Bonte Wisse back @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse back @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:44

Het is weer een tijdje geleden dat we een topic hebben geplaatst.
Wisse liep steeds slechter met rijden en we trokken de conclusie dat, aangezien we het rijtechnisch niet opgelost kregen, er ongetwijfeld iets lichamelijks aan de hand was.
Ik heb vorige week de hoefsmid, tandarts en de fysio/chiropractor langs laten komen.
Wisse had vlijmscherpe kiezen, daar kon al een boel mee verklaard worden.
En zoals we al dachten zat hij op links helemaal vast in zijn halswervels en rug.
Vervolgens eerst gelongeerd en deze week er weer opgestapt, nadat hij twee weken helemaal stil had gestaan.
Gelukkig is Wisse erg braaf en doet hij nooit een stap verkeerd, ondanks zijn leeftijd :)

Waar we tegenaanliepen was het buigen linksom, wat nu dus een stuk beter gaat.
Wisse had ook moeite met ontspannen, maar we denken dat dit ook een lichamelijke oorzaak had want het gaat nu stukken beter.
Verder is hij nog zoekende met zijn hoofdhouding, zolang hij maar ontspannen loopt en niet opgekropt vind ik het eigenlijk eerst wel prima, maar het gaat nu al beter want hij loopt al met iets meer lengte. Nu nog zijn neusje er iets meer uit en niet meer achter de loodlijn en dan zijn we helemaal blij :)
Mijn eigen houding stoort me enorm, ik zit niet stil genoeg en mijn handen zijn ook niet onafhankelijk genoeg. Ik rijd met wat langere teugels omdat hij dan wat makkelijker lengte aanneemt, maar dat vind ik wel lastiger rijden omdat ik zo een minder constant contact aanneem en wat wiebelig ben met mijn handen.
Maar.... ik ben erg blij dat Wisse zo te voelen lichamelijk weer lekker voor elkaar is, nu kunnen we rustig aan verder trainen aan de basis. Wise wordt volgende week 4 jaar oud maar we zullen nog voorlopig lekker rustig aan blijven doen :) Het lijkt me leuk om hem volgend jaar in de B uit te kunnen brengen, dus zo lang hebben (en nemen) we ook nog zeker de tijd!

Voor de geinteresseerden, dit zijn onze vorige topics:
[RT-HAW] Bonte Wisse @ work in de buitenbak
[RT-HAW] 3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)

De foto's zijn stills, sorry voor de kwaliteit :o
Als je verder naar beneden scrollt vind je filmpjes, die hebben een duidelijker beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Richting halsstrekken

Heel klein pasje verruimen

Drafje linksom

Stukje stappen linksom

Stukje volte links

Drafje rechtsom
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 02-05-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:01

ITP > RT-HAW

upendo

Re: Bonte Wisse weer aan het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:05

Ik vind het er superontspannen uitzien hoor! Top! :j
Ook fijn om te lezen dat zijn lichamelijke problemen opgelost zijn! :j

Wat me wel opvalt is dat je niet stil blijft in je lichaam. Je blijft als het ware de hele tijd 'wiebelen' met je benen, ik weet niet of je ook daadwerkelijk tegen zijn buik aankomt, maar het valt wel op. :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:05

Probeer netjes stil te zitten met je lichaam. Het ziet er wel eerlijk ontspannen uit! : D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:08

Mijn onderbenen zijn te wiebelig inderdaad :(
Ik drijf gelukkig niet onnodig (altans ik raak hem niet aan als ik wiebel) maar het is wel storend.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:11

Leverage schreef:
Probeer netjes stil te zitten met je lichaam. Het ziet er wel eerlijk ontspannen uit! : D

Inderdaad!

Maar... mag ik vragen wat voor zadel je erop hebt liggen? Ik vind dat het je houding absoluut niet ten goede komt... Je wordt uit je zadel voorover gedrukt. Dit is misschien ook een verklaring voor het bewegen van je benen, doordat je voorover zit dat je benen gaan wiebelen..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:12

Ja, inderdaad. Ik heb het idee dat je lepel erg hoog is, (is het zadel wel groot genoeg qua inchmaat?) waardoor je naar voren geduwd wordt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:15

Het zou moeten passen maar ik moet nog wat winterkilo's kwijtraken :o
Het is een boomloos zadel, gekocht omdat hij wat gevoelig in de rug was vorig jaar en ik geen risico wilde lopen met een niet-passend zadel, zeker gezien zijn leeftijd (en hij is inderdaad 1,5 dekenmaat gegroeid in hoogte/breedte deze winter dus daar had ik gelijk in).
Ik wil 1 smallere pommel proberen, om te kijken of hij dan achter wat stabieler ligt en voor wat hoger.

