Lotus & ik @ rondje rustig door de bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Lotus & ik @ rondje rustig door de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:09

:wave: Heey!

Na een week lang alleen maar buitenritten, vond ik het vandaag wel weer eens tijd om met mijn pony Lotus in de bak te gaan rijden.
    Lotus is van mij sinds september 2009, maar ik rijd haar nu een jaar. In het begin reden we vooral veel buiten, maar de laatste tijd zijn we ook meestal wel twee keer per week serieus in de bak bezig.

Lotus is een vrij drukke pony, die graag voor je werkt, maar dan op haar eigen manier. Alles moet hard-harder-hardst, en mevrouw dramt daar erg graag haar zin in door. Ik ben erg veel bezig met overgangen, tempowisseling en onder begeleiding van mijn instructrice, gaat het tempo steeds gecontroleerder. We hebben er nog steeds moeite mee, maar het gaat er al een stuk rustiger aan toe dan in het begin! :j
    Het niveau wat Lotus en ik rijden, lijkt het meest op B-niveau omdat we heel erg bezig zijn met de basis en het tempo constant te houden.

Mijn eigen commentaar is dat ik mijn rug niet zo hol moet trekken en op mijn handen moet letten. Mijn handen mogen soms wat netter bij elkaar en meer boven de manenkam. Daarbij ben ik vrij streng met mijn rechterhand, hier ben ik mij van bewust en probeer 'm ook zo vaak mogelijk wat losser te laten, maarja soms dan denk ik daar niet bij na en hoppa daar gaat die hand weer.
    Ik zit ook af en toe in stoelzit, ik weet ook niet hoe ik dit het best kan verhelpen. Heb mijn beugels al een gaatje korter en een gaatje langer gedaan, maar de stoelzit blijft..

Nou, hieronder de foto's van vandaag. Dankzij de afgelopen lessen, kunnen Lotus en ik steeds meer op een gecontroleerd en gelijkmatig tempo door de bak. Ze deed vandaag echt haar best en ben super trots op haar, want ze vindt het behoorlijk lastig! :j
    Tessa, heel erg bedankt voor de foto's! :*

Afbeelding
    [1] Instappen

Afbeelding
    [2] Lekker lang en laag

Afbeelding
    [3] Wat meer oppakken, op handen letten..

Afbeelding
    [4] Drafje

Afbeelding
    [5] Inzet slangenvolte, hier dus die rechterhand... :\

Afbeelding
    [6] Toen kwam de zon door en werd het opeens een stuk warmer. :P

Afbeelding
    [7]

Afbeelding
    [8]

Afbeelding
    [9] Van hand veranderen

Afbeelding
    [10]

Afbeelding
    [11] Hier lijkt ze echt huge :=

Afbeelding
    [12] Klaar, brave poownie <3

Afbeelding
    [13] En als laatst nog een foto van een week of twee geleden, toen we alleen maar hard-harder-hardst konden.. :Y)

Tips en opbouwend commentaar zijn welkom, houd het aub wel vriendelijk. O:)
Laatst bijgewerkt door Ntlie_ op 05-05-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vanPrinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:13

Zoo nice hr, ziet er goed uit!

Jullie zijn echt al een heel eind verbeterd sinds vorige keer :D let op je handen inderdaad en je teugels, maar dat gaat helemaal goed komen!

Coole Lotus <3

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:15

Lotus! :D

Het ziet er wel heel netjes uit hoor, dat je hand streng is zeg je zelf ook al dus dat ga ik niet nog een keer zeggen :P

Soms kijk je wel een beetje naar beneden, maar goed, ik kan me voorstellen dat je met een boefje als Lotus goed op wilt blijven letten of ze niets van plan is :P

Letizia

Re: Lotus & ik @ rondje rustig door de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:30

Nouhou Nath, das helemaal niet verkeerd, mijn complimenten dat je haar zo relaxed aan het sjouwen hebt!
Op sommige foto's lijkt ze er net niet helemaal doorheen, maar dat mag de pret niet drukken :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:38

