Jannes (v. Jillis 301) nieuwe rijfoto's na 9 maanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Jannes (v. Jillis 301) nieuwe rijfoto's na 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:41

Hallo allemaal,
Ik vond het weer eens tijd voor een nieuw topic. Mijn laatste topic is al weer zo'n 9 maandjes terug, toen ik Jannes net had.
Hier de link naar dat topic:
[RT-HAW] Fries Jannes (v. Jillis) tijdens de les!
De foto's zijn genomen tijdens mijn priveles, afgelopen donderdag.
Jannes (officieel Jannus) zijn afstamming is Jillis 301 X Nammen, en hij is net 7. Ik heb hem nu 9 maanden.
In februari ' 10 zijn we gestart in de B, inmiddels rijden we L1. Wat ik nu vooral oefen is het versterken van de achterhand en ik focus me op de halshouding, hij maakt zich graag wat lang. (dus niet te diep) Ook de galop is nog altijd een lastig punt, hij heeft er nog veel moeite mee wat mij ook weer moeite geeft om ontspannen te zitten. Verder heb ik wel het idee dat we vooruit gaan, dat hij steeds sterker wordt en dat ik hem steeds meer aan ga voelen. Al met al is hij erg werkwillig maar ook wel gauw druk.
Genoeg geluld, hier de foto's. Ik ben benieuwd naar jullie mening en tips voor verbetering!!!

1. In het begin
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Wat verder in de les
Afbeelding

5. Inzet schouderbinnenw.
Afbeelding

6.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SZMTADRU.jpg[/img]

7. Galop
Afbeelding

8. Beetje meer oprichten. (doe ik alleen nog in mijn les, niet als ik zelf rij)
Afbeelding

9. Stap
Afbeelding

10. Beetje verruimen
Afbeelding

11. Rechtergalop (de moeilijke kant)
Afbeelding

12. Hier naderden we het einde, wordt hij moe en komt ie wat op mijn hand hangen.
Afbeelding

13. Weer galop
Afbeelding

14. Wijken
Afbeelding

Dat was 'm!

Zenna_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:03

Op sommige foto;s zijn je teugels aan het wapperen. Zo heeft je paard de kans te "ontsnappen" van aan de teugel lopen, omdat jij te veel ontspant (in dit geval loslaat).
Je moet proberen je benen bij de singel te houden.
Op foto 11 zit je in galop, en sta je in je beugels. Hoe kan dit?xd Probeer op je kont te blijven zitten! ;)

Ziet er verder netjes uit, en succes in de L1! *D
xxx

Jimbo

Re: Jannes (v. Jillis 301) nieuwe rijfoto's na 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:09

Je rechterhand werkt op veel foto's terug.
Ik krijg ook de indruk dat je beugels wat aan de lange kant zijn en dat je nog moeite hebt je evenwicht daarbij te bewaren.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:41

Zenna_lover schreef:
Op sommige foto;s zijn je teugels aan het wapperen. Zo heeft je paard de kans te "ontsnappen" van aan de teugel lopen, omdat jij te veel ontspant (in dit geval loslaat).
Je moet proberen je benen bij de singel te houden.
Op foto 11 zit je in galop, en sta je in je beugels. Hoe kan dit?xd Probeer op je kont te blijven zitten! ;)

Ziet er verder netjes uit, en succes in de L1! *D
xxx

Hoe dit kan tja, staat ook boven al een beetje beschreven. Zijn galop is nog vrij slecht, waardoor het hem veel moeite kost. Dit zorgt dan weer voor meer spanning bij mij, om hem er vooral 'in' te houden, en dan krijg je spanning in de benen waardoor ik mezelf een beetje omhoog duw.
Ohja dat wapperen zoals jij het beschrijft: in het begin van de les geef ik hem wat meer lengte. Wanneer ik hem direct kort op pak, denk hij ooh lekker doe jij het maar, en heb ik dus een hoofd in mijn handen. Wanneer ik hem eerst wat meer lengte geef, gaat hij het keurig zelf doen, zodat ik hem later wat meer op kan pakken zonder dat hij mijn hand als steun gebruikt.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:46

@ Jimbo: ik zie het zelf ook van die rechterhand inderdaad. Wordt aan gewerkt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 05:22

Ik vind dit er niet verkeerd uitzien hoor!
Heerlijk juist die wat langere teugels, helemaal bij de friezen. Die kruipen van zichzelf toch al vaak zo erachter. Vind het super zoals jij hem nagevelijk rijdt. Ziet er ook ontspannen uit.

