Hoe weet je of een paard over de rug loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_Duco

Hoe weet je of een paard over de rug loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:19

Hoi,

Ik had een vraagje. In sommige topics waarin ik lees, staat wel eens: "het paard is hier toch nog niet helemaal over de rug", "je moet het paard over de rug laten lopen" etc. Mijn vraag is dus, hoe weet je of een paard over de rug loopt, hoe kun je dat vanaf een foto zien (waar moet je op letten?) en hoe voel je als je erop zit of een paard over de rug loopt? Want de pony merrie waar ik op rijd loopt wel "aan de teugel" maar ik weet niet of ze ook "over de rug" loopt.

Alvast bedankt!
Sabine

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:26

Wanneer je paard over de rug loopt voel je dat. De rug gaat dan namelijk omhoog ;) Ook voel je het paard dan swingen, en je kunt veel makkelijker zitten. Heeft op zich weinig met aan de teugel lopen te maken, veel paarden die "aan de teugel" lopen hebben een valse knik. En lopen dus wel met hun hoofd netjes in de houding maar zonder de rug er bij. De achterhand zwerft dan ergens in Tokio rond :+

xAmazone

Re: Hoe weet je of een paard over de rug loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:44

het is heel moeilijk uit te leggen, je moet het echt voelen, misschien kan je eerst op een pony gaan zitten voor die over de rug is gereden, en dan iemand er op laten rijden zodat ie over de rug is, en er dan weer op rijden!, zo heb ik het ook mogen voelen, je kan het wel uitleggen, maar met voelen berijk je meer.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:55

Okee, ik zie namelijk in topics mensen zeggen, je paard is nog niet over de rug! En dan vind ik dat heel knap dat ze dat zien omdat het er voor mij op het eerste gezicht ontspannen uit ziet.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:58

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:10

Sabine_Duco, heel moeilijk onderwerp dit, volgens mij niet te zien op een foto. En zelfs in het echt kunnen de meningen nogal verschillen en dat blijkt ;) . Jij kan heerlijk zitten en denken, we hebben alles voor elkaar. Maar iemand op de grond, kan een heel ander beeld hebben.

Ontspannen alleen betekent niet altijd over de rug, nageven alleen betekent (of valse knik) niet altijd over de rug, voor het been alleen ook niet.

Maar voegen we dit allemaal samen, is het paard ontspannen, nageeflijk, voor het been en daardoor aangespannen, kan! het paard over de rug gaan. Kan, zeg ik, we zitten op een levend wezen, geen robot. Maar als het wel zo is, zit je op een verende rug, die lichtjes bolt. Verder weid ik niet uit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:38

hestejente schreef:
Wanneer je paard over de rug loopt voel je dat. De rug gaat dan namelijk omhoog ;) Ook voel je het paard dan swingen, en je kunt veel makkelijker zitten. Heeft op zich weinig met aan de teugel lopen te maken, veel paarden die "aan de teugel" lopen hebben een valse knik. En lopen dus wel met hun hoofd netjes in de houding maar zonder de rug er bij. De achterhand zwerft dan ergens in Tokio rond :+

even kleine corectie, als een paard CORRECT gereden word dus correct aan de teugel gaat het dier over de rug lopen, paarden die dus niet goed aan de teugel zijn met valse knik lopen niet over de rug.
een paard wat over de rug loopt of door de rug loopt plaats het achter been onder de massa en kantelt het bekken, als je er op zit voelt het net of het dier gaat mesten.
hoofd hals houding is dus bepalend of het dier over de rug loopt of niet, ook de juiste aanleuning in deze is belangrijk te veel druk en het dier gaat op het 5e been lopen en niet meer over de rug.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:38

Moll schreef:
hestejente schreef:

even kleine corectie, als een paard CORRECT gereden word dus correct aan de teugel gaat het dier over de rug lopen, paarden die dus niet goed aan de teugel zijn met valse knik lopen niet over de rug.
een paard wat over de rug loopt of door de rug loopt plaats het achter been onder de massa en kantelt het bekken, als je er op zit voelt het net of het dier gaat mesten.
hoofd hals houding is dus bepalend of het dier over de rug loopt of niet, ook de juiste aanleuning in deze is belangrijk te veel druk en het dier gaat op het 5e been lopen en niet meer over de rug.

Ik denk dat je het moet omdraaien, mol

Een paard wat ontspannen "over" de rug gaat, gaat correct aan de teugel ;)
Andersom gaat nl niet.
Een ruiter kan niet één spier bewerken, of de hals bewerken, of een kaak bewerken, of ........ vul zelf maar in.

