Manege/leasepaard Witje weer @ work na 1 maand leasen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Manege/leasepaard Witje weer @ work na 1 maand leasen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:10

Afgelopen donderdag had een vriendin van mij (Britt_Sisi @ bokt, thnx nog voor de foto's meis :) ) tijd om foto's van mij en Witje te maken. Ik lease hem nu precies een maand en ben benieuwd of er al vooruitgang te zien is. Ik weet zelf niet of dit al te zien is maar ik ben ook uit op tips natuurlijk.

Een niveau hebben we eigenlijk niet echt, ik probeer veel van hem te leren en gewoon lol te hebben met hem :)
We zijn dus ook niet specifiek ergens mee bezig.
Wel heb ik wat problemen waar ik tegenaanloop. Witje is vrij vlug en persoonlijk vind ik hem ene stuk gevoeliger dan andere manegepaarden op de manege, hij loopt vrij snel onder me vandaan en behalve halve en hele ophoudingen en hem eens stil zetten weet ik niet precies hoe ik dit tegen kan gaan. Daarnaast vind ik zijn galop nog steeds erg lastig, hij is vlug en zwaait snel uit bij een volte en reageerd naar mijn mening dan niet lekker als ik hem probeer te begrezen met mijn buitenteugel, wellicht hebben jullie de tip voor me :)

Eigen punten van kritiek:
- Ik zet mijn handen vast. Dit weet ik en wordt ook veel aan gewerkt in de wekelijkse groepsles die ik volg. Witje is een paard wat daar heel slecht tegen kan en dan reageerd hij dus ook gewoon niet meer.
- Ik trek mn hakken op. Ik reed voor kort met vrij korte beugels, sinds ik Witje lease ben ik langer gaan zitten maar daardoor vind ik het nog lastig om mijn hakken netjes uit te drukken.
- Ik val snel naar voren, dit is iets wat ik al doe sinds ik begonnen ben met rijden, helaas weet ik niet zo goed wat ik daaraan kan doen..

Oh het is dus een manegepaard, als er commentaar over het tuig is dan mag dat uitgesproken worden maar besef dat ik daar persoonlijk niets aan kan veranderen ;)

Maar goed hier de foto's ;) Ze staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wandel wandel :)

Afbeelding

Afbeelding
Begin halsstrekken, dit vind Witje overigens echt heel erg lastig er is ook zoveel te zien om hem heen :+

Afbeelding
Wheeeeeejjjjj :Y)

Afbeelding\
Galop

Afbeelding
Dit vind ik wel ene fijn beeld :)

Afbeelding

Afbeelding
En strek! Vind dit echt een gave foto!

Afbeelding

En nog 3 lieve als afsluiters :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou brand maar los!
En gelieve als je dan een opmerking geeft, geef dan ook een onderbouwing erbij. Aan reacties zoals 'Vind het er niet netjes uitzien, sorry' heb ik niet zoveel ;)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:26

Hee,

erg leuke foto's,
loopt mooi voor een manegepaard,

probeer contact te houden, op de ene foto heb je de op contact en bij de galop heb je totaal geen contact met de mond,.
probeer een knik in je ellebogen te houden, en op je handhouding te letten,
Rechtopzitten! niet met druk vanuit je armen rijden,

soms lijkt het of je zoveel druk geeft dat je daardoor naar voren gaat zitten,
kan ook aan mij liggen hoor,

verder vind ik het er best netjes uitzien :D

vee plezier samen, en succes

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:31

Ben het met Rennee1990 eens wat betreft je handhouding en teugelvoering.
Op de ene foto vind ik je hand erg streng en op de andere foto is er totaal geen contact.
Ook zie ik dat je het paard af en toe vast zet (lage hand en pianohandjes), je drukt hem als het ware naar beneden met je hand. Je gaat daar zelf ook naar voren zitten.
Probeer daar op te letten. Maar dat weet je zelf ook al gaf je aan in de beginpost.
Niet naar voren duiken kan je al redelijk goed oplossen door zelf goed naar voren te kijken met je neus in de lucht (net alsof je heel arrogant bent ;)), rug hol maken en je schouders naar achter. Dit alles natuurlijk nie overdreven doen anders werkt het juist tegen je en ga je gespannen rijden.

