Mistral laatste keer B-dressuur @ pekela

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Mistral laatste keer B-dressuur @ pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:30

We hadden vandaag onze laatste wedstrijd in de B-dressuur. Ik had nooit durven dromen dat we zo snel de winstpunten zouden halen maar ik zou haast zeggen dat de winstpunten en de lintjes binnen stroomden sinds we zijn gestart...

Even een overzichtje van de punten:

Debuut in Annen 20 maart > 189(2de)
Nieuwe Pekela 1 mei> 210(1ste) en 191(3de)
Haren 8 mei> 200(2de) en 204(3de)
Nieuwe Pekela 30 mei> 202(1ste) en 183

Dus nu zijn we B+12 :o Enuhh.. heb je hem door?? We hebben alleen maar de proeven 5&6 gereden :P

We hebben gisteren een ontzettend zware tocht gereden(hele dag) in de Marne. We hadden ook een menner bij ons en die kwam met z'n kar sommige stukken niet vooruit, zo'n zware bodem(dat zegt genoeg denk ik). Paardje lief was dan ook bekaf gisteravond... Hij was vandaag wel super licht van voren, maar had niet de power/uitstraling die hij normaal wel heeft. Hij was ook ietsje lui voor het been.

We gingen voor ons laatste winstpuntje in de B.
Mistral:
New forest
Ruin
8 jaartjes jong
Brummerhoeve's Boss
Mijn verzorgpony sinds augustus 2008.
B dressuur & springen

Eerste proef:
Zeker niet ontevreden, maar niet alles liep lekker vloeiend zoals het hoort. resultaat: 202 punten en een eerste prijs :Y)
http://www.youtube.com/watch?v=CQxtgPVdwFQ

Tweede proef:
Ook niet ontevreden, het ging allemaal iets vloeiender dan in de eerste proef. En dan krijg je de punten.. 183 :7 ... Heel vaak hetzelfde commentaar op je coupon... handhouding/houding een 5 > amazone moet rustiger worden met handen doet niks anders dan terug trekken. En bij de helft van de onderdelen staat: te diep, niet tegenwerken met de hand. Ik weet dat ik niet enorm stille handen heb. De laatste tijd hebben we daar hard aan gewerkt en ik vind zelf dat het al enorm verbeterd is :o , ik vind het commentaar dan ook een beetje overdreven.
http://www.youtube.com/watch?v=PIYdVebngO4

punten van de jry:
0:42 gebrokenlijn 5 meter > 5 te kort in de hals achter loodlijn.
1:18 gebrokenlijn 5 meter > 6 te diep.
2:28 B-E-B grote volte > 5 te diep.
4:00 B-H van handveraderen middenstap > 5 hals meer naar beneden.
5:30 B afwenden en arbeidsstap > 5 te diep werkt teveel met handen.

Mijn vader heeft ook nog een leuke standfoto gemaakt *D
http://i47.tinypic.com/10yfhon.jpg

Commentaar laat ik dit keer helemaal aan jullie over;)
Laatst bijgewerkt door lovelyd op 30-05-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Re: Mistral laatste keer B-dressuur @ pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:34

vind het paard nogal onrustig in het hoofd/nek
is ook niet gek gezien je erg onrustig bent met je handen ;)
ik zou het nog geen zagen noemen, maar je bent wel erg druk met de mond van jou pony :j sluit me dan ook aan met het comm van de jury, vind het niet overdreven.

verder vind ik het er super uit zien! Erg mooi paardje ook :)
je rijd goed, lekker voorwaarts en buiten je handen zijn die hoge punten ook meer dan verdiend! :j

Als je nou rustiger in je handen bent, dan is het plaatje helemaal goed! :D

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:47

ik heb het commentaar even bijgesteld...

Ik heb het even letterlijk van m'n coupon overgenomen:

"amazone moet rustiger worden met hand doet niks anders dan terug trekken"

Ik heb inderdaad niet enorm stille handen... onbewust beweeg ik ze ... Bij de eerste wedstrijd was het echt zagen..
Het stomme is dat ik het zelf neit merk..

Zelf vind ik dat het al enorm is verbeterd, maar zoals de jury het zegt vind ik het toch wel overdreven...

Tot nu toe heb ik altijd een 7 of 8 gehad op m'n houding en handhouding. op m'n debuut na(zagen).

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:51

leuke pony hoor!

ik zou hem proberen wat meer op lengte te rijden, als je je handen ook wat meer voor je zet en iets meer draagt, zal het plaatje er nog beter uitzien,

vind de jury reactie ook wat overdreven, ze had het imo wat 'netter' kunnen verwoorden :j

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:58

splinter > als ze het iets anders had gezegd komt het ook iets vriendelijker over, dacht ik zo...

Persoonlijk erger ik me meestal meer aan m'n benen dan aan m'n handen...

