Lease paard Ludo @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludo

Lease paard Ludo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:26

Ludo is een 17 jarige kwpn ruin, die ik nu 2,5 jaar lease. Hij wordt drie keer in de week door mij gereden, voornamelijk dressuur gericht. We rijden geen wedstrijden, en ludo wordt nog 1 à 2 keer in de week als manege paard gebruikt.

We zijn op dit moment erg veel bezig om de ontspanning er in te krijgen, en houden. Ik probeer hem goed over de rug te rijden, want hij wil nog wel eens gespannen zijn. Hij loopt nu in stap en draf continu nagevelijk, hij mag er soms nog wel iets meer door heen. Ook zijn we bezig om zijn achterhand er wat meer onder te krijgen. Vrijdag heb ik hem bewust iets langer in de hals gelaten. Hij maakte in het begin steeds kleine hupjes, dan is hij te gevoelig om hem helemaal bij elkaar te rijden.

We hebben in de galop nog erg veel moeite om hem nagevelijk te krijgen, hij maakt zich dan lang en kan hem niet meer bij elkaar houden/krijgen. Meestal valt hij dan in de galop helemaal uit elkaar, vrijdag is het voor het eerst gelukt om hem nagevelijk te houden. Ik ben hier ook ontzettend blij mee, maar we zijn er lang nog niet.

Zelf moet ik erg goed op mijn houding letten, ik heb jammer genoeg last van pianohandjes. Ook moet ik er op letten dat ik mijn hakken goed uitdruk, en mijn benen iets verder na achteren leg. Dit vind ik erg moeilijk omdat mijn voeten automatisch weer naar voren glijden.

1. Draf, hier mogen mijn handen recht op.
Afbeelding

2. Hakken uitdrukken
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Van hand veranderen
Afbeelding

5. En dan de galop, ik ben hier ontzettend blij mee.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Jammer genoeg is deze foto niet helemaal scherp.
Afbeelding

8. Zeer ontspannen drafje
Afbeelding

9. Nog even poseren.
Afbeelding

Reacties en tips van jullie zijn altijd welkom.

moelly

Re: Lease paard Ludo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:28

ziet er goed uit! en wat je zelf ook al zegt; je cola flesjes lopen leeg:}

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:35

Ik las dat hij soms kleine hupjes maakte en dat het dan lastig was hem bij elkaar te rijden. Bedoel je daar dan mee dat hij een soort mix van draf en galop maakt? Dat heb ik ook gehad, dan moet je hem dus proberen actiever, meer voorwaarts te laten gaan. Maar dat gaat idd niet makkelijk en vanzelf. Ziet er verder goed uit hoor! :)

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:41

Ja zulke hupjes bedoel ik, en dat heeft hij dan voornamelijk als ik hem de eerste keer ga aan draven. Dan maakt hij een soort galop sprong en gaat dan verder draven, Ik neem hem dan altijd weer terug en probeer het weer op nieuw. Ik weet dat dit probleem komt door dat hij dan niet actief genoeg is.

Ik probeer hem dan altijd van uit een wat snellere stap hem te laten aandraven. Blijf door gaan totdat het een vloeiende overgang wordt. Maar toch wil hij nog wel eens een hupje maken, maar na een paar overgangen is alles weer goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:44

deed mijn haflinger ook, ik moest de overgang dan nog veel beter voorbereiden, wat schijnovergangen rijden en zorgen dat je echt meer controle over de achterhand krijgt.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:41

Wat zit je netjes recht op zeg! : D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:44

ziet er fijn uit!! ontspannen en heel vriendelijk

het lijkt me zo vervelend als je ergens aan werkt met je paard en iemand anders (bv een manegeruiter) rijd je paard dan weer op een andere manier.

heb je hier geen last van? merk je dit niet tijdens het rijden?

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:48

Bedankt allemaal!

Jaa hier heb ik soms wel last van, het duurt ook allemaal veel langer om iets voor elkaar te krijgen. Gelukkig herkent hij mij, en weet precies wie er op zit, de andere ruiters zijn nog niet zo ver om hem steeds nagevelijk te houden. Het lukt soms kleine stukjes in stap, en de rest van het uur mag hij zelf zijn hoofd/hals houding bepalen.

Ik heb soms ook wel dagen dat het helemaal niet wil, en dan rijd ik hem gewoon wat langer en lager.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:03

wat een super foto's! Je houding is goed, op je handen na ;)

Misschien dat het helpt als je hem iets meer oppakt en iets actiever laat lopen? Op sommige foto's hangen je teugels bijna in boogjes, en lijkt hij ook wat terug te vallen. Met name op foto 6 en 8 zie je dit goed.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:54

Bedankt! Ja klopt op sommige moment mag zijn achterhand wel iets actiever, hier zijn we ook druk mee bezig om deze te activeren. Helaas wil hij dit soms nog wel in snelheid omzetten, en dan neem ik hem weer te veel terug.

Dat van die boogjes heb je gelijk in en dat zie je voornamelijk op foto 8 en de 3 galop foto's. Tijdens de galop heb ik hem juist iets lang gelaten omdat hij meer moet leren om op eigen benen te galoperen, hij wil soms nog te veel steun zoeken in mijn hand. Ik zal de volgende keer op letten!

