In het grootste gedeelte van het weiland valt het gelukkig wel mee (open gedeelte, veel wind) en met rijden in de (buiten)bak heb ik er ook (nog) niet zo veel last van. Maar als we van de wei naar de stal lopen, moeten we eerst een paar honderd meter over een bospad (2 tot 4 keer per dag) en daar stikt het van de vliegen.
Als je naast mijn paard loopt moet je echt goed opletten, niet te dicht bij, want die benen kunnen alle kanten op
Dat is nog tot daar aan toe, maar gister deed ze het ook toen ik erop zat tijdens een buitenritje. Ik had mijn dressuurzadel op en dan komen mijn benen ietsie onder de buik uit, en als ze dan met haar achterbenen naar de vliegen slaat, raakt ze mijn been! En hard ook! Ze zitten voornamelijk onder haar buik en ze wordt er helemaal gestoord van
Dat ze achteruit slaat en wat rare sprongen maakt heb ik geen problemen mee, maar dat ze mij ook raakt is niet zo fijn
Dus mijn vraag; moet ik dit afstraffen of niet? Aan de ene kant laat ik me namelijk echt niet trappen, bijten oid. Maar aan de andere kant is het echt tegen de vliegen gericht en kan ze daar ook niet zoveel aan doen. Maarja ietsje minder kan ook wel, ik kom namelijk echt niet met mijn benen tegen haar buik aan buiten
Dan is het weg paard
Ik ben er gister maar gewoon afgestapt, toen bleef ze het ook gewoon doen, dus het is niet tegen mij gericht.

Vliegen deken komt er sowiezo aan, vliegenuitrijdeken ook. Maar als ze dit nog een keer doet, afstraffen of niet? (Ik had dr trouwens al helemaal volgespoten met antivlieg, maar dat hielp dus blijkbaar niet)