paard probeert tong over het bit te gooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yassie14

paard probeert tong over het bit te gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 20:47

nou zoals in de titel al staat ; mijn paard gooit dus tijdens het opzadelen dus als ik het hoofstel om doe en ze het bit in krijgt ze haar tong erover probeert te gooien en daardoor lukt het haar ook nog soms en dat is erg lastig.. maar wat moet ik eraan doen?

Moorke

Re: paard probeert tong over het bit te gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:52

Misschien de neusriem en het sperriempje wat strakker doen? Als dat tenminste kan. En als laatste het hoofdstel in doen.

yassie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 20:58

ja je hebt gelijk ik doe ook als laatste het hoofstel in, maar het is juist als ze net het bit in heeft en de neusriem nog niet vast zitten dat ze haar mond open gooit en je de neusriem niet aangesnoerd krijgt en je eerst heel lang moet wachten, ik dacht dat het misschien was dat ze het bit koud vond maar ik weet het niet

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:11

nou, het bit wordt in ieder geval niet fijn gevonden. dat is duidelijk. heb je het wel hoog genoeg hangen? of probeer eens een andere, wie weet dat dat helpt

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:13

Misschien een bitje met een lepel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:17

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:13

Zeker niet de sperriem strakker, dan klem je ook haar kaken op elkaar en kan ze die niet ontspannen.
Ik zou eerder de sperriem eraf halen en zoeken wat de oorzaak is,
Hoe oud is paard?
Heeft de tandarts al gekeken, hoe past het zadel enz?
Vaak komt het ook door de ruiterhand, dus rij eens bitloos en kijk wat er gebeurd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:15

uitzoeken waarom je paard dat doet en anders kijken in de kant op een tonglepel als medische of andere zaken zijn uitgesloten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:23

Moorke schreef:
Misschien de neusriem en het sperriempje wat strakker doen? Als dat tenminste kan. En als laatste het hoofdstel in doen.

Goede oplossing, paard luistert niet wegens onbekende rede dus maar de mond dichtsnoeren....

OT: Ik zou eerst alle medische redenen uitsluiten, en de tandarts laten komen, ook eens kijken of je zelf geen te harde hand hebt, en ook het bit eens onder de loep nemen. Pas als je weet dat het helemaal goed is kun je naar een oplossing gaan kijken, als die dan nog nodig is. Met strakke riemen zal je het niet oplossen, je zal de frustratie alleen maar opbouwen en verzet opwekken. Tong over het bit is geen makkelijk probleem en kan veel oorzaken hebben. Je zult eerst zoveel mogelijk oorzaken moeten uitsluiten voor je met maatregelen begint.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:32

dat had ik ook met me paard met een dubbelgebroken bitje waarvan de ringen draaien

nu heb ik gewoon een dubbelgebroken bustrens ( waarvan de ringen niet draaien)
en daar heb ik helemaal geen last meer van , bit ligt ook stiller in zijn mond en vind het aanzienlijk prettiger

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:07

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:08

@ vlinder dat filmpje wou ik net ook gaan uploaden ;) !

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:14

Ik vind het een heel helder filmpje, beetje saai verteld, maar een hele grote kern van waarheid en duidelijk uitgelegd in mijn ogen ;-)
Het probleem van tong over het bit wordt ook duidelijk uitgelegd. Hopelijk kan TS en andere meelezers er iets mee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:44

Ik trek het filmpje toch op een aantal gebieden in vraag. Op de eerste voorstelling met de schedel hangt het bit bijna naar onder in de mondhoeken. Daar waar het normaal gezien door een hoofdstel omhoog wordt gehouden en de scharnierwerking nooit zo sterk kan zijn als op het filmpje. Op 5:59 zie je wat ik bedoel. Diegene die zijn bit zo heeft hangen hoort nog niet eens op een paard te zitten. Een onwerkelijke situatie dus. Hij bespreek (wss zelfs onwetend) de werking van een slecht passend bit, waarbij er geen rekening is gehouden met de mond van het paard. Daarbij zijn gebroken bitten ook gewoon bitten die imo veel minder makkelijk correct in de mond liggen en ook sneller moeilijkheden veroorzaken. Vind zelf een ongebroken trens nog altijd het beste voor een paard. Ook is het makkelijk klagen over het bit maar er wordt te weinig naar de omringende factoren gekeken. Gezondheid van de tanden en de ruiterhand. Daarbij zou je dan ook wel verwachten dat hij een aansnoerneusriem en een sperriem uit elkaar kan houden. Nee vind het filmpje alles behalve overtuigend, niet vernieuwend. En ook al klopt de essentie van datgene wat uitgelegt word, er word veel te weinig rekening gehouden met het totale pakket van factoren die meespelen in een bit/mondprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:51

Lara_Silver schreef:
Op 5:59 zie je wat ik bedoel.

Zoals je kunt zien, heeft het paard daar z'n hoofd horizontaal en hangt het bit (teugels) naar beneden.
Aangezien de ruiter niet ònder het paard zit, maar òp het paard, is deze animatie dus weldegelijk werkelijkheid.
Je zou met een scheef hoofd (naar links gedraaid) deze beelden moeten bekijken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:55

JoviBan schreef:
Lara_Silver schreef:
Op 5:59 zie je wat ik bedoel.

