Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:49

Hoi iedereen,

Gewoon even een vraagje.. Laten jullie soms je instructeurs op je paard rijden?
Zoja, waarom? of Zo nee, waarom niet?

Ik wil mijn lesgeefster wel eens een keertje op mijn paard laten rijden zodat ze hem ook eens een keertje kan aanvoelen en dan kan ik ook eens zien hoe hij deftig loopt.
Anderzijds heb ik het liever weer niet omdat ik gewoon niet graag andere mensen op mijn paard heb, en zij hem hoogstwaarschijnlijk toch beter rijdt als mij (daar is ze ook instructeur voor natuurlijk) en ik me daar niet aan wil spiegelen :)

Brand los.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:55

Mijn oude lesgeeftster klom ook wel eens op mijn paardje. Dan kon zij ook even voelen waar ik tegen aan liep.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:56

opzich heb ik er niet zoveel problemen mee, dan zie je ook een keer de dingen die je misschien ook voelt. Of juist niet. Kan soms heel verhelderend zijn.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:56

Inderdaad hier ook, gewoon als het niet lekker loopt. Of het paardje er gewoon even doorheen werken, en mijn fout opsporen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:57

Ik zou er geen probleem mee hebben. Want niet alles voelt zoals het eruit ziet. Als ik iemand help en het lukt niet op mijn aanwijzingen dan wil ik wel voelen wat het paard doet zodat ik mijn aanwijzingen aan kan passen op het paard (en de ruiter!) Denk zeker dat het wat toevoegt

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:58

Ik heb er nooit een probleem mee gehad, kan heel verhelderend zijn voor allebei. Vooral als je steeds tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:58

Toevallig heeft mijn lesgeefster gisteren voor het eerst op mijn paard gereden, omdat ik het haar vroeg. Ik wilde haar inderdaad ook laten voelen hoe mijn paard voelt.
Was wel verhelderend :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:59

nee hoor, geen probleem mee. Ik vind het juist fijn dat ze ook eens voelt wat ik voel, dan kan ze me beter helpen denk ik.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:00

Jahoor, dan ging ze even zitten en dan zegt ze 'kijk als ik zo doe dan doet ie direct dat zie je wel'
Dan weet je gelijk :)* zo moet dat inderdaad, en zie je direct de reactie

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:04

ik vind t altijd fijn paarden te voelen van klanten. weet je wat zij voelen. andersom net zo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:09

Ik zou het ook heel fijn vinden zodat je net ff makkelijker weer op weg geholpen kan worden.

Probleem is dat mijn pony's niet zo groot zijn en dus doorzakken bij het idee alleen al :+.
Voor de wagen kruipt mijn instructrice er wel eens achter.
Omdat mijn instructrice ohz en voor de wagen les geeft kent ze al mijn pony's wel en weet hoe ze in elkaar zitten.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:10

Ja, vind het juist goed dat de instructrice ook een keer voelt wat het paard doet. Dan kan ze naar mijn idee beter aanwijzingen geven in mijn les. (niet iedere week natuurlijk, want heb ook een keer gehad dat de instructrice er het merendeel van mijn les op zat en ik dus op de grond toe kon kijken)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:12

flappie28 schreef:
Ja, vind het juist goed dat de instructrice ook een keer voelt wat het paard doet. Dan kan ze naar mijn idee beter aanwijzingen geven in mijn les. (niet iedere week natuurlijk, want heb ook een keer gehad dat de instructrice er het merendeel van mijn les op zat en ik dus op de grond toe kon kijken)

Ja te veel is ook niet goed, een keer in het half jaar is mij ook wel genoeg. Maar doorgaans komt alleen mijn vriend op mijn paard en verder niemand.

