Zit ik in de verkeerde galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharintje1

Zit ik in de verkeerde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:23

Hallo Bokkers,

Ik heb zaterdag een proefje op een pony die best vaak op de rechterhand, links aanspringt in galop.
Ze zit dus in de verkeerde galop.
Ik heb een F4 proef en heb gelezen (op bokt), dat als ze verkeerd aanspringt, je haar weer in de goede galop moet laten aanspringen.
Je moet laten zien dat je weet dat je verkeerd zit

Maar mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik kan zien dat ik verkeerd zit.....

Iemand tips??
Bedankt ;)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:26

Als het binnenbeen van je paard als laatste naar voren gaat, zit het paard in de goede galop.
Dus als je poownie aanspringt en hij gaat met zijn binnen voorbeen als eerste naar voren zit hij verkeerd. Terugnemen en opnieuw aanspringen. Als hij dan wéér verkeerd zit, lekker laten! Je hebt dan in elk geval laten zien dat je merkte dat hij verkeerd zat ;)
* Edit: typefout

sharintje1

Re: Zit ik in de verkeerde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:50

Oke, bedankt! Ik zal er op letten. 2e keer dus gewoon laten?

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:52

dat meisje hierboven zegt het percies verkeerd
als je op de linker hand rijdt moet het linkerbeen eerst naar voren gaan
en op de rechterhand het zelfde maar dan met rechts

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:54

Het binnenbeen komt het meest naar voren.

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:55

bij aanspringen binnenbeen juist wel als eerste naar voren dus shannonh123 zegt het goed!

denise 04: nee dat klopt niet

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:56

shannonh123 schreef:

:n
Ze doen het buitenbeen eerst naar voren als je goed zit, het binnenbeen komt daarna er reikt verder naar voren :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:58

Ga goed op je kont zitten en voel welke schouder van jouzélf naar voren gaat. Gaat je linkerschouder naar voren, dan zit je in de linkergalop. Heel simpel. Ter controle kan je nog even kijken of inderdaad de linkerschouder van je paard ook naar voren gaat. Maar je kunt het gewoon in je eigen lichaam voelen.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:59

Het binnenbeen reikt het verst naar voren..!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:59

shannonh123 schreef:

Hallo stad/dorpsgenoot!
ze zegt het wel goed hoor
het binnenbeen komt het laatst naar voren
dus dat maakt dan niet uit op welke hand je rijd je binnenbeen veranderd tijdens het van hand veranderen ja dus zolang die als laatste naar voren gaat zit je nog steeds goed...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:01

Je kan het zien dat de binnenbeen verder moet gooien, de hand als ze goed is, gooit ze het binnenbeen verder, dus moet een grotere pas zetten!..Zet voor je eigen een keertje je paard verkeerd en voel dan wat je voelt, en zet hem goed, en voel dat wat je voelt, en zie wat je paard qua beenzetten doet!..
Kijk naar dit filmpje, daar in kan je goed zien, dat het binnenbeen van het paard, verder naar voren wordt gegooit! dus een grotere pas...

Filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=O_wmGFvA ... re=related

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:04

Whaha, er wordt hier 'ruzie gemaakt' :P
Maar nu weet ik niet wat ik moet geloven.....
Laatst bijgewerkt door sharintje1 op 11-05-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:05

Een paard springt niet met z'n binnenbeen aan, maar met z'n buitenachterbeen. Dáár zit de motor, daar komt de kracht vandaan. Buitenachterbeen (RA bij linkergalop), diagonaal (in het geval van linkergalop is dat LA en RV) en daarna, als laatste, linksvoor. Dáárom zie je die ook zo goed, dan is de eerste galopsprong af...

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:05

sharintje1 schreef:
Whaha, er wordt hier 'ruzie gemaakt'
Maar nu weet ik niet wat ik moet geloven.....

Iedereen heeft het goed gezegd. Het buitenbeen gaat het eerste naar voren, maar daar kun je beter niet naar kijken.

Ga is op een paard galopperen en kijk naar de voorbenen. Het binnenbeen moet verder naar voren gaan. Het binnen been strekt zich dus meer. :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:06

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:06

In galop maakt het paard een sprongetje, we spreken van galopsprongen.
Er is verschil tussen de linker en de rechter galop.
Als je in de rijbaan links om rijdt, dan rijd je op de linkerhand, als je rechtsom rijdt, dan rijd je op de rechterhand.

• Als je op de linkerhand per ongeluk verkeerd aangaloppeert, dan zit je in de rechtergalop en dat is dan de verkeerde galop.

• Als het paard met zijn voorbenen in de linker galop zit en met zijn achterbenen in de rechtergalop, dan zit je overkruis. (dit voelt ongemakkelijk aan).

• Als je op de linkerhand bewust in de rechtergalop aanspringt, dan spring je aan in de contra galop, dat is de rechtergalop die rijkunstig correct wordt gereden op de linkerhand. (zo ook de linkergalop op de rechterhand).

Voordat je aangaloppeert, moet je je paard goed voorbereiden. Ik ga er nu even vanuit, dat je op de linkerhand rijdt in draf en dat je in de linkergalop wilt aan galopperen. Belangrijk is, dat je je paard niet overvalt door met twee benen heel hard te gaan zitten drijven, hierdoor zal je nooit goed aan kunnen springen, maar gaat het paard harder draven en valt het in galop, dit is niet de bedoeling, de balans ben je dan kwijt.

