nieuw paard gekocht, lui voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninjahoen

nieuw paard gekocht, lui voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:55

Hallo Allemaal,

Ik heb een nieuw paardje gekocht, een echte lieve goedzak, maar hij is echt lui voor mijn been, naast de standaard dingen zoals veel overgangen, balkjes draven, been > geen reactie is nog een keer duidelijk been, nog geen reactie is tik met zweep.. vraag ik me af wat ik er nog aan kan doen, en of dit uberhaupt nog goed te trainen is.
Hij is 10 jaar, is van zich zelf echt lui, en is hiervoor altijd met sporen gereden, ik rij liever zonder, maar dan is hij echt niet vooruit te branden, iemand tips?

StalNollie

Re: nieuw paard gekocht, lui voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:55

blijven oefenen, mischien pessoa teugel longeren.

veel buiten rijden en overgangen

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:11

Heeft mn hengst ook een handje van, liever lui dan moe, het enige wat echt helpt is super consequent zijn, been = reactie zo niet dan handen naar voren en tik(je) met de zweep.

Liever alleen maar 10/15 min. zo rijden dan een half uur of langer constant drijven (leert ie niets van)
en blijven volhouden. Luie paarden worden nooit loperig maar je kunt ze wel leren snel op je been te laten reageren.

Succes ;)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:35

Zoals hierboven al beschreven héél consequent zijn!
Been = reactie zo niet dan een sterkere hulp geven en zodra hij dan nog niet reageert een tik met de zweep erbij. Voorwaarts is ook echt voorwaarts. Als je een tik met de zweep moet gebruiken dan moet hij ook écht voorwaarts gaan (dus weggalopperen en ook dan flink vooruit). Dit is om even héél duidelijk te zijn.
Probeer jezelfd steeds te controleren. Geef niet (steeds) been zonder een reactie te eisen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:51

Ik zou zeker sporen aflaten. Heel veel gaan schakelen, been is reactie, krijg je die niet, even tikje met de zweep.. Even heel concequent zijn hierin. Na een half uur ben jij doodop en paard niet, dat moet niet de bedoeling zijn.

Mijn 11-jarige heb ik nu 2 jaar, ben hem nu sinds 3/4 jaar pas echt aan het oppakken, had hetzelfde probleem, maar nu reageerd hij super (behalve op concours :-( ). Heb geduld, komt vast goed..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:54

Inderdaad zoals hierboven al is gezegd, heel veel oefenen en consequent blijven. Verder ben je al goed bezig. Wat bij mij ook altijd heel erg goed werkt is het paard daarnaast met mijn stem ook nog een beetje te motiveren, en vooral heel veel belonen wanneer hij het goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:58

Weet je zeker dat het lui heid is? het kan namelijk ook gewoon kracht te kort komen in het achterbeen.

Mijn paard was namelijk ook altijd "lui" maar sinds wij veranderd zijn van training en het achterbeen sterker is. Is hij ook veel gemakkelijker aan het been.

Dus je paard straffen op zo'n moment is dan totaal niet terecht

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:01

sommigen veranderen nooit.... die van mij liep zonder zweep ook niet, en moest ik soms echt 'wakker tikken'.

sommige zijn gewoon zo flegmatiek, en die zullen nooit snel worden.

ik weet wel dat ik bij een volgend paard daar écht op ga letten: hij moet voorwaarts zijn, en willen werken. Zo'n luie.... ik hoef het niet meer.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:03

Is je paard helemaal nagekeken?
Geen last van zijn gebit?
Als je dat weet kan je verder gaan.
Bijv.
doe gewoon 1 duidelijke hulp.
Geen reactie? meteen een tik.
En dan geen aai, maar een tik.
Ik wens je heel veel succes, want het ergste wat er is is een gevecht aan gaan met je paard
En dat moet je natuurlijk niet hebben!

