Help? Ik zit niet stevig in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misslolliex

Help? Ik zit niet stevig in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:29

Ik had gister paardrijles, ik rij al 5 jaar paard, En nooit is er tegen me verteld dat ik niet stevig ingalop zit.
En ik legde mijn been niet goed aan, Mij werd daarna verteld: Hakken uitdrukken enz.
Maar nog lukt het niet goed, ik ''hops'' nog steeds gewoon. Wat ik ook probeer.
Als het paard wegspringt in galop lig ik er ook meteen af.
Ik kan al makkelijk een L proefje rijden, dus aan het algemeen rijden ligt het niet.
In draf en stap zit ik gewoon wel stevig enz.
Wat kan ik hier aan doen?
Ik rij iedere dag, dus kan het ook niet even vragen
En het zou erg handig zijn als ik er alvast nu weer mee kan oefenen

Alvast bedankt

EllyC

Re: Help? Ik zit niet stevig in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:36

Moeilijk om wat zinnigs van te zeggen zonder het te zien.

Waarschijnlijk heb je nog onvoldoende balans en probeert dat op te lossen door de veel te knijpen met je benen.
Probeer met onstpannen aanspanning te blijven meegaan in de beweging. Hou je knie laag.
In het begin lijkt het dan wellicht alsof je losser op je paard zit maar je zult zien dat het dan echt beter gaat.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:38

Het probleem is dat ik juist niet knijp, dus heel losjes in het zadel zit.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:39

kan er iemand een filmpje maken?
dat beoordeelft nvoor ons fijner ;)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:39

Veel oefeningen doen met balans. Dus veel zonder zadel rijden, wat oefeningen doen. Ook 'molentje draaien' is een hele goeie oefening. Of zonder beugels rijden, springen zonder beugels. Het is allemaal om je balans te verbeteren.
Als je dit veel oefent, zul je merken dat het beter gaat.
Succes! :)

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:41

Zonder zadel rijden doe ik wel altijd, springen heb ik nog nooit geprobeert, wat is Molentjes draaien :o

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:19

Zo een rondje draaien bovenop je pony.
Eerst je linkerbeen over de hals, zodat je scheef op je pony zit. Dan met je rechterbeen over de kont, zodat je achterstevoren zit. Dan je linkerbeen over de kont zodat je weer scheef op je pony zit. En dan je rechterbeen weer over de hals, zodat je weer recht zit. En dit aan beide kanten ;)

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:55

Mijn zit is steviger geworden in galop door mijn beugels uit te doen en dan aan galloperen. Werkte voor mij heel goed, misschien heb je er iets aan:)

Erna_Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:59

Blijf gewoon lekker ontspannen in het zadel zitten..

ga niet knijpen met je benen..
maar hou je benen wel tegen het paard aan maar blijf gewoon lekker losjes in het zadel zitten

je zult zien dat je een stuk beter blijft zitten.

Mijn paardrij juf zij altijd: Denk aan een luie stoel ga lekker ontspannen zitten, dat heeft echt geholpen!

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:01

Ik hat een heele slordige zit, dat kwam door dat ik mijn boven benen niet goed aansloot
ik heb soms gewoon een hele les zonder beugels moeten rijden ( je krijgt wel beetje spierpijn :o )
hier door zit ik nu heeeeel goed in het zadel, en veel steviger. je moet leren omsoms je benen wel aante sluiten en soms niet, ontspannen en toch aansluiten dat is bes wel lastig

je kunt ook is een keertje probeeren te lichtrijden zonder stijgbeugels (dan voel je mischien wat ik bedoel.. dan MOET je je knieen wel in het zadel drukken, dan sluit je je benen aan LET WEL OP je onder benen!

Succes!!

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:13

Gewoon ontspannen zitten, hakken naar beneden, ontspannen enz. Misschien moet je de stijgbeugels een gaatje langer doen, het kan namelijk ook zijn dat ze te kort zijn. En ga eens op een paard rijden dat niet zo hoog opgooit, want als een paard hoog opgooit, ga jij ook omhoog :Y). En je kan ook nog proberen je beugels gewoon uit te doen. Wel doen als je op een niet zo moeilijk paard zit! :o

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:32

onstpannen zitten , beugels uit,

Hoe ik het geleerd heb is gewoon doen alsof je vastgelijmd zit en van achter naar voren meeschuift, klinkt raar, maar probeer eens, niet heel overdreven gaan schuiven maar gewoon in de beweging mee gaan leren zitten

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:55

Inderdaad heel goed ontspannen en je benen goed lang maken door je hakken uit te drukken.
Kantel ook je bekken en ga voor je gevoel een beetje achterover zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:56

Beugels uit en galoperen maar. Dan leer je zwaar zitten, want als je dat niet doet lig je ernaast :D Wat je ook doet, niet klemmen, en al helemaal niet extreem hakken uitdrukken. Desnoods trek je ze een beetje op, dat kun je later alsnog wegwerken als je je balans hebt gevonden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:12

Ik rij elke week 1 uur. Daarvan rij ik meestal een half uur zonder beugels.
In het begin nog even niet, voor het geval dat je een fris peerd onder je kont hebt.
Mijn zit is nu verbetert van een 5 naar een 9 :D Werk super goed en ik vind zonder
beugels rijden nu ook super fijn, beter dan met beugels haha :+

