Wie raakt er nou gewend aan sporen, paard of mens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aardbei445

Wie raakt er nou gewend aan sporen, paard of mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:48

Hallo allemaal ;) !
Ik was vanmiddag op stal en toen hoorde ik een discussie tussen 2 mensen over sporen. Zij hebben samen een paard, even voor de duidelijkheid :o
De een had hun paard met sporen gereden, wat super goed ging. Ze hoefde niet/nauwelijks aan te sporen, en het paard reageerde perfect op haar hulpen. Kortom, het ging een stuk beter dan normaal. Dit paard is normaal niet zo voorwaarts, maar als je sporen om hebt wel. Hij wordt niet vooruit getrapt ofzo, maar hij doet dit uit zichzelf. Voor ze hem kochten is dit paard ook altijd met sporen gereden. Het andere meisje wil niet dat zij met sporen rijdt, omdat ze denkt dat het paard hieraan went, en niet meer goed reageert op haar been zonder spoor. Nou vraag ik me dus af, wie heeft er gelijk? Ik vindt eigenlijk dat er in allebei de verhalen wel een deel van waarheid inzit ;) Maar raakt de ruiter gewend aan zijn/haar sporen, of het paard?
sorry als hier al een topic over is, maar helaas vond ik nergens antwoord op mijn vraag...

Captain

Re: Wie raakt er nou gewend aan sporen, paard of mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:50

Een paard raakt niet gewend aan sporen als je ze niet constant gebruikt. Als hij er wel aan gewend zou raken zouden ze dus ook aan je been wennen. ;)

Als je geen stille beenligging hebt en je zwabbert maar wat met je benen en daardoor prik je je paard steeds dan gaan ze afstompen maar als je ze gewoon normaal gebruikt als verduidelijking van een hulp zullen ze er niet aan wennen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:50

Veel hulpen kun je en hoor je, ook met sporen om, te geven met je kuit
Als je dit correct doet zal je paard dus amper merken dat je sporen omhebt, bij incorrect gebruik geef ik het andere meisje dat tegen sporen is gelijk

Even nog een korte toevoeging met mijn ervaring, ik rij mijn paard ook altijd met sporen
Ik heb ze echt niet altijd nodig, maar als hij niet oplet kunnen die sporen ervoor zorgen dat ik in 1 klein duwtje duidelijker ben, en hoef ik niet de hele tijd te gaan bedelen of hij nou alsjeblieft eens een keer zou willen luisteren
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 05-05-10 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:52

Het meisje dat met de sporen rijdt, heeft hiermee wel een goede, stille beenligging, en gebruikt ze correct! Ze worden zeker niet elke pas in zijn buik gepord, dus ik vindt eigenlijk dat het meisje met de sporen meer gelijk heeft...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:53

Ja, dat klopt dan wel! :j

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:56

Oké, bedankt voor jullie snelle reacties ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:10

RUI-->RT-D

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 05:56

Oh, sorry... Ik dacht dat ik hem wel goed had staan :+

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:25

Ik heb een tijdje met sporen gereden , omdat die niet goed naar mijn hulpen luisterden. Na 2 maanden met sporen is mijn pony veel beter aan het been. En nu rijd ik niet meer met sporen.
Denk dat het paard er niet aan went maar juist door sporen een tijdje te gebruiken en daarna niet meer het paard juist meer naar je been gaat luisteren.!

cykie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:35

Ik ben ook van mening dat als je de sporen goed gebruikt, dus als extra impuls van een hulp, het dan geen probleem is. Maar als je constant de sporen gebruikt raakt een paard daar wel aan gewend denk ik.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:36

Als je de sporen fout gebruikt kan je paard inderdaad 'dood' worden voor het been dacht ik ?

Promessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:41

Ja volgens mij ook. Ik heb wel eens een paard gereden van iemand anders die ook altijd met sporen rijdt (en ze verkeerd gebruikt). Ja toen ik er op ging zitten was hij totaal niet aan mijn been.
Maar als je M dressuur rijdt dan moet je toch sporen?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:09

ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom er zo vaak met sporen gereden wordt.vaak hoor ik ruiters zeggen dat het paard er maar aan wennen moet.volgens mij moet je pas sporen gebruiken op het moment dat je het zonder niet redt.