Net zoals nini_roosje zegt: Je kan hem niet straffen als je niet zeker weet dat hij geen pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:06

Abeltje77 schreef:
sommigen veranderen nooit.... die van mij liep zonder zweep ook niet, en moest ik soms echt 'wakker tikken'.

ik weet wel dat ik bij een volgend paard daar écht op ga letten: hij moet voorwaarts zijn, en willen werken. Zo'n luie.... ik hoef het niet meer.

Ligt het probleem niet gewoon bij jou? dat jij dat beest alleen maar saaie dingen laat doen(die jij wel leuk vind maar hij niet)? Gelijk zeggen dat een paard nooit actief zal worden is wel erg kort door de bocht. :+

Als ik een paard was en week in week uit stomme rondjes moest maken in een bak. Zou ik ook verveelt raken. Dus je kunt het probleem ook bij je zelf zoeken.

Als ik mijn eigen paard de hele week zou dressuuren zou hij ook (nog) sloom(er) worden. Maar door veel afwisseling valt dit reuze mee.
Maar ook als ik mijn paard altijd in het bos zou rijden zou hij ook sloom worden. Dan gaat hij zich vervelen.

Dus een slomer paard moet je gewoon enthousiast maken voor dingen. En sommige paarden vinden alles leuk en sommige niet. Zo is het nou eenmaal ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:06

Als je goed met sporen rijdt gebruik je ze alleen maar wanneer het nodig is.
Ik weet niet met wat voor een maat ze reed en hoe?.

Als je echt zonder wil gaan rijden zou ik echt gaan lessen voordat je het weet ben je de hele tijd aan het schoppen en dus een drukke beenligging krijgt deed weer afleren is ook lastig. Met zweep rijden en iedere keer een tip moet je ook aan denken dat je hem voor de ruimte geeft in je teugel al met al kan het een drukke bedoeling worden. Anders krijg je weer ander vervelend gedrag.
Je zou misschien kunnen denken aan een klein knopje en ermee leren rijden. Vaak werkt het namelijk tussen de oren van het paard. Dan zou je dan kunnen afbouwen.

Ik weet namelijk dat het zonder rijden voor jezelf meer nadelen heeft dan voor je paard.

Ik vraag mij eigenlijk af of je van dit wist toen je hem kocht?. Wat was de reden dat je hem toch kocht?.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:08

Ja meid, dat is nu een maal werken.. misschien ben je dat niet gewent en zal je toch echt een paar maanden flink moeten zweten op je knol.. Op juiste moment been geven, tikjes erbij, voorhand los maken, achterhand er onder.. huppakee, gaan met die banaan, je paard moet voor jou werken. Op gegeven moment wordt jij er handiger in en weet hij dat hij bij jou door moet lopen, dan kan je verder gaan met trainingen :)

Sporen vind ik not done en nutteloos..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:12

_lieff_ schreef:
Is je paard helemaal nagekeken?
Geen last van zijn gebit?
Als je dat weet kan je verder gaan.
Bijv.

WAAROM kan niemand gewoon op het probleem reageren waarom moet er altijd een medisch verhaal bij komen?. Bijna ALLE problemen komen uit de ruiter of veroorzaakt door de ruiter en is zo ook op te lossen.

Vind het trouwens helemaal niet gek dat een paard wat altijd met sporen is gereden en dan zonder wat sloom is. Toch wel een bekend probleem en de overgang naar een andere ruiter.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:12

em_papillon schreef:
Sporen vind ik not done en nutteloos..

Why?. Goed gebruik heeft het geen nadelen...je kan er beter in een keer goed mee leren rijden heb je je hele leven plezier van.

Ik zie liever een spoortje en een rustig zit van de ruiter dan geen spoor en veel zweepgebruik en onrustig been gebruik.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:24

Een paard trilt een vlieg weg met zijn trilspieren in de huid omdat hij die voelt zitten en zich eraan irriteert..

