Wat is dat toch met die dikke ruiters...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Wat is dat toch met die dikke ruiters...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:47

Dit topic open ik niet om het andere topic aan te vallen maar als eye-opener.
Het feit is nl. dat wanneer ( vooral hier op bokt) iets wordt gezegd over dikke ruiters,
3/4 van bokt steigert en beginnen spontaan af te geven op de dunne mensen.
Anorexia ruiters, vissengraadpakhuizen etc etc..

Nou ben ik heel mijn leven al dun en hoor dus al jaren dat een eetstoornis zou moeten
hebben, dat ik meer moet eten, dat ze me vast moeten binden als het stormt, dat
mijn paard een mug op zijn rug heeft, botje, sprinkhaan and so on. Nou prima ik kan
me er nu niet meer zo druk om maken, volgende de dokter ben ik prima gezond. En ik
voel me goed in mijn lijf.

Maar mijn vraag is WAAROM mogen mensen wel afgeven op dunne mensen & als iemand
dik is niet want dat is zielig en daarvoor komen gelijk 101 smoezen om de hoek. Aankomen
is voor sommige mensen net zo moeilijk als voor andere afvallen...

En ja een paard heeft nou eenmaal meer last van iemand die 100 kilo weegt dan van iemand
die nog geen 50 kilo weegt. Er vanuitgaande dat ze dezelfde rijstijl hebben.

Mijn oproep, denk even na wat jullie zeggen. Ik snap dat "lotgenoten" elkaar steuen en een
hart onder de riem willen steken. Maar die gratenpakhuis opmerkingen kwetsen net zo goed!

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:50

Ik denk dat je beter aan de dunne kant kun zijn bij de paarden sport dan te dik. Over het algemeen zie je hier op haw mensen die normaal of mager zijn. Soms zie ik ook wel eens een heel dik persoon ( ik wil niemand aanvallen!!! ) en dan denk ik ook arm paard. Ik vind gewoon niet dat je met een dik lichaam op een normaal paard moet stappen. Sommige ruiters passen hun gewicht aan aan het paard, dus zwaar gebouwde ruiter met een zwaargebouwd paard dat vind ik dan wel weer top. :) Voor een tijd geleden was er ook een topic over een vrouw en een klein paard, iedereen vond het er netjes uit zien, ik vond het eerder triest voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Stitchy op 04-05-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:52

@ TS: Zo, jij zit op glad ijs zeg.. Leven en laten leven zeg ik altijd..

Maar ik vind je post uiterst kwetsend te noemen.. Wie ben jij om te bepalen dat iemand van 50 kilo een paard niet in de weg zit? iemand van 50 kan als een stuiterbal zitten terwijl iemand van bijvoorbeeld 100 kilo hetzelfde paard niet in de weg zit..

Ik denk dat het per paard en per ruiter anders is.. :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:53

precies, pas je paard er op aan. Dan is er niks aan de hand. Maar het lijkt hier wel als er een dikker iemand voorbij komt bij bijvoorbeeld itp en iemand er een subtiele opmerking overmaakt, alle dikkere mensen zich spontaan verzamelen & de ene opmerking na de andere vliegen dan heen en weer over dunne ruiters...waarschijnlijk om zichzelf goed te praten.

@ tallie dat is ook mijn punt...! ik wil JUIST niemand kwetsen, en als je goed leest heb ik het niet over hobbelende trekkende ruiters. Maar gewoon over gelijkwaardige ruiters en JA 100 kilo is dan nog steeds meer "bagage" dan 50 kilo maar je hoort mij niet zeggen dat die mensen niet op een paard moeten stappen. Die verdediging die jij op voert is juist net wat ik bedoel..!
Laatst bijgewerkt door vencedor op 04-05-10 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:53

Das hetzelfde met mij. Maar dan niet omdat ik dik ben maar omdat ik heel erg lang ben (lees 1.87m vrouw)
En ik wordt al mijn hele leven iedere dag geconfronteerd met het feit dat ik lang ben. Mensen noemen me lange, of reus. En dit bedoelen ze vaak niet verkeerd maar ze denken dat het ook niet kwetsend is tegenover mij.
Terwijl als ik tegen een klein iemand zou zeggen dat het een kleine opdonder was dan zou het een belediging zijn.
Tegen iemand zeggen dat ie dun is is een compliment in onze maatschappij, tegen een dikke zeggen dat ie dik is is een belediging.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:55

Tja, je doet nu in principe hetzelfde door met het verwijt te gooien dat een paard last heeft van een zware ruiter dan van een lichte.

Maar ik ben het wel met je eens, ik ben zelf ook veel te zwaar en dat heeft z'n redenen.
Ik denk dat iedereen gewoon eens een ander moet waarderen en respecteren hoe die is.
Maar vegen voor de eigen deur blijft toch moeilijk, met het vingertje wijzen doen mensen graag.
Probeer het je niet aan te trekken, niemand is perfect.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:55

Voorspelling over dit topic

NIet waar
Wel waar
Niet Waar
Wellus enz enz

en dan een slotje

Wat wil je nou bereiken met dit topic? Dat dikkere mensen zeggen, tuurlijk meid je hebt gelijk?
Je kwetst dikkere mensen al in je beginpost, dus om dan te zagen over kwetsende opmerkingen...

