Gebroken lijntje galop omspringen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Gebroken lijntje galop omspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:22

Die van mij doet het heel vaak, omspringen van voren...
vooral als ik eens een gebroken lijntje galop mee pak, springt ie na de F om, bij de X om en voor de K nog een keer om. :+ heel slim paard heb ik dus....... beetje lastig, maar hij doet dit ookal heeeel erg gauw met een kleine volte galop, wellicht een beetje gebrek aan bespiering maar soms doet ie het ook ineens in de proef.... tips :D ??

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Gebroken lijntje galop omspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:29

In ieder geval het omspringen niet straffen! Als ie straks wel wissels moet springen, doen ze het niet meer.

Doet ie het ook op rechte lijnen? Vaak heeft het te maken met te weinig kracht en balans in galop. Dus veel oefeningen rijden waar hij sterker van wordt, zoals (schijn)overgangen en schakelen. Ook in de galop.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:31

nee hij doet het niet op rechte stukken :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:31

Zit jij wel stil genoeg in de wendingen?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:31

volgens mij wel :+ ik zal er eens op letten!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:32

Een kleine beweging of verzitting kan er al voor zorgen dat je paard omspringt.

Hoe rijd je verder je wending?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:33

nou ik zit wel veel mee omdat ik anders het gevoel hebt dat ie anders juist wél omspringt, en als ik rustig zit dan valt ie in draf! :j

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:06

Wil je niet teveel buiging meenemen als je een bocht rijd in contragalop, je moet hem dan ook een beetje contragesteld houden :)

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:07

goed de stelling houden. en je been op de juiste plaats houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:10

Klein beginnen. Dus echt maar net van de hoefslag afkomen met de gebroken lijn, en dat uitbouwen tot een 'echte' gebroken lijn van 5 of 10 meter. :) Verder uiteraard niet te scherp wenden en je been er goed bijhouden.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:02

vandaag deed ie het weer in de proef op een simpele B-E-B volte :oo ik dacht 'nee als ie maar niet gaat omspringen......' et voila... :\

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:07

Hee, dit doet die van mij ook.. Alleen met de gebroken lijnen, niet met volte B-E-B.

Wat ik vaak doe is doen alsof ik een gebroken lijn wil maken, ik ga ietsje van de hoefslag af en gelijk weer terug zodat ze weet dat ze op dezelfde galop moet blijven.
Als ze dat braaf doet ga ik een stukje verder en zo is het 2 keer gelukt om een nette gebroken lijn en galop te rijden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:08

Volgens mij misbruikt hij het gewoon om onder de geslotenheid vandaan te komen.
Ik zou dit absoluut niet tolereren, het is gewoon ongehoorzaamheid. Hij moet gewoon in de galop blijven die jij aangeeft.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:13

Ik ben het eens dat het paard gewoon in de galop moet blijven die jij aangeeft maar om het af te straffen?

Straks durft ie nooit meer een wissel te springen :P

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:22

goede tips worden er gegeven ga er iets mee doen bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:29

JoycexLynn12 schreef:
Ik ben het eens dat het paard gewoon in de galop moet blijven die jij aangeeft maar om het af te straffen?

Straks durft ie nooit meer een wissel te springen :P

Corrigeren is wat anders dan afstraffen. Hij moet niet doodsbang worden natuurlijk.
Maar je kan hem echt wel duidelijk maken dat hij moet luisteren, omspringen mag niet op eigen intiatief, klaar.

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:39

Springt die alleen voor om? Dus dat die lruislings gaat galopperen of gaat die achter ook mee om, zodat die incontra galop zit?

In ieder geval goed je buitenbeen achter de singel houden, en stelling naar binnen houden.

En uiteraard corrigeren als die dat doet, en belonen als die het goed doet.

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:01

Kent jouw paard dan al wissels of doet hij dit puur uit zichzelf?

Er zijn hier al een aantal goede tips gegeven vind ik! Ik zou ook vooral zorgen dat je je buitenbeen duidelijk naar achter legt en je binnenbeen aan de singel, daarnaast ook de buitenteugel aanhouden en binnenstelling. Ook als je op de gebroken lijn rijdt, zorgen voor stelling naar binnen (dus bv ben je in linkergalop, dan ook linkerstelling). Dat hij in de cirkel omspringt is wel bizar. Daar zou ik hem goed in de gaten houden en vanaf je voelt dat hij de intentie heeft om te verspringen, direct duidelijke hulpen voor de juiste galop geven (dus erop letten dat je gewicht, je benen en je stelling in orde zijn). Als hij dan toch nog versprongen is, zeer consequent zijn en hem meteen weer in de juiste galop laten aanspringen (dus niet hem nog een paar toertjes verder laten galopperen in de verkeerde galop).

Je kan ook op de cirkel overduidelijke hulpen geven (dus de eerst volgende keren als je rijdt echt zéér duidelijke binnenstelling, je achterbeen wat meer naar achter dan gewoonlijk, zijn voorhand wat van de hoefslag af bijvoorbeeld) en die hulpen langzaam afbouwen wanneer je voelt dat hij niet meer zal wisselen (dus niet meteen de volgende les of als je echt voelt dat er verbetering is).

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:49

thanks :D nee hij springt vanzelf over kruislings. in de proef gallopeer ik altijd maar door...ik heb eventueel een filmpje. zal hem laten zien binnenkort. en dan valt ie er bijna uit, hij kan niet lang doorgalloperen zeg maar kruislinks dus valt ie vaak naar een aantal meters in draf.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:52

Hij springt zeker achter over?
Ik heb ook een paard gereden die dat deed in wendingen. Ik moest er goed aan denken mijn buitenbeen er goed aan te houden en een beetje naar achteren leggen. Ze zwaaide namelijk erg uit. Dit werkte bij mij erg goed.

Als hij overspringt zou ik m even terugnemen en meteen weer goed aanspringen, niet verkeerd door rijden

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:54

goed de stelling blijven houden, dan heb je al een minder kans dat die gaat overspringen, en thuis goed de contragalop oefenen, ook al is het maar paar meter.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:55

NicoleHorses schreef:
nou ik zit wel veel mee omdat ik anders het gevoel hebt dat ie anders juist wél omspringt, en als ik rustig zit dan valt ie in draf! :j

Aan het in draf vallen als je niks doet moet je eerst werken, dat is basis. Vaak komt het omspring door het niet stil en in balans zitten.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:09

:j ja van achter! bedankt
Talishe schreef:
Hij springt zeker achter over?
Ik heb ook een paard gereden die dat deed in wendingen. Ik moest er goed aan denken mijn buitenbeen er goed aan te houden en een beetje naar achteren leggen. Ze zwaaide namelijk erg uit. Dit werkte bij mij erg goed.

Als hij overspringt zou ik m even terugnemen en meteen weer goed aanspringen, niet verkeerd door rijden

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:10

hij is de snelheid zelve, maar met wenidingen heeft ie even een extra duwtje nodig :j
sporter schreef:
NicoleHorses schreef:

Aan het in draf vallen als je niks doet moet je eerst werken, dat is basis. Vaak komt het omspring door het niet stil en in balans zitten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:16

Probeer met je heup ook echt in het ritme mee te gaan. Op het moment dat je iets meer op de andere kant gaat zitten is het makkelijker om over te springen. Je kan misschien ook proberen om een paar meter voor de hoefslag af te wenden. Of een figuur zoals in de L2 proef dat je van F naar X rijdt en dan bij C naar links. Zo heb je een hele flauwe bocht en je beloont hem door naar dezelfde kant te gaan als de galop waar je in zit.