Goede voorbereiding is het halve werk, dus stil zitten, de hulpen correct geven en vooral niet gaan zitten duwen, dan maak je het voor het paard bijna onmogelijk om correct aan te galopperen.
Als je paard op de goede hulpen onvoldoende reageert, dan is het belangrijk om de hulp iets sterker te herhalen, eventueel ondersteund door een tikje met de zweep achter de kuit. Hierbij ook weer niet overdrijven, dat wil zeggen te veel drijven, dan kan het paard ook niet goed aan galopperen.

Vergeet bij het rijden nooit dat als je paard niet goed reageert je de fout bij jezelf moet zoeken.

Het is n.l. meestal zo, dat een paard wel wil, maar niet kan, omdat de ruiter zijn paard hindert of de hulpen niet goed geeft. (voorbeeld: je geeft de hulpen voor de galop, maar hindert je paard in de mond, hij wil dan wel, maar kan onmogelijk aangalopperen als de "handrem" er op staat!)
Hierbij nog een opfrissertje over de beenzetting:
In de linkergalop is de beenzetting als volgt:

• Rechter achterbeen
• Rechter diagonaal (= rechtsvoor + linksachter)
• Linker voorbeen
• Zweefmoment
• En zo voort.

Aanspringen in de linkergalop:
Wil je de hulpen goed geven, dan is het belangrijk dat je weet hoe je paard zich voortbeweegt, zodat je de hulpen correct kan geven. Vanuit de draf moet dus de linker diagonaal doorbroken worden en het buiten achterbeen = het rechter achterbeen moet als eerste onder de massa geplaatst worden. Daarom zijn de hulpen voor het aangaloperen op de grote volte of in de hoek als volgt:
Binnenbeen op de plaats (dus niet op de singel zoals vaak gezegd wordt).
Buitenkuit een handbreedte naar achteren, niet te veel en let op de lage hak. De buitenkuit leg je dus liever minder dan meer terug, we zien nog vaak dat de hak van de ruiter bijna tegen het schabrak aankomt, dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Het gewicht van de ruiter moet gelijk verdeeld zijn over beide zitbeenknobbels. De binnenheup "open" je dan, deze breng je dus iets naar voren, hierbij komt de binnenkuit een heel klein beetje naar voren en je gewicht iets meer op de binnen zitbeen knobbel, de binnenheup draait zo iets naar voren. Op het moment dat het paard zijn binnenvoorbeen naar achter plaatst, drijf je aan met je binnenkuit.
De buitenteugel werkt ondersteunend en begrenzend en de binnenteugel vraagt lichte stelling naar binnen en staat toe, het is echt heel belangrijk dat de binnenhand absoluut niet terugwerkt, want dan blokkeert je paard in de mond en in het binnen achterbeen.

Niet eerst gaan kijken of je in de goede galop zit, dit is een veel gemaakte fout. Je belast dan de binnenschouder te veel en het paard zal dan eerder verkeerd aanspringen. Voel in de eerste galopsprong of je in de goede galop zit: je paard "grijpt" met zijn linker voorbeen het verst naar voren en zorg er voor dat je genoeg "sprong" houdt, dus je paard lekker van achteren naar voren rijdt.
Probeer je rijkunstig gevoel te ontwikkelen en voel wat er onder je gebeurd. Als je uit gaat van wat je ziet, door dus naar beneden te gaan zitten kijken, schakel je je gevoel uit. Al je het allemaal nog niet zo goed voelt is dat helemaal niet erg. Door te oefenen onder leiding van een instructeur ontwikkel je je gevoel!

Hopelijk is dit duidelijk, hetzelfde geldt, andersom, voor de rechter galop, dus als je het bovenstaande begrepen hebt weet je ook de beenzetting en de hulpen voor de rechter galop.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:07

TS er wordt geen ruzie gemaakt, enkel een verschil in benadering... kijk maar naar het bovenstaande filmpje, dan zie je dat het buitenbeen eerst springt en het binnenbeen vervolgens het verste naar voren reikt :)

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:10

Oke winia4ever bedankt
Lang verhaal, soms (voor mij) moeilijk taalgebruik, maar ik denkt dat ik het snap.

@jarrah, ruzie staat ook 'tussen haakjes'. 't was als een grapje bedoelt

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:18

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:41

buitenbeen moet eerst, en binnenbeen verder naar voor.

Noodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 02:26

Omdat het aanspringen in de galop zelf snel gaat, is het lastig te letten op het been wat als eerste naar voren komt.
Daarom is het makkelijker en duidelijker te zien als je al een sprongetje of 2 in galop zit, welke schouder van je paard het meest naar voren komt. En dat moet dus altijd de binnenschouder/het binnenbeen zijn. (Tenzij je in contra-galop wilt, maar dat is een ander verhaal).

Succes met je proef!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 04:59

Tip: vraag of je in de les op dat paard/ die pony mag rijden en vraag aan je instructie of ze het je nogmaals duidelijk willen/kunnen maken. Niet alleen de theorie maar ook de praktijk, dus het jou laten voelen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 05:17

Mijn instructrice zegt altijd dat als het paard moeilijk de bocht door komt, het paard niet in de goede galop zit. Ik vind het ook moeilijk om te voelen, als ik twijfel vraag ik het nog een keer extra in de les.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:15

OKe, allemaal bedankt voor jullie reacties!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:23

Gewoon aan je instructrice vragen of ze je er elke keer op kan wijzen. Op die manier ga je zelf ook voelen of je in de verkeerde of goede galop zit. toen ik nog jonger was voelde ik het ook nooit, tot ik een goede instructrice tegenkwam die het me liet voelen i.p.v. te zien..

Ben er op de manege nu in de lessen ook mee bezig en moet zeggen dat de meeste het best snel gaan "voelen"