Zwarte Gribaldi aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Zwarte Gribaldi aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:48

Na het topic van mijn ander paard, na even lang twijfelen, het topic van mijn 6-jarige Gribaldi merrie Zita.

Niveau: B. We zijn wel L1 startgerechtigd maar voorlopig verschijnt ze niet in de wedstrijdring.

Waar zijn we mee bezig:
- Voorwaarts rijden, aan het been --> been geven = reactie
- Vlug houden in het achterbeen
- Nageeflijkheid

Problemen:
- Zita is lang jong geweest. Ze wil graag leren maar kreeg het niet allemaal goed verwerkt in het verleden. Hierdoor sluit Zita zich soms af en is het onmogelijk tot haar door te dringen. Dit begint echter goed te gaan en ik krijg het idee dat ze er plezier in heeft.
- Eigen willetje soms
- Mijn houding is erg slecht: ellebogen moet ik meer langs mij houden ipv voor mij, voor mij kijken, recht zitten, ... . Ik vind ook mijn balans nog niet helemaal op Zita, vooral in de galop niet. Mijn beugels mogen zeker een gaatje of 2 langer.

Extra:
Er zijn GEEN foto's gemaak van het losrijden. Dit gebeurt aan een lang teugeltje.

1. Wat ronder instellen
Afbeelding

2. Weinig actief drafje
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Hals wat op lengte laten komen
Afbeelding

5. Fijner plaatje. Actief met een mooie ruimte in het voorbeen.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Weer even iets ronder maken. Ellebogen :(
Afbeelding

8. Idem vorige foto. Wel fijn over de benen.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Mooi plaatje. Zit alleen vreselijk naar achter in het zadel.
Afbeelding

11. Fijn actief
Afbeelding

12. Pasje verruimen
Afbeelding

13. En weer terugnemen
Afbeelding

14. Uiteraard kan Zita ook galopperen. Kom te veel uit het zadel. Moet zelfs na 3 jaar nog erg wennen aan haar galop.
Afbeelding

15. Weinig sprong
Afbeelding

Graag opbouwende kritiek en tips zodat ik er van kan leren. Plaatje is helemaal niet perfect maar we doen ons best.

Brand los maar hou het vriendelijk!

janneke1109

Re: Zwarte Gribaldi aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:05

Mooi paardje hoor! Eigenlijk geef je je zelf alle tips al..
Je houding is het enige waar ik verbeter punten in zie, voor de rest vind ik het er fijn uit zien!!

Mooi omgeving heb je om in te rijden! :D

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:07

Ookal zo'n leuk paardje. :) Ik heb het gevoel dat op de stukken waar je haar ronder instelt, ze een stuk fijner loopt. Let erop dat jij niet strak wordt. De foto's van het verruimen en terugnemen vind ik een heel fijn beeld geven, paard is actief van achter en heeft daar een fijne aanleuning.
Ik ben benieuwd hoe ze over een paar jaar loopt, want als ze eenmaal fijn loopt dan kan ze volgens mij ook spectaculair lopen :j
Laatst bijgewerkt door wake_up op 03-05-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marye_Esprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:11

Wat een prachtig dier!! <3 De tips geef je inderdaad zelf al, let goed op je armen en op je zit, verder vind ik het er fijn uit zien.. zit vast een hoop beweging in! Veel succes en plezier met dit leuke beestje!

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:13

Erg leuk paard. Ik vind dat je goed bezig bent! Erg goed dat je ook zelf ziet wat verbeterd moet worden. Jullie komen er wel!
Heeeeel veeel succes.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:15

Goed met de thesis bezig zie ik ;) (of is ze al binnen??)

Ziet er super uit! Zeker met de klachten die ik soms van je hoor over Zita! Het gaat echt de juiste richting uit! Nog even en dan kan je ook met haar weer de wedstrijdring betreden!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:19

Wow, mooi paard hoor! Je hele hand/arm houding moet wel verbeteren, je handen meer dragen, en niet zo wijd uit elkaar, dan gaan je ellebogen vanzelf beter.
Verder zie ik ontspanning en werkwilligheid van het paard. Geeft zeker vertrouwen voor de toekomst.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:26

niet zo negatief over jezelf! ziet er heel netjes uit! alleen die ellebogen ja, maar je hebt der goed aan het lopen ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:35

Het viel me in beide topics op dat je je armen wat wegdrukt naar beneden en naar buiten toe.

Bij veel mensen verbetert dat door je juist niet teveel op de houding in je armen te richten, maar door te zorgen dat je je bovenlijf meer stabiel maakt door goed te zorgen dat je je bekken in de juiste positie kantelt en jezelf vervolgens goed rechtop zet door je buikspieren aan te spreken.

Op die manier maak je je bovenlijf tot een stabiele kolom en kunnen je armen onafhankelijk van je lichaam afhangen. Ben je niet stabiel genoeg in je lichaam dan is het vaak heel moeilijk om je armen in de juiste positie te brengen.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:51

heel erg mooi paard! Zodra je deze echt aan het lopen hebt word deze heel spectaculair denk ik.

