Dressuur blijft een ramp, gaan we vooruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Dressuur blijft een ramp, gaan we vooruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:07

Hallo allemaal!
Ik heb nu al heel wat dresuurlessen achter de rug. Ricky en ik zijn samen een perfect team, alleen niet voor dressuur. Dressuur is gewoon niet ons ding, en dat is vooral aan Ricky te merken.

3 maanden geleden was Ricky niet vooruit te branden, en ging meneer bijna plat door de bochten. Er zat nergens ontspanning, en ook mijn houding was, tja, hoe kan je dat noemen?

Afbeelding

Afbeelding

Tegen al mijn verwachtingen in gaat het de laatste tijd en stuk beter! Ik ben heel blij met de ontspanning die er nu in zit. Ricky is nu een stuk voorwaartser, dus zijn we begonnen met het naar beneden rijden. Vanwege een slecht verleden heeft Ricky gedwongen in een krul moeten lopen, en daardoor zijn rug totaal verkeerd gebruikt. Door deze fout is hij een sterrekijker geworden, wat al niet veel beter is voor de rug. Het is een wonder dat hij zijn hoofd nu zo laag houdt, al is de weg nog lang.

1. Barre foto, maar hier loopt hij al iets lager. :)
Afbeelding

2. Waslijntjes in de teugels.
Afbeelding

3. Hier zie je wat duidelijker mijn houding. Tips heel graag!
Afbeelding

4. Op deze foto komt hij al wat lager. :)
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips & trics!

Groetjes,
Leonie
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 14-02-15 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: In overleg met TS naam instructie eruit gehaald

xxnienke94

Re: Dressuur blijft een ramp, gaan we vooruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:08

ziet er inderdaad al stukke beter uit !
ga zo door !

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:08

nijntjuh94 schreef:
ga zo door !

Dat is een snelle reactie! :D
Dankjewel. :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:09

op de foto waar je houding duidelijk te zien is, zie ik het volgende:
- je zit vrij gespannen
- je mag rechter op gaan zitten.
verder zie ik echt verbetering, al veel meer ontspannen, ook al kan het nog veel beter :j
succes met je pony!

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:09

casperzot schreef:
nijntjuh94 schreef:
ga zo door !

Dat is een snelle reactie! :D
Dankjewel. :)

hihi graag gedaan
leuk paardje trouwens <3

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:10

Hmm lager komt niet vanuit de handen. En op die foto met 'hier komt hij lager', lijkt het of je je handen erg streng hebt en je pony kantelt ook zijn hoofd. :)

Hebben jullie les, dat is misschien het beste! Mijn paardje was ook een sterrenkijker en na 3 lessen was dat eigenlijk al opgelost, nadat ik wist wat ik moest doen en hoe. :)

Maar je pony is al veel meer ontspannen! Knap hoor!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:11

vind je houding niet perfect..maar ook niet superslecht hoor. Probeer je meer op de ontspanning te fixeren.. Die perfecte houding kan later ook nog wel. Dus liever een wat kromme rug maar wel ontspanning dan alles perfect en een gespannen paard..moet je dan maar denken.

goed dat je aan dressuur doet, maar houd het kort en leuk. Vooral omdat je aangeeft dat het paardje het niet leuk vind. Misschien komt dit nog wel omdat ie zich ook langzaam aan meer kan en wilt ontspannen. Maar dan moet je zelf ook meer ontspannen.

Veel succes.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 11-05-10 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:12

lovelanga schreef:
op de foto waar je houding duidelijk te zien is, zie ik het volgende:
- je zit vrij gespannen
- je mag rechter op gaan zitten.
verder zie ik echt verbetering, al veel meer ontspannen, ook al kan het nog veel beter :j
succes met je pony!

Dankjewel! Gespannen kan wel kloppen. Met dressuur is het één grote zooi in mijn hoofd. Ik probeer alles tegelijk, tenen naar binnen, hakken uitdrukken, schouders naar achter, en dan zakt Ricky weer terug. Bedankt voor je reactie, ik heb het namelijk zelf nooit zo in de gaten. :)

nijntjuh94: Dankjewel!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:13

Knert schreef:
vind je houding niet perfect..maar ook niet superslecht hoor. Probeer je meer op de ontspanning te fixeren.. Die perfecte houding kan later ook nog wel. Dus liever een wat kromme rug maar wel ontspanning dan alles perfect en een gespannen paard..moet je dan maar denken.

goed dat je aan dressuur doet, maar houd het kort en leuk. Vooral omdat je aangeeft dat het paardje het niet leuk vind. Misschien komt dit nog wel omdat ie zich ook langzaam aan meer kan en wilt ontspannen. Maar dan moet je zelf ook meer ontspannen.

