vraag paard van door je binnenbeen hoe op te lossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

vraag paard van door je binnenbeen hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:25

Hoihoi

Iemand vroeg aan mij hoe ze dit op kon lossen!.Ze heef een 4 jarige haflinger die nu een klein half jaartje zadelmak is,

Stap draf galop en stuur zit er op!..Alleen als ze afwilt wenden valt hij door haar binnenbeen!..

Ik heb haar uitgelegd! hoe ik rij(maar wel met een paard wat verder is! dus een stukje basis al kent!.)

Ik heb gezegd! probeer je paard wat ronder te maken, en wel actief te houden, binnenbeen is om te buigen!.En beide benen is voorwaarts!..anders weet die haflinger het niet meer!..

Als ik mn binnenbeen aanleg komt buigt hij op die kant in.

Maar die haflinger reageert daar niet opomdat hij dat niet kent, geen probleem! Maar hoe op te lossen zo dat hij het wel kent.

Nu heb ik een rondje gereden!..En hij reageerde op dit redelijk!

We rijden op de langezijde, en hij kantelt zn koppie naar buiten!, dus ik druk mn binnenbeen en knijp rustig met mn hand, Geen reactie, dus ik zet hem op de volte! net zo lang tot ik de stelling heb wat ik wil en hij los laat aan de binnenkant! en dan ga ik verder! en dat herhaal ik.
Uit eindelijk had ik hem in stap redelijk nagevelijk en gaf hij na als ik hem been gaf..(SOMS) en alles is in combinatie met mijn hand!.. elke been druk is 1 hand druk!..Tot hij nageeft alleen op been! dan kan ik mijn handen stiller houden!.Maar zover zijn ze nog lang niet!.

Het is niet zo dat ik alleen maar denk aan nagevelijk! Maar ik kijk van een situatie dat een paard zn nek vast houd! Zo kan hij toch nooit normaal een bocht in lopen?

Vandaar dat ik ben begonnen met nagevelijk!.

Kan iemand mij hier mee in helpen? Is dit juist of is dit helemaal verkeerd!

Alles gaat op rust, en hij had na die tijd een schuimbekkie!..
:D

appelflap2

Re: vraag paard van door je binnenbeen hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:30

ben het met je eens maar nageeflijkheid gaat makkelijker als het paard ook buigt
ik doe dan:
binnenbeen eraan (buiging)
steunen op buiten stijgbeugel (wel naar buiten blijven lopen dus niet naar binnen vallen)
binnenhand iets van de hals (stelling)
buitenhand iets voor maar wel begrenst houden (dan heeft hij het gevoel naar buiten te kunnen buigen en buigt dan makkelijker)
ondertussen blijf je werken aan de nageeflijkheid.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:33

appelflap2: Ja dat doe ik ook! maar dit paard heeft erg problemen met het binnenbeen! vandaar dat ik veel daarop hamer! maar ik laat haar ook met een bocht boelen wat het paard doet!.
Bijv, als jij naar binnen zit wat doet ie? en als jij in een bocht je paard ondersteunt en even een tikkeltje je hak uit drukt aan de buiten kant! dus dan zit je op buiten!, en zo kwam ze er ook achter dat ze een beetje met haar gewicht moest spelen!

Daarin is mn vriendin ook nog een beetje lomp en die doet ineens 60 kilo naar buiten dus die haflinger viel om haha, maar oke! daar zijn lessen voor!.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:42

anders een zweepje aan het binnen hand
en dan af en toe een klein tikje achter je laars

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:30

Om het paard goed door de bochten te krijgen moet je niet je binnenhand van de hals doen, want dan trek je het paard juist naar binnen dit is trouwens ook niet de manier hoe je stelling vraagt bij een paard.

Voordat je de bocht inrijd doe je allebei je handen naar buiten dus buitenhand van de hals binnen hand iets over de hals. Binnenbeen eraan en je gewicht iets naar buiten verplaatsen. Maar let wel op zodra hij de bocht goed neemt meteen weer recht in het zadel gaan zitten anders verliest hij zijn balans.

Veel succes bij het oefenen het heeft even tijd nodig voor hij het begrijpt. Ik had dit probleem ook met mijn fries maar naar een paar keer oefenen viel het kwartje.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:40

Met buitenteugel naar buiten sturen en op maat houden (dwz paard voelt de buitenteugel) zodat het paard die teugel gaat opzoeken en die kant uitgaat (dus niet naar binnen valt). Lichtelijk het binnenbeen erbij. Buiging komt vanuit het hele lichaam.
Pas op dat de schouder er niet wordt uitgedrukt a/d buitenkant. Buitenbeen kan tijdelijk iets meer naar voren gelegd worden om de schouder te begrenzen dan.

