Hoe leer je een paard de passage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Hoe leer je een paard de passage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:37

Hallo!!

Ik vroeg me af hoe mensen de paarden de passage leren.
Zelf ben ik nog lang niet zo ver, ben wel aan bezig met schouderbinnenwaarts, en wijken enzo, maar ik rij in de B, heb pas startkaart dus de passage zit er nog lang niet in!
Ik weet wel dat je paard wel zijn achterhand goed moet kunnen gebruiken om die er als het ware onder te zetten.

groetjes!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:02

Wij leren het onze paarden door ze over gloeiend heet asfalt te laten lopen in de zomer, snel en praktisch :+

Nu even zonder gekheid: probeer eerst eens goed de dingen uit de B goed onder de knie te krijgen. En dan, als je heel hard en heel lang je best doet, en ook nog eens gezegend bent met goede begeleiding, een getalenteerd paard en zelf een dosis talent, dan komt de passage vanzelfzelf een keer aan de orde. Verder zijn er praktisch geen bokkers die zelf echt ervaring hebben met het rijden van een passage, dus vrijwel niemand kan je hier het goede antwoord geven. Ze kunnen hooguit de theorie nakwaken, en dus kan je dan nog het beste zelf een goed boek over dressuur kopen en lezen hoe het moet :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:05

jasmijn78 schreef:
Wij leren het onze paarden door ze over gloeiend heet asfalt te laten lopen in de zomer, snel en praktisch :+

Nu even zonder gekheid: probeer eerst eens goed de dingen uit de B goed onder de knie te krijgen. En dan, als je heel hard en heel lang je best doet, en ook nog eens gezegend bent met goede begeleiding, een getalenteerd paard en zelf een dosis talent, dan komt de passage vanzelfzelf een keer aan de orde.

Zo doe ik dat ook en in de winter hete kolen :D

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:07

jasmijn78 schreef:

Nu even zonder gekheid: probeer eerst eens goed de dingen uit de B goed onder de knie te krijgen. En dan, als je heel hard en heel lang je best doet, en ook nog eens gezegend bent met goede begeleiding, een getalenteerd paard en zelf een dosis talent, dan komt de passage vanzelfzelf een keer aan de orde. Verder zijn er praktisch geen bokkers die zelf echt ervaring hebben met het rijden van een passage, dus vrijwel niemand kan je hier het goede antwoord geven. Ze kunnen hooguit de theorie nakwaken, en dus kan je dan nog het beste zelf een goed boek over dressuur kopen en lezen hoe het moet :D

haha, ja een beetje zielig..

oke, zou je het ook niet kunnen als je je paard heel langzaam laat draven?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:09

maaikedewit schreef:

Ja hoor, jij wel ;)

Lees mijn post nog maar eens een keer. :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:09

maaikedewit schreef:
jasmijn78 schreef:

haha, ja een beetje zielig..

Wat de beste manier is is per paard verschillend en daar valt zo vanachter je pc niks van te zeggen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:17

jasmijn78 schreef:
maaikedewit schreef:

Ja hoor, jij wel ;)

Lees mijn post nog maar eens een keer. :D

sorrie, ik had het snel vluchtig doorgelezen, ik zal eens kijken naar boeken en info op het internet

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:18

Maaike: er zijn maar weinig mensen die in hun paardrijcarrière serieus klaar zijn voor de passage: de meesten 'blijven hangen' voordat die oefening aan bod komt in training of tijdens wedstrijden...Het is nu eenmaal een hele moeilijke oefening die je pas kunt als je alles voor elkaar hebt (aanleuning, activiteit en nog meer moeilijke en soms Duitse termen :D). Dus blijf gewoon lekker rijden zoals Jasmijn al zegt, goed de oefeningen uit de B goed onder de knie krijgen en dan zie je vanzelf of jij en je paard er ooit klaar voor zijn....Een langzame draf is nu eenmaal geen passage...Als het zo makkelijk was, waren er ook veel meer mensen die hem konden laten zien denk je niet...?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:21

Begin hier pas over te denken als je de Intermediar1 voorbij bent, als je dat ooit haalt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:24

