Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:38

Soms weet ik niet wat ik liever heb.
Sommige mensen zie ik meppen met de zweep omdat hun paarden op sommige dagen niet vooruit te branden zijn.
Maar ik daar in tegen heb het omgekeerde, een paard dat te graag wilt lopen.
Met als gevolg dat ik soms voor spek en bonen op zijn rug zit...
Gewoon lucht en totaal niets zeggend, het enige wat er gebeurd is we gaan voorwaarts.
Als ik gewoon vanuit draf halt wilt houden, dan moet meneer nog een aantal passen extra zetten.
Wil ik wijken dan lijkt het alsof mijn been niet door komt het enige wat er gebeurd is we gaan (nog) harder.
Volte zetten en in buigen heeft wel wat effect maar ik hoef maar weer recht uit te gaan en we gaan weer hard.
Mijn paard is helaas geen opgever.... :o

Gevolg is dat ik extra bezig ga met overgangen rijden en vooral hem op te vangen, druk op mijn teugels en weer ontspannen.
Maar als meneer zo'n bui heeft, kan ik eigenlijk wel gewoon zeggen dat ik daarna kapot ben, de blaren op mijn handen zitten en flinke verzuring in mijn armen en kuiten heb.
Sommige van jullie zullen nu denken, wat zeur je wees blij :D
Ik ben ook blij, want het is super fijn een paard dat voor je wilt lopen en je zo goed als niks voor hoeft te doen.
Maar als hij dan zo'n pist bui heeft ben ik denk ik liever af met een wat slomer paard en zweep..
Ik denk dat het namelijk veel meer inspanning vergt om een paard contineu terug te rijden.

Mijn mening is dus vreselijk wisselend.
Ik ben benieuwd hoe jullie hierin zitten :o

Ojajoh

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:40

ik ga liever voor de slomere
ik word namelijk zelf ook heet van een heet paard :+
en dan is de ontspanning helemaal zoek
een vurig paard past niet bij mij en zou ik zelf dus ook niet voor kiezen :n

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:41

Mijn paard is liever lui dan moe dus af en toe best sloom ja, maar dat heb ik liever dan te actief. Dan is de ontspanning vaak ver te zoeken en let ze niet op terwijl met ietsje slomer ze veel beter op let en veel ontspannender loopt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:43

ikdoemaarwat schreef:

Heet en te actief is bij mij nog een groot verschil.. haha ik zie bij heet meer een paard dat rondstuiterd. :D
Ik denk dat mijn beschrijving voor "te actief" wel goed is:

Gewoon voor spek en bonen erop zitten en door je heen denderen... dit effect haha :D

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:43

Tsja wat zal ik zeggen.

Ik heb nu een 4 jarige merrie maar zei mag niet te actief zijn want dan gaat ze vervelende streken uit halen ;)! En ik denk toch dat je na elke keer er veilig afstapt.

Jou paard ik weet niet hoe oud die is maar als die erg jong is nog dan zou ik hem niet al te veel kracht voer geven. Dan heb ik het over een paar dat nog niet lang onder het zadel is!. Maar als je een 8 jarig paard heb bijv kan die gerust wat hebben ;)! maar voor B,L niveau zou ik er niet al te veel in doen.
Mijn pony had al best pit van z'n eigen ging je die brokken geven dan ging ie uit z'n dak en dan ging je meer bokkend door de baan dan veilig ;)!
Maar vanaf het M/Z training moest ie wel brokken anders word het veel te zwaar. Maar als jij het niet erg vind vooral doen! dan is het toch alleen maar leuk! :) in de zomer mogen ze gerust wat meer hebben ;) Maar in de winter krijgen ze al genoeg pit van dr eigen van het weer en de kou hoor! haha!

Dus geef mijn maar een slomer paardje :j die een keer een extra schopje moet hebben ;)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:43

doom schreef:
de blaren op mijn handen zitten en flinke verzuring in mijn armen en kuiten heb.