Veulen84

Re: Bonte Wisse back @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:57

Kom ik weer aan hoor ;)

Je hebt zwabberhandjes. Probeer je teugels wat korter te nemen en meer het hoofd de hand in te drijven. Wat je nu doet heeft een omgekeerd effect. Elke keer klapperen je teugels het bit z'n mond in waardoor hij ze gaat ontlopen en eigenlijk minder voorwaartse drang krijgt.

Probeer ook niet je bit naar je toe te halen op het moment dat hij z'n hoofd er even uitgooit. Drijf met je been het paard weer naar de hand.

Inderdaad ben je onrustig met je been. Maar Wisse maakt het je ook niet makkelijk, probeer te ontspannen. En rij de rem eraf. Alles wat jullie doen is met een zekere ingehoudendheid.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:29

Teugels neem ik volgende keer inderdaad wat korter, had er nogal moeite mee op deze manier, zeker als hij wat omhoog kwam (bv als we gaan halthouden want dat vindt hij erg moeilijk).

We rijden inderdaad nogal ingehouden, van mn instructrice moet ik ook veel minder voorzichtig gaan rijden.
Maar dat is even flink omschakelen, eerder liftten we mee en was ons enige doel te proberen het tempo onder controle te houden en de ontspanning op te zoeken (wat dweilen met de kraan open was aangezien het toch duidelijk iets lichamelijks was). Nu kan ik er veel meer aan gaan rijden en dat is echt wennen!
Denk dat als ik over een maand weer een topic plaats, het er alweer heel anders uit ziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:46

Haha, ik zag mij op je laatste filmpje. :D

Ik heb je vanochtend zien rijden en ik vond het best goed gaan.
In het begin liep hij wel erg gespannen in zijn hals, maar zo op de filmpjes valt dat reuze mee.
Op de filmpjes lijkt het zadel inderdaad niet goed te passen, maar ik heb je vandaag gezien en 'in het echt' past het prima.
Jammer dat dit zo vertekend.
Jullie zijn in ieder geval op de goede weg! :j

Een tip; wat mij opviel is dat je je schouders wat optrekt, waardoor je je handen erg hoog draagt.
Misschien kun je daar iets mee in de volgende les. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 19:49

Hihihi bekende bokkers in mn filmpje ;) :D
Het duurt erg lang voordat hij los loopt, komt natuurlijk ook omdat hij al die tijd lichamelijk niet lekker kon lopen en dat moet nu even uit zn koppie en hij moet zn lichaam nu op de juiste manier gaan gebruiken.

Bedankt voor je tip!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:51

Wat een mooi paard zeg! :)
En hij loopt lekker joh, op sommige foto's (voor mijn gevoel) zelfs iets te diep. Zorg ervoor dat je je handen rechtop houdt ;)
Super dat hij helemaal nagecheckt is, veel plezier samen! :)

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:02

Ik rijd zelf ook boomloos, en had ook een hele tijd van die wiebelbenen. Ik heb nu mn beugels een gaatje korter gedaan.
Dit geeft mij toch net ff iets meer stevigheid.. ;)

Voor de rest ziet het er heel fijn en ontspannen uit :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:45

Gaatje korter zou ik kunnen proberen maar naar mijn idee heb ik dan mijn been niet lang genoeg?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:04

Pfoeh je zadel drukt niet alleen jou naar voren, het lijkt ook wel wat ver op de rug te liggen :) Maar dat kan prima vertekenen.. jammer van de instabiele houding, daar wordt het niet makkelijker van.. Wat een super leuk paardje heb je :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:09

Met boomloos is dat wel anders als met boomzadel he?
Heb hem nog niet zo lang, dus moet nog meer inzakken en naar het paard vormen, ligt nu ook nog wat hoog op zijn rug.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:43

ik vind ook dat je je handen meer naar voren mag plaatsen en je teugels iets korter mag nemen
verder zou ik het toch gaan proberen om niet steeds die los vast verbinding te maken met je teugels dat is namelijk behoorlijk irritant voor je paard.

en ik zou toch een gaan kijken voor een stabiel dressuur zadel met een ijzeren boom deze kun je namelijk altijd weer op maat laten maken. dat zal je een hoop zwieber benen schelen.