Ik zou me zoals iemand voor me ook al zei, niet te veel op je armen richten. Richt je op je bovenlijn en de aanspanning van je buikspieren. Verder zie ik niet echt op of aanmerkingen, ja nog eentje! Heeel gauw gaan starten! :j

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:59

Wat een prachtig paard :) Ik vind dat je haar vrij vriendelijk rijdt, petje af. Galop mag inderdaad wel over iets meer sprong, net wat spetterender wordt ze dan.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:01

En ook deze stuur je fijn rond!
Deze voorlopig lekker rond blijven rijden zou ik zo zeggen, want daarin loopt ze lekker over de rug.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:09

Mooi paard

Maar ik zie geen enkele foto waarbij je een recht schouder heup hak lijn hebt en idd je handen bijelkaar en je ellebogen!!

Rikkybergy

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:14

Hij gaat lekker hoor! aandachtspunten (actief achterbeen, grib kwaaltje) heb je zelf al aangegeven en volgens mij ben je lekker op weg.
Wat Rikky hierboven zegt kan ik me ook wel in vinden. ik let er juist op dat ik mijn handen netjes bij elkaar houd en niet te "breed" zet. Dan ga ik mijn armen ook netter dragen :j

We hebben trouwens een Huiskamertopic voor alle Grib eigenaren: [HK] Gribaldi part II

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:06

wat een prachtig paard is het... *zucht, kwijlt en droomt*

ik denk wel dat het meeste rijtechnische al gezegd is, je houding valt een pak beter mee dan je denk hoor, je handen zo breed is ook wel hetgeen wat mij klein beetje stoort :o

voor je paard uitkijken, kin omhoog en , voor de galop dan toch, concentreren op "op je kont zitten" :D

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:07

of juist "je benen lang maken" dat werkt bij mij beter dan concentreren op mijn kont ;)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:11

goh, bij mij in galop concentreer ik me dan echt gewoon op het contact van mn zitvlak met het zadel en dat werkt wel :) maar dat is natuurlijk anders bij iedereen; ik stel voor dat ze het gewoon allebei tegelijk probeert :P

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:45

zita is echt enorm verbetert en het zal allemaal wel super lopen! Ze heeft gewoon wat tijd nodig. Het belangrijkste is dat ze zich meer ontspant en plezier krijgt in het werk, dit is de beste basis om vanuit te werken. succes!

MM88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:40

Oei Knap Paard gesignaleerd ;) Bofkont!
Heel goed dat je je bewust ben van je houding en daarmee bezig bent. Je bovenlijf lijkt gespannen. Probeer je schouders wat meer naar achteren te houden en je armen afhangend naast je bovenlijf.
Probeer hiermee comfortabel te worden. Je kunt tijdens het rijden met je schouders rondjes naar voren en achteren draaien om je schouders los te maken. Inderdaad een elastische knik in je ellebogen houden zodat je paard contact kan maken met een ontspannen ruiterhand.
Je komt gedreven en gemotiveerd over dus gaat zeker goedkomen. Succes met je Black Beauty ;)

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:37

wat een mooi paard,
zo lekker gespierd voor een merrie

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:17

Wat een leuke reacties zeg! Heb de glimlach op mijn gezicht staan! Doet echt goed om te horen want doe er echt mijn best voor. Ook om het voor de paarden leuk te houden. Bedankt iedereen voor de tips!

MM88: Klopt wat je zegt van mijn gespannen bovenlijf. Ik heb 3 jaar geleden mijn rug gebroken door een val en dat blijft door mijn hoofd spoken jammer genoeg. Al gaat het wel stukken beter. Maar het blijft toch voor wat spanning zorgen. En dat voel ik op het moment zelf nooit,wel als ik afstap met ontzettende rugpijn. Dan weet ik dat ik me te veel heb opgespannen. Ga je tip zeker eens proberen. Bedankt!

Uums: De galop is een aandachtspuntje ja. Neem deze er ook niet altijd bij en dat zou ik wel moeten doen. Ze kan beter galopperen als ze op de foto doet. Maar dat vereist wat extra aandacht van mij.

Estell__: Bedankt. Dat starten gaat toch nog even duren. Ik heb niet het gevoel dat ze er klaar voor is, en belangrijker niet het gevoel dat wij er als combinatie al klaar voor zijn. Maar ik kijk er wel naar uit dit paard terug mee op concours te nemen.

Dondido: Hahah, en dat voor een vrij ongetraind paard :D

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:59

WAUW 'it likes totilas. <3

in loveee!

maar probeer je arme idd aansluitend aan je lichaam te houden.
en piana handjes.
dan komen jullie er zeker!

Eefje_mowlgi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:14

probeer netjes voor je uit te kijken!
maar gaat al heel netjes hoor!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:19

Haha, Totilas! Ze heeft de kleur en de kol maar daar houdt het op vrees ik :D Bedankt om me nog te wijzen op mijn pianohandjes!

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:54

Haha, nou de bouw is wel anders.
maar het blijft tog een beetje totilas <3

geen dank, haha