Zoals gezegd...leven en laten leven, scheelt een hoop energie als je er niet meer druk over maakt en lekker vrolijk verder leeft

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:56

mag jij mij uitleggen waar ik kwetsend ben...? dat is imo niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling is dat iedereen elkaar moet respecteren. Laat zwaardere ruiters in hun waarde maar ga ook niet afgeven op dunnere :). Ik vraag me
alleen af waarom mensen denk dat opmerkingen over dun zijn niet kwetsend zijn..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 04-05-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:57

Ik ken je probleem TS ;)
Opmerkingen maken over overgewicht mag niet, je zou bijna zeggen dat er een taboe op heerst, maar mensen met ondergewicht voor alles uitmaken is dan weer ok. Heel dubbel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:57

Nou, iemand gratenpakhuis, sprinkhaan of twiggy noemen vind ik persoonlijk not done..

Maar de mensen met een maatje minder, wat is voor jullie de reden dat jullie zo zijn? Heeft dit te mken met een overactieve schildklier? Heeft dit te maken met de stofwisseling? Sporten jullie 7 dagen in de week? Eten jullie nooit suiker of vetten? Of kotsen jullie alles uit?

Kijk, een mens die een maatje meer heeft, kan dit ook hebben door meerdere redenen. Emnotie eter, luie schildklier of stofwisseling of gewoon ieder pondje door het mondje..

Om even een voorbeeld te stellen he! :D

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:59

haha zo is t toch in heel de maatschapij :-)
tja zou me der niet druk om maken ben je dun wil je wat dikker zijn ben je te dik wil je wat dunner zijn
mensen die zo fel reageren hebben vooral een probleem met zichzelf denk ik dan..
want als je dik bent en gelukkig met jezelf zul je jezelf niet verdedigen of andere op hun dun zijn aanvallen..
heb ik makkelijk praten misschien ben niet dik en niet dun maar normaal en dan ben je de mooie middenmoot
maar vind wel dat je gelijk hebt hun jou aanvallen mag je net zo goed terug doen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:00

@Tallie
Overgewicht kan inderdaad door een heleboel redenen komen, en opmerkingen erover kunnen ook zeer kwetsend zijn. Daarin tegen als er een opmerking word gemaakt van 'pas je nog wel op het paard' vliegt meteen de halve wereld je naar je nek, terwijl opmerkingen naar mensen met ondergewicht weer 'mogen'.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:00

randie schreef:
precies, pas je paard er op aan. Dan is er niks aan de hand. Maar het lijkt hier wel als er een dikker iemand voorbij komt bij bijvoorbeeld itp en iemand er een subtiele opmerking overmaakt, alle dikkere mensen zich spontaan verzamelen & de ene opmerking na de andere vliegen dan heen en weer over dunne ruiters...waarschijnlijk om zichzelf goed te praten.

@ tallie dat is ook mijn punt...! ik wil JUIST niemand kwetsen, en als je goed leest heb ik het niet over hobbelende trekkende ruiters. Maar gewoon over gelijkwaardige ruiters en JA 100 kilo is dan nog steeds meer "bagage" dan 50 kilo maar je hoort mij niet zeggen dat die mensen niet op een paard moeten stappen. Die verdediging die jij op voert is juist net wat ik bedoel..!

Je weet helemaal niet zeker of de bagage van 50 kilo minder is dan die van 100 kilo. Als iemand van 50 kilo als een malle zit te stuiteren zit deze een paard mogelijk veel meer in de weg als de niet stuiterende, meeverende ruiter van 100 kilo.. :)

En het is niet ter verdediging, het is een verduidelijking. Je bent nu heel stellig in het beweren van iets, waarvan je nooit zeker kunt zijn :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:00

@ Asyaa DAT bedoel ik

@ Tallie:
Citaat:
Maar de mensen met een maatje minder, wat is voor jullie de reden dat jullie zo zijn? Heeft dit te mken met een overactieve schildklier? Heeft dit te maken met de stofwisseling? Sporten jullie 7 dagen in de week? Eten jullie nooit suiker of vetten? Of kotsen jullie alles uit?

Mijn reden..? ik ben in oktober geboren terwijl er december op de planning stond ;). Het is dus eigenlijk een wonder
dat ik dus rondloop zonder andere stoornissen die vaak voorkomen bij couveusekindjes. Laatste weken neem je
als baby in de buik alleen nog toe in gewicht en grote. Dat deel heb ik overgeslagen ( is mij verteld ;)) Ik was heel licht en klein (pak suiker) , en nog steeds.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 04-05-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:01

@Randie wat een klets! Ik ben met 26 weken geboren (april ipv eind juli) en ik heb duidelijk geen ondergewicht :+ Dat het een wonde ris dat wij geen stoornissen/handicap hebben, is zo maar heeft niks met je gewicht te maken. (was het maar waar)
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-05-10 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:01

Tallie1979 schreef:
Nou, iemand gratenpakhuis, sprinkhaan of twiggy noemen vind ik persoonlijk not done..

