paard reageert het beste op een touwhalster met rijden .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard reageert het beste op een touwhalster met rijden .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:39

beetje een vage titel,

daarom zal het even kort uitleggen :)

ik heb een paard , draver, en ze heeft nog wel eens de neiging om in draf altijd weg te schieten . dit is een lastig probleem.
en laatst was ik klaar met wat freestyle longeren , ik had het touwhalster nog om en ik had nog wel een halstertouw in de bak liggen , dus dat klip ik eraan vast , en klim op haar rug .
dat ging best goed , dus ik dacht ; eens een drafje proberen , en warempel , ze liep hartstikke rustig en ze sterkte de hals . ik dacht nog , het kan best toeval zijn .
maar naarmate ik steeds vaker op deze manier rijd , heb ik het idee dat ze dit echt prettiger vind . ( niet alleen touwhalster hoor , gewoon halster kan ook prima ) het is alleen wel belangrijk dat ik eht clipje aan de onderkant vastmaak. ik stuur met mijn lichaam , en met het touw . als ik de andere kant op wil haatlik het touw onder de hals door. het is wat geklooi door het touw onder de hals door te halen , maar het gaat erom dat ik een oplossing heb voor het wegschieten.

nou wordt er tegen me gezegd dat dit niet de oplossing is omdat het paard gewoon moet leren dat hij moet stoppen wanneer ik dat vraag , op de gewone manier . alle paarden kunnen dit , dus zij ook .

maar ik merk zoveel verschil ! ze loopt zoveel beter .

vinden jullie dat ik hiermee door moet gaan ? of dat ze , zoals iemand tegen me al zei , ze gewoon moet leren op een gewone manier te worden bereden .

Daan_O

Re: paard reageert het beste op een touwhalster met rijden .

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:42

Natuurlijk moet je hier mee doorgaan. Als dit voor jou fijn voelt en je paard reageert en duidelijk beter op, dan doe je het toch gewoon lekker zo!

Het is verder ook wel afhankelijk van wat je wilt doen met je paard.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:42

Als hij op deze manier goed te rijden is en braaf is... waarom niet? Ik heb er eentje die juist helemaal niet geschikt is voor een touwhalster, die moet een snaffle met shanks in. Zou wel willen dat ie het op een touwhalster deed. Misschien is een sidepull dan op een gegeven moment wel iets voor die van jou. Heb je ieder geval 2 teugels, maar je kunt er nu ook alvast een extra touw aan hangen natuurlijk, of een langer touw als teugel bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Mabotje op 27-05-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:43

lekker mee door gaan idd!! mss kan je twee touwtjes knippen aan je touwhalster, dan hoef je niet steeds te wisselen met dat touw ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:44

dankjulliewel voor de reacties !

ik heb verder met een bitloos hoofdstel maar ook dat werkt niet .

met halster en touw gaat het prima:D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:46

marise83 schreef:
lekker mee door gaan idd!! mss kan je twee touwtjes knippen aan je touwhalster, dan hoef je niet steeds te wisselen met dat touw ;)

bedankt ! al geprobeerd , maar dan heeft ze weer de neiging om weg te schieten :')

gek beest.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:46

Als je niet hoog de sport in wil oid en je vind dit zelf lekker rijden dan zou ik hier absoluut mee door gaan. :j

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:05

En kun je dan niet op zoek gaan naar een bitloos hoofdstel, je zegt dat ze daar minder op reageert, maar je hebt ook scherpe bitloze hoofdstellen, eventjes zoeken en ik denk dat je dat wel vindt. Want uiteindelijk is een touwhalster ook wel redelijk scherp.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:08

Mijn verzorgdraver loopt ook veel lekkerder met een touwhalster! Alleen ik heb er gewoon touwteugels bij gekocht, dat stuurt wat makkelijker ;)

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:10

ik zou er gewoon mee door gaan. als dat nou heel erg goed gaat enzo kan je het met een hoofdstel proberen. als dat niet gaat, kan je altijd nog terug. Ik rij mijn pony met allebei. Ik heb net een leren bitlooshoofdstel gekocht en ik moet zeggen dat dit super gaat!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:10

Het blijft per paard verschillend waar ze op reageren.
Soms sta ik verbaast betreft een bepaald type paard wat bv reageerd op het simpelste bitloze hoofdstel.

Gewoon lekker doorgaan!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:11

Als dat lekkerder rijdt voor jou en je paard dan moet je er gewoon mee door gaan.
Je doet het tenslotte toch voor jou plezier en voor dat van je paard?