Veel succes ermee!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:41

pardon? Binnenhand naar buiten over de hals voor stelling? Gewicht naar buiten in de wending? Het enige correcte in je bericht is de opmerking binnenbeen eraan, de rest is echt absoluut fout.

TS, dit hoort niet op wedstrijden thuis, maar op RT.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-06-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:45

Inderdaad; binnenbeen.
Echter gaan sommige paarden er tegenaan hangen of sluiten zich ervoor af.
Wat ik dan doe; wil je naar binnen? ga maar naar binnen.
Ik maak de volte dan expres kleiner. Vervolgens moeten ze het binnenachterbeen er extra onder brengen (en nee, dat vinden ze niet zo leuk) waardoor ze de volte weer vergroten.
Blijf ze hierbij wel begeleiden. Hou ze mooi recht. Maak niet de fout het paard over de buitenschouder weer weg te laten lopen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:07

WD-V -> RT-P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:12

ik denk dat je wel juist bezig bent. Nageefelijkheid bekom je makkelijker op een volte omdat je dan de stelling in je voordeel kan laten spelen.

misschien dat het begin van wijken ook nuttig zou kunnen zijn. gewoon een of 2 pasjes om de eenzijdige kuithulpen aan te leren, want blijkbaar begrijpt de pony niet dat je benen ook kunnen begrenzen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:28

Ik denk dat je het paard beter even aan de hand kan nemen.
En hem vanaf de grond laten wijken voor druk.

Met dubbele longe kan je ook goed oefenen om hem soepeler te maken.

Ik denk dat het geen kwestie is van niet willen/ begrijpen, maar eerder van niet kunnen.
Als het paard de bochten niet goed doorkomt is hij nog niet gymnastisch genoeg.
Je kan aan de hand trainen, met dubbele longe, met een pessoateugel longeren (veel overgangen maken), met ruiter in stap figuren rijden (veel overgangen rijden).

Je wilt toch dat hij nagevelijk is?
Ga dan niet aan die teugels friemelen, krijg je alleen maar een paard van die op de voorhand gaat lopen.
Je moet juist zijn achterhand activeren zodat hij de ruiter correct kan dragen met correct ruggebruik.
En wanneer je dat hebt bereikt in de training, dan is pas het eigenlijke moment om voor het eerst op een paard te gaan zitten.

Succes
(aanrader: www.paardenbegrijpen.nl)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:30

Lielle schreef:
pardon? Binnenhand naar buiten over de hals voor stelling? Gewicht naar buiten in de wending? Het enige correcte in je bericht is de opmerking binnenbeen eraan, de rest is echt absoluut fout.

Helemaal met je eens inderdaad, ik moest ook twee keer kijken naar dat bericht met de hand over de hals...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:32

Lielle schreef:

Heb je het over die van mij?...is wat ik doe helemaal fout?of heb je het tegen een ander ;)
En als het allemaal fout is?

Kan jij het misschien dan uitleggen hoe het wel moet? Aangezien dit geen antwoord is, waar ik eigenlijk naar vraag :D
Laatst bijgewerkt door daphneM op 02-06-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:35

ik denk dat de opmerking over binnenhand over de manenkam naar buiten toe tegen Moatsje bedoeld is...
Is idd ook niet de manier die ik geleerd heb om een bocht in te gaan...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:37

nee ik ook niet! ik heb geleerd NOOIT over de manenkam, maar dat is ook voor iedereen apart!

Iedereen bedankt voor de opmerkingen!.

Doei: Ja dat wou ze inderdaad er ook bij pakken, Grondwerk!..Bedankt! ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:42

De binnenhand voor een moment over de manenkam te brengen op een volte kun je voorkomen dat je paard naar binnen valt en deze op de buiten schouder zetten. Ik heb dit geleerd volgens de AdB-methode en dit is slechts een fractie van een seconde. Ik ga hier overigens verder geen discussie over voeren, in mijn ervaring werkt het ontzettend goed.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:46

laat hem dan lekker in de bochten naar buiten kijken en je binnenbeen goed eraan houden
en je binnenteugel lekker met rust laten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:50

Ik vind het een onzinnige discussie worden.