Die binnenhand was mij ook opgevallen ;) Verder vind ik dat je je handen mooi draagt.

Op de laatste foto zie je goed dat je een beetje scheef zit. Het lijkt of je heup inknikt naar links, waardoor jouw zwaartepunt verschuift en het zadel meer naar rechts komt te liggen. Merk je dit zelf ook? Of is dit een eenmalig iets?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:40

Hallo!
mooi beessie heb je! :j
wat mij opvalt aan de foto's is dat je je hakken meer uit mag drukken, op veel foto's zijn ze omhoog. misschien helpt t om je beugels een gaatje korter te doen? verder heb je m lekker aant lopen! :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:13

Je bent goed bezig als je nog maar zo kort met hem rijdt! Hij loopt me bij het voorwaarts neerwaarts rijden iets teveel op de voorhand, je moet erop letten dat hij achter actief blijft en zo in de schoft meer opwaarts blijft lopen.
In dat opzicht zou ik je juist wél adviseren om wat hoger in te stellen als je zelf rijdt, want dan is zijn horizontale evenwicht beter. Verder vind ik het jammer dat je al met schouderbinnenwaarts bezig bent, je zou hem beter nog iets meer op het achterbeen rijden want omdat hij het nu nog niet goed aankan leer je hem fouten aan zoals hoofd kantelen en teveel gewicht naar de buitenschouder gooien omdat het binnenachterbeen niet genoeg gewicht oppakt.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:26

horseyfries schreef:
Je bent goed bezig als je nog maar zo kort met hem rijdt! Hij loopt me bij het voorwaarts neerwaarts rijden iets teveel op de voorhand, je moet erop letten dat hij achter actief blijft en zo in de schoft meer opwaarts blijft lopen.
In dat opzicht zou ik je juist wél adviseren om wat hoger in te stellen als je zelf rijdt, want dan is zijn horizontale evenwicht beter. Verder vind ik het jammer dat je al met schouderbinnenwaarts bezig bent, je zou hem beter nog iets meer op het achterbeen rijden want omdat hij het nu nog niet goed aankan leer je hem fouten aan zoals hoofd kantelen en teveel gewicht naar de buitenschouder gooien omdat het binnenachterbeen niet genoeg gewicht oppakt.

Ik doe schouderbinnenwaarts alleen nog in stap en dan kleine stukjes. Kreeg ik als tip om zijn achterkant te versterken..? Ik wil wel proberen hem vaker wat meer op te pakken van voren, want ik snap wat jij bedoelt, alleen zit ik dan met het probleem dat hij meer in mijn hand komt, en dat vind ik dan weer niet zo prettig. Best lastig om daar een balans in te vinden.
Met mijn instructrice oefen ik ook om de achterhand te versterken, het moet alleen nog een beetje groeien..

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:30

@ madelein: ja dat scheef zitten, is inderdaad een moeilijk puntje voor me. Ik heb een behoorlijke wiebelkont onder me wat het versterkt ook nog... Maar het is wel goed om af en toe foto's te maken want zo word ik er zelf ook weer even op gewezen. Bedankt trouwens voor je complimenten!
@ruth91: beugels korter, dan worden ze wel erg kort denk ik. Ik moet gewoon proberen mijn hakken meer uit te drukken. Ik zal toch vanavond even proberen met een gaatje korter maar denk dat mijn knieën dat niet echt leuk gaan vinden.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:35

@horseyfries: volgens mij was het helemaal geen schouderbinnenwaarts, ik zit nu te kijken, volgens mij was ik gewoon bezig stelling te vragen op de lange zijde. (lekker wakker)
Rechtsom is hij wat lastiger, en trekt ie zijn hoofd het liefst terug als ik stelling vraag. Ja, het was stelling haha ik weet het nu zeker. (BLOND)

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:30

ik vind dat jullie heel veel verbeterd zijn! jullie zijn echt jullie verbeter punten aan het oefenen en daadwerkelijk aan het verbeteren. :D

Soms lijkt je zit wat uit balans, je trekt je hakken wat op en ik zie vaak je ellebogen van je lichaam afgestoken. Probeer ook je eigen zit in de gaten te houden ook als je veel concentreert op de hoofd-hals houding van je mooie paard.