Alleen een paard wat correct ontspannen de rug loslaat, kan "aan de teugel" gaan en gaan "nageven"

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:50

modie schreef:
Moll schreef:

Ik denk dat je het moet omdraaien, mol

Een paard wat ontspannen "over" de rug gaat, gaat correct aan de teugel ;)
Andersom gaat nl niet.
Een ruiter kan niet één spier bewerken, of de hals bewerken, of een kaak bewerken, of ........ vul zelf maar in.

Alleen een paard wat correct ontspannen de rug loslaat, kan "aan de teugel" gaan en gaan "nageven"

Ik raad u aan u eens te verdiepen in de oude meesters, deze waren toen der tijd al zo ver dat ze de nekwervels en hals spieren onafhankelijk konden manipuleren, ook waren ze er achter dat de hoofd hals houding bepalend was en is voor een correct lichaamelijk gebruik van het paard, u moet het zo zien dat als u de motor wil laten draaien u eerst de sleutel om moet draaien, dus eerst hoofd halshouding correct alvoorts de achterhand naar een correcte stuwing en draagkracht kan komen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:01

Moll schreef:
Ik raad u aan u eens te verdiepen in de oude meesters, deze waren toen der tijd al zo ver dat ze de nekwervels en hals spieren onafhankelijk konden manipuleren, ook waren ze er achter dat de hoofd hals houding bepalend was en is voor een correct lichaamelijk gebruik van het paard, u moet het zo zien dat als u de motor wil laten draaien u eerst de sleutel om moet draaien, dus eerst hoofd halshouding correct alvoorts de achterhand naar een correcte stuwing en draagkracht kan komen.

Ik denk dat een paard allereerst rechtgericht moet zijn voordat het in balans kan gaan om van daaruit tot nageeflijkheid te komen.

Ik denk dat de inwerking aan de hoofd/halshouding niet door de hand mag gebeuren, maar door de zit. Anders resulteert dat in vasthouden van spieren en dat gaat ten koste van de beweging.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:02

Dank, maar nee, dank je wel.

Dat aanraden zou mij juist verder achterop brengen.

Ik houd het er maar op, dat vanuit een "ontspannen" rug alles van voor opgelost wordt en niet andersom.

"Door het losmaken van de kaak neemt men niet de oorzaak weg, ook al verdwijnt hierdoor het verschijnsel.
Er is dus aan het paard niets verbeterd. Integendeel!!
Men heeft het natuurlijke verband verbroken en is daarmee een stap acheruit.

Want door dit verbreken is er geen aanleuning meer: de hand van de ruiter is dan nier meer (door het paard) opgenomen in de gekoördineerde werking der skeletspieren"

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:05

Modie en Moll, ik spreek zeker weer hocus spocus. Ik zet mijn beste beentje voor. Het een is het ander niet, het gevoel dat een paard gaat mesten, is, omdat hij misschien moet mesten?

En Modie, nogmaals het een gaat niet zonder het ander, je paard gaat niet ontspannen over de rug, zonder correcte teugelvoering. En zonder correcte teugelvoering, kan een paard niet ontspannen over de rug gaan. Een paard in vrijheid, los bewegend, zonder beperkingen }> zoals een ruiter, kan er voor de een los uit zien, ik zie een weggedrukte rug, geen draagvlak voor ons gewicht (en dat kan in de kilo's lopen). Dus willen wij een compromis, zullen wij het paard moeten aanspannen in de bovenlijn, ietwat bollen, ruggebruik bewerkstelligen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:09

setteke schreef:
Modie en Moll, ik spreek zeker weer hocus spocus. Ik zet mijn beste beentje voor. Het een is het ander niet, het gevoel dat een paard gaat mesten, is, omdat hij misschien moet mesten?

En Modie, nogmaals het een gaat niet zonder het ander, je paard gaat niet ontspannen over de rug, zonder correcte teugelvoering. En zonder correcte teugelvoering, kan een paard niet ontspannen over de rug gaan. Een paard in vrijheid, los bewegend, zonder beperkingen }> zoals een ruiter, kan er voor de een los uit zien, ik zie een weggedrukte rug, geen draagvlak voor ons gewicht (en dat kan in de kilo's lopen). Dus willen wij een compromis, zullen wij het paard moeten aanspannen in de bovenlijn, ietwat bollen, ruggebruik bewerkstelligen.

En, Setteke, nogmaals het één gaat niet zonder het ander :+
Maar ik begin van achteruit naar voor te werken, de nageeflijkheid en het nageven komen dan vanzelf.