M'n handen zijn vaak kleine momenten, maar m'n benen vliegen de hele proef alle kanten uit.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:24

Heb niet zozeer het idee dat je erg met de mond bezig bent, meer dat je evenwicht ergens niet klopt waardoor je je handen niet stil kunt houden. Ik vind het commentaar zeker niet overdreven. Een jury geeft je een leermoment mee, én een winstpunt. Steek de winstpunt in je zak, en ga met het commentaar aan de slag, zodat je nog mooiere proeven kunt rijden!

Ziet er verder leuk uit. De stap mag wel wat aan gewerkt worden, is af en toe erg onregelmatig. Volgens mij komt dit omdat ie achter de teugel kruipt. Door veel te schakelen in tempo en h/hals houding kan je dit verbeteren. Ook - komt ie weer - door je eigen evenwicht en handhouding te verbeteren!

Veel succes in de L1 Komt helemaal ghoed!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:26

hee dees, meestal als je je handen niet stil kan houden heb je spanning in je schouders .. ( school, zitles (A) )
Miss helpt dit,

schouders naar voren, omhoog, en naar achter laten ´vallen´ dan gaat de spanning ( ook onbewuste) eruit, en heb je stillere handen :D

Wanneer jullie L1 debuut ? :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:29

Ik ben het persoonlijk wel eens met jury commentaar betreft je handen. En vindt het ook niet hard overkomen. Het is gewoon duidelijk omschreven vindt ik.

Vindt het ook echt een stoorpunt en je drijft best veel waardoor je pony inderdaad te diep gaat lopen.
Maar harstikke goed dat je het zelf wel beseft en er mee bezig bent!

Het is verder ook een knapperd! :D

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:21

bedankt voor het commentaar;)

M'n instructie was ook m'n voorlezer dus ziet vrijwel elke proef die ik rijd.. Ze vond de punten onterecht maarjah...

Die winstpunt... tjah mooi dat ik hem heb ga ik nog iets ruimer over naar de L1... Het commentaar we blijven werken aan m'n handen, maar gebruiken liever ander commentaar. vorige keer had de jury(andere) alleen te zeggen: je hebt een mooie basis, goede aanleuning, goede houding, en bent zacht in de hand... Dan verschillen de jury's onderling nogal..

Het klopt inderdaad dat ik niet altijd helemaal in balans ben... het valt de laatste tijd ook op dat ik soms naar links zit.. Ook het zadel ligt vaak naar links...

Voor m'n eigen balans ben ik de laatste paar weken vooral bezig, doordat ik probeer om minimaal 1x per week na het rijden het zadel eraf te doen en zonder zadel nog een kwartier te rijden...

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:32

Ik vind het ook niet echt 'terug trekken' maar je bent echt veel te onrustig met je handen.
Ga echt met je houding aan de slag, lekker rechtop zitten en je handen stil houden ;)
Je pony heb je fijn aan de loop!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:38

maar als je de hele tijd denkt van handen stil, dan ga je ze juist bewegen omdat je ze spant ...

heb je nog steeds les van liseth ? vraag dr dan ff om zitles, dus beugels eraf, mistral aan de longe, en dan oefeningen doen! ga je helemaal beter van zitten, is bevorderlijker denk in dan zonder zadel !

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:42

Flynn schreef:
maar als je de hele tijd denkt van handen stil, dan ga je ze juist bewegen omdat je ze spant ...

Dat vind ik een beetje een aparte redenatie, maar ben met je eens dat het bewegen van de handen voortvloeit uit haar slechte houding.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:58

Ik heb even zitten kijken naar je eerste proef. Opzich helemaal niet slecht, alleen je handen zijn idd erg onrustig. Met name tijdens lichtrijden en ik denk ook dat het een balans probleem bij jezelf is. Het komt op mij niet over dat je handen onrustig zijn doordat je je paard aan de 'teugel wil trekken'. Knijp je ook wat met je benen? Ik kan dat niet heel goed zien omdat het beeld niet echt rustig is op genomen. Maar het lijkt alsof je je been wat optrekt om meer balans te hebben? Misschien is het een idee om eens zonder beugels te gaan rijden zodat je zit iets onafhankelijker wordt. En hoe zit het met je schouders? Zet je die ook wat vast? Kan nl. niet zo goed zien waar je jezelf nou vastzet, in je heup of in je schouders. Maar als je zelf al zegt dat je meer naar links zit denk ik dat als je hier mee aan de slag gaat, het beeld veel rustiger zal worden. Succes!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:02

Jeanneee_ schreef:
Flynn schreef:

Dat vind ik een beetje een aparte redenatie, maar ben met je eens dat het bewegen van de handen voortvloeit uit haar slechte houding.

ga maar op je paard zitten van handen stil handen stil. dan ga je je spannen in je armen en schouders waardoor je juist onrustig wordt in je hand ...