Verder een erg gaaf dier en ik wens je nog heel veel plezier met Witje, denk dat dat wel gaat lukken ;).
Laatst bijgewerkt door easygoing op 10-05-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:33

Wat een mooi paard! Wauw, alleen de naam witje past niet bij hem :P.
Je mag meer op je billen gaan zitten, verder heb je een vrij nette houding. Wat betreft het voorover vallen, het is in principe een kwestie van echt op je kont en zitknobbels te zitten en je bekken te kantelen. Een paar zitlessen kunnen je daar prima bij helpen. Ziet er verder prima uit!

sophie_cb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:14

ben het met Renee1990 eens!
ik heb er weinig aan toe te voegen, behalve dat je goed moet letten op het rijden aan 2 teugels.
houd de teugels evenlang anders kan je paard teugelkreupel worden.
dan zet je hem te veel vast aan een kant.
verder ziet het er netjes uit :D !

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:17

Hi Suus,

Allereerst laat ik vooropstellen dat het heel knap is dat een manegepaard zulke beelden kan opleveren, er zat wat aanleuning bij, ontspanning is te zien, stukje strekken, chapeau!

Handen meer omhoog plaatsen, een paar cm boven het zadel, ga je zelf automatisch meer achterover met gekantelde bekken zetten en dus een piekfijn rechtop plaatje laten zien.

Het oogt alsof je heel veel hand geeft, ik zeg het oogt want van een foto is dat moeilijk te beoordelen, is dit inderdaad het geval zoek de balans tussen je hand en beenhulpen. Rijd het paard vanuit je been naar je hand toe

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:20

Ik ga mee met de andere bokkers voor mij :)

Probeer je hand niet vast te zetten en rij van achter naar voren en ontspannen omlaag. Je handen zelf dragen en niet op je benen leggen om 'm "rond" te krijgen. Verder vind ik het een geweldig leuk paard :) Veel plezier nog!

Suuskipje

Re: Manege/leasepaard Witje weer @ work na 1 maand leasen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:40

@ chocobroodje, idd ze hadden hem beter moddertje kunnen noemen, manmsan ik krijg hem echt niet meer schoon :Y)
Aan zitlessen heb ik ook al zitten denken idd!

@ de rest:
Super bedankt voor de tips, ik ga ze zeker allemaal uitproberen morgen! Blijft lastig hoor dat paardrijden :D

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:45

hee suus! haha wat een goede fotograaf heb jij _O-

Ik vind zeker dat jullie vooruit gegaan zijn hoor, in het begin snapte ik echt niet waarom je witje ging leasen, maar nu begint het me duidelijk te worden, het ging hardstikke goed!
ook ik zie op de foto's dat je contact verliest in de galop en soms ook in draf, je handen wat meer dragen, dan zet je ze vanzelf niet meer vast, en vuisten maken , geen piano spelen!

als je zelf kijkt naar je vorige topic, zie je ook dat dit er een stuk beter uit ziet!

over een maand weer foto's maken! :D
groetjes! :+:

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:49

ziet er goed uit meid!
Ik heb hem al eerder voorbij zien komen, maar probeer je teugels gelijk te houden hij loopt af en toe scheef met zijn hoofd... probeer dit anders op te lossen door hem expres de andere kant op te draaien...
Voor de rest leuke combinatie!

Flor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:14

ziet er goed uit!
misschien nog een beetj meer je tenen naar binnen en voor de rest wat contact houden in de mond :D

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:33

Erg mooi paardje! Heeft leuke gangen en een leuk hoofdje!

Ik zie op veel foto's dat je je arm recht en naar beneden steekt, dit voelt voor je paardje niet prettig. Wat ook een belangrijk min punt is aan met "harde armen" rijden is dat je je paard op wilt richten van uit de achterhand bergopwaarts te laten rijden dat gaat niet als je met je armen teveel neerwaarste druk levert.

Ik vind het strekken er wel erg goed uitzien.

Maar blijf aan de achterhand denken dat is de motor van je paard en vanuit daar komt de nette ontspannen hoofd-hals houding.

Veel plezier samen, jullie zijn een leuke combinatie :D

Delicious__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:02

Het lijkt eigenlijk nu alsof het heel bijzonder is als een manege paard zo kan lopen.. Iedereen denk altijd dat manege paarden alleen maar met hun hoofd de lucht lopen maarja.