Het belangrijkste in dit geheel is, dat het paard ZELF aanleuning neemt ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:15

Motor zit van achter, die moet geactiveerd worden, maar dan nog, als ik amper een teugelvoering heb van voor, hoe kan een paard ooit aanleunig nemen op nagenoeg niets of helemaal niets? ZELF, op wat, wat bied jij hem dan? Hoe zie jij aanleuning Modie? Wat voel jij in je handen en zit? Vooral handen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:24

setteke schreef:
Motor zit van achter, die moet geactiveerd worden, maar dan nog, als ik amper een teugelvoering heb van voor, hoe kan een paard ooit aanleunig nemen op nagenoeg niets of helemaal niets? ZELF, op wat, wat bied jij hem dan? Hoe zie jij aanleuning Modie? Wat voel jij in je handen en zit? Vooral handen?

De motor zit inderdaad van achter en je hebt volkomen gelijk dat die geactiveerd moet worden.
Maar wat zal een scheef paard met een geactiveerde motor doen?

Ik ga wat dat betreft met HappyH mee.

Een paard kan alleen dan ontspannen, als het recht en in balans gaat.

Dat gaat niet, door een hoofd/halshouding te beïnvloeden. De hoofd/halshouding komt nl geheel vanzelf.

Ik zie aanleuning, als iets van het paard zelf uit. Een paard wat de ruiterhand zelf zoekt en accepteert.
En ik denk, dat een paard wat zelf zoekt en accepteert ook veel meer op de ruiter ingesteld is.
De aandacht van het paard is naar de ruiter gericht om te "voelen" wat de ruiter bedoeld en wenst.

Vanuit de aandacht van het paard hoeft er nog maar weinig door de ruiter gedaan te worden.

Daarom heb ik al vaker geschreven, alles lijkt vanzelf te gaan. Vaak is alleen "denken" al voldoende, want door het "denken" alleen al, zal de ruiter een hele zachte spierspanning hebben, die het paard al voelt en hier op reageert.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:29

modie schreef:
Dat gaat niet, door een hoofd/halshouding te beïnvloeden. De hoofd/halshouding komt nl geheel vanzelf.

Je beïnvloed de hoofd/halshouding wel, maar op een andere manier.
Doordat je het lichaam recht maakt speel je ook op de hoofd/halshouding in. Alleen wordt de juiste hoofd/halshouding niet bereikt door dit "af te dwingen"met de hand. Ik ben het met Modie eens dat het paard de hand op moet zoeken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:39

Wowie Modie, dit klinkt echt heel gemakkelijk en voor jou zal het ook zo zijn, neem ik aan.

Ik zie het anders. Ik zoek het paard zelf wel op, dit klinkt onaardig, maar vanuit been naar de hand. Voor correct ruggebruik :D
Laatst bijgewerkt door setteke op 03-06-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:42

HappyH schreef:
modie schreef:

Doordat je het lichaam recht maakt speel je ook op de hoofd/halshouding in. Alleen wordt de juiste hoofd/halshouding niet bereikt door dit "af te dwingen"met de hand. Ik ben het met Modie eens dat het paard de hand op moet zoeken.

Je hebt gelijk, dat de hoofd/halshouding beïnvloed wordt, maar dan doordat het paard inderdaad ontspannen de rug goed gebruikt.

Setteke, de rug heeft geen spieren die een ruiter dragen.
Daar zorgt een heel ligamenten-systeem voor.
De lange rugspier van het paard is een "bewegings-spier" ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:42

setteke schreef:
Wowie Modie, dit klinkt echt heel gemakkelijk en voor jou zal het ook zo zijn, neem ik aan.

Ik zie het anders. Ik zoek het paard zelf wel op.

Jouw keuze natuurlijk.
Maar of dit in het belang van het paard is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:47

modie schreef:
Citaat:
De motor zit inderdaad van achter en je hebt volkomen gelijk dat die geactiveerd moet worden.
Maar wat zal een scheef paard met een geactiveerde motor doen?

elk paard is scheef van nature scheef, dus begind men het dier te begeleiden in hoofd hals houding, en daar in recht te richten, dit gebeurt op maar ook naast het paard, als het dier niet correct is in hoofd hals houding kan je niet recht richten, want er is onspanning in het lichaam nodig de schouder moet openen waar door het voorbeen weg kan, en de rug dus op kan lengen en de bekken kan kantelen en de buikspieren aan gespannen kunnen worden.

Citaat:
Een paard kan alleen dan ontspannen, als het recht en in balans gaat.