Veel plezier samen,

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:45

Als je je beugels een gaatje korter doet kom je zelf meer in balans, dan zit je minder 'wankel'. Je zou het eens een half uurtje moeten proberen om een goed beeld te krijgen.

Veel succes nog met je mooie paard! Hij is om te smullen!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:53

Matsje schreef:
@ madelein: ja dat scheef zitten, is inderdaad een moeilijk puntje voor me. Ik heb een behoorlijke wiebelkont onder me wat het versterkt ook nog... Maar het is wel goed om af en toe foto's te maken want zo word ik er zelf ook weer even op gewezen. Bedankt trouwens voor je complimenten!
@ruth91: beugels korter, dan worden ze wel erg kort denk ik. Ik moet gewoon proberen mijn hakken meer uit te drukken. Ik zal toch vanavond even proberen met een gaatje korter maar denk dat mijn knieën dat niet echt leuk gaan vinden.

Wat je kunt doen om jezelf te laten voelen welke kant je scheef zit: Je kan aan de kant waar je je heup inknikt je beugels een paar gaten korter maken dan de andere beugel. Zo wordt je gewdongen om recht te zitten. Erg irritant, maar werkt super!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:58

@Abeltje7: dankje, vind ik zelf ook wel :p

Dat van de kortere beugels ga ik vanavond even proberen, ik hou jullie op de hoogte.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:17

vraagje,, welke kant op ben je aan het wijken?
jouw rechter been licht naar achteren, terwijl de stelling, buiging en beenzetting van het paard naar links is.. dus eigenlijk moet dit wel wijken naar rechts zijn maar dan snap ik jouw rechterbeen inbreng niet helemaal... kan momentopname zijn hoor...
verder vind ik hem ook een beetje te veel uit elkaar lopen, en mag je je teugels van mij een stukje korter nemen,,

succes verder!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:39

Naar rechts ben ik aan het wijken. Buitenbeen (rechts) iets terug, linker er op. Wijken in draf is nog erg lastig, dus misschien ziet het er een beetje raar uit? Eigenlijk snap ik niet zo goed wat jij bedoelt..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:49

Matsje schreef:
horseyfries schreef:

Ik doe schouderbinnenwaarts alleen nog in stap en dan kleine stukjes. Kreeg ik als tip om zijn achterkant te versterken..? Ik wil wel proberen hem vaker wat meer op te pakken van voren, want ik snap wat jij bedoelt, alleen zit ik dan met het probleem dat hij meer in mijn hand komt, en dat vind ik dan weer niet zo prettig. Best lastig om daar een balans in te vinden.
Met mijn instructrice oefen ik ook om de achterhand te versterken, het moet alleen nog een beetje groeien..

Als je je paard meer rechtricht en zijn achterhand activeert, zal hij daarvan sterker worden. Ik zou schouderbinnenwaarts niet oefenen voor hij er echt aan toe is. En als dit in draf zoals je nu zegt alleen stelling vragen is, dan is dat ook nog wel een punt van aandacht want hij geeft dus geen stelling, maar verbuigt in de hals en kantelt zijn hoofd. Allemaal dingen die 100 % in orde moeten zijn voor je aan schouderbinnenwaarts gaat beginnen.

Ik vraag niet aan je om "hem meer op te pakken van voren", maar om hem meer in een horizontaal evenwicht te rijden (iets hoger instellen) maar niet door meer gewicht in je handen te nemen maar door hem achter meer te activeren. Dan wordt hij niet zwaarder in je hand.
Dat je dat voelt wijst er wederom op dat hij teveel op de voorhand loopt en dat moet je eerst verbeteren voor je oefeningen rijdt.