Leuke foto's Nathalie, gave pony ook. Wist helemaal niet dat ze van jou is! Echt leuk :D
Ziet er al netjes uit in de bak hoor, en dat word steeds beter. Je vertelde over de stoelzit...ik denk persoonlijk dat dat met een dressuurzadel minder word. Zie soms wel vaker dat mensen die een stoelzit hebben met een veelzijdigheidszadel. Kan het mis hebben hoor, maar misschien dat het zou helpen.
Heel veel plezier met haar!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:52

Citaat:

Bedoel je niet links? Ik zie rechts namelijk helemaal niet, en links "trek" je te veel naar je bovenbeen toe.

Maar Nath, jullie gaan vooruit hoor! Keep up the good work!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:54

Wauw, jullie zijn goed vooruit gegaan zeg! Een week bosritjes heeft dus goed geholpen :)).
Ziet er echt leuk uit, af en toe wat meer op je kont zitten en voor je uit kijken maar verder zou ik zeggen... ga zo door :D.
Lotus heeft echt een mooi koppie <3.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:55

Sieltjuh schreef:
Citaat:

Bedoel je niet links? Ik zie rechts namelijk helemaal niet, en links "trek" je te veel naar je bovenbeen toe.

Nu je het zegt. :')
Ik ben normaal veel strenger met rechts dus zag een 'strenge foto' en ging er meteen vanuit dat het mijn rechterhand was, terwijl het links is dit keer.. :')
Nouja, normaal is het rechts dus. := Ik moet in zo'n wending mijn hand ook van de hals af doen ipv naar me toe trekken...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:57

;)

Je ziet iig je eigen fouten goed :j Zou je de volgende keer eens een stukje willen filmen (of ik ga mee), want daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:20

Ziet er goed uit Nathalie! Lotus loopt erg ontspannen op de meeste foto's :)
Foto 9 en 10 zijn erg fijne plaatjes!

Wat meer op je handen letten en dan gaat het helemaal goed komen. Jullie zijn een leuke combi samen!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:25

Ach, wat heb jij een schitterende pony zeg! En julie zijn een erg leuke combinatie.
Voor iemand die niet vaak in de bak rijdt vind ik dat het er erg goed uitziet. Ontspannen ruiter en pony, nageeflijkheid en vooral rust! Goed hoor! :) Ga zo door en geniet van je pony!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:44

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels verwijderd. Let er op dat het op RT-HAW de bedoeling is om rijtechnische commentaar te geven zonder daarbij in herhaling te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:50

Wat een onwijs leuke pony heb jij zeg! Lekker aansprekend koppie erop en een fijn lijf, leuke combi ook!

Wordt jouw stoelzit niet een beetje uitgelokt door de ligging van je zadel? Ik krijg bij een paar foto's het idee dat het een beetje te ver achterover kiepert, waardoor jij te ver tegen de lepel aan gaat zitten. Je zou dat kunnen testen door het van achteren even wat op te hogen, bijvoorbeeld door een handdoek aan de achterkant onder je zadel te leggen en dan eens te zien of het diepste punt van het zadel dan beter ligt. Indien ja, dan even met de zadelmaker overleggen of je kussens wat verder gevuld kunnen worden, of je er een onderleggertje onder kunt leggen (laten checken zodat je niet per ongeluk de schoft en/of schouder overbelast) of dat dit zadel misschien niet goed meer is voor jullie.

Succes verder!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 01:00

Ziet er netjes uit nath, lekker ontspannen. Snap dat je trots bent op Lotus!

Wat misschien een goede oefening zou kunnen zijn is zonder beugels rijden (als Lotus dat toelaat) om voor je zelf een wat meer onafhankelijkere zit te creeren. Ook vind ik de tip van sonja niet verkeerd om eens te proberen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:10

Ziet er goed uit Nath, je nieuwe hoofdstel staat d'r ook erg goed. Zonder beugels rijden zou inderdaad een goeie oefening zijn, maar zou het zelf ook niet zo snel doen met Lotus, ten eerste door d'r uitspattingen en ten tweede gooit ze aardig hoog op voor een pony ;) Al zou dat ook minder worden als ze niet meer zo loopt te racen door de bak natuurlijk..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:44

Wow, Nath, wat gaan jullie saampjes hard vooruit zeg! *D *D
Je bent zelf erg kritisch, wat wat dit betreft natuurlijk alleen maar in je voordeel werkt! :j
Probeer ook goed voor je uit te blijven kijken, al snap ik dat je graag naar je mooie knolleke wilt kijken hoor ;)

Wil echt keertje jullie 'live' zien!