Komt me heeeel bekend voor! :j
Toch heb ik liever hete paarden.
Wordt echt depressief van paarden die niet vooruit te branden zijn en ongevoelig..... :o
Die passen gewoon écht niet bij mij.
Heb ook bijna alleen hete pony's 'gehad' dus ben er helemaal aan gewent! ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:44

Hihi, je verhaal is herkenbaar :D De merrie die ik rijd doet precies hetzelfde! Ook echt doen alsof ik niet besta, niet doen wat ik vraag terwijl ik wéét en merk dat ze de hulpen gewoon goed doorkrijgt. En dan idd met de blaren op mijn handen thuis komen van het constante afremmen, niet hard, maar wel vaak. En dan nog ben ik ontzettend content als ik dan thuis moe op de bank zit, wetende dat ik uiteindelijk toch heb bereikt wat ik wilde bereiken :D

Voor mij geen ander paard :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:45

doom schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Heet en te actief is bij mij nog een groot verschil.. haha ik zie bij heet meer een paard dat rondstuiterd. :D
Ik denk dat mijn beschrijving voor "te actief" wel goed is:

Gewoon voor spek en bonen erop zitten en door je heen denderen... dit effect haha :D

nou bij mij idem dus, ik hou niet van te heet, niet te actief, en niet te snel _O-

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:47

Ik heb liever een actief paard. Maar ik wil wel graag wat in te brengen hebben, hij mag niet onder me vandaan lopen.

Heb tijden lang een sloom paard gereden, en dat is achteraf gezien echt niet geslaagd. Ben blij dat ik uiteindelijk bij dit paard ben uitgekomen. Paard is lekker actief. :) Heb wel een zweep bij me, omdat hij nog wel eens wil terug vallen in tempo of nog net niet goed genoeg op mijn been reageren (paard is 6 en moet nog veel leren :D).

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:48

Mijn paard is precies het zelfde, ik heb hiervoor een 'sloom' paard gehad en dit is echt heel erg wennen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:48

Mijn paard wordt bijna 7.
Zit vol in de wedstrijd sport (dressuur en springen) en volg crosstrainingen.
Op het moment zit hij erg lekker in zijn vel :j ben hier wel erg blij mee.
Maar hierdoor zijn er soms wat dagen dat hij een beetje aan het etteren is en te rennerig wordt.
De volgende dag is alles weer oke en loopt hij heerlijk.
Een actief paard is op zijn goede dagen natuurlijk heerlijk..
Een wat slomer paard blijft iedere dag sloom en iedere dag veel inspanning.

Maar wat ik mij afvraag is wat dus op zo'n dag het meeste inspanning vergt?
Een paard wat je een uur lang voorwaarts moet houden of een paard wat je contineu in moet houden...

Dan bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen, misschien niet helemaal duidelijk haha

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:49

Ik heb het genot beide types te mogen rijden. Mijn eigen pony (haflinger) is van de slome soort. Best wel vervelend soms, inderdaad. Marr ik rijd het liefst buiten, dan is hij sowieso al wat aktiever dan in de rijbaan en het is heerlijk relaxed rijden. Dat dier is quasi bomproof.
Mijn vriendin heeft op dezelfde stal een fjordje staan waar ik ook wel eens een ritje op maak als zij op vakantie is of ik iemand mee op buitenrit wil nemen. Dat diertje is het tegenovergestelde, een echt hittepetitje. Zo als afwisseling kan ik dat voorwaartse best wel smaken, maar je hebt er wel je handen vol mee. Dus op de langen duur geef je mij maar mijn eigen rustige hafje. 8-)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:51

doom schreef:
Een paard wat je een uur lang voorwaarts moet houden of een paard wat je contineu in moet houden...

Dan bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen, misschien niet helemaal duidelijk haha

ik denk dat dat karakter verschillend is ;)
ik raak vermoeider wanneer ik mij frustreerd (op een te actief paard dus) dan dat ik mijn toch al wat te dikke lijf aan het werk moet zetten voor een goed doel :P
ik denk met het laatste ook meer een tevreden gevoel te hebben
dus ik denk dat je moet kijken wat karakter gezien het beste bij jou past ;)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:52

doom schreef:
Maar hierdoor zijn er soms wat dagen dat hij een beetje aan het etteren is en te rennerig wordt.

Denk dat het ongeveer gelijk is: inhouden, of voorwaarts houden. Het kost je allebei erg veel energie. Alleen kun je wanneer het paard te hard loopt altijd nog voltes gaan rijden en opvangen met je zit.
Bij een te sloom paard blijf je bezig met het tempo en dat kan soms erg vermoeiend zijn.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:52

doom schreef:

Op die manier ;)
Uhm tsja dat is moeilijk maar kies ik toch voor een extra keer voorwaarts houden dan een jong paard inhouden! denk dat ik anders elke keer als ik me been eraan leg een bok kan verwachten niet zo'n goed plan :n.

