weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:59

mijn paard draait iedere keer op de helft van de bak om
hij deed het gisteren en vandaag, gisteren dacht ik dat hij me uit teste
maar hij doet het weer
als hij draait galopperd hij volop weg
en dat gaat een keer fout vrees ik
ben er nu 2 keer afgevallen in 2 dagen!
en het ging net de goede kant op

het is net of hij wat ziet zitten in de bosjes
maar er zit niks
hoe kan ik hem er voorbij krijgen?

en hij heeft zondag even in de bak gestaan misschien heeft iemand hem toe laten schrikken

sorry voor de spelfouten als die er in zitten

_Zeppelin

Re: weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:02

Probeer je pony voor te zijn, als hij steeds schrikt in dezelfde hoek. Schrikt hij steeds in dezelfde hoek?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:02

ja rechts achterin

lovvehorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:03

ja je moet toch proberen het paardje zn angst te overwinnen, door er de heletyd langs te gaan.
dat is misschien soms wel eng.
maar het is wel het beste, zo leert je paardje er ook aan wennen <3
x

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:04

Je kunt ook erlangs lopen, of iemand ernaast laten lopen als je dat veiliger vind. Het is de vraag of hij het echt eng vind, of dat hij je uittest.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:05

Je kunt hier op verschillende manieren mee omgaan.
* Is het angst, dan rustig laten kijken, wennen en misschien de enge plek even mijden. Na enige tijd deze langzaam wat meer opzoeken. (Paard is braaf als ie het goed doet, niet reageren/negeren als ie angstig reageert; kalmerend toespreken niet doen, want dit bevestigt je paard in: zie je wel, die hoek is echt eng, mijn baasje vindt het ook!)
* Je kunt op die bepaalde plek je paard extra naar binnen stellen met zijn hoofd en er op die manier langsgaan.
* Issie echt aan het klooien; wees em voor en sch*p (=flinke por met been) em er eens een keer langs, voordat ie zelf de kans krijgt om om te draaien. (Anders kun je over een week nergens meer in de bak rijden; dan is alles zogenaamd "eng")
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 11-05-10 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:06

@lovvehorsess
ik ben totaal 2 uur bezig geweesthem er langs te krijgen! gisteren lukte het
vandaag niet

@ Xkatjj
mijn moeder durft dat niet en mijn vader kan niet
ik twijfel ook
maar het word een beetje gevaarlijk vind ik

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:08

Het is idd belangrijk om te kijken of het angst is of uitproberen. Ik zou iig zorgen dat je hem lekker aan het werk houdt en zo steeds wat dichter bij de plek gaat rijden. Zorg dat je je hulpen er goed bijhoudt zodat je hem voor bent.

Mijn pony heeft het een paar keer gedaan op de volte toen ze net ingereden was. Net voor we de hoefslag raakte snel de andere kant op galopperen.

Doet hij het ook met longeren? En als je hem nogeens los in de bak laat lopen?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:08

Irma_Maandag schreef:
* Is het angst, dan rustig laten kijken, wennen en misschien de enge plek even mijden. Na enige tijd deze langzaam wat meer opzoeken.
* Je kunt op die bepaalde plek je paard extra naar binnen stellen met zijn hoofd en er op die manier langsgaan.
* Issie echt aan het klooien; wees em voor en sch*p (=flinke por met been) em er eens een keer langs, voordat ie zelf de kans krijgt om om te draaien. (Anders kun je over een week nergens meer in de bak rijden; dan is alles zogenaamd "eng")

ik heb hem laten kijken maar hij blijft niet staan van de zenuwen
ben er ook af gegaan en een aantal keer naast langs gelopen en dan ook het hele rondje door de bak

ik heb hem naar binnen gestelt gaat wel beter
maar na 8 stappen vielt hij er weer van door

ook gedaan dan vliegt hij er ook vandoor
en remt hij precies in de hoek
of gaan hij recht op de kant af en dan val ik er weer af

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:08

Rij je dan alleen in de bak ?? (neem aan van wel) Zet hem anders eerst eens ervoor, laat hem kijken en rijd er dan langs en houd je benen erbij. Ik weet niet of je hier veel aan hebt want ik weet natuurlijk niet hoe erg t is :o

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:10

capopjekop schreef:
Het is idd belangrijk om te kijken of het angst is of uitproberen. Ik zou iig zorgen dat je hem lekker aan het werk houdt en zo steeds wat dichter bij de plek gaat rijden. Zorg dat je je hulpen er goed bijhoudt zodat je hem voor bent.