Je kan het paard wel de bochten door dwingen, maar als zijn lichaam dat niet kan vind ik het niet eerlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:59

Voor een goede stelling is sowieso al nagevelijkheid nodig.
Een paard dat met z'n kop bij onze lieve heer op tafel ligt zal nooit een goede lengte buiging aan kunnen nemen.
Dus ga eerst eens aan de slag om hem lekker vw nw te krijgen zodat je bereik hebt op achter. Als dat gaat lukken probeer het dan nog eens.
Vooral grote flauwe lijnen rijden in het begin, dus geen kleine volte's draaien.
Verander over de diagonaal van hand en druk hem de hoeken in zowel de hoek waar je vandaan komt als de hoek die je in gaat.
Zo leer je hem in elk geval al de buiging/stelling aan te nemen.
Vaak gaat dat een stuk makkelijker dan op een grote volte.
Zijn hoofd naar buiten laten kijken is natuurlijk niet juist ( duvelt ie juist over de binnen schouder weg n.l!) net als je binnenhand over de hals naar buiten brengen.
Pas als het paard alles begrijpt kan je contra stelling vragen, maar dan moet hij eerst netjes nageven en over de rug lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:55

winia4ever schreef:
Lielle schreef:

Heb je het over die van mij?...is wat ik doe helemaal fout?of heb je het tegen een ander ;)
En als het allemaal fout is?

Kan jij het misschien dan uitleggen hoe het wel moet? Aangezien dit geen antwoord is, waar ik eigenlijk naar vraag :D

dit was idd bedoeld voor het bericht boven mij. Het laatste stukje was wel voor jou, daar staat ook TS voor.

Ik zou zelf eerst eens beginnen met zorgen dat er respect voor je binnenbeen komt, lengtebuiging etc komen daarna pas.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:19

onley schreef:
laat hem dan lekker in de bochten naar buiten kijken en je binnenbeen goed eraan houden
en je binnenteugel lekker met rust laten

En dan ? Gaat ie ineens stelling naar binnen nemen?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:20

aerdenhout1 schreef:
Voor een goede stelling is sowieso al nagevelijkheid nodig.
Een paard dat met z'n kop bij onze lieve heer op tafel ligt zal nooit een goede lengte buiging aan kunnen nemen.
Dus ga eerst eens aan de slag om hem lekker vw nw te krijgen zodat je bereik hebt op achter. Als dat gaat lukken probeer het dan nog eens.
Vooral grote flauwe lijnen rijden in het begin, dus geen kleine volte's draaien.
Verander over de diagonaal van hand en druk hem de hoeken in zowel de hoek waar je vandaan komt als de hoek die je in gaat.
Zo leer je hem in elk geval al de buiging/stelling aan te nemen.
Vaak gaat dat een stuk makkelijker dan op een grote volte.
Zijn hoofd naar buiten laten kijken is natuurlijk niet juist ( duvelt ie juist over de binnen schouder weg n.l!) net als je binnenhand over de hals naar buiten brengen.
Pas als het paard alles begrijpt kan je contra stelling vragen, maar dan moet hij eerst netjes nageven en over de rug lopen.

Bedankt! Hier ga ik zeker mee aan de slag! :D

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:23

daph je doet het goed hoor,
op de volte de stelling blijven oefenen.
zweepje erbij om achter je been aan te tikken als ie niet op je been reageert
buitenhand stil en in contact houden en binnenhand blijft vragen tot je de stelling hebt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:28

Nancy: Dankje, Op deze manier heb ik het haar inderdaad ook gezegt,! die voltes heb ik gedaan, en ik heb haar ook zweep advies gegeven!.. :D

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:33

Myour schreef:
De binnenhand voor een moment over de manenkam te brengen op een volte kun je voorkomen dat je paard naar binnen valt en deze op de buiten schouder zetten. Ik heb dit geleerd volgens de AdB-methode en dit is slechts een fractie van een seconde. Ik ga hier overigens verder geen discussie over voeren, in mijn ervaring werkt het ontzettend goed.

Voor mensen die niet heel erg bekend zijn met de AdB-methode klinkt dit erg onlogisch. Ik denk dat je er bij moet vertellen dat je eerst moet zorgen dat het paard correct aan de buiten teugel is. 1 manier om dit te bereiken is om op een rechte lijn buitenstelling te nemen todat het paard zelf als het ware terugtrekt. Als dit goed gaat kun je hem de bocht om sturen door een ophouding te maken op de buitenteugel en hem daarna mee te geven. In de volte als het paard naar binnen valt stuur je hem met 2 teugels naar buiten. Hierbij mag de binnen hand boven de manenkam komen maar moet die hand hoog zijn. Dit is maar 1 pas.