Dwars door stang heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Dwars door stang heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:20

Hoi allemaal! }:0

Ik "heb" (ze is dus niet van mij, maar ik mag haar als eigen beschouwen) dus een Fjordje, Ronya. Ze is heel lief en alles hoor, maar ze houdt het bit vast, gaat met me aan de wandel en vandaag of morgen gaat het een keer fout. We hebben al verschillende dingen geprobeerd. We begonnen met een dik, enkel gebroken bit; dit werkte niet. Een dunner enkel gebroken bit; werkte ook niet. Een net zo dunne dubbel gebroken bit als de vorige; werkte ook niet.... Nou heeft degene die mij regelmatig wat tips en aanwijzingen (les kan ik het niet noemen) geeft vandaag een stang in gedaan (eerst met een tussenstukje en met 1 teugel, daarna met 2 teugels, ze rijdt zelf ook met 2 teugels op haar eigen paard, dus ervaring hiermee heeft ze wel). Aangezien Ronya dit niet kent, alleen voor de kar, ging zij er eerst op. Nou dit werd me toch een rodeo en een gerace, dat ze de kinketting kapot heeft gemaakt. :Y)

Binnenkort wil degene die met de stang kwam een pessoa bit proberen. Persoonlijk heb ik echt de ballen verstand van bitten, dus ik bemoei me er verder niet mee. Maar mijn vraag was; heeft een van jullie ook zo'n paardje en hoe heb jij dit opgelost?

Ben benieuwd...
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 14-05-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Re: Dwars door stang heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:22

Ik denk dat het probleem meer bij de opvoeding van je pony ligt en niet bij het bit. Je kan d'r wel een ander bit in kwakken elke keer maar dan wandel je om het probleem heen ipv het aan te pakken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:23

Sorry hoor, maar ik zou geen tips en aanwijzingen meer aannemen van die persoon.
Allerlei bitten erin hangen, en het zelfs zo ver laten komen dat je paard de kinketting kapot trekt: gaan de alarmbellen nu nog niet bij je rinkelen?
Nu gaat er ook nog een pessoa-bit in... Ga eerst eens uitzoeken waarom je paard het bit vast houdt. Vaak houden ze niet eens perse het bit vast, maar houden ze vast in de nek (door de spieren aan te spannen). Je paard kan pijn hebben en het daarom doen, is je zadel onlangs nog nagekeken? Is er al een DA bij geweest om andere medische oorzaken uit te sluiten? Is er al door een ostheopaat naar de rug gekeken?
Nee waarschijnlijk. Er wordt meteen naar andere bitten gegrepen, uiterst onverstandig! Luister naar je paard, en roep er snel een DESKUNDIGE bij. Dus niet iemand die het beter schijnt te weten en aankomt met een ijzerwinkel.

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:24

Idd, zoek de oorzaak van het probleem en los dat op, dan verdwijnt het probleem vanzelf

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:25

Zoek passende begeleiding.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:26

Je kunt er wel een steeds zwaarder bit in gaan hangen maar ik denk dat je daarmee niet op de goede weg zit.
Een bit is geen rem, je zult op een andere manier naar je paard moeten kijken om dit probleem op te lossen. Een zwaarder bit is geen oplossing, het maakt het probleem juist erger.

Zoek goede instructie en werk eraan dat je de motor, de achterhand, onder controle krijgt en verdiep je wat meer in het wezen van je paard.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:26

idd tandarts / osteo laten komen. Arm beest. Heeft waarschijnlijk pijn en jij maakt het alleen maar pijnlijker....
Als je zeker weet dat alles in orde is ga dan aan haar gedrag werken en dus niet een steeds scherper bit maar een structurele oplossing zoeken.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:27

De alarmbellen gingen inderdaad niet rinkelen, aangezien ik dus al aangeef dat ik geen verstand heb van bitten en ik uiteindelijk de beslissingen niet maak over Ronya, die doen haar eigenaren nog altijd.

We hebben een boomloos zadel wat ze al jaren heeft en ze doet het in principe pas sinds een jaar.
Een maand of twee geleden is een osteopaat bij het andere paardje van dezelfde eigenaren als Ronya geweest & die heeft Ronya ook onderzocht/bekeken, maar hier was ik niet bij, en volgens de eigenaren was er niets mis met Ronya. Echter wel met Golan zijn rug, maar hier hebben we het nu niet over.
Een dierenarts is er niet bij geweest.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:29

Misschien ligt het probleem daarnaast ook niet bij het paard, maar bij jou. Echt meisje, zoek een goede instructrice!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:29

Zoek degelijke instructie, kost misschien wat meer maar je hebt er veel meer aan. Dit geklungel helpt je alleen de verkeerde kant op.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:30

Het is dus je VZpaard, dat maakt de situatie idd wel iets anders.

Nou in iedergeval: Stop het oorspronkelijke bit er gewoon weer in en ga verder kijken naar oorzaken.
Boomloos wil niet perse zeggen dat het dan meteen goed ligt. Daarbij veranderd een paard (meer gewicht, dan weer minder, meer bespiering, dan weer minder) waardoor de ligging van het zadel verandert. Hier kan je naar laten kijken, want pijn in de rug kan dit zeker veroorzaken.

Vraag ook of er misschien een tandarts mag komen. Haken aan de tanden, of wolfstandjes (en nog 1000 andere tandgerelateerde problemen eigenlijk) kunnen ook dit gedrag veroorzaken!