_SEUS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:35

je houding is netjes zeg! Je schreef dat je bezig bent met de achterhand er onder te krijgen, op de tweede foto zie je ook idd dat je bovenbeen naar voren komt, dit betekent dat de achterhand er idd er niet onder zit. Want je zelf al schreef hakken uitdrukken, en je kont in het zadel, buik aanspannen, schouders ontspannen en er moet een hand tussen je bovenbeen en zadel kunnen. Maar volgens mij gaat dit allemaal al de goede kant op! Op foto 8 is ze zeker ontspannen, maar zou je er niet liever voor kiezen op wat meer contact te nemen, en hem dan lager intezetten? Ik denk igg dat jullie heel goed bezig zijn! als je je inderdaad concentreerd op de achterhand want die vanzelf goed van voor

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 06:57

Bedankt _seus voor je tips, ik zal hier zeker wat aandacht aan besteden. Het is gewoon veel oefenen, en de ene dag gaat het beter dan de andere.. Maar hij doet erg zijn best, en je ziet al licht verschil!

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:16

Alex ziet er echt netjes uit, jullie gaan snel... Ludo gaat steeds beter ontspannen en dan komt het helemaal goed. Inderdaad de achterhand proberen actief te maken en te houden maar dit is o zoo lastig met een manege paard die ook veel door anderen gebruikt word en die daar totaal niet mee bezig zijn.
Sucses meid, ga zo door

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:49

Ludo schreef:
Bedankt! Ja klopt op sommige moment mag zijn achterhand wel iets actiever, hier zijn we ook druk mee bezig om deze te activeren. Helaas wil hij dit soms nog wel in snelheid omzetten, en dan neem ik hem weer te veel terug.

Dat van die boogjes heb je gelijk in en dat zie je voornamelijk op foto 8 en de 3 galop foto's. Tijdens de galop heb ik hem juist iets lang gelaten omdat hij meer moet leren om op eigen benen te galoperen, hij wil soms nog te veel steun zoeken in mijn hand. Ik zal de volgende keer op letten!

Komt vanzelf wel goed als je dit blijft oefenen!
Ik heb op zich niks tegen boogjes hoor :D liever dat dan in de krul getrokken. En prima dat je dat doet om hem op zijn eigen benen te laten lopen, goede manier! Probeer eens je paard wat meer naar je hand toe te rijden als hij zich opkropt. Dan helpt soms ook.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:58

Over je houding ga ik verder niets meer zeggen dat weet je zelf namelijk al :)

Probeer toch meer je teugels op maat te houden, ik heb zelf altijd geleerd dat je tegen je hand aan moet rijden.. dan worden ze vanzelf actiever aan de achterhand.. en als deze actiever is, loopt hij aan de voorkant bijna automatisch goed..

de motor zit namelijk in de achterhand

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:59

ziet er opzich goed uit,, ik vind het wel leuk dat je eigenlijk op volgens mij elke foto wel lacht haha :P
ik kijk meestal altijd super zuur als ik op me paard zit :P

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 07:13

Ik blijf zeker oefenen, en zal ook proberen mee contact te houden met de paarden mond. Als ik zijn achterhand actiever er bij had gereden, dan had ik vast meer contact gehad op de teugels.

haha ja dacht ik lach is misschien wel toeval, ik kan soms ook verschrikkelijk kijken als ik aan het rijden ben.

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:09

Haay,
de meeste comentaar geef je eigenlijk zelf al. maar vind het er wel super uit zien.
maar in je tekst had je het over je benen iets naar achter. ik denk dat t niet hoeft. want de lijn van hak heup schouder iis toch aardig recht! :D ik vind t er goed uit zien alleen wel jammer van je handen!

hoop dat je wat aan mn reactie hebt.

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:07

Leuk paard!
Ik ben het met de meeste bokkers wel eens! Probeer hem een beetje op te pakken zodat hij wat bovenin gaan lopen. Draaf lekker door en maak veel overgangen/schijnovergangen, worden ze lekker fris van en letten ze goed op!

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:08

Leuke foto's hoor! :)

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:10

fanboy schreef:

Ja klopt, echt leuke foto's! Ik vind ook dat je erg stabiel op je paard zit.

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:10

yesrno schreef:
fanboy schreef:

Ja klopt, echt leuke foto's! Ik vind ook dat je erg stabiel op je paard zit.

Nou op foto 5 valt dit wel moeilijk te zien vind ik! :o :D

xIsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:15

Wow wat zit jij er goed op zeg, je ziet dat je makkelijk ontspant en dat vind ik super! Je ziet ook gelijk aan de manier waarop jouw paard loopt dat het lekker gaatJe zou zo zeggen dat het je eigen paard is haha. Ga zo door!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:18

Maak je wel eens stap-galop overgangen? Is heel fijn om een lang paard een beetje bij elkaar te houden in de galop.
En lange stukken rechtuit (in het bos ofzo) zijn ook goed voor ze..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:40

het ziet er fijn en vriendelijk uit, op foto 2 loopt hij fijn verzameld maar op de rest van de foto's heb ik het gevoel dat hij een beetje uit elkaar valt. voor de rest leuke combi, succes :)