Paard "denkt" teveel mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Paard "denkt" teveel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:44

Hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn merrie is een enorm fijn dier, máár ze denkt echt veel te veel met me mee..
Ga je oefenen met wijken, eerste keer braaf. Doe je het nog een keer gaat ze al uit zich zelf.

Oefen je met achterwaarts, 2e keer dendert ze al uit zich zelf naar achter..

Diagonaal.. Moet ik haar tegenhouden omdat ze al uit zich zelf naar de midden draf wilt..

B-E-B moet ik haar inhouden in galop, ze wilt al middengalop doen..

Ik rijd regelmatig wedstrijden en ik rijd met de normale trainingen al nooit meer de oefeningen zoals in de proef.. Maar als ik 1 keer iets heb gedaan.. Doet ze het de volgende keer weer zelf.. Dus dan oefen ik middendraf op de lange zijde, neem haar terug in de bocht en ik voel dat ze na die bocht de volgende lange zijde al weer de middendraf in wilt "schieten". Het is heel fijn dat ze zo werkwillig is, maar ze moet wel op me wachten natuurlijk.. Uiteraard corrigeer ik haar direct, maar het kwartje valt nog niet echt.

Daarnaast is het tijdens de proef erg vervelend.. Want dan moet je 2 keer wijken.. En dan wend je weer af bij de A om te groeten ( bij het einde) maar je knippert 1 keer met je ogen en ze is alweer aan het wijken.. Wat dus goed is voor een 3 omdat ik dus zowat op de hoefslag aan het groeten was.. Dat soort dingentjes is erg vervelend.
Zelfde met de gebroken lijn, heb je net diagonaal middendraf gedaan, gaat ze gewoon al weer gelijk bij het wenden versnellen.

Dus in mijn training is het probleem niet zo groot, omdat ik heel veel verschillende dingen doe, maar tijdens de proeven is het erg vervelend.

Heeft iemand de gouden tip voor mij? Ik wil het niet te hard afstraffen omdat ze ( zo zie ik het) gewoon enorm haar best doet. Als ik haar corrigeer ( bijvoorbeeld door haar even te laten halthouden en wachten) laat ze dat ook heel braaf toe en luistert ze goed, maar de volgende keer doet ze het weer. Ik probeer het voor te zijn, maar ze doet het zo snel..

Alvast bedankt,

Agnes.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:45

Herkenbaar! De eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft dat probleem ook vaak in proeven. Ze rijdt bijna M1.
Ik lees even mee.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:47

Ik ga nu de overgang maken naar het L2, maar weet haast zeker dat ze tijdens groeten nu achterwaarts gaat.. :Y)
Het is gewoon zonde, we rijden wel goede punten maar hierdoor verliezen we ook weer punten terwijl dat niet nodig is.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:49

jeetje wat vervelend. dat met wijken heb ik ook. zowel thuis als in de proef hoef ik maar af te wenden en hups we gaan wijken. vaak kan ik hem wel tegen houden door me contra been eraan te leggen.

miss kan je thuis proberen om haar op een klein voltetje te zetten. je komt weer op het punt uit waar het ''mis'' ging. op zn voltetje moet ze ook meteen rustig worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:51

heel veel wachtoefeningen rijden, en misschien ook eens een keer een proef opofferen om haar te leren wachten. Als ze dan wil wijken vanaf de middellijn gewoon corrigeren en de dikke onvoldoende voor lief nemen. Want uiteindelijk is ze niet gehoorzaam, ze gaat zelf initiatief nemen en dat vraag je niet.

(ik rijd er ook zo een, en ik weet hoe moeilijk het is).

Als wachtoefeningen bij het wijken: tien keer afwenden bij A en allerlei varianten bedenken. Wijken, maar ook rechtuit, of meteen volte bij D, of verruimen middendraf, of overgang arbeidsstap, of juist een keer de andere kant op wijken, of een keer schouderbinnenwaarts over de middellijn, etc, etc.
Halthouden idem. Schijnovergang naar het halthouden en wegstappen. Halthouden, 1 pasje voorwaarts, weer halt. Halt, aandraven. Halt, achterwaarts, halt. Halt, achterwaarts, draf. Etc.

Nessah

Re: Paard "denkt" teveel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:53

Ja, ik heb al 3 proeven er voor opgeofferd.

