Hoe lang rijden is te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Hoe lang rijden is te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:57

Nu zat ik dus met de vraag hoelang jullie rijden per keer.

Ik heb namelijk een bijrijdpony die ik 1x per week berijd. Als ik op haar rijd kan dit toch wel uitlopen tot een tweetal uurtjes. Mijn vraag is, is dit te lang? Maar voor je de vraag beantwoord: hier wat achtergrondinformatie:

- de pony loopt met haar dochter in de koets, en gaat soms tot 4 uur rijden in tweespan.
- het rijden is, buiten het aangespannen werk (1x per week), het enige wat ze hoeft te doen in een week
- ze heeft op alle dagen van de week beschikking over een weide
- ik doe enkel basiswerk met haar (circels, 1x balkjes, achtjes, diagonaal, stilstaan,...)
- ik stap zeker 45 minuten van die 2 uren, en galopeer twee rondjes op elke zijde

Barst maar los: rij ik te lang (gezien al deze omstandigheden), of kan dit geen kwaad?

nynke1995

Re: Hoe lang rijden is te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:02

ik denk dat dit wel kan. als je pony een goede conditie heeft kan hij lang lopen, en volgens mij rijd jij ook niet heel intenstief. ik rijd ook wel eens 1.5uur en dan gewoon echt dressuur, dit kan ook alhoewel ze dan vaak wel vrij moe is, maar dit is denk ik ook niet zo erg. en je stapt zo te zien veel en bouwt het goed op dus ik zeg ; het kan wel ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:09

Ik vind het te lang, aangezien ze de rest van de week niets doet. Als ze de rest van de week ook werkt vind ik het anders, nu vind ik het een te zware aanslag op de spieren.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:11

Ik ben het met Urielle eens :j
Als ze nou elke dag bereden/gelongeerd/voor de koets zou worden zou het geen probleem zijn denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:12

Ik vind het ook wel erg lang.
Je bent toch in de bak aan het werk en veel bezig met figuren, bochten etc.
Dat is een verschil met rechte stukken op buitenrit.

Beetje off-topic, maar vind je het echt leuk om 2 uur in de bak te rijden??

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:17

Hoe vaak loopt ze voor de koets dan?
Als dit weinig is, vind ik dat je inderdaad te lang rijdt.
Als dit paar keer in de week is dan vind ik het kunnen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:19

Ben het eigenlijk met bovenstaande bokkers eens!
Aangezien ze maar 2 x in de week loopt (1x voor de kar, 1xmet jou) is het te lang...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:21

Phoe, verveel jij je niet? Ik verveel me echt gauw :+

Nou, aan de ene kant vind ik het wel te lang, maar aangezien jij 45 minuten stapt enzo.... VInd ik het wel wat minder, vooral omdat dit op recreatieve basis gebeurd en niet het echt zware dresuurwerk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:22

het ligt totaal aan de conditie en de bouw van het paard,
aangezien jouw pony verder de hele week stil staat (wat ik opvat in jouw verhaal)
vind ik dat je te lang rijd en dat je daardoor dus de spieren van de pony belast.
Want als je 6 dagen niks doet en dan ineens je pony 2 uur rijd en dan weer stilzet kan
je pony dus dikke spierpijn krijgen en bovendien kun je dan zo last krijgen van stalbenen,
als je dan ook nog die 2 uur intensief doet, kan het soms wel oplopen tot een maandagsziekte.

ik zou dus je rijden wat inkorten, of gewoon wat vaker rijden :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:25

Ik ben het inderdaad ook met bovenstaande eens, het is niet erg om "lang" te rijden, mits ze de rest van de week ook gewoon beweging krijgt en dan heb ik het niet over lopen in de wei ;)

Dus ik zou eens overleggen of ze wat vaker gereden mag worden of wat vaker voor de kar kan en anders zou ik idd het rijden wat inkorten. Denk dat het voor jezelf en het paard ook leuker en beter is om wat korter maar intensiever te rijden, dan lang rijden, maar weinig doen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:29

ik vind het ook te lang als de pony naast die 1x rijden en 1x koets verder niks doet.

Maar kan jouw pony echt 2 uur z'n aandacht erbij houden in de bak, mijne zou dat nou echt niet kunnen :=

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:32

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het ook wel erg lang.
Je bent toch in de bak aan het werk en veel bezig met figuren, bochten etc.
Dat is een verschil met rechte stukken op buitenrit.

Beetje off-topic, maar vind je het echt leuk om 2 uur in de bak te rijden??

eigenlijk wel, maar aangezien ik haar nogmaar 5x bereden heb, is het veiliger om in de bak te rijden. Ze is wel zadelmak gemaakt, en ingereden toen ze jong was, maar heeft daarna nooit meer een zadel op der rug gehad. Ik ben nu dus eigenlijk vooral bezig met de basis (en dan vooral het been geven, dat snapte ze helemaal niet).