En prachtige foto's verder, zo met de duinen op de achtergrond! Da's nie Scheldestad toch? Waar rijden je dan?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:35

Leuke pony en je hebt haar aardig aan het lopen. Ik heb alleen het idee dat ze je naar links zet en je dat probeert te compenseren door jouw bovenlichaam naar rechts te zetten. Je lijkt op een aantal foto's n.l. wat bij je taille in te knikken.
Tip om daar aan de slag te gaan want het kan betekenen dat ze wat scheef is. Rechtrichten kan dan problemen voorkomen.

Kan mij trouwens wel goed voorstellen dat je in zo'n omgeving veel buiten rijdt!

Martii_L_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:16

wat een geweldig paardje :+:
commentaar geef je zelf al , en mijn aanvulling daarbij
is wat meer kijken waar je heen gaat,
verder echt een leuke combi! :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:55

He Nacho wat zijn jullie verbeterd zeg :oo
Je moet alleen bij de slangenvolte (en wendingen) niet je binnenhand van de hals af halen, maar eerder naar de hals toe of zelfs erover.. Al vind ik het persoonlijk niet echt erg als je een keer de teugel naar je toe haalt, ze moeten er een keer doorheen komen ;)

Gaan we binnenkort nog springen? _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:56

casperrr schreef:
Je moet alleen bij de slangenvolte (en wendingen) niet je binnenhand van de hals af halen, maar eerder naar de hals toe of zelfs erover..

Ehhhh ik hoop dat je niet meent wat je hier schrijft...
Dit is DE manier om een paard te leren het hoofd te kantelen...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:00

Dat meen ik wel anders had ik het niet neer gezet. ;)
Als je je hand van de hals afhaalt trek je zn hele kop naar binnen en heb je niet de correcte manier van stelling(:alleen het stuk achter z'n oren buigt). En als je paard op die manier gaat kantelen doe je zelf een hoop fout, want die van mij hebben dat nog niet gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:02

Even checken hoor want ik kan me echt niet voorstellen dat iemand die op een dressuurstal staat schrijft wat ik nu denk dat je schrijft:

Bedoel je nu echt dat je in de wending je binnenhand NIET iets VAN de hals haalt (dus naar binnen he, niet richting buik van ruiter), maar dat de binnenhand NAAR de hals toe of zelfs OVER de hals naar buiten moet?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:19

Zo heb ik het geleerd ja bij mijn huidige trainsters, de manier die jij beschrijft had ik vroeger op de manege geleerd... Hiermee voorkom je dat de hals naar binnen valt en hij alleen het punt net na de nek buigt, bij stelling moet je immers níet de gehele hals van de nek naar de schoft buigen, maar dat doe je wel als je je hand van de hals af haalt. Je mag hem best een keer doorbuigen, maar als ik hem goed doorbuig gaat mijn hand eerder over de schoft als van de schoft af.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:24

Ik vind dat je op beide manieren stelling/buiging moet kunnen vragen, kortom met de hand van de hals af en met je hand naar de hals (manenkam) toe, maar sowieso NIET erover!
Vind dat je echt verbeterd bent qua rijden Nath! Denk dat je stoelzit ook wel erg uitgenodigd wordt door het vzh zadel, in t dressuurzadel van Marieke zat je een stuk netter.
Lotus ziet er goed uit zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:25

Er zijn meerdere manieren die naar Rome leiden, maar jouw weg staat niet in mijn Tomtom ;) en dat hou ik ook heel graag zo. Maar niettemin interessant om je visie te lezen! :)