Als dat het geval zou zijn kan men nooit een paard van uit de ontspanning naar de inspanning werken, elk paard is scheef en gedurende zijn gehele leven zal de ruiter dus bezich zijn het dier te sterken in de spieren en recht te richten, vandaar dat dressuur is ontstaan, zoek het eens na de oorsprong van de dressuur.

Citaat:
Dat gaat niet, door een hoofd/halshouding te beïnvloeden. De hoofd/halshouding komt nl geheel vanzelf
.Dit is niet correct je zal als ruiter de juiste weg moeten aan geven aan het paard, een paard doet niets van zelf, begeleiding in de onspanning is hier in een must ook hier waren de oude meesters het over eens.

Citaat:
Ik zie aanleuning, als iets van het paard zelf uit. Een paard wat de ruiterhand zelf zoekt en accepteert.
En ik denk, dat een paard wat zelf zoekt en accepteert ook veel meer op de ruiter ingesteld is.
De aandacht van het paard is naar de ruiter gericht om te "voelen" wat de ruiter bedoeld en wenst.
dat de ruiter hand gezocht moet worden is geheel correct, echter is het vraag en antwoord, als ruiter vraag je het paard, het paard antwoord daar op, en wanneer de opleiding voorderd zal het dier de hand mee gaan nemen, daaro is teugel gewicht voldoende voor de juiste nagevelijkheid, echter moet men het paard wel leren, want dit komt niet vanzelf.

Citaat:
Vanuit de aandacht van het paard hoeft er nog maar weinig door de ruiter gedaan te worden.
verkklaar u nader?

Citaat:
Daarom heb ik al vaker geschreven, alles lijkt vanzelf te gaan. Vaak is alleen "denken" al voldoende, want door het "denken" alleen al, zal de ruiter een hele zachte spierspanning hebben, die het paard al voelt en hier op reageert.
is dat niet altijd de bedoeling, in het klassieke is dit vanzelf spekent.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:50

HappyH schreef:
modie schreef:

als je als ruiter het dier niet begeleid met de hand, is de oplossing het probleem, het dier zal zijn lichaam niet correct gebruiken met alle gevolgen van dien

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:52

Denk het wel Modie, er zijn niet alleen happy athlete's op jouw manier, net zomin als ze er alleen zijn op de mijne (dit is niet de mijne, maar de basis van waaruit ik alles geleerd heb, KNHS (Orun), Duits, tuurlijk allemaal niet goed }> ).
Weet je, als jij erbij blijft dat het allemaal vanzelf kan (super toch), waarom kan je er dan niet bij, dat andere mensen er anders over denken? En echt niet ten koste van het paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:43

Modie u weet het wederom weer sprookachtig onbegrijpelijk te beschrijven?
De houding is afhankelijk van de scholing (niveau) en oefening (gradatie).
U gaat er van uit dat het paard alles zelfstandig doet uitvoeren en de ruiter cadeau doet geven. Vraag me af waarom een ruiter zoals u en nombrado of wie dan ook, nog rijden als het paard het wel allemaal allen af kan?
Moll tempi en overgangen spelen ook hier een grote rol, net als balken en cavaletti. De dressuuroefeningen spelen een hoofdrol, welke rol de afwachtende ruiter heeft tot die alles
cadeau verkrijgt is mijnog steeds een raadsel.
Paardrijden is hard werken, een denk en lichamelijke sport, zweten en bekaf zo ook bij longeren en lange teugel.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:51

Hoi,

" over de rug lopen" betekent feitelijk dat het paard zijn buikspieren gaat aanspannen zodat de rug kan ONTspannen. (Eigenlijk draagt het paard jou dus met zijn buikspieren, kan je het nog volgen??)
Die 2 spieren werken tegengesteld, dus ze kunnen nooit beiden aangespannen of ontspannen zijn. De rugspier waar je op zit moet zo ontspannen mogelijk zijn, dat kan alleen als de buispieren aangespannen zijn.
Je merkt hetzelfde als je naast het paard staat en je kriebelt onder zijn buik (bij de singel ongeveer), dan gaat hij zijn buik aanspannen en komt de rug omhoog.
8-)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:57

FS, prima, balkjes en cavaletti kunnen ook het ruggebruik bevorderen. Maar de vraag was hier "Hoe weet je of een paard over de rug loopt?".

Wat voel je, wat zie je? Is het te bepalen aan de hand van een foto?

Ik wilde van Modie weten wat ze voelt, maar krijg daar geen antwoord op. Alleen dat een paard het uit zichzelf aanbiedt, maar dat geeft ook een gevoel.
Als een paard nooit weerstand biedt, wat voel je dan tussen goed en fout? Of is er geen fout?