schuimmond met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxKim_

schuimmond met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:19

Hee,

wat betekent het als je paard/pony een schuimmond heeft ?
iemand zei dat hij dan niet goed kan slikken met ademen ofz.
maar een paard ademt niet door z''n mond.
en weer iemand ze idat ie dan hard heeft gewerkt.
dus ik weet het ook niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:20

Vaak is het een teken van ontspanning, het bit fijn aangenomen. De meeste mensen streven naar een schuimende mond!

Anouk1605

Re: schuimmond met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:16

Ook zonder bit, schuimt het paard tijdens de arbeid. Dat komt omdat het paard ontspant, en dan schuim ontstaat.

Kan het gedetailleerder uitleggen, maar dan ben ik nog een uur aan het typen. Nu te moe voor :+ Sorry!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:17

Ja, inderdaad. Dat is juist het teken dat het paard het bit fijn accepteerd en er op heeft geknabbeld en wat nageeflijk is geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:18

Een paard heeft speekselklieren bij de kaak. Deze worden gestimuleerd bij een bepaalde hoofdhouding. Het maakt niet uit hoe deze wordt verkregen, met spanning, of ontspanning, met bit of zonder.
Schuim op de mond bij het bit, betekend niet meer of minder dan dat er veel speeksel wordt aangemaakt, maar is geen indicatie voor ontspanning. Om dat goed te kunnen beoordelen, moet je het totaalplaatje kunnen zien en beoordelen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:20

Ook weer wat geleerd :D

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:18

Oew, dan is het mij verkeerd uitgelegt geworden Cassidy. Weer iets geleerd.. Denk ik ook eens iets te weten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:40

MA > RT-D

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:55

Het is juist goed als een paard schuimt. Vaak kun je zien aan de hoeveelheid schuim of hij loslaat of niet. Schuimen is dus helemaal niet verkeerd!!

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:53

als je lang rijd en hij krijgt een schuim mond ontspant die!

als je suikerklontjes geeft gaat die schuimen en dan loop die mooi ontspannen en dan zit ie op het bit te knabbelen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:38

Dat is een ander soort schuimen hoor, schuimen op een suikerklontje. Heeft niets met rijden te maken...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:37

Ter aanvulling op Cassidy:

Je hebt schuimmonden en schuimmonden ;)
Een paard kan witte lippenstift op hebben of z'n hele mond onder hebben zitten met wit slijm waarbij de slierten uit de mond komen...
Het eerste kan een teken zijn van een paard dat met een fijne, ontspannen aanleuning gereden wordt, het tweede duidt vaak op stress en spanning ;)

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:32

te veel speeksel dat het paard niet weg kan slikken omdat hij een bit en neusriem omheeft . het heeft verder niks te maken met ontspannen of gespannen lopen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:26

maayke95 schreef:
te veel speeksel dat het paard niet weg kan slikken omdat hij een bit en neusriem omheeft . het heeft verder niks te maken met ontspannen of gespannen lopen.

Als ik mijn paard zonder hoofdstel rijd schuimt ze ook licht, heeft dus niks te maken met bit en neusriem, maar bij mij staat het voor complete ontspanning

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:29

maayke95 schreef:

Dit vind ik knap, want mijn paard heeft ook een wit mondje wanneer ik met een halster longeer / wandel!

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:37

ben het eens met mariekes,
maar ieder paard is toch anders en als ruiter?amazone moet je gewoon aanvoelen is dit ontspanning of niet?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:01

Hier loopt ook een ander topic over, over de juiste nageeflijkheid. Vanuit de juiste nageeflijkheid ontwikkelt een paard schuim, tenminste dat is mijn mening.

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:42

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:11

Maayke95, je hebt voor en tegenstanders. En iedereen weet er een draai aan te geven. Schuim is echter geen schande, integendeel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:17

Ik wil een klein voorbeeld aanhalen, betreffende een schuimmond. Graag hoor ik jullie gedachtengang!
Het paard in dit geval is een ruin die uitkomt in de sport. Ruiter traint redelijk fanatiek. Paard barst van de energie en is meestal goed bij elkaar te houden, maar ook wel eens totaal niet. Dan wil het paard alleen maar hard. Te hard. Ruiter is afgestapt om te voorkomen dat hij alleen maar aan het hangen was in de mond, daar houdt de ruiter totaal niet van. Paard had geen schuimende mond. Paard is aan de longe gegaan, zonder veel poespas, met alleen een elastiek om te voorkomen dat paard zijn neus in de lucht stak. Elastiek zat ook niet strak of zo, gewoon vriendelijk afgesteld. Paard is ongeveer 15 minuten gelongeerd op beide handen, stap en draf. Paard had binnen 10 minuten een schuimmond.
In mijn ogen heeft het hier dus niet te maken met nageeflijkheid, maar wel met ontspanning. Paard was na die 10 minuten longeren helemaal ontspannen en kon mooie passen maken. Wie is het daar mee eens?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:28

Ontspanning en nageeflijkheid hangen erg nauw samen. Het verbaast mij dus niets.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 05:37

Ik geloof je verhaal meteen.
Maar.... Het is wat Setteke zegt. Het hangt allemaal nauw samen.
Het gaat EN om de ontspanning EN om de nageeflijkheid.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:42

maayke95 schreef:

Sorry, maar er is geruime geleden al middels onderzoek aangetoond dat een paard gewoon kan slikken als deze een bit in heeft.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:20

wat kleinvosje schreef is waar:Vaak is het een teken van ontspanning, het bit fijn aangenomen. De meeste mensen streven naar een schuimende mond!

je hebt er verstand van mijn complimenten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:14

Interessant topic! Mijn paardje speelt heel veel met zijn bit (dit is nu zijn derde soort bit), maar schuimt nooit. Hij probeert onder andere de hele tijd zijn tong over het bit te krijgen (het is nogal een speelvogel en verveelt zich snel), wat hem trouwens niet lukt en ervoor zorgt dat hij dikwijls een onrustige hoofdhouding heeft. Mijn trainer heeft mij dan een ander bit gegeven, eentje met tongboog en een rolletje (ik rij western) en zowaar na een kwartier begon hij licht te schuimen! Voor het eerst zie ik hem dat doen (nu 2 jaar onder het zadel). Hij liep ook heel goed en nageeflijk met dit bit.
Omdat ik dus aan het denken ben om zulke bit aan te schaffen, was ik dus op zoek naar een topic over schuimen en bit en of dit dan wel degelijk een goed teken is. Zo te lezen dan wel.