Ik ga eens met bovenstaande aan de slag,hoewel ik al heel veel verschillende oefeningen doe. Mijn vorige merrie deed het ook wel een beetje, maar deze doet het echt al na 1 keer.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:53

Ze moet echt leren wachten totdat jij de hulp geeft.
Dus als jij gaat wijken, moet je niet constant achter elkaar het wijken gaan doen. Dus ook een gewoon rechtuit rijden ipv wijken of zodra ze het zelf doet een volte draaien en vanuit daar rechtuit rijden. Ze moet leren wachten tot jij de hulp geeft voor een bepaalde oefening.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:56

Dat doe ik dus ook Amaretto27.. Ik doe sowieso nooit constant hetzelfde, heb juist enorm veel afwisseling.. Maar in je proef kan je natuurlijk niet anders en dan gaat het mis.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:58

Lielle geeft al heel veel aan, ikzelf pak het ook zo aan. Bedenk je wel dat dit juist heel fijne paarden zijn, ondanks dat ze teveel initiatief overnemen: ze willen graag, weten alleen nog niet zo goed wat wanneer moet en kan :D Maar die werkwilligheid heb je wel nodig als je meer mocht willen in de toekomst. Maar volgens mij heb jij dat al heel goed door TS! :)

Maar om even terug te komen op het probleem: idd wachtoefeningen, hoewel ik het liever 'ombouwen' noem: de truc is om de oefening die het paard inzet (en die jij op dat moment NIET wilt) om te bouwen naar iets totaal anders, meestal het tegenovergestelde van wat je aangeboden krijgt van je paard. Dus uit zichzelf verruimen op middenlijn: overgang of tempowisseling, evt. naar bijna-stap. Wijken vanaf de middenlijn: schoudervoor of schouderbinnen. Wees je paard voor! Zij is snel in haar denken, maar jij moet dus nog sneller zijn. Als je het ziet aankomen, dus niet als ze al lang en breed bezig is, moet je al ingrijpen. Zo kun je toch constructief iets opbouwen en hopelijk blijft ze dan iets beter wachten.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:01

Nessah schreef:
Dat doe ik dus ook Amaretto27.. Ik doe sowieso nooit constant hetzelfde, heb juist enorm veel afwisseling.. Maar in je proef kan je natuurlijk niet anders en dan gaat het mis.

Dan zou ik eerst zolang doortrainen dat ze wacht op jou hulp en dan pas weer gaan starten, anders is het zonde van je proef en geld. Je kunt thuis dan ook gewoon proeven gaan oefenen en kijken of dat goed gaat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:03

Het is ook een heel fijn dier en ga er ook voorzichtig mee om, want ik vind het fijn dat ze zo graag wilt.. Alleen ik wil dat ze op me wacht en dat op een manier bereiken zonder dat ik haar echt hard straf. Sowieso kan ik haar niet zo maar op de rem zetten ofzo, het is een enorm sensibel paard, die dat echt niet pikt. ( en terecht).

Het moet een voorzichtige eerlijke maar wel duidelijke manier zijn.

Dus stel, zij versnelt terwijl ik dat niet vraag.. Overgang maken naar de stap? Dat soort dingen? En als ze gaat wijken, juist hulpen voor de andere kant op wijken geven?

@Amaretto27: Ik rijd proeven die altijd boven de 190 punten zitten en boven 200 is geen uitzondering. Ik ga dus niet stoppen met starten.

femmyxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:04

ja ik ken het . ik oeven nu de contra galop ( ze kan het overgens al ) maar altijd als we op de meddelijn zijn springt ze over. ik verassen haar altijd om dan richting de a of de c te gaan . gewoon je paard verassen om plots stil te staan. helpt mij nog steeds. en net wat je zegt is wel lief maar wij moeten voor hun denken

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:10

Nessah schreef:
Dus stel, zij versnelt terwijl ik dat niet vraag.. Overgang maken naar de stap? Dat soort dingen? En als ze gaat wijken, juist hulpen voor de andere kant op wijken geven?

:j Als je maar iets doet wat zij niet verwacht. En ook hier dus elke oefening maar 1 keer, anders zit je weer met hetzelfde liedje. Is het er zo eentje die alles supersnel oppikt en alles met twee hoefjes in haar neus doet? Dat zou het kunnen verklaren. Misschien kun je dan al spelenderwijs wat 'moeilijkere' dingetjes introduceren om haar intellectueel uit te blijven dagen. Wel voorzichtig mee zijn natuurlijk en als jij denkt dat ze hier nog niet klaar voor is, dan gewoon niet doen. Maar het kan een mooie manier zijn om voor haar extra uitdaging te creëren. Extra wiskundeproblemen voor een hoogbegaafd kind zeg maar...

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:18

Mijn paard heeft dit altijd met wijken. Ik rij op 1 training wel 100 keer over de middenlijn, maar als ik 1 x wijk, kan ik nog 5 keer lopen 'corrigeren' daarna. Ik rij dan heel veel voltes. Dus afwenden, gelijk volte rechts, even recht, weer links, ...
Afwisselen is denk ik idd de enige oplossing. Haar constant stil zetten lijkt mij een mindere methode, gaat haar op zich vervelen en jou ook wel na een tijdje!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:19

Ze pikt inderdaad alles super makkelijk op. Ze doet alles wel, al is nog het allemaal nog niet echt bevestigd.