Obelix_Luna

die van mij doet het ook welles hoor.
als hij me dan wat uitlegt en ik snap het niet helemaal kan hij het even laten zien of het lukt niet helemaal en obelix snapt het niet helemaal doet hij het begin welles ;)

Charis_xX

Had afgelopen week voor de eerste keer les van een nieuwe instructrice en mijn paardje probeert nogal heel graag uit :-o
Dus had haar echt heel lekker lopen en op het einde vraagt ze of ze er misschien zelf even op mocht klimmen. "Natuurlijk, geen probleem!"
Dus zij gaat zitten en pony begint gelijk te steigeren en te doen, dus geef haar een zweepje (wou ze zelf, want ik kan het daar niet mee oplossen).
Moeder er achteraan met bezem (niet slaan ofzo, maar gewoon dat ze doorliep) en de deur van de piste stond open en ineens loopt pony zo, achterwaarts naar buiten :D
Dame heeft Hippisch Deurne gedaan en over heel de wereld paarden gereden, maar dat had ze nog nooit meegamaakt :-o
Was blij dat ze er even op had gezeten, want nu weet ze hoe moeilijk ze is!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:42

Jah als je het zo allemaal bekijkt dan is het inderdaad wel positief..
Mijn lesgeefster vraagt er zelf helemaal niet om ook omdat ik nog niet echt grote problemen heb gehad met mijn paardje.
En zij is er meer voor om het zelf op te lossen dan dat zij er op klimt..
Maar toch :) was wel eens benieuwd hoe jullie er over dachten.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:49

Toen ik mijn vorige paard nog had, klom mijn instructrice er regelmatig op. Het was een moeilijk paard en soms moest ze gewoon even 'doorgereden' worden en dat lukte mij niet altijd. Toen ik een nieuwe instructeur kreeg stond hij vanaf de zijkant vanalles te roepen en het hielp allemaal niks. Aan het einde van de les vroeg ie of ie er zelf even op mocht en na 15 minuten vechten begon hij rood aan te lopen en zei dat het toch niet zo makkelijk was met dit paard.
Mijn huidige paard heb ik gekocht van mijn instructrice, dus die heeft er vaak genoeg opgezeten :D Het is wel fijn dat iemand precies weet hoe je paard aanvoelt en reageerd en je hierdoor goede aanwijzingen kan geven. Mijn huidige instructeur heeft er nog nooit opgezeten omdat het eigenlijk nog niet nodig was. Maar mocht het een keer nodig zijn dan heb ik hier geen probleem mee.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:52

Toen ik mijn paard kocht ben ik bij mijn instructeur gaan lessen, hij heeft mijn paard afgericht. Een betere backup kan je niet hebben, toch? Zeker in de eerste weken reed hij hem elke keer voordat ik les had. Zo verviel mijn paard niet in mijn fouten/onkunde. Nu heeft mijn instructeur sinds vorig jaar juli/aug er niet meer opgezeten omdat het gewoonweg niet meer nodig is. Ik kan mijn paard zelf door moeilijke momenten heen rijden, ik heb meer gevoel hoe ik hem aan moet pakken, hoe de hulpen bij hem werken etc.

Ik ben van mening dat het soms wel goed is, zo kom je door dode momenten heen zonder dat je blijft doormodderen en je in verkeerde houdingen/hulpen blijft hangen die er moeilijk uit te krijgen zijn. Zo kan het ook dat het de relatie paard/ruiter verstoort wat er dan in gebakken zit.

Soms is het narijden een goed moment om te voelen wat je moet gaan voelen en hoe je dat voor elkaar moet krijgen. De ruiter kan ook net niet kundig/handig genoeg zijn om door dode momenten heen te komen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:57

Ik vertrouw mijn instructeur, en ik les ook bij hem omdat ik hem goed vindt. En hij zit heel vaak op mijn paard, zo voelt hij ook hoe mijn paard ergens op reageerd, en kan hij mij beter helpen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:58