Kijk, een mens die een maatje meer heeft, kan dit ook hebben door meerdere redenen. Emnotie eter, luie schildklier of stofwisseling of gewoon ieder pondje door het mondje..

Om even een voorbeeld te stellen he! :D

Dat is bij een dun iemand toch precies zo, het kan verschillende redenen hebben.
Wat die reden ook is, er zit vaak meer achter.
Alleen al met dit idee zouden mensen beter moeten weten.
Mensen die te dik zijn weten dat vaak wel net zoals mensen die te dun zijn.
Laatst bijgewerkt door jesito op 04-05-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:02

@ ts ik vind niet dat je kwetsend bent in je openingspost :D sterker nog ik vind dat je gelijk hebt als het gaat over dat taboe :D
ben zelf echt niet van de magerste maar ik ken wel magere mensen die er inderdaad evenveel moeite mee hebben!
Ik vind gewoon dat iedereen naar zichzelf moet kijken en het allemaal gewoon zijn gangetje laten gaan indien het niet storend is voor het paard!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:03

randie schreef:
mag jij mij uitleggen waar ik kwetsend ben...? dat is imo niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling is dat iedereen elkaar moet respecteren. Laat zwaardere ruiters in hun waarde maar ga ook niet afgeven op dunnere :). Ik vraag me
alleen af waarom mensen denk dat opmerkingen over dun zijn niet kwetsend zijn..

Je bent al kwetsend in je titel :) Wat is dat toch met dikke ruiters.. :) Daar begint het al mee :) Je moet je beter nuanceren :)

En niet iedereen wijst met het vingertje naar de ruiter met een maatje meer of minder, niemand is perfect, maar daarbij is ook niet iedereen over 1 kam te scheren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:03

Zonnetje81 schreef:
@Randie wat een klets! Ik ben met 26 weken geboren (april ipv eind juli) en ik heb duidelijk geen ondergewicht :+ Dat het een wonde ris dat wij geen stoornissen/handicap hebben, is zo maar heeft niks met je gewicht te maken. (was het maar waar)

U is hoogleraar medische wetenschappen?
Ik ben 2 weken te laat geboren en ik heb ook ondergewicht. Misschien is het bij haar de doorslaggevende factor geweest voor ondergewicht, en bij jou niet. Misschien heb ik weer iets anders.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:04

randie schreef:
@ Asyaa DAT bedoel ik

@ Tallie:
Citaat:

Mijn reden..? ik ben in oktober geboren terwijl er december op de planning stond ;). Het is dus eigenlijk een wonder
dat ik dus rondloop zonder andere stoornissen die vaak voorkomen bij couveusekindjes. Laatste weken neem je
als baby in de buik alleen nog toe in gewicht en grote. Dat deel heb ik overgeslagen.

En de baby die langer is blijven zitten en uiteindelijk dik word heeft dus ook een reden? ;) Want die is als peuter geboren?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:05

Asyaa schreef:
Zonnetje81 schreef:

U is hoogleraar medische wetenschappen?
Ik ben 2 weken te laat geboren en ik heb ook ondergewicht. Misschien is het bij haar de doorslaggevende factor geweest voor ondergewicht, en bij jou niet. Misschien heb ik weer iets anders.

Zo ken ik er nog 101 redenen waarom ik dikker/anders ben, het is toch niet bewezen dat kinderen die vroeg geboren zijn DAAROM dun zijn? Is op niks gebasseerd dat DAT de reden is.

Omdat ik weinig lust is zeker ook omdat ik vroeg geboren ben? Waarom ik een slechte conditie heb ook zeker? Omdat zogenaamd mijn longen niet volgroeid waren?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-05-10 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Zal ik nu alvast gaan TeM'en? Dan hoef ik dat als het straks écht uit de hand loopt niet meer te doen ;)

Ik snap niet zo goed wat je doel is TS... Tolerantie? Leven en laten leven? Respect voor elkaar?

Dat bereik je niet met zo'n topic, eerder het tegenovergestelde...

Anoniem

@Tallie
De titel kan inderdaad kwetsend over komen, maar ik denk dat het ook meer een argument is die ze op bokt wil gooien, dan haar persoonlijke mening.
Als de titel was geweest 'Wat is dat toch met die dunne ruiters...?' had bijna niemand het over kwetsend gehad.

Liiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:06

Tallie1979 schreef:
Je bent al kwetsend in je titel :) Wat is dat toch met dikke ruiters.. :) Daar begint het al mee :) Je moet je beter nuanceren :)

Maar de titel 'Wat is dat toch met dunne ruiters?' mag daarentegen wel?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:07

Nou, ik vind het vraagstuk wel interessant :D Alleen het was beter geweest om genuanceerder te beginnen :P

Nou Asyaa, dan had ik ook gezegd dat het not done is, het is namelijk het in een hokje stoppen van mensen ;)