Wat is nou correct aan trainingsschema?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Wat is nou correct aan trainingsschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:59

Aan de hand van onderstaand topic:
[RIJ-ITP] Olivia @ work

Werd er een hele discussie opgestart over het correcte schema van een paard trainen/ of weer opbouwen.

De één zegt 3 dagen intensieve training en voor de rest lichte arbeid. De ander zegt iets heel anders. Wat is nu het juiste, en nog belangrijker hoe komen we aan deze info.

hafjelinger

Re: Wat is nou correct aan trainingsschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:02

ik heb het topic niet gezien, maar ik vind dat het aan het paard ligt. k merk het aan mijn paard als hij een dagje rust nodig heeft of geen zin heeft. Daar heb ik geen schema voor nodig hoor :P ik train wanneer ik zelf zin heb en mijn paard goed in z'n hum is, anders heeft het geen zin en levert het bij mij alleen maar stress op als ik me ergens aan moet houden :j

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:06

Zo nu mijn persoonlijke zicht :P

Ik heb helemaal geen onderbouwing of iets dergelijks...

Er werd geopperd, 3x intensief trainen voor het gebruiksdoel. Dit vind ik eigenlijk niet altijd even juist. Dat je bij de dressuur het 3x doet, lijkt me al behoorlijk geestdodend zonder afwisseling erin, maar 3x springen in de week intensief lijkt me niet nog niet echt zozeer geestdodend, maar wel paardverslijtend....

3x intensief iets doen prima, en daarom heen samen lol maken en vooral je paard loshouden ook prima, maar naar mijn mening kan een paard loshouden ook heel intensief zijn.

Ik denk nog niet zozeer dat je moet kijken naar je intensiteit, maar wel naar hoe je paard de rest van zijn tijd kan leven. Een paard wat dan lekker los in de wei kan lopen zal sneller/makkerlijker herstellen lijkt mij dan een paard wat 24 uur per dag op stal staat en dus zijn afvalstoffen niet kwijt kan in het bewegen...
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 29-04-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:09

en het ligt niet alleen aan hoevaak, maar ook hoelang naturlijk he :P 25 minuten veel overvangen en insensief dressuur doen is voor ons meer als genoeg. Daar hebben we meer aan als een uurtje rustig rijden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:13

Ik ben even snel door het aangehaalde topic gegaan .. Van échte trainingsschema's weet ik niets, maar ik kan alleen mijn eigen situatie even schetsen.

Mijn paard heeft zojuist 2 weken niet mogen lopen, enkel stapwerk - opbouwen van 10 min naar nu 1u. Sinds eergisteren terug lekker rustigaan beginnen rijden (10 min draf op 50min stap) en hij loopt echt weer heel goed. Hij heeft er ook gewoon meer zin in, en ik ben dan ook van plan om eens wat uit te testen ivm 'rustperiodes'. Voorheen liep hij niet makkelijk nageeflijk, maar nu gaat hij bij het minste beetje druk op de teugels al netjes rond en hij briest ook veel.

Ik denk dat het zeker interessant is -voor zowel paard als ruiter- om 'even-een-paar-weken-lekker-op-het-land-periodes' in te lassen. En verder zorgen voor voldoende afwisseling in het werk. De ene dag lekker dressuren, dan een dagje buitenwandeling, dagje rust, dagje springen, longeren, etc .. Zo hou je de fun er in en blijven beide partijen ook alerter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:15

Ik zelf ga voor 3x in de week intensief trainen, maar wel opbouwen (je gaat niet gelijk een uur hard aan het werk) waarbij je ook echt de spieren goed aan het werk zet. Je kan 10 minuten loswerken, weer ontspannen, weer even aan het werk, dan ontspannen, losdraven, klaar, ben je toch al 3 kwartier bezig.

De overige dagen kun je longeren, wandelen, een 'verwendag', een buitenritje...... creatief zijn. Zorg dat dat voor het paard ook echt leuk is, maar niet erg belastend, de calorieën train je er op je trainingsdagen wel af, en je moet idd het lichaam tijd geven te herstellen, een spierblessure is rap opgelopen, maar duurt lang om goed te genezen.
Wel op je trainingsdagen goed bandageren, wederom ter voorkoming van blessures. Vooral bij het aanleren/oefenen van de zijgangen vind ik bandageren toch wel belangrijk, aantikken gebeurt makkelijk, en peesbeschermers worden imo veel te warm, en zijn niet flexibel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:17

hmm een paard wat een jaar stil heeft gestaan ga je dus niet in de krul trekken maar licht longeren of stap werk op het harde desnoods een klein buitenritje van 15 min zo zou ik beginnen eerst conditie daarna de bespiering

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:17

_PSM_
je weet mijn mening ;)

Ik vind 3x in de week trainen en de rest lichte arbeid
goed voor een jong paard, of een paard wat opnieuw opgepakt moet worden(na lang stilstaan)!

echter, ik heb totaal geen problemen met 5x in de week zwaar trainen.
ik vind echter dat een trainingsschema aangepast moet worden op het paard!