En over elk paard kan het.
Niet 1 paard is hetzelfde.
Ze zijn allemaal anders en reageren allemaal anders.
Als je een paard hebt dat op dubbel gebroken niet lekker loopt maar wel op enkel gebroken dan is er niemand die zegt nee je moet dubbel gebroken blijven rijden want elk paard kan daar goed op lopen.
Weet je waarom niemand dat zegt omdat dat grote onzin is. (ja met grof geweld kan het maar dan is het alleen maar schijn dat hij lekker loopt)
En nu je met touwhalster rijdt zeggen ze dat wel omdat dat in hun ogen "anders" is dan het verschil tussen bijvoorbeeld enkel en dubbel gebroken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:28

Grote kans dat jijzelf minder geforceerd bent. Zet je ook op exact dezelfde manier je paard aan het werk met touwhalster, of gaat dat allemaal wat relaxer aan toe?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:31

Ik rij alleen maar met een touwhalster (parelli) :o , mijn poown heeft nog nooit een bitje in de mond gehad. Halthouden is touwtje omhoog en diep zitten.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:36

als ie met twee touwtjes wel weer de neiging heeft om weg te springen zou ik eens goed naar je teugelvoering kijken. Dravers zijn gewend om met meer druk harder te gaan. Het kan zijn dat als jij twee touwtjes/ teugels in je handen hebt je onbewust ook meer contact zoekt. Met maar 1 touwtje moet je hem wel loslaten omdat je anders constant op een cirkel blijft lopen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:36

Bienotje schreef:
Grote kans dat jijzelf minder geforceerd bent. Zet je ook op exact dezelfde manier je paard aan het werk met touwhalster, of gaat dat allemaal wat relaxer aan toe?

wat ik met haar doe met touwhalster is gewoon in de wei rijden stap draf galop en verder gewoon vaak buiten , maar dat doe ik wel met mijn bitloze hoofdstel , dat gaat prima omdat ik alleen maar stap buiten .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:36

verder bedankt iedereen voor de reacties!

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:43

ik zou zeggen;
BE PROUD OF IT <3
ik rij ook op een draver, ook gewoon bitloos (hackamore) maar ik ga volgende week ook over op halster,
het is toch geweldig, het idee dat je geen bit nodig hebt maar enkel een touwtje in je hand?
ik zou er trots op zijn! dus laten voor wat het is, het is alleen echter wel zo, als je nu probeert een bit in te doen laat hij dat niet 1,2,3 toe omdat ze weten dat het ook anders kan:p
dat is namelijk ook met mijn verzorg paard zo.. *hij wordt nu met hackamore gereden omdat hij geen bit meer accepteerd haha :9 *

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:49

dankjewel voor je reactie rosanne!

ben er net zelf even opgestapt zonder iets , en dat ging nóg weer veel beter dan met halster :D hoe minder ''gedoe aan materiaal'' hoe beter haha.

wat goed je je ook bitloos rijd !

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:33

DeHP schreef:
als ie met twee touwtjes wel weer de neiging heeft om weg te springen zou ik eens goed naar je teugelvoering kijken. Dravers zijn gewend om met meer druk harder te gaan. Het kan zijn dat als jij twee touwtjes/ teugels in je handen hebt je onbewust ook meer contact zoekt. Met maar 1 touwtje moet je hem wel loslaten omdat je anders constant op een cirkel blijft lopen.

Dit kwam ook in mij op inderdaad. Hoe meer druk, hoe harder ze gaan, dus probeer als je met twee touwtjes rijdt ze gewoon heel losjes in een boog te laten hangen.

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:22

wat een toeval, ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn draver. Hij reed wel braaf met gewoon hoofdstel maar toen ik een paar keer met halster ben gaan rijden merkte ik dat hij veel ontspannender liep en het veel prettiger vond. Dus mijn advies is, gewoon lekker door gaan waar je mee bezig bent, als jou paard dit het prettigst vind dan geldt dat vast ook voor jou! :)

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:12

No problem! ga lekker op touwhalster rijden als dit goed gaat, mag je best fier op zijn:)

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:07

Als dit goed gaat, waarom zou je dan met bit gaan rijden :) Alleen maar heel fijn dat ze hier goed op reageert

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:08

Als ze daarmee fijner loopt, zou ik haar gewoon lekker daarmee gaan rijden! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:10

Lekker mee doorgaan! Ik heb trouwen een tip, ik heb mijn touwhalster omgeknoopt in de vorm van een halster. Met twee lusjes voor je touwtjes. Is even goed kijken hoe je dat het best knoopt, maar rijd wel heel fijn. Let wel op dat de neusriem dan hoog genoeg komt en niet te veel heen en weer beweegt/schuurt, ik heb ong. 3 tot 4 cm speling zo zit het stevig genoeg.