Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
NathaxZoef schreef:Wat ik deed om mijn paard sterker te maken achter, was draven op een volte en haar achterhand naar binnen zetten. Daarna weer rechtstellen en de oefening herhalen. Zo kun je haar mooi sluiten. En idd, zoals je al zei: overgangen! Zeer belangrijk. Zowel rechtuit als op een volte.
Bij de travers vraag je ook stelling naar binnen, maar als het puur om het versterken van de achterhand gaat, is dit niet noodzakelijk. Persoonlijk vind ik het makkelijker met doorzitten. Je rijdt dus een volte en zorgt dat je paard daar eerst recht op is. Paard moet goed aan de buitenteugel zijn. Vervolgens leg je je buitenbeen iets naar achter en je drijft zijn achterhand iets naar binnen. Daarbij moet de voorkant wel de gewone volte blijven volgen. Dus buitenkant niet naar buiten. Het is echt de bedoeling dat je paard op de volte blijft en alleen zn achterhand naar binnen komt. Waarschijnlijk zal het niet onmiddelijk lukken, of komt ie mssn even tegen de hand, of kun je hem niet netjes op de volte houden, maar het is een fijne oefening. Overigens leg ik zelf mijn been iets naar achter, maar andere ruiters doen de oefening misschien met hun been op dezelfde plaats. Dat is maar net wat je met je paard afspreekt
NathaxZoef schreef:Ik weet niet of je bekend bent met de oefening 'travers' ?Bij de travers vraag je ook stelling naar binnen, maar als het puur om het versterken van de achterhand gaat, is dit niet noodzakelijk. Persoonlijk vind ik het makkelijker met doorzitten. Je rijdt dus een volte en zorgt dat je paard daar eerst recht op is. Paard moet goed aan de buitenteugel zijn. Vervolgens leg je je buitenbeen iets naar achter en je drijft zijn achterhand iets naar binnen. Daarbij moet de voorkant wel de gewone volte blijven volgen. Dus buitenkant niet naar buiten. Het is echt de bedoeling dat je paard op de volte blijft en alleen zn achterhand naar binnen komt. Waarschijnlijk zal het niet onmiddelijk lukken, of komt ie mssn even tegen de hand, of kun je hem niet netjes op de volte houden, maar het is een fijne oefening. Overigens leg ik zelf mijn been iets naar achter, maar andere ruiters doen de oefening misschien met hun been op dezelfde plaats. Dat is maar net wat je met je paard afspreekt

Zilfstar schreef:Om bij mijn fries de achterhand sterket te maken (onder andere) ben ik nu bezig met veeeeeel balkjes laten lopen. In stap en draf en wisselend met afstanden en hoogte. Jippe (bijna 7) gebruikt na enkele weken al aanzienlijk beter zijn achterhand (doe het ong 2 tot 3 keer per week ong 15 minuten longeren met balkjes)
maaikedewit schreef:Friesen zijn over het algemeen (je hebt altijd uitzonderingen!) niet heel sterk achter.
Kadankovitch schreef:Geachte Maaikedewit,
Met hetgeen ik nu schrijf wil ik NIET wat hierboven staat tegenspreken, integendeel.
Maar er is iets dat onbreekt bij de de tip schouderbinnenwaarts: deze is bijzonder nuttig in galop omdat een paard bij het galoperen (doe het maar eens zelf, als niemand het ziet) het buitenachterbeen zwaarder belast. Door middel van schoudervoor/binnenwaarts 'dwingt' U uw paard meer last op het binnenbeen te nemen. Tot zover is dit algemeen bekend.
Wat meer over het hoofd wordt gezien, is dat recht houden van het paard in de galop, of anders gezegd; de buiging uit het gehele paard halen tijdens de galop, ook dat zorgt voor een betere verzamelbaarheid. Juist door de buiging wil het bitenachterbeen erg lang in de teunfase blijven; haal ik de buiging uit het lijf, dan trekt het paard het buitenachterbeen sneller naar voren. Als ik daarnaast ook nog de schouder iets naar binnen kan plaatsen (schoudervoor is vaak voldoende) dan belast ik meer het binnenachterbeen, dus ontlast ik het buitenachterbeen, waardoor het buitenachterbeen ook nog sneller los komt van de boden.
Dus deze twee factoren (rechthouden en schoudervoor/binnenwaarts) helpen het paard meer gesloten te galoperen. Dat is nog geen verzameling maar wel een voorwaarde om tot verzameling te komen.
Nog iets over travers; in draf en stap is het zeer effectief; nog beter is echter de afwisseling tussen travers en renvers in die gangen. Bijzonder in draf (stap is wat gevoelig voor taktstoringen). Omdat een deel van het ruggebruik in draf plaats vindt in het horizontaal vlak; dus niet alleen door het op en neer gaan van de rug (vertiaal vlak) (die beweging is groter in galop), maar door het mee naar voren gaan van de heup met het achterbeen van dezelfde kant en terug als het andere achterbeen naar voren gaat. Bij travers wordt de al ingebogen kant, per pas nog meer ingebogen. En de buitenkant moet leren werken in een uitgerekte positie en daarin per pas in- en uit- bewegen. Beide achterbenen moeten in deze nieuwe schuin vooruittredende positie met kracht af te zetten. De rugspieren worden daardoor tegelijkertijd soepeler en sterker. Als men dan tamelijk snel kan omschakelen naar renvers is dat nog extra gymnastiek, immers een renvers is niets anders dan een travers op de 'verkeerde' hand, omgekeerd dus.
Dat alles zorgt ook voor meer afwisseling in het rijden, waardoor een paard attenter wordt op de hulpen: Meerdere vliegen in een klap.
Succes
. Dit kan zowel in draf als galop. Stap is niet mijn favoriet, want daarin krijg je idd heel snel taktfouten.
Citaat:Bij travers heb je geen binnenstelling, de oefening wordt altijd gevraagd op een lange zijde en daarbij kijkt het paard waar hij heen gaat, rechtuit dus.
recht, de boeg gaat recht vooruit, de voorvoeten lopen recht over de hoefslag, maar vanaf de schoft buigt het paard zijn ribben, de achterhand komt naar binnen, de achtervoeten sporen naast de voorvoeten, op 4 sporen. Daarom is deze oefening ook zo moeilijk.
setteke schreef:Bij travers kijkt een paard idd in de richting waar het paard heen gaat. Deze oefening wordt in de wedstrijdsport alleen gevraagd op een rechte lijn (lange zijde bijvoorbeeld).
Dit vind ik een echte buigingsoefening, het paard kijkt rechtuit, heeft de hals nagenoegrecht, de boeg gaat recht vooruit, de voorvoeten lopen recht over de hoefslag, maar vanaf de schoft buigt het paard zijn ribben, de achterhand komt naar binnen, de achtervoeten sporen naast de voorvoeten, op 4 sporen. Daarom is deze oefening ook zo moeilijk.
Binnenstelling vraag je op een volte oa, deze loopt rond, dus dan kijkt een paard waar het heen gaat. Travers kan je rustig rijden op een volte, zowel in draf als galop (stap natuurlijk ook), dan rijdt je de oefening dus duidelijk wel met stelling.
Dus Professor, ik vind travers op de langezijde geen binnenstellingsoefening, maar een pure buigingsoefening.
En ja, je kan de oefening overal uitvoeren, oa op voltes, maar dan vraag je wel binnenstelling, want anders kijkt het paard niet waar het heen gaat. En dan zou je een vierkante volte krijgen

GRAPJE). Zo niet bespaart me dat ook tijd.