Mijn pony heeft het een paar keer gedaan op de volte toen ze net ingereden was. Net voor we de hoefslag raakte snel de andere kant op galopperen.

Doet hij het ook met longeren? En als je hem nogeens los in de bak laat lopen?

ik heb al mijn hulpen er bij maar hij luistert gewoon niet
ik stuur hem recht met alles wat ik heb maar meneer gaat links

ik longeer hem meestal voorin
zal het eens achterin doen

nee pas na dit weekend want we gaan weg..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:10

melizz13 schreef:

Oké, dus hier heb je een begin!
Je kunt hem ook 6 passen naar binnen stellen en dan afwenden (dus voordat ie wegvliegt). Gaat dit goed, dan 7passen....gaat dit goed, dan..... enz.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:11

FalcoMirza schreef:
Rij je dan alleen in de bak ?? (neem aan van wel) Zet hem anders eerst eens ervoor, laat hem kijken en rijd er dan langs en houd je benen erbij. Ik weet niet of je hier veel aan hebt want ik weet natuurlijk niet hoe erg t is :o

ik rij alleen ja
als ik hem er voor zet loopt hij gewoon weg hij blijft niet staan
been erbij doe ik maar helpt niet
want dan vliegt hij er vandoor

maar ik ga

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:12

Irma_Maandag schreef:
melizz13 schreef:

Oké, dus hier heb je een begin!
Je kunt hem ook 6 passen naar binnen stellen en dan afwenden (dus voordat ie wegvliegt). Gaat dit goed, dan 7passen....gaat dit goed, dan..... enz.

dat zal ik dinsdag eens proberen!
ga namelijkweg

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:15

ik heb dat ook met mijn paard..
heb gisteren dus niet gereden
maar gewandeld in de bak..
paard liep me bijna onderste boven! nou toen heb ik wel ff een ruk gegeven want normaal in het 2x erlangs en dan is het minder eng, en gisteren zat ze te kloten
heb ik haar gewoon met dr neus er boven op gezet!
gaat ze naar gras zoeken..
nou lekker is dat, dus heb haar gewoon weer laten opletten haar laten kijken, steeds langslopen..
en vandaag met rijden vond ze het al een stuk minder eng!
dus mijn tip, probeer het aan de hand. en niet als je erop zit.

succes!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:17

Laat er eens iemand met wat meer overwicht (dominanter en/of flink ervarener) persoon op je pony rijden.
Pony snapt nu dat hij zijn zin krijgt op die manier, en dat moet doorbroken worden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:27

Wat ik vaak doe, als een paard iets eng vindt, of gewoon ergens niet langs wilt....
Een volte aan de andere kant van de bak beginnen en de volte steeds een paar meter verplaatsen. Op die manier komt het paard steeds iets dichter bij die 'enge' hoek, maar niet in 1 keer.
Schrikt je paard weer, maak je de volte weer wat verder weg van die hoek. Keer op keer opnieuw totdat hij er gewoon langs gaat.

Ook wil ik asl tip mee geven... Houd je paard bezig. Zorg dat je veel wendingen maakt, nageeflijk ed zodat hij de aandacht bij jou hebt en niet bij het enge iets..

Succes

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:35

Als hij je aan het uit proberen is zou ik hem toch eens flink op z'n flikker geven..

Is hij bang dan zou ik de methode van kimmie88 eens proberen :j

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:52

Je zou evt ook je paard een keer los kunnen gooien in die bak en kijken hoe hij dan reageert.

Wat ik vaak doe met paarden die iets eng vinden(echt angst) is proberen zo ver mogelijk toch naar die enge plek te rijden. Op een gegeven moment zal hij stil gaan staan met opgeheven hoofd en oren die strak naar voren staan. Dan laat ik hem even rustig staan en kijken.
(Zelf scherp blijven want je kunt spontaan een vluchtreactie verwachten natuurlijk)

Het paard mag dan van mij niet naar achteren/links of rechts. Als hij wil lopen mag hij in z'n vooruit en Niks anders!

Ik geef steeds een klein beetje been en dan gaan ze pasje voor pasje de goede kant op. Hij zal dan misschien weer stil gaan staan, weer hetzelfde : vooruit is met alle liefde toegestaan, links/rechts of achteruit ten strengste verboden.