Wie zijn wij om dan te denken dat hij je been niet genoeg voelt? Het probleem is dat hij er niet op reageerd. Dit vraagt geduld en veel tijd. Als het niet werkt met zweep en been, probeer het op een andere manier. Bijvoorbeeld op de grond.. Gooi hem los en laat hem weten dat hij weg moet gaan bij jou wanneer je je groot maakt en naar je toe moet komen wanneer je je klein maakt. (even heel simpel gezegd) Zorg voor een goede band en dat hij gezag voor je heeft.. Leer hem wijken voor druk. Gewoon met de hand tegen de kont om hem om te zetten, met de hand tegen de schouders om opzij te gaan.. Na een lange tijd weet ik zeker dat het helpt.

Heb je hier geen zin in en geen tijd voor, plak dan sporen aan je schoenen die lekker in zijn flank prikken zodat hij wel weg moet omdat het anders pijn doet. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:27

Anoniem schreef:
Abeltje77 schreef:

Ligt het probleem niet gewoon bij jou? dat jij dat beest alleen maar saaie dingen laat doen(die jij wel leuk vind maar hij niet)? Gelijk zeggen dat een paard nooit actief zal worden is wel erg kort door de bocht. :+

Als ik een paard was en week in week uit stomme rondjes moest maken in een bak. Zou ik ook verveelt raken. Dus je kunt het probleem ook bij je zelf zoeken.

Als ik mijn eigen paard de hele week zou dressuuren zou hij ook (nog) sloom(er) worden. Maar door veel afwisseling valt dit reuze mee.
Maar ook als ik mijn paard altijd in het bos zou rijden zou hij ook sloom worden. Dan gaat hij zich vervelen.

Dus een slomer paard moet je gewoon enthousiast maken voor dingen. En sommige paarden vinden alles leuk en sommige niet. Zo is het nou eenmaal ;)

Om te beginnen zeg ik niet dat gelijk dat een paard nooit actief zal worden. Ik zeg dat MIJN paard nooit aktief zal worden.

En verder vind ik JOU nogal kort door de bocht om maar te veronderstellen dat ik mijn paard de hele week laat dressuren, stomme rondjes laat lopen en geen afwisseling bied.

Hoe weet jij nou dat ik niet minstens 2x per week met het dier het bos in trok, hem liet springen onder zadel en los, regelmatig een dagje vrij geef en regelmatig lang en los longeer? En verder dat hij regelmatig door een dierfysiotherapeute laat nakijken én ook nog wekelijks les heb? Nou?

Sommige paarden ZIJN gewoon flegmatiek. Daar kun je moeilijk over doen, maar niet alle paarden zijn bloedgefokte jazz-types. Die van mij was half gelders. En die was gewoon niet snel. Punt.

Er zijn topics genoeg over mensen die tips vragen voor een flegmatiek paard, dus ben ik de enige? Nope.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:28

Zandpaden op en daar schakelen! Mijn ruin is ook liever lui dan moe maar hoe sterker die wordt en hoe meer conditie die krijgt hoe meer die wil lopen :j

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:29

Hoe is je paard van postuur? Want ik kan wel geloven dat als hij te dik is, het dan ook moeilijker is om echt actief te zijn...
Of komt hij vlak voor het rijden uit een volle wei ofzo? Met een volle maag loop je zelf ook niet zo goed.
Een meisje van onze club heeft een Z-paard. Als het paard te eten krijgt wat zij haar geeft is het echt een actief beest. Maar als haar vader hem voert (lees: mais geven en een hele dag op een volle wei) dan loopt het paard nog geen L-waardig proefje.
Stof om over na te denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:36

Abeltje77 schreef:
Anoniem schreef:

Om te beginnen zeg ik niet dat gelijk dat een paard nooit actief zal worden. Ik zeg dat MIJN paard nooit aktief zal worden.

En verder vind ik JOU nogal kort door de bocht om maar te veronderstellen dat ik mijn paard de hele week laat dressuren, stomme rondjes laat lopen en geen afwisseling bied.

