Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

XThisIsMeX schreef:longeren met iemand aan de buitenkant heeft ze al geprobeert, in stap gaat dit wel, maar zodra die in draf moet snapt die het niet meer ofzo.
Losgooien blijft hij gewoon staan en als ze hem wegjaagt loopt hij twee passen ofzo en stopt hij alweer
XThisIsMeX schreef:nee hij gaat zowieso niet langer meer stilstaan en gaat waarschijnlijk ook niet meer voorkomen. Zweep kan hij echt niet tegen, dan begint hij te steigeren en dan blijft hij ook steigeren tot die zweep weer weg is
XThisIsMeX schreef:het is ook niet de bedoeling dat ik haar ga helpen hoor dit is gewoon het verhaal dat zij me vertelde. Vraag gewoon wat ze nu het beste kan doen, dat ze zelf rijd of weet ik veel, of dat er beter een ervaren iemand op komt rijden. Zweep is hij gewoon altijd bang van geweest zelfs voor dat zij hem had.
XThisIsMeX schreef:Daar gaat het dus al fout in jullie manier van denken. Als hij steigert vanwege de zweep dat houd je die niet zo lang bij je tot hij dat niet meer doet.nee hij gaat zowieso niet langer meer stilstaan en gaat waarschijnlijk ook niet meer voorkomen. Zweep kan hij echt niet tegen, dan begint hij te steigeren en dan blijft hij ook steigeren tot die zweep weer weg is
Katja schreef:XThisIsMeX schreef:Daar gaat het dus al fout in jullie manier van denken. Als hij steigert vanwege de zweep dat houd je die niet zo lang bij je tot hij dat niet meer doet.nee hij gaat zowieso niet langer meer stilstaan en gaat waarschijnlijk ook niet meer voorkomen. Zweep kan hij echt niet tegen, dan begint hij te steigeren en dan blijft hij ook steigeren tot die zweep weer weg is
ikbenellie schreef:ik vraag me af of het iets met haar eigen zelfvertrouwen te maken heeft, gezien het paard dit nu wel doet en een maand geleden schijnbaar niet. Naar mijn idee is een paard niet ineens 'wild' na een maand niks doen..
Dus ik denk eerder dat het iets te maken heeft met de reden waarom het meisje is gestopt met rijden, misschien zit zij er nu onzekerder op..?
of het paard moet toevallig in de tussentijds iets meegemaakt hebben of ergens last van hebben gekregen waardoor hij ineens dit gedrag vertoont.. maar dat zou erg toevallig zijn..
heeft ie wel gewoon op de wei gestaan in die maand of alleen op stal..?
Joltsje schreef:oke.. lastige situatie innd..
ik zou het paard opzadelen.. teugels goed opknopen zeg maar en dan los in de bak. zweep er bij..laat maar lopen. je zegt dat het paard steigert.. zolang ze rennen/lopen kunnen ze niet steigeren.. als de energie er dan uit is dan opstappen.
als ie dan nog gaat galloperen..proberen te blijven zitten.. als het goed is stopt ie ooit wel (als het paard dat niet doet.. dan niet proberen.. vaak is het wel aan het paard te merken of het zo is of niet)
als het paard echt zo is als jij het omschrijft.. dan is het of een heel gevaarlijk paard.. of je vriendin moet hem leren aanpakken en dan is het zo klaar.
ik heb al duizend en één paarden dat geleerd en nog NOOIT eentje gehad die dat niet na een keertje of 3 doen snapte!Citaat:als ze een zweep erbij neemt blijft die gewoon steigeren en loopt hij niet eens. Voordat hij zolang stilstond was hij gewoon redelijk rustig
Joltsje schreef:ik paard kan niet blijven steigeren als je hem aanpakt.. het paard zal 1x steigeren en dan geef je hem een beste klap en dan gaat ie wel lopen..want dat wil ie niet nog een keer.. als ie loopt.. belonen en belonen belonen..
er is iets gruwelijk misgegaan in de opvoeding van het paard als ik het zo lees.
met Yell eens: filmpje filmpje..
het is de natuur van een paard om weg te renne.. behalve als het niet anders kan..