In principe is mijn instructeur er wel voor dat ik het eerst zelf op los, omdat mijn paard en ik er buiten de lessen om toch ook samen uit moeten te zien komen. Maar als ik een keer echt moeite heb, is hij ook niet te beroerd om er eens op te stappen. Dat is ook al een aantal keren gebeurd; toen was ze wat aan het klieren of niet goed voor het been. Ik kon toen zien hoe het moest en ik moet zeggen dat het daarna ook wel wat prettiger reed omdat ze wat beter aan de hulpen stond.
Het blijft wel een raar gezicht; mijn fjordje met mijn instructeur erop. :+ Beugels moesten ook tig gaten langer...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:59

Hier van beide kanten geen problemen mee. Mijn instructrice heb ik juist graag op mijn jonge paard, zodat we samen goed in het zicht hebben waar we op moeten trainen en ze geeft me altijd erg veel en goed huiswerk mee. Anderzijds ben ik zelf ook instructrice en heb van verschillende klanten inderdaad op hun paard/pony gezeten. De een vraagt het zelf de andere vragen het pas als het hun echt niet meer lukt of dat ze hun paard er " even snel" doorheen willen hebben 2 dagen voor concours. ik ben absoluut geen sterruiter, maar af en toe valt het kwartje bij mijn lesklant niet, als ik het dan laat zien op hun paard dan is het toch wat makkelijker. Ik zit er gemiddeld eens in het half jaar op.
Met de manegeponys (en dus offtopic) is het wat anders, daar klim ik zelden op, omdat ik vroeger alles zelf heb gereden, maar mocht het jonge grut aan het stieren zijn en er af en toe gevaarlijke situaties ontstaan, haal ik de aanstichter eruit en corrigeer hem voor het ruitertje. (wat ook eens goed laat zien dat je een pny best eens flink mag aanpakken, want zo " zielig" is een tik met de zweep opeens dan weer niet ;) )
Laatst bijgewerkt door muiszje op 02-05-10 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:00

Mijn instructrice mag ook op mijn paard. Ik zou namelijk geen les willen hebben van iemand die ik niet op mijn paard zou willen.
Zij rijdt beter dan ik en naar mijn mening is het goed als de instructrice af en toe eens 'aanvoelt' hoe hij loopt, voor betere inleving. Al ziet ze zo ook al genoeg aan ons.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:03

Yontheke schreef:
Jah als je het zo allemaal bekijkt dan is het inderdaad wel positief..
Mijn lesgeefster vraagt er zelf helemaal niet om ook omdat ik nog niet echt grote problemen heb gehad met mijn paardje.
En zij is er meer voor om het zelf op te lossen dan dat zij er op klimt..
Maar toch :) was wel eens benieuwd hoe jullie er over dachten.

Maar dan heb je het over wat anders...

Ik ben ook van het zelf oplossen, als ik een probleem tegenkom wil ik dat mijn lesgeefster mij leert hoe ik dat zelf op kan lossen. Anders heb ik toch niks aan de lessen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:03

Ik vind het wel prettig, grootste probleem vind ik dat je een deel van je eigen les 'mist'. Ik laat daarom vaak mijn instructrice een keer rijden als ik er een aantal dagen niet ben, goed voor het paard en ik kan dan toch niet lessen. Financieel maakt het niks uit, betaal hetzelfde voor les als voor rijden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:16

Ik zou het zelf ook wel doen ja (als ik een paard zou hebben).
Niet voor altijd maar gewoon om te weten voor haar/hem hoe het paard aan voelt want dan kan hij/zij ook meer tips geven.
Lijkt me juist wel handig, maar dat is dus eigenlijk maar 1 keer ofzo, of je moet echt in de problemen zitten, maar ik vind nog dat je het dan zelf op moet kunnen lossen, want als je paard vervelend doet als je lesgeefster er niet bij is kun je ook niet even zeggen, 'oh doe jij het maar even...'
Maar het is ook per paard verschillend, zo heb ik ook een pony gereden waar ik mijn lesgeefster niet op zou zetten, nu was het ook niet mijn pony dus dan doe ik het sowieso al niet, want ik weet gewoon dat dat niet goed zou gaan.