Zoals je kunt zien, heeft het paard daar z'n hoofd horizontaal en hangt het bit (teugels) naar beneden.
Aangezien de ruiter niet ònder het paard zit, maar òp het paard, is deze animatie dus weldegelijk werkelijkheid.
Je zou met een scheef hoofd (naar links gedraaid) deze beelden moeten bekijken.

Ik vind dat zelfs als het hoofd gedraaid wordt het bit nog te veel naar onder hangt. Dan krijg je inderdaad een scharnierwerking. Maar het kan er ook aan liggen dat ik persoonlijk niet van gebroken bitten hou.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:08

Een bit heeft toch altijd een schanier werking , zeker als hij met beide handen word bedient.
Ik vind het filmpje heel duidelijk en hoop dat heel veel mensen de moeite nemen om het even goed te bekijken en zich even te verplaatsen in het paard , pijn is niet fijn dat weten we allemaal , maar waarom sluiten we onze ogen er voor ?
Helaas geven de meeste paarden zich over aan deze pijn, omdat ze niet anders kunnen, dus dat heet een paard breken , geeft mijn in elk geval geen fijn gevoel.

De oplossing sperriem en aansnoer neusriem is dus ook echt een vorm van marteling als je er eens heel goed over na gaat denken, en vraag me af welke mensen dit bedacht hebben.

Wat er ook in het filmpje gezegd word over luisteren naar het dier, heel veel mensen zijn bezig met paarden taal , maar toch hebben de meeste nog een hoofdstel met sperriem of aansnoer neusriem, en hoe zit het met de instructrices , die horen een ruiter uit te kunnen leggen wat het bit doet en als je hem dan wil gebruiken hoe moet dat dan.
Vind zelfs dat een beginner niet met bit mag rijden en zeker kinderen niet, maar helaas word dit er in de maneges al in gehamert.

Als je goed naar het filmpje kijkt zou je een snaar de ogen van de paarden moeten kijken, paarden ogen vertellen heel veel, het bitloos paard is heel zacht in haar blik, de paarden die te ruw met het bit geren worden, hebben vaak angst en een dode blijk in de ogen, loop eens een stal in waar de paarden 24/7 binnen staan en ga eens naar iemand die de paarden zo natuurlijk mogelijk houden , dat verschil kan zelfs een niet paarden mens zien, maar waarom sluiten de meeste mensen met paarden hun ogen hiervoor, of zien ze het gewoon niet?
Sorry zit even op mijn praatstoel haha
Maar er zijn altijd wel excuses om wel een bit te gebruiken , maar een paarden mond is niet gemaakt om een stuk ijzers in te hangen , blijf daar altijd bewust van en werk bewust met je handen als je toch met bit wil rijden, zelf rij ik of bitloos of combi met een kaptoom eronder, zodat als het nodig is dat mijn rem is en ik hele geoei begeleiding hebt die mijn heel bewust met het bit laat werken en mocht het zijn dat een van mijn paarden niet op de verfijning reageert dan gaat het bit er gelijk weer uit en doen we ti stappen terug , zoeken waar het wel goed ging en van daar uit weer verder bouwen, het is zo jammer dat heel veel mensen willen presteren , is niet zo heel erg, maar vaak gaat het ten kosten van het paard en in dit geval de paarden mond.

Zeker moet je naar het gebit kijken, maar denk dat de man op het filmpje er vanuit gaat dat dat allemaal al wel is gedaan.

yassie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:28

bedankt voor al jullie reacties, mijn paard heeft een dubbelgebroken bit maar ik zal zeker gaan kijken of het zadel goed ligt, is wel het zadel wat ik erbij heb gekregen maar zit voor mijn gevoel al een hele tijd niet goed als dat de reden is van het bit dan ga ik kijken voor een anders beter passend zadel.
bedankt het heeft me erg geholpen ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:51

@TS: Hopelijk vind je de oorzaak, veel succes!

En voor de rest, sneu om het in de zoveelste bit - bitloos discussie te trekken.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:00

hier zijn al vreselijk veel topics over!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:44

Lara_Silver schreef:

En voor de rest, sneu om het in de zoveelste bit - bitloos discussie te trekken.

Dat blijkt dan maar weer dat het wel de mens bezig houd, wat wel in het belang van het paard is, steeds meer mensen gaan zo inzien dat het ook anders kan en zelfs moet gaan gebeuren in de loop van de tijd.
Dat maakt het paard ook gelukkiger toch?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:48

midgie schreef:
Lara_Silver schreef:

Dat blijkt dan maar weer dat het wel de mens bezig houd, wat wel in het belang van het paard is, steeds meer mensen gaan zo inzien dat het ook anders kan en zelfs moet gaan gebeuren in de loop van de tijd.
Dat maakt het paard ook gelukkiger toch?

Maak je maar geen zorgen. Ik hou mij iedere dag bezig met het welzijn van mijn pony. Daarom heb ík ook geen zin in een discussie. Die daarbij offtopic is en al 1000 maal gevoerd is. Hier geen persoon om te overtuigen met een lap tekst, ik weet waarom ik doe wat ik doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:22

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:16

Citaat:
Hier geen persoon om te overtuigen met een lap tekst, ik weet waarom ik doe wat ik doe.

Prima, voor jou geen lap tekst dan, maar even een eenvoudig filmpje uitgezocht :D .

In slow motion is te zien dat er wel degelijk behoorlijke klappen komen in de paardenmond.
http://www.youtube.com/watch?v=N9tSrwR1 ... re=related