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:10

Dat klopt denk ik wel, maar het dit is ook niet iets wat je jezelf zomaar afleert(*spreekt uit ervaring*)Dus jezelf er van bewust zijn is stap 1. Wat dat aangaat denk ik niet dat het verkeerd is om dit steeds in je hoofd te blijven herhalen. De vraag is hoe los je het op? In de 2e proef zie ook goed bij de eerste gebroken lijn (rechterhand) dat het teugelcontact met de mond verstoord is. Contact-geen contact enz. Verder denk ik dat de basis er wel goed inzit want het halsstrekken vind ik erg netjes. Dus ik denk dat het echt een kwestie is van ontspanning bij de ruiter, dan wordt het beeld rustiger en het contact gelijkmatiger. Maar dat zal wel tijd kosten weet ik uit eigen ervaring :+ Het is natuurlijk een wisselwerking, jij spant, dus paard spant zich ws ook. Jij ontspant dus paard ook. En die stukken ontspanning moeten steeds beter gaan worden.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:12

daarom zeg ik ook, zitles helpt. echt. daar heb ik dus ervaring mee, ik doe nl de paardensport opleiding in pesse en daar kregen we dat de 1e periode.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:27

hey

ik heb het eerste filmpje gezien en wil niet vervelend doen

maar je paard begint gewoon kreupel

later is het wel minder dat wel, maar das toch geen goed teken lijkt mij

verder hij loopt netjes aan de teugel, alleen het paard blijft niet recht wat zich oa uit in een middendraf zonder enige vorm van schwung (denk aan het verschil tussen een rugganger en een schenkelganger)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:32

waar zie jy m kreupel lopen ? en mocht dat zo geweest zijn had dat ook wel op dr coupons gestaan ...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:38

Flynn schreef:
waar zie jy m kreupel lopen ? en mocht dat zo geweest zijn had dat ook wel op dr coupons gestaan ...

eerste filmpje zo rond seconde 15

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:51

nou sorry, maar ik vind dat je pony super goed loopt en dat je niet zaagt, je ziet af en toe je handen wiebelen maar dat is helemaal niet erg bij een B proef de B leer je juist heel goed van en zo beginnen de meeste toch?
ik vind da je netjes rijdt en goed naar voren kijkt, wat de meeste ook niet doen en dat je de punten wel verdiend hebt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:54

Ik zie nergens een kreupel paard, ik zie wel een paardje dat op dat moment zichzelf corrigeert omdat hij zo te zien zelf net iets harder wil dan de ruiter en de ruiter dit tegenhoudt, ja dan krijg je een korte gespannen pas. Misschien dat het onrustige hoofd ook iets vertekend waardoor het in jouw ogen op kreupelheid lijkt maar echt kreupel? nee hoor, dan had de jury het ook wel gezien!
Verder ga ik mee met de rest, probeer echt je handen stiller te houden, als dat lukt zal je paardje ook al makkelijker een vloeiende proef neer kunnen zetten omdat er niet steeds zo aan zijn hoofd wordt geplukt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:01

Hallo,
Vind het er best netjes uitzien hoor.
Heb 1e filmpje gezien, en het tweede maar een stukje.
Twee tips:
Het lijkt alsof je beugel rechts langer is dan links. Klopt dit?
Ik zou als ik jou was de beugels een of twee gaatjes langer maken, en je onderbeen wat meer naar voren doen. Ik vind je onderbeen nl ver terug liggen op de filmpjes. Zeker je binnenbeen ligt mi echt te ver achter de singel. Ik denk dat als je je beugels langer maakt, je onderbenen wat meer naar voren doet, je ook wat meer in balans kan zitten.
Je hebt wel een leuk paardje!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 11:58

bedankt voor de reacties... Ik denk dat ik er wel wat mee kan :D

Vandaag heeft mistral een rust dagje maar ik zal morgen in elk geval m'n beugels er even afhalen en naast elkaar hangen om te kijken of ze wel gelijk zijn... (ook ivm. naar links zitten)

Dan zal ik ze ook eventjes een gaatje langer proberen...

over zitlessen... Ik zal er eens overnadenken, alleen het nadeel is dat mistral nou neit echt aan de longe wil lopen, maar daar is vast iets op te vinden :P

my_precious > dankjewel :o

Delaja > Dat kan best wel kloppen. Om de één of andere reden vind hij de stap niet leuk/moeilijk. Thuis wil hij vaak niet stappen en draaft vaak direct weer aan of je krijgt zo'n enorm snelle gehaaste stap. We werken eraan(kleine stukjes stappen, tempo wisseling, halshouding diep/lang/laag/opgepakt enzz.. ) het is al een stuk beter maar de stap is nog lang niet zoals hij hoort.

Gooya > over m'n benen dat klopt... Ik ga de beugels helemaal controleren :P Over m'n binnenbeen ook dit kan best wel kloppen.. soms heb ik de neiging om alleen been te geven met m'n binnenbeen inplaats van met 2 benen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:20

als ie wel gewoon braaf rondjes door de bak wil kan dat ook hoor, schop je je beugels uit, teugels in n knoop, en hoppa

xfa_d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:24

Ik ben het hier met heel veel mensen eens je bent veelste druk met je hand (zagen noemt men dat).