Maar voor corss/dressuur en wedstrijden is het zeker wel van toepassing dat die aardig wat krachtvoer binnen krijgt anders kan die het allemaal niet aan ;)! dus dan vind ik dat je hem beter in moet houden dat ie te actief is :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:53

Ik heb liever een paard dat ik vooruit moet rijden. Als ik een ruiter zie slaan en schoppen om een dier vooruit te krijgen hebben ze teveel ruis doorgegeven, en is hun timing verkeerd. Een wat rustiger paard is makkelijker wat pittiger te krijgen dan een pittig paard rustig...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:54

Geef mij maar een hete actieve rotzak. :D
Liever dan een slome trage trapzak. *D

"Lekker crue gezegd zo, maar opinion is duidelijk! :) "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:55

mijn paard is precies zoals ik wil en is het allebei :P

In de bak mogen ze van mij best wat slomer zijn en niet zo hyper. Ik vind in de bak rijdne toch niks aan ( mn paardje trouwens ook niet ).
En in het bos mag t gaspendaal best ingedrukt worden, lekker hard de bergjes op ( wel voorzichtig er weer vanaf ) op lange rechte paden een rengalop! Ja heerlijk! ( en mijn paard geniet er net zo van als ik zelf ).
Dat is ideaal voor mij :P

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:56

Celinee_ schreef:
Denk dat het ongeveer gelijk is: inhouden, of voorwaarts houden. Het kost je allebei erg veel energie. Alleen kun je wanneer het paard te hard loopt altijd nog voltes gaan rijden en opvangen met je zit.
Bij een te sloom paard blijf je bezig met het tempo en dat kan soms erg vermoeiend zijn.

Uiteraard zal voorwaarts houden vreselijk veel energie van je vergen, zeker op langere termijn gezien dit iedere dag weer aan de orde komt.
Maar als we het beide op een uurtje gaan bekijken, dan heb je toch bijv een zweep en sporen als extra middel om een dier voorwaarts te krijgen.
Met terug rijden ben je "alleen maar' met je lijf bezig...

Leuke discussie :D

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:57

Heel herkenbaar..... Het heeft bij mij even geduurd voordat ik doorhad dat de combinatie ik met een heet paard niet past. Ik heb hetzelfde met van die hete paarden. Ik ben dan gauw geneigd meer aan de teugels te gaan hangen en krijg spanning in de rest van mijn lijf waardoor het dier alleen nog maar harder gaat..... Voorwaarts is fijn maar wanneer je het gevoel krijgt dat het paard alleen maar onder je vandaan loopt vind ik vervelend. Je komt daardoor nooit toe aan trainen. Is jouw paard nog een jonkie? Ik heb nu een tijdje een jonkie gereden en bij haar was het volgens mij gebrek aan balans. Wanneer zij harder ging kreeg ze meer druk vanuit mijn hand en dat vond ze volgens mij wel prettig ;) Een heel sloom dier wat je vooruit moet schoppen lijkt mij overigens ook niet prettig, gewoon de gulde middenweg maar ja, die zoeken we allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:58

Geef mij maar een druktemaker, dat zijn imo de beste paarden :D

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:59

Ik weet het niet.. Ik raak enorm geïrriteerd van een traag paard, maar te heet vind ik ook niks. Mijn pony is met inrijden altijd erg traag en naarmate de rit langer duurt wordt ze steeds heter en luisterd niet goed naar halthoudingen.. En ik krijg het gewoon NIET uit die kop. :P

Ik zeg: geef mij maar een tusseningevalletje. :=

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:00

Bizzybijtje schreef:
Geef mij maar een druktemaker, dat zijn imo de beste paarden :D

De beste paarden wil ik niet zeggen, maar wel degene die het meest voor je willen werken.
Die van mij als ik aankom met mijn bitje, staat hij al met zijn mond open om hem op te vangen :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:00

Geen van beiden. Wil gewoon een paard dat goed aan het been is. :D

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:01

haha, dit herken ik. Ik heb er één die TE actief is soms, en één die je soms vooruit moet branden. Een mixje van die twee zou leuk zijn.

Toch kies ik dan liever voor te actief, ik houd er nou eenmaal van als een paard looplust heeft. Zet ik m'n kleine neefje op een van m'n paarden, dan ga ik toch voor m'n wat slomere. En soms is een heel rustig ritje ook wel lekker...:)