.
Het was proef 5, waar wel galop in zat, maar die stukken mocht ik dan in draf rijden.
De figuren uit de proef kennen we en had ik geoefend in stap en draf.
Proef zelf heb ik met kladblok geleerd, maar niet met Sandor eerder gereden omdat hij dan op eigen houtje kan gaan lopen.
Aandachtspunten: samenwerking en gehoorzaamheid.
Sandor is snel afgeleid en fixeert zich dan op dat wat hem opvalt en luistert niet meer naar mij.
Vroeger schoot ik snel mee in die nervositeit en versterkten we elkaar hierin.
Ondertussen heb ik geleerd kalm te blijven.
Ik stel me nog wel afwachtend op, en wil daar verandering in brengen.
Waar we nu aan werken, en wat de jury ook meegaf, is de gehoorzaamheid.
Dat ik Sandor meer te doen geef en zorg dat hij naar me luistert.
Het laatste deel van de proef ging beter dan het eerste deel.
In het begin was Sandor nogal onder de indruk van de toeschouwers en had ik moeite tot hem door te dringen.
Foto 1: A-K-E-H-C binnenkomen in arbeidsdraf op de rechterhand.
O jee! De hoefslag wordt bedreigd door een militie gewapend met kleine zilveren compact-raketwerpers.

Foto 2: een paar stappen verder: hoefslag is in zicht, maar raakt steeds verder weg..

Foto 3: A-X-A grote volte.
Deze hoort eigenlijk in galop, maar doen we in draf omdat we de proef zonder galop rijden.

Foto 4: zelfde A-X-A grote volte, stukje verder.
Hier raak ik hem kwijt.

Foto 5: zelfde A-X-A grote volte in draf
.. uhm dit is geen draf, Sandor, halloo?
Foto 6: E-M van hand veranderen.
Ietwat alternatieve route; nog steeds de aandacht niet bij mij.

Foto 7: E-B-E grote volte, doorzitten.
Hehe, er komt al een beetje rust in!

Foto 8: K-X-M van hand veranderen en enkele passen middendraf.
Hier kon hij eindelijk wat energie in kwijt.

Foto 9: K-X-M van hand veranderen en enkele passen middendraf.
Dit doet hij zo graag

Foto 10: E afwenden en arbeidsstap.

Foto 11: Tussen X en G halthouden en groeten.

Filmpje met geluid:
Zo terugkijkend denk ik dat het beter had gegaan als ik hem meer aan het werk had gezet.
Omdat hij niet ontspande was ik vooral daarop gericht en dan zakt het tempo in.
Als ik dan die laatste middendraf zie en hoe het daarna ging, had ik die omschakeling wel eerder gewild.
Het verdient geen schoonheidsprijs, maar ik ben stiekem toch trots op dat laatste stukje dat het beter ging.
Ik had nooit gedacht dat ik dit nog mee zou maken met Sandor

Ik vraag me af hoe je het beste op kan lossen dat hij zo van de hoefslag afwijkt als bij het binnenkomen.
Misschien beter om stelling van de mensen af te doen en dan wijken om toch die kant op te gaan?
continue aan het werk blijven met hem. Houd contact met de mond, zorg dat je de juiste stelling hebt (kun je goed oefenen op voltes).

. Zo zal hij leren sneller de ontspanning te zoeken, door te gehoorzamen aan jouw commando's.