Ik kan mijn paard niet meer houden in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chann3

Ik kan mijn paard niet meer houden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:55

Hallo,

ik heb een paard waar ik op mag rijden sins zaterdag. Toen was zijn baasje erbij en dat ging opzich goed. maandag was zijn baas er ook bij toen ik ging rijden dat ging echt heel goed. Nou ging ik gister alleen er was iemand bij maar de baas van het paard niet. En toen wou ik stappen maar hij ging dribbelen en toen een heel klein stukje draven en gelijk galoperen en dan ook best hard. hij maakte onverwachte bewegingen ( ik reed op een land daar heb ik steeds gereden want buiten ga ik nu nog niet omdat ik niet op hem rij). Hij stopte pas weer als hij voor het hek stond. ik vond het best spannend maar ook een beetje eng maar ik dacht er zal niks gebeuren. ik ber eraf gegaan heb hem meegenomen naar het midden en stapte er weer op. toen ging hij gelijk gelaperen en ik riep HOO en hij stopte niet ik riep de eerste keer ook. ik trok aan de teugels maar niet hielp hij ging maar door. toen heb ik het na een paar keer maar opgegeven en vaandaag ging ik hem voeren en ben ik er ook opgaan zitten zonder zadel en hij bleef rustig staan en liep naar z,n landje.
Zijn baasje had het op het begin ook zegt ze en als zij erop rijd is hij heel rustig en bij mij heel druk.

Heeft iemand nog tips om hem rustig te houden??

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:57

Tja, lastig punt.

Misschien kun je wat meer vertellen over ras, grootte, karakter etc.
Als het paard met zn hoofd schudt, vind ik een martingaal een goede optie.
Wellicht wil een ander bit helpen, maar ik vind het lastig om zo te zeggen..

Christel1164

Re: Ik kan mijn paard niet meer houden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:59

Het paard is je aan het testen. Vraag aan het baasje hoe zij het heeft aangepakt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:00

Geen tips maar ik zou zeggen wees voorzichtig en kijk het aan.
Ik kon ook een paard rijden eigenaar zei harstikke lief en als de eigenaar erbij was was hij ook harstikke lief.
Maar als ik alleen was draaide het paard door bijten, schoppen en hoevaak en duidelijk je hem ook corigeerde niks hielp.
Als ik erop wou eerst proeberen te rennen zodat ik er niet op kon.
En als het me dan was gelukt nog voor ik mijn beugels in had buik in en ervandoor gaan. (en ik zeg je met een losliggend zadel ophol is niet leuk)

Uiteindelijk bleek dus dat de eigenaressen het wel wist en dat het paard gek wordt als er iemand ander dan de eigenaressen mee bezig is zonder dat ze erbij is.

Dus neem altijd iemand mee en hoor de eigenareese uit of hij dit bij andere die hij niet kent ook doet.
En als het echt gevaarlijk wordt gewoon stoppen. (ik werdt er op een gegeven moment vanaf gebokt met zadel en al tussen een stel tonnen en dat is niet lekker)
Je doet het voor je plezier en botbreuken eraan oplopen is niet leuk.

Chann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:02

Ik weet het ras precies en de baas ook niet. ze zei dat het een gelders paard is. hij is 19 jaar maar heeft nog een top conditie hij is 1.66 en heeft vroeger voor de kar gelopen de baas heeft verschillende bitten beprobeerd en hij heeft een recht bit niet een gebroken bit maar ik weet niet hoe zo,n recht bit heet :$
Hij is heel gevoellig voor je stem omdat hij voor de kar heeft gelopen ik heb uiteindelijk HOOO geschreeuwt maar niet hielp hij wist wel dat hij fout zat en toen ik heb meenam naar de stal om hem af te zadelen was hij poeslief..

kimfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:03

Je kan misschien een beetje wat langere teugel geven? dat je dan beter kent

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:06

Chann3 schreef:
Ik weet het ras precies en de baas ook niet. ze zei dat het een gelders paard is. hij is 19 jaar maar heeft nog een top conditie hij is 1.66 en heeft vroeger voor de kar gelopen de baas heeft verschillende bitten beprobeerd en hij heeft een recht bit niet een gebroken bit maar ik weet niet hoe zo,n recht bit heet :$
Hij is heel gevoellig voor je stem omdat hij voor de kar heeft gelopen ik heb uiteindelijk HOOO geschreeuwt maar niet hielp hij wist wel dat hij fout zat en toen ik heb meenam naar de stal om hem af te zadelen was hij poeslief..

tuiger??
een stang is dat een recht bit ;)

hij doet dit natuurlijk ook omdat hij graag uit die wei wilt.
een wei is niet echt een rij plaats voor een paard.daarvoor is een bak.(hierbij wil ik niet zeggen dat je er niet in moet rijden maar misschien vind hij t gek dat je in de wei rijd en wilt ie liever neit werken in de wei maar eten en lol maken..) ?

Hij is je dus een beetje aan het testen.
Ik zou in ieder geval wel op letten.
misschien is longeren een aantal keren handig dat ie snapt dat hij ook in de wei kan werken?

succes

Chann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:09

ik begon met een lange teugel maar dan neemt hij een loopje met je en loopt rustig naar het hek. de eigenaar zegt ook dat hij meer van buitenrijden houdt maarja al hij zo doet op een groot land durf ik echt niet langs de weg met hem.. en zij kon ook gewoon op het land rijden dus ik vind dat het mij ook zou moeten lukken morgen avond ga ik weer rijden met de eigenaaar erbij. hij is voor de rest heel lief hij geeft z,n voetjes zou ik het maar noemen aan en ik kan zo z,n hoeven doen en hij bijt en trapt niet. alleen met rijden is hij verveelend...

bedankt voor de reactie's ik zal morgen kijken hoe het gaat..

Chann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:11

Longeren gaat niet z,n pees wordt dik en de bak wilt hij niet in daarom gingen we op het land want de bak vindt hij niks.
Het kan misschien ook komen omdat z,n maatje erbij was waarmee hij 4 jaar op stal heeft gestaan en nu 3 jaar al niet meer en die ging lekker buitenrijden en hij moest in de wei. lol maken zou hij er niet we reden tussen de schapen..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:15

Als zijn pees met longeren al dik word, waarom rijd je er dan op? Misschien heeft hij er wel verschrikkelijk last van?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:18

Ik had het ook, ik nam mn pony op de volte, laat haar daar maar zo hard gaan, dan vinden ze het snel niet meer leuk. En achterelkaar door ophouding,ontspannen,ophouding,ontspannen enz. Suc6 ermee

Chann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:24

zijn baas heeft hem gelongeert en alleen daarmee werd z,n pees dik. als hij er last van heeft zie je het aan z,n loop en dan rij ik ook niet maar als het goed gaat kan je gewoon rijden hij heeft dat al heel lang en hij heeft er geen last van.
Ik zal de volgend keer kijken of ik hem kan laten uitrennen. maar dan neemt hij scherpe bochten rent wat en staat stil bij het hek. en dan steeds opnieuw gaat hij naar het hek. maar bedankt voor de reacties.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:32

haai
jeat,, dat probleem heb ik ook met n manege pony xD
ik probeer ophoudingen te maken en mezelf zwaar te maken ,,
meestal helpt dat wel :P
dat kun je mischien proberen ??

x

Chann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:35

oke bedankt

xx

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:29

niks aanklunzen, gewoon voorlopig alleen rijden als de eigenaar erbij is. Grote kans dat hij gaat rennen omdat je teveel druk op de stang neemt als hij te vlot wordt.

Dat is voor een mens een normale reactie maar je paard kan je er pijn mee doen waardoor hij vlucht.