Hoe weet jij nou dat ik niet minstens 2x per week met het dier het bos in trok, hem liet springen onder zadel en los, regelmatig een dagje vrij geef en regelmatig lang en los longeer? En verder dat hij regelmatig door een dierfysiotherapeute laat nakijken én ook nog wekelijks les heb? Nou?

Sommige paarden ZIJN gewoon flegmatiek. Daar kun je moeilijk over doen, maar niet alle paarden zijn bloedgefokte jazz-types. Die van mij was half gelders. En die was gewoon niet snel. Punt.

Er zijn topics genoeg over mensen die tips vragen voor een flegmatiek paard, dus ben ik de enige? Nope.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. Het is meer een reactie in het algemeen ;)

Mijn paard is ook flegmatiek. Maar zodra hij enthousiast is, is hij ook gelijk een stuk sneller. En vind hij het leuk om met je te werken.

En ik denk zeker dat ieder paard enthousiast te krijgen is. Dus imo doe je dan nogsteeds iets fout.

En afwisseling bieden is natuurlijk goed. Maar als hij jou manier van afwissing niet leuk vind. word hij nogsteeds niet actief.

Het is gewoon een kwestie van samen kijken wat je leuk vind. En dan is ieder paard actief te krijgen. Maar dat heeft gewoon tijd nodig en niet gelijk op zijn flikker geven als hij niet gelijk doet wat jij vraagt aangezien het probleem altijd bij de ruiter zit(hier mee zeg ik niet dat jij dat doet maar meer een algemene reactie op ong. alles wat hier in het topic gezegd word).

En niet ieder paard heeft het zelfde basis tempo en dat word helaas ook vaak vergeten

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:41

Klinkt bekent!!

Toen ik mijn paard 3 jaar terug kocht was hij niet vooruit te branden.
Met proefrijden moest ik hem al vooruit trappen, ik zat echt te schoppen om hem ook maar 1 stap te laten doen.
Ook hij was altijd met sporen gereden, maar daar doe ik niet aan!!

Ik ben toen heel consequent begonnen met: been geven, lees flink stevig!
Geen reactie was gelijk een tik, ook een flinke
Daar schrok hij van en liep dan flnk door, dat nam ik dan terug naar mijn eigen tempo en viel hij terug, zelfde verhaal, been, geen reactie PETS.

Nu 3 jaar later heb ik een paard wat reageert op de aanspanning van mijn kuitspier en het iets verplaatsen van mijn gewicht naar voren.

Niet dat het 3 jaar heeft geduurd, maar trek er wel genoeg tijd vooruit, zeker als hij van zicht zelf al traag is.

Ik dacht in het begin ook, mijn hemel komt dit goed, waar ben ik aan begonnen, maar heb nu een superpaard!!!!

Succes!!!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:42

Prisca, ik vind het niet zo'n gekke opmerking gezien het overgrote deel van de ruiters bij rijtechnsche problemen nog steeds niet denkt aan het verband tussen het lichamelijke welzijn en het rijtechnische verhaal. Of de oorzaak nou rijtechnisch of medisch is, is soms een kip-ei verhaal maar zeker bij een nieuw paard kan een check-up geen kwaad. Mocht het een rijtechnische oorzaak hebben maar met lichamelijk gevolgen lijkt het me ook dat het geen kwaad komt deze weg te nemen of te verminderen.

Er van uitgaande dat het paard gewoon gezond is en een flegmatiek karakter heeft dan is inderdaad afwisseling en ontdekken wat ie leuk vindt heel belangrijk. Daarnaast zou ik, als ik TS was, eerst dit probleem met héél consequent zijn proberen op te lossen (en daar mag je best wat tijd voor nemen, het paard is hoogst waarschijnlijk gewend dat zijn gedrag oké is en moet de mogelijkheid krijgen om het nieuwe eigen te maken) waarbij voorwaarts ook echt voorwaarts is. Maar als dit te lang duurt of je geen verbetering merkt, dan zou ik toch verder kijken op het lichamelijke gebied en eens een fysio of osteo langs laten komen.
Succes!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:01