Veel succes.

Ik rij 1x in de week dressuur, meestal maar een half uur. Veel korter kan niet, al vindt Ricky van wel.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:14

Even nieuwschierig, hoe rijdt jij je paard omlaag, misschien kan ik als ik daarop antwoord heb tips geven ;)
Laatst bijgewerkt door Vithou op 11-05-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:14

Op de laatste foto vind ik het een beetje lijken alsof je hem laag 'trekt', ipv dat het meer voortkomt uit ontspanning. Hij kantelt hier zijn hoofd ook.

Wel goede vooruitgang al hoor! ;)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:15

Het 2de deel ziet er al veel beter uit jullie zijn er nog niet, maar gaan de goede kant op :) Let er op dat je je schouders niet naar voren draait, hou ze naar achter. Verder leuke match samen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:16

casperzot schreef:
Knert schreef:

Veel succes.

Ik rij 1x in de week dressuur, meestal maar een half uur. Veel korter kan niet, al vindt Ricky van wel.

hihi... maar misschien als de ontspanning er langzaam aan komt, hij het ook leuker gaat vinden. Kijk als ik je bijvoorbeeld vraag een marathon te lopen met opgetrokken schouders en met je hoofd naar beneden.. vind jij dat ook niet leuk, hoewel je misschien hartstikke goede conditie hebt. En meid.. die houding van je, komt allemaal goed hoor. Zoals ik zei, die is zo slecht nog niet. Maar wel ontspannen he?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:17

Ambrasoft schreef:
Hmm lager komt niet vanuit de handen. En op die foto met 'hier komt hij lager', lijkt het of je je handen erg streng hebt en je pony kantelt ook zijn hoofd. :)

Hebben jullie les, dat is misschien het beste! Mijn paardje was ook een sterrenkijker en na 3 lessen was dat eigenlijk al opgelost, nadat ik wist wat ik moest doen en hoe. :)

Maar je pony is al veel meer ontspannen! Knap hoor!

Ik krijg les van een Grand Prix dressuur ruiter. Dus ik heb gelukkig wel les. :) En ik kan inderdaad wel eens streng zijn in mijn handen. Mijn vorige lesgeefster was meer van het naar beneden trekken, waardoor ik nu dus tijdens dressuur wel eens streng kan zijn. Daar baal ik zelf enorm van.

Minjon: Door teugels te verlengen, en op het moment dat hij netjes loopt voorzichtig oppakken. Wanneer hij dan omhoog wilt komen een zachte begrenzing van voren.

JadeYsla: Dankjewel!

Knert: Bedankt! Het is ook gewoon heel leuk om al die reactie's te lezen die jullie geven. Zo leer ik ook weer beter te rijden. :)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 14-02-15 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam instructie verwijderd in overleg met TS

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:18

Hmm. Niet helemaal mijn manier maar iig niet zoals ik dacht te zien gelukkig. Probeer wanneer hij er weer uit kom tjuist met been te werken en niet teveel met je handen doen. :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:20

Minjon schreef:
Hmm. Niet helemaal mijn manier maar iig niet zoals ik dacht te zien gelukkig. Probeer wanneer hij er weer uit kom tjuist met been te werken en niet teveel met je handen doen. :)

En wat moet ik dan met mijn benen doen? Wanneer ik zachte druk geef komt hij direct weer helemaal omhoog.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:22

Citaat:
3 maanden geleden was Ricky niet vooruit te branden, en ging meneer bijna plat door de bochten.

Dit snap ik niet helemaal? Hij gaat niet vooruit, maar toch plat door de bochten? Het zou best kunnen dat ik het verkeerd begrijp, maar ik zie er de logica niet in :z .

Naar mijn idee mag je nog iets naar achteren en je tenen nog iets naar binnen, maar je houding vind ik totaal niet slecht. Les lijkt mij ook niet geheel onverstandig, bij niemand niet. Met goede les en veel oefenen zal het beter gaan, er zit nu al aardig wat vooruitgang in!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:24

Iris_10 schreef:
Citaat:
3 maanden geleden was Ricky niet vooruit te branden, en ging meneer bijna plat door de bochten.

Dit snap ik niet helemaal? Hij gaat niet vooruit, maar toch plat door de bochten? Het zou best kunnen dat ik het verkeerd begrijp, maar ik zie er de logica niet in :z .