Bedankt voor de tips, hier kan ik al heel veel mee :)

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:16

Probeer je oefeningen op rare lijnen te doen die ze niet kent.
Zoals wijken bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld op de rechterhand
rijd je af wend bij H en dan wijkt naar B ofzow. En maak eens
een schouder binnenwaards op de middenlijn of over de diagonaal.
Wees daar creatief in dan zal je waarschijnlijk ook aan haar gaan
merken dat ze het ook weer spannender gaat vinden omdat ze
niet weet wat ze moet gaan doen.

Doe dit ook met je overgangen bijvoorbeeld in een volte 10 meter
ofzow van draf naar stap gaan of andersom, of in galop aanspringen...

Ik hoop dat dit werkt (dat is natuurlijk per paard verschillend...)
Laat het maar weten, ik hou het topic in de gaten ;)

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:22

Ik ken helemaal niks van dressuur, ben zelf een springruiter. Maar het idee schiet me binnen van je proef net wél te oefenen thuis. Als ze dan bv naar middendraf gaat kan je haar corrigeren en zal ze het zo misschien sneller afleren en zal je misschien minder last hebben op wedstrijd? Tis maar een idee hoor :D
Succes ermee! Zo blijven we bezig he ;)

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:18

Een van onze paarden heeft precies hetzelfde.
Je doet het 1x en het gaat goed, 2e x gaat uit zichzelf.
Wij trainen juist de probleemstukken, ze moeten leren om te wachten, en als ze niet luisteren, gewoon volte's net zo lang tot ze het door hebben. Dat duurt heel lang, maar het is het waard.
Succes!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:21

ik heb eht probleem dus ALLEEN op wedstrijd. het geen dus nog veel irritanter is... wat zou ik dan kunnen doen? ik word dan vaak erg boos. het geen de proef alleen maar slordiger maakt..

merries... pfff

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:23

Boos worden heb ik heel snel afgeleerd met deze merrie, daar kan zij niet tegen en terecht. Boos worden gebeurd bij mij niet en als ik al pissig word ga ik meestal een rondje met lange teugel galopperen en begin ik weer opnieuw. :)

Overigens ging het gister met de les weer heel goed en bleef ze netjes wachten.

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:27

Dat is toch juist super!
Zo'n paarden moet je gewoon bezig houden. Dus niet altijd alles op dezelfde plek uitvoeren, ook niets repetitief. Waarom blijven wijken bvb als het van de eerste keer al goed ging. Of als je dan nog wil wijken, maak er dan een oefening van (paar passen naar de ene kant, rechtstellen paar passen naar de andere kant)
Zo'n paarden werk ik het liefst mee. Ok je moet creatief zijn, en constant ergens een oefening in zien.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:44

goed afwisselen in de dingen die je doet :j
wanneer je dus een keer hebt geweken ga je de volgende x rechtuit en zo wissel je alles af.
zodat je paard goed aan je hulpen blijft en leert wachten op jou hulpen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:46

ennuh......... sinds wanneer ben jij groen?????? :D :D :D

een paard leert van herhaling........ sommige dingen moet je herhalen. :) Jouw Velvet is snugger, die moet echt even naar de kamer van Koophandel :)

zoals je zegt, je doet het een keer............ en daarna blijft ze haar best doen op die oefening ook al is het niet de bedoeling :)

het is absoluut fijn als je zo een meewerkend paard heb, maar dat kan ook inderdaad behoorlijk tegen je werken :)

Zeker als je dingen aan moet gaan leren :)

het is een goede eigenschap, alleen moeten jullie samen nog een balans vinden tussen het willen en het moeten :) althans Velvet moet die balans nog zien te vinden :)

komt wel goed :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:54

Tja ik weet er alles van, die meedenkende paarden!
Vooral het halthouden is vaak een probleem als je in de proef achterwaarts moet en daar dus met de lessen en thuis mee bezig bent.
Je zou kunnen proberen om als je achterwaarts moet, je hulp voor het stilstaan net even anders te geven dan voor het echte stilstaan.
Duurd wel even voor het paard het begrijpt.
De middendraf ook door rijden in de hoeken, op de middenlijn, maar ook een keer inzetten in een hoek b.v!
Kleine tips, geen idee of het gaat lukken.
Wat zegt je instructeur (trice) er van? Wat moet je van die doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:57

ik als instructeur :D :D zeg bij het aanleren of bevestigen van dingen op de vaste plek, om ze vervolgens in in niet logische volgorde ergens anders te doen :) :)

en ook ipv achterwaards gaan in zn vooruit te gaan.......