Verder wil ik toch graag weten wat jullie in die bak hebben liggen dat vraag ik me toch al een tijdje af

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:10

Op maat maken is prima, maar als je paard nog zoveel verandert vind ik dat echt niet handig. Een maatzadel komt er wel, maar pas over een jaar wanneer hij grotendeels uitverandert is, ik ga ervanuit dat nu we wat fanatieker kunnen rijden, hij ook weer veel gaat veranderen in bespiering namelijk.

We hebben in deze buitenbak een soort kunstgras liggen, rijdt erg prettig want het is mooi stevig maar wel verend en er komen ook geen plassen in.
Close-upje:

Afbeelding

Afbeelding

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:21

Ik vind dat je je handen wel erg ver van elkaar af hebt!!
Maar verder ziet het er goed uit

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:53

Is dat zadel niet toevallig de barefoot lexington? :)) Die heb ik ook!
Misschien liggen de wiebelige benen wel eraan dat je zadel boomloos is én dat hijnog in moet zakken?
ook vind ik het persoonlijk een heel verschil dat je je eigen balans moet zoeken, met een boomzadel heb je daar niet zo veel last van. :o

Ik vind het er goed uit zien! Als ik jou was zal ik zo door blijven gaan! het andere commentaar is eigenlijk al gegeven. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 18:15

Klopt, is de Lexington. Hoe bevalt hij jou? Moest jij ook zo wennen aan het zadel, of had je al een boomloos zadel?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:28

ah oke dat ziet er wel erg intresant uit dat spul heb ik nog nooit gezien :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:59

Nou ik moet er nu nog steeds aan wennen ;) hij is nog steeds niet ingezakt. En ik vind t moeilijk om je balans te houden met dit zadel. het ligt met een bok of een sprong opzij wel recht op z'n rug. (tenzij je nét 1 gaatje te los heb aangesingeld.) maar ik vind t vooral met licht rijden rot zitten :o

Mijn balans is niet perfect. en als je bijv met lichtrijden eerst links op je been gaat staan en vlak daarachter op rechts. dus niet links en rechts tegelijk. dan wiebelt het zadel mee. en bij een boomzadel heb ik daar geen last van. Ook moet ik iedere keer wennen om mn been nét wat hoger op te tillen met opstijgen, omdat die lepel zo hoog is.. :o Als je er eenmaal in zit zit t wel lekker. Net als een stoel! alleen dan met je benen wijd.. wat ik wél een voordeel vind is dat je de kniehulpen enzo beter door kan geven. Ik heb mijn pony dan nog nooit mee gemaakt met een passend zadel. voor het boomloze zadel.. maar je voelt ook precies wanneer zij het spannend vind en wanneer niet. (voel je met een boomzadel ook. maar ik vind t anders overkomen)

Voor mensen met een goed balans en die een zacht zadel willen wat ook nog redelijk steun geeft is het een goed zadel.. maar persoonlijk geef ik het een jaar of 2 de kans (pony is toch al een poos uitgegroeid) en als het dan nog zo onwennig is dan gaat ie misschien weer de deur uit ;)

Wat ik ook zo raar vind is dat als ik op het dekje kijk. dat er alsnog 2 'drukpunten' zijn. achterop het dekje zitten haren, en voorop bij de schoft... maar in het midden nauwelijks. Is dat bij jou ook?

sorry voor het lange verhaal :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:50

Ik heb toevallig na deze les een foto gemaakt van zijn rug omdat ik dit dekje zelf heb aangepast naar boomloos dekje door er een 'zakje' onderop te naaien waar de inlages (ik heb dubbele) inkunnen. Daarop was te zien dat de ruggengraat keurig ontzien werd en een evenredige zweetplek daarnaast.
Zal eens kijken of ik de foto hier kan plaatsen.

Ik twijfel ook erg over dit zadel hoor, had naar mijn idee op mijn haflinger altijd wel een stabiele zit, maar nu met overgang naar paard en ook nog boomloos zit ik er erg wiebelig op!
Galop is helemaal een crime, maar ik moet zeggen dat ik er nog bijna niet mee heb gegalopeerd, omdat het rijden daar steeds niet goed genoeg voor ging. Dus ook dat zal moeten wennen.
Dit is voor mij in elk geval ook geen blijvertje, kan maar zo zijn dat ik volgende week een boomzadel aan laat meten hoor, dat weet je bij mij maar nooit ;)