(jaja, een waar fossiel)
Vroeger had ik een eigen pony, later een paard en tussendoor heb ik nog vele andere paarden gereden en daarmee gelest.
Dressuur stond voorop, maar we sprongen natuurlijk ook en reden uiteraard buiten.
Nu had ik nooit iets met wedstrijden. 0,0 ambitie op dat gebied en sta daardoor wellicht ook niet helemaal objectief tegenover het huidige wedstrijdgebeuren. Behalve dan de clubwestrijden, waar ik tot mijn eigen stomme verbazing dan ook nog steeds in de prijzen viel, maar die eer kwam mijn paard toe.
Maar dat terzijde...Springen en buitenrijden was leuk, dressuur noodzaak. Maar ik had er een hekel aan.
Ik deed het wel... tuurlijk, volgde braaf instructies op en ik heb werkelijk het geluk gehad een tijd lang een zeer goede instructeur te hebben gehad. (en nog een paar best goeie en ook een paar minderen ervoor en erna
Maar als ik dressuur tijdens wedstrijden bekeek (ben wel een tijd als groom meegeweest bij de zwaardere wedstrijden en vaak gaan kijken ivm wedstrijdrijdende familie) en de trainingen volgde (jaja ook gedaan) vond ik het drie keer niets. Dat gedoe met opsluiting tussen been en handen, weerstandbiedende hand, geprik en gepluk (ik weet het... als ik de topics hier lees doet niemand dat, maar in de praktijk die ik toch echt wat anders)/aan de teugel rijden etc vond ik nooit prettig ogen en hulpteugels, in alle vormen, vond ik verschrikkelijk. Ik heb ze zelf dan ook nooit gebruikt.
Ik werkte echter wel in de bak hoor. Maar het had, zoals gezegd, niet mijn voorkeur; ik vond een half uur meer dan lang zat en nam meestal niet eens de moeite om mijn paard op te tuigen (reed met halster en zonder zadel mijn oefeningen... was wel makkelijk toen ik mijn voet een keer gebroken had)
Liefst was ik in de bossen. En waarom ook niet...
Maar goed... inmiddels jaren verder, te maken gehad met kapotgereden paarden (godzijdank geen paarden van mij of die ik reed, behalve de laatste merrie van mij, maar die was al kapotgereden toen ze hier kwam. heb er zelf nooit mee gereden) ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in het hoe en waarom.
Mede dankzij internet (ik was er laat mee) kon in vragen stellen en informatie vergaren. En dat heb ik gedaan. Uren gespendeerd op internet, mensen bezocht en bekeken, dvd's bekeken en gelezen gelezen gelezen.
En zodoende kwam ik bij de klassieke dressuur.
En ook daarin heb ik mij verdiept..
Wat mij meteen duidelijk is, is dat de klassieke dressuur de opleiding zonder bit begint en dat minder meer is. Alles is gebaseerd op de gymnastisering van het paard om het paard geschikt te maken voor het dragen van de ruiter.
Eureka.
En dat alles gebeurt vanuit het werk aan de hand en het paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Vanuit zichzelf. Niet met de hulp van hulpteugels ed. Niet door het 'aan de teugel' brengen in de zin van 'spelen' met de teugels. Het komt nl vanzelf als het lijf goed wordt gebruikt.
En toen dacht ik.,.. verhip... dressuur is niet alleen heel erg boeiend... het is ook heel erg zinvol. Zelfs voor bosrijpaarden. (ik wist dat natuurlijk wel een beetje, maar het was me nooit zo duidelijk als nu)
Niet alleen zinvol trouwens, maar feitelijk noodzakelijk. En leuk.
Kom ik dus meteen met mijn vraag...
Klassiek dressuur werd dus ooit ontwikkeld voor het paard, opdat het de mens kon dragen.
Maar waarom is de dressuur al gaanderweg veranderd in de moderne dressuur, waarbij mensen niet meer zonder stang/trens, die diepe kin richting borst buiging -anders dan de oprichting- (en die in tegenstelling van wat veel mensen hier schrijven toch in de praktijk wordt bereikt met de weerstandbiedende hand/tegen de hand rijden), en het gebruik van hulpteugels zoals slof en pessoa onmisbaar schijnt?
(klassiek getrainde paarden hebben een supergebruik van achterhand, zonder dat er ooit gebruik is gemaakt van hulpteugels in welke vorm dan ook...)
Is dat omdat tegenwoordig de rollen omgedraaid zijn en het paard er is voor de dressuur ipv andersom of is er een andere reden voor de verschuiving?
Stiekem vraag ik mij dan ook af of het ermee te maken heeft dat trainen op de moderne manier sneller gaat en dat er minder kennis voor nodig is dan op de klassieke manier... maar misschien zit ik verkeerd...
Let wel... ik wil geen standpunten hier gaan verdedigen, want hier zitten veel mensen met meer kennis dan ik... ik ben alleen benieuwd naar het ' waarom' omdat het voor mij onlogisch overkomt.