Rukaro schreef:
Prisca, ik vind het niet zo'n gekke opmerking gezien het overgrote deel van de ruiters bij rijtechnsche problemen nog steeds niet denkt aan het verband tussen het lichamelijke welzijn en het rijtechnische verhaal. Of de oorzaak nou rijtechnisch of medisch is, is soms een kip-ei verhaal maar zeker bij een nieuw paard kan een check-up geen kwaad. Mocht het een rijtechnische oorzaak hebben maar met lichamelijk gevolgen lijkt het me ook dat het geen kwaad komt deze weg te nemen of te verminderen.

Maar niet ieder mens is het zelfde ene mens is sloom en traag van begrip de andere heeft ADHD. Een paard wat lang van iemand is geweest heeft een bepaalde manier van lopen en dus ook snelheid.

Ik ga er echt vanuit dat bij aanschaf er een keurig is geweest voornamelijk klinisch.

Een paard moet ook wennen aan de nieuwe baas en de nieuwe baas andersom dit kost tijd gaat met diep dalen en hoge bergen vooral als het je eerste eigen paard is of niet geen top ervaring hebt is het gewoon lastig. Niet alles hoeft maar medisch te zijn vaak ligt het toch echt aan de ruiter en het falen daarin bij aanschaf of training. Of dat nu bij de huidige is of de oude eigenaar.

Alleen tijd zal het leren geen dierenarts of fysio of wat dan ook.

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:05

vooruit rijden moet toch met het been blijven oefenen met de overgangen 1 keer been zoniet bam glijk totdat je een reactie krijg al is het maar tot die iets ruimere passen stapt dan maakt die maar een draf huppje dan beloon je hem omdat die teminste reageert. en het is gewoon wennen en oefenen. en proberen met longeren op je stem. zodat als je er op zit dat je ook je stem kan gebruiken. maar jij moet het doen.
sucses ermee

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:08

Als je hem aan het rijden bent en je geeft been en je paard reageert niet geef je harder been en reageert hij nog niet rij je hem gewoon in galop naar voren. Neem je hem terug naar de stap en dan zo steeds iedere x tot dat hij wel vlug voor je been is. Misschien helpt dat. Succes!

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:15

allereest bedankt voor de tips, sommige heb ik wat aan.

Voor de rest reageer ik maar even op een aantal dingen,

Hij is medisch tip top in orde, is gekeurd bij de keuring (klinisch) en de dierenarts vond hem erg goed in zijn gezondheid, bespiering en alle andere zaken, een super keuring dus.

Hij is hiervoor op M2 dressuur uitgebracht, vandaar dat de vorige eigenaresse met sporen is gaan rijden.

Het kan inderdaad zo zijn dat het nog wennen aan elkaar is.
De vraag waarom ik hem gekocht heb.... het is een geweldig lief dier, beetje lui van zichzelf, maar ik heb goede hoop dat ik samen met hem, kom tot een punt waarop we allebei lekker de bak rond gaan. (het rijden is nu al een verademing voor mezelf, hiervoor had ik een merrie die bokkend wegsprong voor je been, dus dit is een hele verandering voor me)

Wat betreft afwisseling, dit krijgt hij genoeg, staat lekker 24/7 op het land (geen volle graswei) we maken lekker buitenritten, springen wat en dressuren ook in de wei.

Het is gewoonweg niet zo'n voorwaarts paard van zichzelf, ik heb geprobeerd om hem eens lekker te laten gaan in de wei, maar echt harde of rengalop kent hij niet en doet hij niet... dus hij heeft gewoon een rustige gang van zichzelf, dit vindt ik ook absoluut niet erg, maar ik wil wel gewoon reactie op mijn been.

Oh ja en zandpaden om op te rijden.... ik wou dat ik dat hier had... alleen maar van die rot grindweggetjes, als er al eens pad alleen zand had, is dat het laatste jaar helemaal volgestort :(