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:14

rij je op een manege? anders kan je elke keer op de zelfde pony en ken je zijn galop hoe hij zit gewoon je been klemmen een beetje of probeer een keer zonder zadel

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:44

ik heb hetzelfde probleem, zonder beugels rijden werkt bij mij heel goed
en natuurlijk zonder zadel rijden, en doen alsof je in een luie stoel zit

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:01

Mijn tip is gewoon:

Inderdaad, je hakken ver uitdrukken zodat je voet stevig in de beugel staat.
je knieën aan het zadel houden, en (jha het klinkt echt raar hoor :P) met je lichaam een soort van meeglijden in de zadel.
eigenlijk gaat dit om feeling. je moet het gevoel voelen, en met je zit meegaan,
als het paard naar voren gaat, gaat jouwn lichaam ook naar voor, etc.
Het is moeilijk uit te leggen, omdat je het gevoel echt moet voelen.
Mijn zusje heeft namenlijk hetzelfde probleem en ik heb dit al voorgedaan aan haar en verteld.
Maar toch lukt het haar niet, omdat zij het gevoel niet goed kan voelen.
Als je het 1x het gevoeld dan heb je het ineenkeer te pakken.

Hoop dat je het een klein beetje begrijpt ;$.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:07

Zonder zadel rijden kan je zit verstevigen, maar ik begreep dat je af en toe al zonder zadel rijdt.
Hoe houdt je je bovenlichaam? Je kan ook losjes in het zadel komen te zitten door de cadans van je paard. Als je deze niet goed opvangt met je lichaam, kom je ook losjes in het zadel te zitten. Bewegingen goed opvangen met je middenrif en vooral ontspannen rijden. Wel moeilijk om tips te geven zonder beeld, dus hoop dat je er iets mee kan!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:41

Ik heb pas écht leren zitten toen ik centered riding les kreeg.
Iemand die niet zei: duw gewoon je hakken naar beneden! Ze leerde me hoe mijn benen moesten liggen, hoe ik mijn bekken moest gebruiken, welke spieren ik wel en welke ik niet aan moest spannen enz.
Geen idee of dat wat voor je kan zijn, maar het heeft mij echt heel wat meer geholpen dan jaaaaaarenlang (van véél verschillende instructeurs) horen: duw je hakken naar benenden, ga recht zitten, maak je rug recht, blijf zitten!

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:45

Ik zit af en toe ook niet stevig, ik heb het geleerd door af en toen zonder zadel of beugels te rijden. Begin in de stap al met diep zitten en een nette houding, daarna in draf en daarna in galop. Als het aanspringen niet netjes gaat neem je je paard terug en begin je opnieuw totdat het wel goed gaat.
Ik heb 1 keer een papiertje tussen mijn kont en het zadel gelegd en ik deed zoveel mogelijk moeite om het papiertje niet te laten vallen terwijl ik gallopeerde.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:22

Bizzybijtje schreef:
Beugels uit en galoperen maar. Dan leer je zwaar zitten, want als je dat niet doet lig je ernaast :D Wat je ook doet, niet klemmen, en al helemaal niet extreem hakken uitdrukken. Desnoods trek je ze een beetje op, dat kun je later alsnog wegwerken als je je balans hebt gevonden.

Ik heb juist het probleem dat zonder beugels uit galopperen prima gaat op mijn verzorgpaard, en ik zit ook goed naar mijn idee. Maar als ik mijn beugels wel gewoon aan heb raak ik ze steeds kwijt of schiet ik er te ver in met mijn voet. Wat doe ik fout?

RenaatB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:18

je balans zien te verbeteren inderdaad.

zet eens een lijntje neer van een stuk of 4 a 5 sprongen achter elkaar rijd er gewoon normaal naar toe en spring dan het lijntje met je handen los en dan helemaal wijd uitstrekken (je handen).
Je kan natuurlijk ook beginnen met 2 of 3 achter elkaar.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:58

ehmm...
lekker in het zadel blijven zitten
en goed achterover en beugel druk houden.

( je kunt inderdaad ook lekker veel zonder zadel rijden )
( mischien moet je eens proberen je knieen goed in het zadel te drukken zonder dat je je kuiten aandrukt)

klinkt moeilijk weet ik maar probber het

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:20

Ik heb, denk ik, ongeveer hetzelfde. Ik verlies altijd mijn beugels of mijn voeten schieten door in de beugels in galop. Wanneer ik mijn beugels verlies laat ik dat meestal zo. Feitelijk is het een fout in je zit. Je trekt je benen op in galop waardoor je de beugels verliest. Wat ik nog wel eens doe als ik aan het oefenen ben is in verlichte zit gaan zitten. Er goed in gaan staan en dan rustig gaan zitten. Op die manier heb je het gevoel van je beugel, het gevoel van de galop in verlichte zit en wanneer je dan gaat zitten kan je meedeinen. En zoals eerder vermeld, doe alsof je in een leunstoel zit en laat je meebewegen op het ritme van de galop.

Wellicht werkt dit ook voor jou. Ik heb veel aan deze oefening gehad. Wel je beugels twee gaten korten maken anders lig je op je snufferd. :D