Succes!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:30

God, weer zo'n topic. ai ai.
Paard luistert niet, laten we er dan maar een driedubbele stang in hangen, of een pessoa. Nee meid zo werkt paardensport echt niet. Zoek de oorzaak van het probleem in plaats van het probleem te verdoezelen (want ja, met pessoa, stang etc los je je problemen heus niet op hoor). Zit ze vast in d'r rug? Heeft ze misschien last van haar tanden? Heeft ze pijn? Of ligt het aan de africhting? Zijn allemaal mogelijke oorzaken voor haar gedrag. Heeft ze geen pijn en is alles (fysiek dan) in orde, zoek een goede instructrice en neem les. Ik zou eigenlijk niet meer luisteren naar de persoon waarover je het hebt. ;)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:31

Sjonge :n
Totdat het paard beton word...
Verdiep je meer in het paard, licht echt niet aan je bit, zoek goede begeleiding, of je laat je paard controleren, als al de kinketting breekt is dat niet best :n
Zoek iemand met verstand die je paaardje controleert, vind het erg dom om dan met bitten te prutsen :\
Veel succes met je paardje! :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:33

Ik denk niet dat een paard express bitten 'vast pakt', helaas word ook vaak de connectie met vast houden in de rug niet goed gelegd.
Oh, hij wilt niet inbuigen naar rechts, hij houdt van zijn bit vast. Nee, hij houdt zijn rug vast omdat de spieren links te kort zijn, omdat ieder paard een natuurlijke scheefheid heeft. (google op Antoine de Bodt)

En rijdt anders eens bitloos? Heeft hij niks om vast te houden. Een ander bit, steeds scherper en pijnlijker is écht de uitweg niet, je ontloopt zo alleen het probleem ipv het probleem uit te zoeken en weg te halen.

Succes ermee..

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:37

Als ik jou was zou ik de tandarts eens laten kijken naar je (verzorg?) paardje zijn tanden... Grote kans dat er hier iets niet lekker zit. Was ook bij ons paardje het geval...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:39

Heb de beginpost even aangepast, zo is 't inderdaad duidelijker.

Bitloos hebben we het ook al over gehad. :j En instructrie hebben we het ook al over gehad.

Zal de tandarts ook eens ter sprake brengen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:40

Iedereen roept nu wel dat het jouw schuld is enzo,maar als je het niet wist kun je er ook niets aan doen.En ik denk ook niet dat jij dit leuk vind.Maar de andere hebben wel gelijk,mischien licht het probleem niet eens bij het bit?en weet je zeker dat het probleem in de mond licht,laat dan eens een tandarts komen.Deze kan vaak ook raad geven bij problemen met het bit.Mijn paardentandarts heeft bij mij ook goede raad kunnen geven.Ik had ook problemen bij mijn oude verzorfpaarden.
succes ermee.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:45

Ronya schreef:
Heb de beginpost even aangepast, zo is 't inderdaad duidelijker.

Bitloos hebben we het ook al over gehad. :j En instructrie hebben we het ook al over gehad.

Zal de tandarts ook eens ter sprake brengen.

Fijn dat je naar de tips hier luisterd :j
Laat je niet gek maken door diegene en dus geen gekke bitten meer in.
Succes ermee!!

Ps, bitloos is niet per se veel liever voor het paard dus houd daar rekening mee...
Natuurlijk beter dan een scherp bit maar in de verkeerde handen kan bitloos ook veel pijn doen.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:47

ik zou eerder bitloos proberen dan strengere bitten.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:50

Ik heb het met haar eigenaren erover gehad. Ik ga sowieso les met haar nemen, maar dat was ik al van plan. Ook gaan ze de tandarts bellen en de osteopaat hadden ze al een afspraak voor staan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:56

Ronya schreef:
Ik heb het met haar eigenaren erover gehad. Ik ga sowieso les met haar nemen, maar dat was ik al van plan. Ook gaan ze de tandarts bellen en de osteopaat hadden ze al een afspraak voor staan.

Ik ben echt blij dat je wat doet me de tips die hier gegeven worden!
Als je zo verder gaat met die bitten, raak je namelijk steeds verder van huis.
Toppie!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:05

Complimenten voor jou TS.
Vaak genoeg ontaarden dit soort topics in wellus-nietus, waarbij de TS toch niet luistert en eigen weg kiest. Maar je luistert goed, gebruikt de tips.. echt top :j +:)+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:11

Wat leuk dat je de tips gebruikt. Er zijn tig mensen die zulke topics openen en onze tips gewoon wegwuiven :)
Respect en nog heel veel succes met 'jou' fjord, ga zeker eens kijken bij jullie fototopics binnenkort :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:27

Haha bedankt voor alle "complimenten" :o
Vind het meer dan normaal dat als je tips krijgt, dat je daar dan ook iets mee doet, of het in ieder geval probeert.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:27

Vervelende situatie waar je tegen aan loopt. Ik heb ook ruim 2 jaar een fjordje gehad die zich ook op die manier sterk maakte. Ik ben bitloos gaan rijden met een kaakgekruisd hoofdstel, daarmee duw als het ware het hoofd naar de kant die jij wilt. Het is een van de vriendelijkste bitloze hoofdstellen, het werkt met name tegen de wang en achter de oren. Het is ook het meest geschikte hoofdstel als je overstapt van bit op bitloos. Voor de fjord en mij is er toen veel verandert, ze zat beter in haar vel en ontspande haar lichaam meer waardoor ze ook makelijker stelling aan nam en zo. Maar mocht ze haken op de kiezen hebben dan heeft ze van zo'n hoofdstel ook last omdat die dr wang tegen de kiezen druktl Succes!