Gewoon lekker poetsen en wat grondwerken en alleen rijden onder toezicht. Het zou zonde zijn als je er bang voor wordt, dan heb je niks meer.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:54

gewoon laten zien dat jij de baas bent.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 07:56

Al eens aan gedacht dat het paard jou niet vertrouwd?
Als de baas er bij is is er niets aan de hand en zodra hij weg is galoppeert het paard er met jou vandoor.
Ga werken aan vertrouwen, door los te werken en grondwerk te doen.
Vaak ga je ook klemmen en hangen aan de teugel als een paard weg rent , doe dat eens niet en geef alles los , moeilijk maar blijf ontspannen, want zolang jij blijft trekken en zeker hard hoo gaat zitten roepen zal het paard alleen maar meer over zijn toeren raken,
Dus werk aan jezelf om een goeie leider te kunnen zijn.
Hoe lang rij je dit paard al?
begrijp 2x uit je verhaal, wat verwacht je dan, je bent vreemd en sommige paarden voelen zich daar niet veilig bij en gaan op de vlucht.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:08

Paarden zijn vluchtdieren, dus zodra hij pijn krijgt doordat je te hard in zijn mond zit zal hij alleen maar harder gaan lopen.
Zoals midgie hierboven al zegt; ontspannen, niet hangen in zn mond en vooral zelf rustig blijven.
Verder moet je wel consequent blijven in de acties die je doet, dus als het paard versnelt terwijl jij dit niet wilt dan moet je hem altijd terugnemen.

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:41

1 tip : als hij met je de klote op gaat, ga dan meteen op een volte. Heel zwaar zitten en inderdaad wat iedereen hierboven zegt niet te veel treken aan de mond.
Blijven doorademen zodat je zelf ontspannen blijft. Die dieren Voelen het meteen wanneer je hem knijpt.

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:18

Elke keer als het paard snelheid maakt stuur je hem in een hele kleine volte. Gaat hij in normaal tempo dan mag hij rechtdoor en als hij harder gaat meteen weer in een hele kleine volte. Zo haar je zijn snelheid eruit. Hard trekken heeft waarschijnlijk geen zin. Ze gaan de kleine voltes linken met te hard rennen. Na genoeg voltes zal ie beetje geirriteerd raken en op zijn tempo letten. Heb meerdere snelheidsduivels gereden die niet te houden waren en dit hielp bij mij bij allemaal het beste. Succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:32

Komt TS nog wel online?

Ben heel benieuwd of ze nu met de eigenaar samen gaat rijden of dat ze nog steeds alles zelf moet doen.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:50

Op een volte rijden, mocht hij echt heel hard gaan en kan je hem niet meer houden? Dan is aan de teugel spelen een idee, NIET zagen maar gewoon rustig spelen, dit helpt bij mijn paard wel goed.

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:42

het paard is aan het testen wat hij mag doen als je hem dan aanpakt zal hij het de volgende keren waarschijnlijk niet meer doen
als hij echt hard gaat moet je met je knieën klemmen en rustig met je teugels spelen maar wel de controle houden je moet ook niet in paniek raken want je paard reageert daar op en ook vooral goed in je zadel blijven zitten en niet naar voor gaan leunen
als hij nog wat minder hard gaat gewoon een kleine volte rijden niet te klein zodat hij niet over zijn benen struikeld :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:46

Marinthee schreef:
het paard is aan het testen wat hij mag doen als je hem dan aanpakt zal hij het de volgende keren waarschijnlijk niet meer doen
als hij echt hard gaat moet je met je knieën klemmen en rustig met je teugels spelen maar wel de controle houden je moet ook niet in paniek raken want je paard reageert daar op en ook vooral goed in je zadel blijven zitten en niet naar voor gaan leunen
als hij nog wat minder hard gaat gewoon een kleine volte rijden niet te klein zodat hij niet over zijn benen struikeld :)

Met je knieën klemmen is niet echt verstandig op zo`n moment, je kan beter alles loslaten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:46

ts ,hoe lang rij je al?