ik heb sinds een paar maand een verzorgpaard. ze is super. alleen 1 probleem. ze schud met rijden heel erg met haar hoofd, en dit doet ze haar hele leven al. (vorige eigenaar ken ik goed) de ene keer is het wel erger dan de andere keer, maar nooit helemaal zonder, en het is best irritant. weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Ik zou de tandarts even laten kijken! Heb je enig idee hoe lang het is geleden dat er een tandarts bij je verzorgpaard is geweest? Een jaarlijkse controle is voor de meeste paarden geen overbodige luxe.
Hou je haar voldoende voorwaarts tijdens het rijden? Ik herken het probleem doordat mijn eigen paard dit ook heeft. Ik heb het op veel verschillende manieren geprobeerd op te lossen. De laatste keer heb ik zelfs de tandarts om advies gevraagd. Hij raadde mij een Myler bitje aan. Ik mag hem 3 weken uitproberen. Inmiddels rij ik er 1 week mee en tot nog toe gaat het erg fijn. Ze is veel rustiger en ontspant eerder. Maar dat hoeft niet direct de oplossing voor jouw vz paard te zijn..
Ja voor mijn gevoel doe ik dat & ik probeer dr ook lekker voorwaarts te rijden, met wat langere teugels, maar ik heb niet het idee dat ze er fijner van gaat lopen. okee, wat voor bitje is dat precies dan ?
HelgaV
Geplaatst: 04-05-10 16:47
Het is een vrij dun bitje. Hij is zo gemaakt dat beide kanten onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Daardoor ligt het bit een stuk stiller in de mond. Nadelen: je hebt er een stille hand voor nodig en in de aanschaf is het een duur bit. Maar op veel plaatsen mag je het bit een poosje proberen. De goedkoopste variant is het Myler level 1 watertrensje, maar deze is nog altijd €65,-. Ik zal even een plaatje voor je zoeken!
Edit: dit is een bustrens maar verder is het exact dezelfde: De bustrens kost overigens al €90,-
Maar voor je zo'n bit gaat proberen, zou ik wel uitsluiten dat alles goed past. Dus ga eens langs de zadelmaker en kijk of het zadel nog goed ligt. Bij een te klein zadel wat dus pijn doet, zal het paard slecht ontspannen en zal de hoofd- halshouding nooit constant worden.
Ik ken paarden die veel met hun hoofd bewegen als ze juist meer druk op de teugel willen. Ze zoeken dan naar verbinding maar vinden die niet. Ik weet niet of dat bij jou van toepassing is, maar een sterkere verbinding werkt bij de paarden die ik ken erg goed.
Kleine tip, mijn paard deed dit ook, deels doordat ze zich niet goed los wou laten oplossing was trainen, deels is het verdwenen door een andere frontriem te kopen die niet tegen haar oren aandrukte (overigens kreeg ik die tip weer van iemand anders, veel paarden schijnen geiriteerd te raken door de frontriem die tegen de oren aanligt)
Als jullie ff zouden lezen, zou je zien dat ze elk jaar de tandarts laat komen.. Maar die van mij deed dat ook maar bij mij was dit ook een kwestie van trainen en een gelijkmatige druk op beide teugels. Dus misschien toch wat meer contact opzoeken..?
doet ze dit ook als je gaat longeren met hoofdstel aan? of longeren met halster?
daar kan je al veel van te weten komen, probeer eens uit, longeren met halster, longeren met halster en zadel, met hoofdstel en dan met hoofdstel en zadel. en kijk of ze anders reageert, dan kun je al ongeveer weten waar het probleem ligt
hee, ik heb dit probleem ook met mijn paard. Ik rijd bitloos. met of zonder zadel ze doet het nog steeds alleen in het begin met rijden! Ik hoef haar alleen even hard aan het werk te zetten. Veel slangenvoltes, achtjes etc. dan is het wel afgelopen met het hoofdschudden.
sylblik
Geplaatst: 10-05-10 20:40
waarom moet het eigenlijk meestal aan het paard liggen het kan ook aan de ruiter liggen dat ze te druk is met de handen. Als ik de druk ben met me handen dan gaat me paard ook met zijn hoofdschudden.
probeer je handen dan heel stil voor je te houden en goed je benen er aan te houden.
_Annee
Geplaatst: 10-05-10 20:53
Mijn verzorgpony deed het (nu nog een beetje) ook. Dat kwam omdat ze van achter nog niet zo goed liep. Met de midden draf kwam deze niet goed mee. Doordat ze bij veel dingen deze toch wel wat beter moest gaan gebruiken, begon ze te schudden. Bij mij kwam het dus door de achterhand. Dit is nu verbeterd en dat merk je aan de voorkant ook.