Tot het paard uiteindelijk in de hoek is en zet ik hem er vrijwel met zijn neus bovenop. Beloon hem een keer met een aaitje over zijn hals, maak hem rond en rij rustig weer weg van de enge plek (ook hier weer opletten met wegrijden, want ook dan kun je een vluchtreactie nog verwachten).

Dan rij ik hem even terug naar de ontspanning aan de andere kant van het enge deel en probeer zo rustig aan steeds dichterbij te komen en af te leiden (Overdreven stelling naar de andere kant van het 'enge deel' en als ik dat enge deel dan voorbij ben maak ik een overgang naar stap).
Paard moet gewoon aan de hulpen blijven natuurlijk, en met name als je het enge voorbij bent, want dan worden ze vaak ineens lekker voorwaarts.

Als je dus merkt dat het angst is proberen met zoveel mogelijk rust maar wel duidelijkheid op te lossen.

Als het geen angst is maar gewoon ongein dan zou ik even een keer héél streng worden, overbluffen, en daarna weer verder rijden alsof er niks aan de hand is!

(Let op : Als het angst is en je wordt boos, ik weet dat het frustreren is en dat je er veel geduld voor moet hebben, maar als je hem dan een keer naar voren schopt dan zal hij denken dat er écht iets engs is. Dus zelf zoveel mogelijk ontspannen en verder dan die enge hoek kijken, als jij er zelf ook constant naar kijkt dan voelt je paard dat ook, kijk een meter of 10/20 verder en je rijdt langs dat enge deel naar die plek waar jij naar kijkt, ook dan zul je merken dat het al een stuk minder wordt omdat jij je ergens anders op concentreert ;) )

Succes

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:38

heb je hem daar een tijdje aan de hand laten snuffelen?
Kun je achter de bak er komen met je paard? misschien kun je dat ook eens aan de hand proberen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:00

@ loveulla94
ik ga morgen gewoon rijden
want heb niet meer gereden want was op vakantie
en als hij het weer doet aan de hand

@ Equidea
ik ken niemand die flinker is én ervaring heeft
ik heb ook nog niemand op hem laten rijden
ook omdat die te klein zijn en hem niet voor zijn met rijden

@ kimmie88
ja dat zal ik eens proberen!
hij loopt nog niet nagefelijk dus dat zal niet gaan
ik zal wel de moeilijkere wendingen doen is hij meer bezig

@ nies_
als ik dat doe word hij alleen maar banger en vliegt hij er vandoor..
en dat wil ik liever niet doen ivm met zijn verleden ;)
dat ga ik zeker doen!

@ RamboBink
bedankt!
als ik er voor sta vliegt hij er meestal meteen vandoor naar links/rechts
maar dan heb ik mijn hulpen er wel bij
zal het wel eens een beetje extra doen!

@ LauraXWhite
dat is niet langs die 'enge' plek..
ik ga het zeker aan de hand proberen

ik weet niet of hij nog zo doet want heb niet meer gereden want was op vakantie..
ik ga gewoon rijden en niet op de plek letten misschien is hij het vergeten
anders ga ik ernaast lopen
en dan er weer op en stapje voor stapje er naar toe rijden

iedereen bedankt!
ik laat weten of het gelukt is

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:12

dit zijn echt wel de goede tips hoor.
Zoek nooit teveel de fout bij het paard, meestal zit de fout bij de ruiter.

melizz13 schreef:
Irma_Maandag schreef:
* Is het angst, dan rustig laten kijken, wennen en misschien de enge plek even mijden. Na enige tijd deze langzaam wat meer opzoeken.

ik heb hem laten kijken maar hij blijft niet staan van de zenuwen
ben er ook af gegaan en een aantal keer naast langs gelopen en dan ook het hele rondje door de bak

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:19

aeolusnr1 schreef:
dit zijn echt wel de goede tips hoor.
Zoek nooit teveel de fout bij het paard, meestal zit de fout bij de ruiter.

Irma_Maandag schreef:

het zijn ook goede tips
alleen een schop/tik doe ik gewoon niet als hij bang is
komt door zijn nare verleden
naar binnen stellen lukt wel alleen niet helemaal erlangs
maar ik probeer steeds veder te komen
alleen heb niet meer gereden

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:28

het hoefd nu niet alleen aan het paard te liggen omdat jij misschien gaat denken dat hij/zij daar gaat schrikken en je gaat anders zitten zodat hij/zij weet ik kan daar schrikken. je moet hem/haat voor wezen je benen er goed aan te hebben en ergens anders aan te denken.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:56

TS Ik ben benieuwd hoe het nu is gegaan na een paar dagen