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:33

Ik ben van mening dat sporen niet nodig hoeven te zijn, maar heb natuurlijk wel eens met ze gereden. Het is belangrijk dat je dan een stille beenligging hebt, en dan zal een paard er niet aan wennen. Maar de vorige eigenaar reed ook met sporen, en je weet niet altijd wat zij met het paard hebben uitgespookt. Zoals jij het verteld: het paard is normaal (ik neem aan zonder sporen) niet zo voorwaarts, maar met sporen wel, dan neem ik aan dat d vorige eigenaar de sporen onjuist heeft gebruikt en het paard op een normaal been niet meer reageerd. Dan heeft meisje 2 gelijk, zonder sporen is beter. Maar aangezien het paard dus al gewend is aan de sporen, moet je er bijna wel mee tijden.
(of je moet het weer afleren)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:48

Als er alleen aangedreven word, wanneer dat nodig is en anders het been gewoon stil gehouden word, is met sporen rijden geen probleem lijkt mij...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:18

Een paard wordt "dood" voor het been EN sporen, als je ze constant gebruikt. Sporen zijn een hulpmiddel, het woord zegt het al.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:45

Ik denk vooral de mens.. Die ontwent bij verkeerd gebruik veel moeilijker dan het paard.

xIsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:15

Ik denk inderdaad dat het aan de manier is waarop je je sporen gebruikt, en, zoals je zelf al aangeeft, gebruikt het 'meisje van de sporen' ze correct en dat betekent dat het alleen maar positieve gevolgen kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:17

sproen zijn er niet om je paard voorwaartser te laten lopen. maar om je hulpen te verfijnen ( van mij mogen die dingen sowieso verboden worden maar dan een ander verhaal ). Als je paard zonder sporen niet aan je been is moet je daar aan werken en niet proberen weg te moffelen met sporen! Dus ik vind diegene die zegt dat ze niet wilt dat er met sporen gereden word gelijk hebben :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:43

sporen zijn er niet voor het voorwaartse,dus het meisje wat liever niet wil dat het paard met sporen wordt gereden,heeft imo gelijk.
want als je de sporen afdoet is hij dus trager,en volgens mij worden de sporen dan niet correct gebruikt.

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:36

Paarden raken er niet gewend aan hoor..

Ik heb mijn paard ook gekocht. En dat meisje waar ik mijn paard van heb gekocht reed altijd met sporen. Ondaks ik nog nooit met sporen heb gereden heb ik het nu ook niet gedaan. Ze is gewoon lekker actief. En laat ook beter los.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:05

echt wel dat ze gewend raken.........als de sporen niet correct gebruikt worden,dus om het voorwaartse te verkrijgen,dan gaan ze er wel aan wennen.
ze raken 'dood' op het been zegmaar.

dat je met sporen rijdt betekend natuurlijk niet automatisch dat je ze verkeerd gebruikt,maar een paard die slomer is zonder sporen bij iemand anders,is dus duidelijk al 'gewend' aan de sporen

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:11

Ik rij mijn paard altijd zonder sporen, mijn bijrijdster rijdt bijna altijd met sporen.. Gaat gewoon goed. Dus denk niet dat m'n paard eraan gewend raakt..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:18

Het licht eraan hoe je het bekijkt: wat bedoel je ermee als een ruiter gewend raakt aan de sporen? dat hij constant aanspoort met de sporen, of juist goed met de sporen omgaat?
ook als je constant sporen draagt moet je paard optimaal aan je been zijn, zodat het spoortje een hulpmiddel blijft, geen nodig-zijn-middel. Als een paard gewend raakt aan de sporen is er imo iets mis: of het paard was al slecht aan het been, of de ruiter heeft geen stille beenligging en drijft constant aan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:30

Bonaire schreef:
Ik rij mijn paard altijd zonder sporen, mijn bijrijdster rijdt bijna altijd met sporen.. Gaat gewoon goed. Dus denk niet dat m'n paard eraan gewend raakt..

dan worden de sporen waarschijnlijk gewoon goed gebruikt.........paarden wennen eraan of worden dood voor het been als ze niet goed worden gebruikt