Naar mijn idee mag je nog iets naar achteren en je tenen nog iets naar binnen, maar je houding vind ik totaal niet slecht. Les lijkt mij ook niet geheel onverstandig, bij niemand niet. Met goede les en veel oefenen zal het beter gaan, er zit nu al aardig wat vooruitgang in!

Ik heb les. :) Zoals eerder vermeld.

En inderdaad, dat had ik wat beter neer mogen zetten. Daarmee bedoel ik dat Ricky in stap en draf niet vooruit gaat, en in galop beegint te rennen, bochten afsnijd, en plat door de bochten gaat. :)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:36

Ik zou je aanraden je beugels een gaatje korter te doen, hielen naar beneden en iets meer naar voor zitten en veel lichtrijden om je pony te ontlasten in de rug en te laten ontspannen. Tot wanneer je een gelijkmatig tempo hebt gevonden zal je hem niet naar beneden kunnen rijden, althans niet zonder ontspanning.
Trekken, je handen vastzetten en hard sluiten helpt niet, hoor. Je pony is ook niet voldoende bespierd om dressuurmatig goed te kunnen rijden, dit is geen verwijt, hoor. Veel cirkels rijden en slangevoltes. Als hij door de bochten rent, ga dan eens met je gewicht op de binnenste stijgbeugel leunen, zo zal je zien dat hij automatisch tempo zal minderen. Probeer dan dat gelijkmatig tempo te houden op een cirkel en de lange zijdes.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:38

een helleboel punten zijn al benoemd, maar ik vind zelf dat je je beugels wel 1 gaatje hoger mag doen.

Dit omdat je dan je benen minder snel naar voren steekt en je hakken beter uitdrukt en je zit steviger.

voor de rest ziet het er prima uit!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 22:22

Allebei ontzettend bedankt!
En nee, ik hou er niet van paarden in hun mond te trekken om het 'mooie plaatje' tevoorschijn te halen. Dan is dat 'mooie plaatje' een stuk minder mooi.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:01

Wat al eerder is aangegeven, probeer zelf veel meer te ontspannen in je bovenlichaam/armen. Zolang jij niet ontspant, zal je paardje het ook niet doen. Ga heel veel schakelen en probeer wat meer van je binnenteugel af te blijven, dan zal hij waarschijnlijk ook minder gaan kantelen.

Tevens wil niet zeggen als je van een grand prix ruiter les krijgt, dat dat altijd goed is. Niet iedereen kan zijn eigen kunnen op een juiste manier overbrengen naar iemand anders.

Dit is bedoeld als opbouwende kritiek ;-)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:24

maykie schreef:
Wat al eerder is aangegeven, probeer zelf veel meer te ontspannen in je bovenlichaam/armen. Zolang jij niet ontspant, zal je paardje het ook niet doen. Ga heel veel schakelen en probeer wat meer van je binnenteugel af te blijven, dan zal hij waarschijnlijk ook minder gaan kantelen.

Tevens wil niet zeggen als je van een grand prix ruiter les krijgt, dat dat altijd goed is. Niet iedereen kan zijn eigen kunnen op een juiste manier overbrengen naar iemand anders.

Dit is bedoeld als opbouwende kritiek ;-)

Bedankt voor je kritiek, ik zal er de volgende keer aan denken. Maar inderdaad, grand prix zegt niet altijd alles, maar ik heb een heel goed gevoel over deze lessen. Het gaat allemaal vrij ongedwongen. In tegen stelling van de lessen die ik vroeger kreeg bij een andere instructeur, is dit heel ontspannen. Wanneer ze ziet dat ik iets moeilijk vind blijven we net zo lang proberen tot het goed gaat. Er gebeuren geen overhaaste dingen. :)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:57

Ik heb alleen een tip over je houding: lang zitten is natuurlijk goed en het staat netjes, maar ik denk dat je voor dit zadel net een gaatje te lang zit. Als je je beugels misschien 1 of 2 gaatjes korter zou doen, heb je meer steun aan de kniewrongen en kun je je been recht onder je lichaam houden (je steekt ze nu een beetje naar voren). Als je zelf meer in balans kan zitten, zal je paard ook beter lopen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:04

Wat ik niet snap, is dat je een post hebt waarin staat dat je 1 keer in de week een half uurtje dressuur rijdt. Hoe wil je met 1 keer per week iets bereiken als je er de rest van de week niet mee aan de gang gaat? M.a.w., wat doe je de rest van de week?