Ik denk dat ik niet anders kan als met al het bovenstaande eens zijn...alleen dat laten lopen over hete kolen wil ik aan toe voegen dat dat nog beter gaat als het paard ijzers heeft :D :D :D !
Het is sowieso heel moeilijk om uit te leggen aan een B ruiter die de verzameling nog niet kan rijden.
En let wel, daar is natuurlijk niets mis mee, zo zijn we allemaal begonnen in die B!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:25

De theorie van een onderwerp kan ook best interressant zijn. Ik ben dan namelijk ook wel benieuwd naar de antwoord op de vraag ongeacht dat ik dan wel niet op dat niveau zit (en nee ik zal het thuis ook niet gaan uitproberen).

Ik weet wel dat het gaat lukken als je een 'levensgevaarlijke paardetende ladder' naast de bak zet, maar of dat nu dressuurtechnisch correct is, is een ander verhaal. :P

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:26

Rijerijerije schreef:
Maaike: er zijn maar weinig mensen die in hun paardrijcarrière serieus klaar zijn voor de passage: de meesten 'blijven hangen' voordat die oefening aan bod komt in training of tijdens wedstrijden...Het is nu eenmaal een hele moeilijke oefening die je pas kunt als je alles voor elkaar hebt (aanleuning, activiteit en nog meer moeilijke en soms Duitse termen :D). Dus blijf gewoon lekker rijden zoals Jasmijn al zegt, goed de oefeningen uit de B goed onder de knie krijgen en dan zie je vanzelf of jij en je paard er ooit klaar voor zijn....Een langzame draf is nu eenmaal geen passage...Als het zo makkelijk was, waren er ook veel meer mensen die hem konden laten zien denk je niet...?

Dat is waar ;)
Ik dacht misshcien is dat een manier, het is nie speciaal voor mijzelf, want ik heb mijn paard nog lagn niet zo goed voor elkaar dat ik met die oefening kan beginnen en ben ook nog lang niet zo ver.
Meer gewoon om te willen weten hoe mensen dat hun paarden leren, dus niet speciaal voor mezelf.

upendo

Re: Hoe leer je een paard de passage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:27

Ik rijd met mijn shetlander de passage, piaffe én hij kan de wissels om de pas.
Mensen, niet zo moeilijk doen hé?!

Serieus: TS, waarom maak je je nu al druk om oefeningen waar je waarschijnlijk nooit aan toe zal komen? Lekker op zijn beloop laten. En er is geen standaard manier, ieder paard is anders. ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:28

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat ik niet anders kan als met al het bovenstaande eens zijn...alleen dat laten lopen over hete kolen wil ik aan toe voegen dat dat nog beter gaat als het paard ijzers heeft :D :D :D !
Het is sowieso heel moeilijk om uit te leggen aan een B ruiter die de verzameling nog niet kan rijden.
En let wel, daar is natuurlijk niets mis mee, zo zijn we allemaal begonnen in die B!!

Ja daar ging ik wel vanuit :Y)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:29

aerdenhout1 schreef:

Ik ben zelf geen B ruiter, ik heb alleen pas een startkaart aangevraagd, dat heb ik neit eerder kunnen doen omdat het geld er simpelweg gewoon niet was.
Ik rijd op verschillende paarden.
Ik ben wel bezig om haar meer te verzamelen in de galop omdat dat mijn moeilijke punt is, de galop, ze is een fries en gallopeerd namelijk graag uit elkaar en ik wil juist zorgen dat ze netjes bij elkaar blijft en niet zo lang wordt.
Maar dit is eigenlijk off-topic, want het geeft geen antwoord op mijn vraag.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:31

Maar je kunt ondertussen wel GP starten?
Uit de foto's in je profiel blijkt dat niet. :)

Blijf lekker dooroefenen, maar ga je paard nou niet overvragen met dingen die de eerste lange periode nog onmogelijk is.
Levert alleen maar onnodige stress en geen plezier. ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:32

upendo schreef:
Ik rijd met mijn shetlander de passage, piaffe én hij kan de wissels om de pas.
Mensen, niet zo moeilijk doen hé?!