Ziet er trouwens wel goed uit! Probeer je handen wat meer te dragen het lijkt op de laatste paar foto's een beetje alsof je hem naar benede drukt! Maar verder ziet het er erg netjes uit!! :D

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:20

Ziet er netjes uit!
Ik heb misschien een tip wat betreft je houding naar voren met lichtrijden.
Ik weet niet hoe je aanspoort als je aanspoort als je uit je zadel komt,
dan kan het zo zijn dat je je benen iets meer naar achter legt en dat je
zelf naar voren kantelt! dan diew je jezelf zeg maar weg.
probeer je benen helemaal om je paard heen te doen. en dan knijpen met je benen
dan leg je als het goed is je benen niet naar achter waardoor je niet naar voren valt.
Hoop dat je er wat aan hebt! ;)

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:59

Ik ben het met de rest eens, denk aan contact op 2 teugels en zorg dat je altijd contact hebt maar geen druk op de teugels! Blijf op je billen zitten en ontspan zelf een beetje,

Verder super leuk paard, echt een knapperd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:07

Op de foto die je zelf zo gaaf vind, zit je hem naar beneden te trekken met je hand :o (die je daar muurvast hebt staan). Probeer dat minder te doen :) denk eraan dat je teugels in 1 lijn met je onderarmen moeten staan (geheugensteuntje), dan zet je ze wellicht wat minder vaak vast.

Ook ligt je zadel op het oog érg ver naar voren, het zadel hoort achter zijn schouder te liggen en niet erop. Leg het volgende keer iets verder naar achteren, dat geeft het paard meer schoudervrijheid en dus bewegingsruimte.

Verder wens ik je veel plezier met je leasepaard toe!

Enneh, waar in (omgeving) Utrecht is dit? Het komt me zo bekend voor :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:20

Dankjullie weer voor de tips :D
Ga vanmiddag eens kijken met het zadel, dacht altijd dat hij wel goed lag, wellicht dat het vertekend want het dekje zat ver naar voren?
Dit is op Stal van Brenk in Groenekan.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:29

Veel tips zijn al gegeven.
En daar ben ik het ook mee eens.
Zorg er egt voor dat je de teugels gelijk houd, op een paar foto's zie je dat witje zijn hoofd kantelt. En je handen wat hoger dragen je rijd nu erg op je boven benen. Dan zet je je handen ook minder vast denk ik. Wel een heel leuk paardtje! :)

Flor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:20

ik zag juist dat het zadel teveel naar voor ligt.
Je zit bijna in de nek :z

succes ermee!

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:39

Ik zou vooral op je handen letten, probeer ze hoog, naast mekaar en netjes recht op te houden zodat het paard niet teveel druk op zijn mond heeft
voorderest zou ik ook het zadel wat meer naar achter leggen!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:14

Heb het zadel meer naar achteren gelegd maar met rijden merkte ik geen verschil hoor, had ook daarvoor niet het idee dat hij te ver naar voren lag, de foto's vertekenen erg want het dekje steekt erg naar voren :)
Heb vandaag goed gelet op mn handen, poeh het is wel lastig voor me maar het is best goed gegaan vandaag :)

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:57

Een paar tips;
Handen bij elkaar, boven de hals van je paard en niet uit elkaar naast de hals/op je bovenbenen....knik in je ellebogen houden en duidelijk blijven meegaan met je hand met een constante aanleuning, dan moet Witje ook netjes nageeflijk kunnen lopen. Wat je houding betreft zoals hierboven ook is gezegd, probeer naar achteren te zitten met je bovenlichaam, op je billen... :)
Succes ermee, het is wel een plaatje om te zien zeg, super!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:47

Delicious__ schreef:
Het lijkt eigenlijk nu alsof het heel bijzonder is als een manege paard zo kan lopen.. Iedereen denk altijd dat manege paarden alleen maar met hun hoofd de lucht lopen maarja.

Ziet er trouwens wel goed uit! Probeer je handen wat meer te dragen het lijkt op de laatste paar foto's een beetje alsof je hem naar benede drukt! Maar verder ziet het er erg netjes uit!! :D

Ja daar verbaasde ik me ook al over inderdaad. Ik rij met een "manege"paard wedstrijden tussen ook eigen paarden. En hij doet het echt niet slecht..

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:01

ach ik vidn het een compliment hoor, maar inderdaad overrated ;) zijn zat manegepaarden die zo kunnen lopen :)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:13

Erg op je handen letten, niet zo laag & bij je lichaam/bovenbenen. Boven de schoft proberen te houden! Eigenlijk is dit al gezegt, net als nog een aantal dingetjes die ik wou zeggen. x)
Verder erg leuke foto's :D