Ik zie je ook met je rechterbeen terugduwen terwijl je naar rechts wijkt? Bij het wijken naar rechts hoort je linkerbeen iets terug te liggen, je rechterbeen zou eigenlijk gewoon bij de singel moeten liggen.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:57

Matsje schreef:
Naar rechts ben ik aan het wijken. Buitenbeen (rechts) iets terug, linker er op. Wijken in draf is nog erg lastig, dus misschien ziet het er een beetje raar uit? Eigenlijk snap ik niet zo goed wat jij bedoelt..

als je naar rechts aan het wijken bent, dan moet je toch juist je linker been aanleggen om je paard naar links te 'duwen'? op de foto zie ik 2 dingen door elkaar, een paard wat naar rechts aan het wijken is, en een ruiter die t paard naar links stuurt met je rechter been,,

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:32

maar het buitenrechterbeen naar achter hoeft niet te betekenen dat ze het paard naar links 'stuurt'.

Buitenbeen achter de singel is toch ook begrenzen van de achterhand?

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:38

Ik vind dat je teugels soms iets te lang zijn, waardoor hij ook de kans heeft om zichzelf lang te maken. Ik rijd zelf ook een Fries en weet hoe lastig dit is.... Ik zal je teugels graag wat korter zien en je handen iets meer naar voren. Verder ziet het er goed uit. Succes!

1topper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:42

Probeer in de volte wat meer je hand naar voren te brengen als je stelling vraagt zodat hij de ruimte krijgt.
Verder ziet het er echt heel netjes uit!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:54

@horseyfries: ik begrijp wat je bedoelt, bedankt voor je tips. In principe weet ik het wel, maar het toepassen is altijd nog lastig, gaat allemaal zo snel en voor ik het weet heeft hij al weer een sprint genomen. Maar ik neem de tips zeker mee! Ook dat van SB ;) Het is goed dat je me er even op wijst.

Wat het wijken betreft: ik ken de hulpen wel hoor, maar Jannes heeft er nog veel moeite mee. Hij scheurt soms ineens huppaaa zo naar de zijkant toe, en soms is hij juist weer niet opzij te krijgen. Ik denk dat ik hem hier inderdaad met mijn buitenbeen begrens als ik het zo zie. (heb het wijken best veel geoefend afgelopen les dus kan het me niet meer zo herinneren)

Dan nog de tips over de teugellengte en de handen:
Het is goed dat ik weer even gewezen ben op mijn handhouding, ik heb er vanavond meteen extra op gelet. Het is een wisselwerking tussen mij en Jannes. Rechts is zijn moeilijke kant, waardoor hij een beetje gaat drammen, waardoor ik mijn hand optrek, hij weer dramt, en daar is de cirkel. Ik moet zeggen dat ik het, als ik gewoon rustig voor mezelf rij, het al aardig weet te corrigeren.
Vandaag nog niet geprobeerd met de beugels een gaatje korter. Had er namelijk een ander bit in (enkel gebroken ipv dubbelgebroken) en dat vond ik wel even genoeg verandering voor vandaag :p
Wel iedereen bedankt voor de tips etc!!! Ik waardeer dat zeker!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:06

kimberleyhof schreef:
Matsje schreef:

als je naar rechts aan het wijken bent, dan moet je toch juist je linker been aanleggen om je paard naar links te 'duwen'? op de foto zie ik 2 dingen door elkaar, een paard wat naar rechts aan het wijken is, en een ruiter die t paard naar links stuurt met je rechter been,,

Ik stuur hem zeker niet naar rechts, maar aangezien schouder en achterhand gelijk moeten gaan, moet ik hem af en toe wel een beetje begrenzen, anders gaan zijn billen ervandoor. Vandaar dat ik mijn (in dit geval links) binnenbeen niet zo ver naar achter leg, hij is nogal gevoelig op het been.
Best lachen. Je drukt een klein beetje je gaspedaal in en je staat zo aan de andere kant van de bak. Op wedstrijd is dat helemaal een feest.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:14

Als je hem moet "begrenzen" in het wijken is eigenlijk zijn balans al verstoord en loopt hij niet meer met zijn gewicht mooi verdeeld over vier benen. Begrenzen betekent in dat geval dus steun geven en daar wordt je paard niet sterker van, maar jij ;)
Op wedstrijd moet je natuurlijk iets, maar in training is dit iets wat ik nooit wil zien. Zodra je voelt dat je paard zijn balans verliest naar buiten bij het wijken, moet je eigenlijk een paar passen rechtdoor rijden, het evenwicht herstellen, en dan pas weer verder wijken (als dat nog kan). Zo leer je hem in balans blijven lopen, anders leer je hem te leunen tegen je been.