Serieus: TS, waarom maak je je nu al druk om oefeningen waar je waarschijnlijk nooit aan toe zal komen? Lekker op zijn beloop laten. En er is geen standaard manier, ieder paard is anders. ;)

Ik maak me helemaal nergens druk om, het is gewoon belangstelling
Waarom zou ik daar nooit aan toe kunnen komen? je weet maar nooit.

Dat weet ik nu, dat er geen standaard manier is, maar het is niet voor mijzelf, gewoon omdat ik dat graag wil weten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:32

Dat snapte ik al hoor, dat je het gewoon uit interesse vroeg ;) En daar is ook helemaal niks mis mee hoor, maar dat wordt wel een heel technisch verhaal met een heleboel termen waarvan je echt goed moet weten wat het inhoudt en hoe je dat bereikt, dus dat is sowieso lastig uit te leggen via een verhaaltje...Er komt ook een hele hoop gevoel bij kijken en dat kun je nu eenmaal moeilijk omschrijven. Maar misschien kom je al wel een klein eindje als je eens goed gaat googlen op "skala der ausbildung", staat ook al in de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung
Dit heb je allemaal nodig VOORDAT je een GOEDE passage kan uitvoeren, best lastig dus ;)

Upendo: mensen mogen toch nog wel nieuwsgierig naar iets zijn? Uitvoeren is iets anders, maar ze mag toch wel geïnteresseerd zijn in hoe iets werkt?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:33

upendo schreef:
Maar je kunt ondertussen wel GP starten?
Uit de foto's in je profiel blijkt dat niet. :)

Blijf lekker dooroefenen, maar ga je paard nou niet overvragen met dingen die de eerste lange periode nog onmogelijk is.
Levert alleen maar onnodige stress en geen plezier. ;)

Nee, het is ook niet voor mij, gewoon belangstelling.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:34

Rijerijerije schreef:
Dat snapte ik al hoor, dat je het gewoon uit interesse vroeg ;) En daar is ook helemaal niks mis mee hoor, maar dat wordt wel een heel technisch verhaal met een heleboel termen waarvan je echt goed moet weten wat het inhoudt en hoe je dat bereikt, dus dat is sowieso lastig uit te leggen via een verhaaltje...Er komt ook een hele hoop gevoel bij kijken en dat kun je nu eenmaal moeilijk omschrijven. Maar misschien kom je al wel een klein eindje als je eens goed gaat googlen op "skala der ausbildung", staat ook al in de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung
Dit heb je allemaal nodig VOORDAT je een GOEDE passage kan uitvoeren, best lastig dus ;)

Upendo: mensen mogen toch nog wel nieuwsgierig naar iets zijn? Uitvoeren is iets anders, maar ze mag toch wel geïnteresseerd zijn in hoe iets werkt?

In de beginpost leek het wel zo te zijn, daar baseer ik mijn reactie op. :)
Als de TS het anders bedoelt: dan excuses.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:35

Rijerijerije schreef:

dankjewel :) ;)

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:41

Als je serieus les krijgt, en als je steeds hoger komt in de wedstrijden ga je steeds meer bezig met verzamelen en het paard op de achterhand te laten lopen. Uiteindelijk gaat het steeds een stapje verder, en op een gegeven moment heb je je paard zo goed voor elkaar dat je kan gaan beginnen met de passage. Dit doe je allemaal samen met je instructrice zodat je een goede vooropleiding hebt gehad, en dan eerst veeeeeeeel ervaring opdoen samen met je paard....

Je gaat niet ' de passage' aanleren... Je moet eerst heel veel andere facetten aanpakken en aanleren voordat je bij de passage uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:44

Weet je, het kan zijn dat ik mis ben hoor, maar heeft ze ergens geschreven dat ze het haar paard aan gaat leren? ;) Volgens mij niet... Dus waar de bovenstaande reacties op slaan, geen idee :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:44

Rijerijerije schreef:

Dat dacht ik inderdaad ook. :) Zo ben ik altijd leergierig naar de theorie, maar de praktijk ligt nog behoorlijk ver weg daar vandaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:56

Het rijden van tempi en overgangen is hierin ten zeerste belangrijk, net als halt en achterwaarts.