Aan de rest: zoals ik al zei, ik stap ook echt veel, en las regelmatig een stappauze in. Ze heeft ook nog nooit laten merken dat ze moe is. Wat ik ook vergat te vermelden, is dat de eigenaar haar ook wel tussendoor eens longeert. Ze doet ook soms licht werk op het land.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:32

Goh, dan doen alle enduranceruiters het niet goed :+
De meesten rijden hooguit 3x per week, om de andere dag, en vaak flinke ritten, 2,3 uur aan één stuk draven en galopperen. Dagelijks een uur (stevig) dressuren is een veel zwaardere aanslag op de spieren, zeker als er onvoldoende wordt opgewarmd en afgekoeld. Microtraumata krijgen dan geen kans te herstellen.

Ik zie hier echt geen probleem in.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:34

endurance paarden zijn wel weer net iets anders gebouwd en getraind dan deze pony lijkt mij ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:35

Dat is onzin. Met ieder paard kan je endurance rijden, daar heeft bouw of type pony niks mee te maken.
Ieder paard kan 2 keer per week 2-3 uur werken aan. Júist omdat dat paard dan de tijd heeft te herstellen tussendoor.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:35

_Bitje_ schreef:
endurance paarden zijn wel weer net iets anders gebouwd en getraind dan deze pony lijkt mij ;)

Tenzij het allemaal hafjes zijn :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:36

Er lopen zat Hafs endurance, ook in de hogere klassen, en niet onverdienstelijk. Nogmaals, dat heeft er geen fluit mee te maken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:37

Ibbel schreef:
Er lopen zat Hafs endurance, ook in de hogere klassen, en niet onverdienstelijk. Nogmaals, dat heeft er geen fluit mee te maken.

maar die worden wel even net iets anders getraind lijkt mij? als deze pony het niet gewent is lijkt dit me niet verstandig maar goed :)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:38

shanalover schreef:
_Bitje_ schreef:

Er zijn toevallig heel wat haflingers die endurance rijden :D

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:38

Het hangt natuurlijk helemaal van de pony af, maar persoonlijk vind ik het wel erg lang,
voor de pony en voor jezelf. Volgens mij gaat het dan echt vervelen. (Je kunt beter
vaker en dan gewoon een uurtje ofzo ;))

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:41

PureSylk schreef:
shanalover schreef:

Maar dat zijn dan toch vooral moderne hafjes, of ben ik nu zo misdacht?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:41

Daar gaat het niet om. Er wordt hier gesteld dat 2x per week rijden een aanslag is op de spieren. En dat is onzin, wat dat wordt door enduranceruiters óók gedaan. De hoeveelheid training die dit paard krijgt is geen endurancetraining, daar is het niet intensief genoeg voor. En daarom is er al helemaal geen belasting voor de spieren. Paard wordt 2x per week 2-3 uur rustig gereden, onder het zadel of voor de wagen. Wat moet dat nou voor belasting geven? Dat is absoluut geen piekbelasting - waar dat bij idd getrainde endurancepaarden wel gebeurt en niet alleen geen kwaad kan, maar prima blijkt te werken en blessures voorkomt.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:43

shanalover schreef:
PureSylk schreef:

Maar dat zijn dan toch vooral moderne hafjes, of ben ik nu zo misdacht?

Ook niet allemaal..

Ach, ik zal het je nog sterker vertellen. Ik heb tijden lang op mijn (ouderwetse verzorg-) haflinger gereden, 1 keer per week, en dan meteen een uur of 3.
Dus dan moet twee keer in de week ook vast kunnen :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:44

Ibbel schreef:
Daar gaat het niet om. Er wordt hier gesteld dat 2x per week rijden een aanslag is op de spieren. En dat is onzin, wat dat wordt door enduranceruiters óók gedaan. De hoeveelheid training die dit paard krijgt is geen endurancetraining, daar is het niet intensief genoeg voor. En daarom is er al helemaal geen belasting voor de spieren. Paard wordt 2x per week 2-3 uur rustig gereden, onder het zadel of voor de wagen. Wat moet dat nou voor belasting geven? Dat is absoluut geen piekbelasting - waar dat bij idd getrainde endurancepaarden wel gebeurt en niet alleen geen kwaad kan, maar prima blijkt te werken en blessures voorkomt.

als het gewoon rustig gereden word , met veel stappen tussen door kan er niks aan de hand zijn idd,
maar dan moet het nog zo blijken dat er rustig gereden word :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:45

Volgens mij geen enkel probleem. Onderzoek heeft uitgewezen dat paarden in de weide prima hun conditie onderhouden. Hier doen we het regelmatig, de ene week een rit van een paar uur, de andere week alleen weide, de week daarop twee lange ritten en in al die jaren nog nooit problemen gehad. Tuurlijk worden ze wel moe, maar herstel is in de andere dagen meer dan voldoende.