Daarnaast vind ik 8 weken vakantie echt veels te veel

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:19

Yamcha schreef:
Ik zelf ga voor 3x in de week intensief trainen, maar wel opbouwen (je gaat niet gelijk een uur hard aan het werk) waarbij je ook echt de spieren goed aan het werk zet. Je kan 10 minuten loswerken, weer ontspannen, weer even aan het werk, dan ontspannen, losdraven, klaar, ben je toch al 3 kwartier bezig.

De overige dagen kun je longeren, wandelen, een 'verwendag', een buitenritje...... creatief zijn. Zorg dat dat voor het paard ook echt leuk is, maar niet erg belastend, de calorieën train je er op je trainingsdagen wel af, en je moet idd het lichaam tijd geven te herstellen, een spierblessure is rap opgelopen, maar duurt lang om goed te genezen.
Wel op je trainingsdagen goed bandageren, wederom ter voorkoming van blessures. Vooral bij het aanleren/oefenen van de zijgangen vind ik bandageren toch wel belangrijk, aantikken gebeurt makkelijk, en peesbeschermers worden imo veel te warm, en zijn niet flexibel.

Ik hoor het eigenlijk altijd maar dan ook altijd andersom...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:21

peesbeschermers zijn idd neit flexibel,
maar bandages worden veel warmer als peesbeschermers ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:28

Dat Neopreen wat er in zit, wordt zo gruwelijk heet...... da's echt niet grapppig meer. Bandages worden niet zó heet, althans als je geen fleece gebruikt.
Ik train sowieso niet in de warmte, op zomerdagen het liefst 's avonds, veel beter.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:30

Heb ik echt nog nooit eerder gehoord eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:31

Nou, ik heb mijn vinger eens erbij ingestoken, na het werken uiteraard. Vond de peesjes veel heter als de bandages, dus persoonlijke ervaring.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:31

Oke, ga ik ook eens testen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:35

En het komt bij niemand op dat je het trainingsschema op het paard moet aanpassen? Inclusief de training zelf?
Elk paard is anders, net als elk menspersoon. Dat is toch heel simpel?

Het ene paard dat ik rij is licht artrotisch, ik rij 'm twee keer, eigenlijk moet hij drie keer per week gereden worden. Maar ik heb school en nog een ander paard.
Dat paard wordt dus nog een keer gelongeerd of gereden door de eigenaar.

Het andere paard dat ik rij, rij ik wel 3 keer per week. Maar omdat dit geen goede uitwerking heeft ga ik beginnen met drie keer per week rijden, en een keer longeren.
Het rijden hangt af van hoe het paard op die dag aanvoelt. Ik ga met een bepaalde instelling erheen, en zodra ik erop zit bekijk ik of ik het ook écht ga doen, of dat ik er enkel naartoe werk.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:36

Na een zware training een lichte training of stil zetten. Hierdoor kunnen de spieren weer herstellen en heb je meer profijt als je weer traint. Anders blijf je op een gegeven moment hangen. Als je er echt meer over wil weten zou ik je aanraden informatie over trainingsprincipes/ trainingsleer te zoeken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:36

Janine, dat lijkt mij eerste vereiste om bij je eigen paard over na te denken, maar het gaat nu over een standaard schema, dus daar hou ik geen rekening mee...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:37

wouterpaard schreef:
Na een zware training een lichte training of stil zetten. Hierdoor kunnen de spieren weer herstellen en heb je meer profijt als je weer traint. Anders blijf je op een gegeven moment hangen. Als je er echt meer over wil weten zou ik je aanraden informatie over trainingsprincipes/ trainingsleer te zoeken.

Na een zware training nooit stilzetten.
Als je zelf spierpijn hebt, moet je ook juist bewegen, lichte training is zeker aan te raden...

Ninx

Ik sluit mij aan bij Yamcha.
5 dagen intensief trainen id week vind ik voor ieder paard in iedere fase van de opleiding teveel M_D_H.
Niet alleen de spieren en het hart hebben opbouw- en hersteltijd nodig, maar ook het bewegingsapparaat.
Het kraakbeen, het skelet en de pezen moet ook 'harden'... dat kost veel tijd, en moet voldoende rust krijgen.
Los daarvan is er het mentale verhaal. Het paard moet naast het werk voldoende vrij krijgen. 2 dagen lummelen in de wei is helemaal top!
Op de overige dagen buiten de trainingen om natuurlijk ook lekker naar buiten.
Verder heeft een paard ook jaarlijks vakantie nodig... daar frissen ze mentaal erg van op.
Je vraagt iets van je paard, dan moet je ook iets teruggeven.

Gabriellee

Niets is echt correct. Het ligt aan je paard. Mijn paard heeft wel echt 6 dagen in de week werk nodig, anders word hij gewoon vervelend. Iedere dag is niet even hard trainen,maar hij heeft wel gewoon zijn werk nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:38

__PSM__ schreef:
Janine, dat lijkt mij eerste vereiste om bij je eigen paard over na te denken, maar het gaat nu over een standaard schema, dus daar hou ik geen rekening mee...

Goed, ik zal wel heel koppig zijn.
Maar er is toch geen standaard trainingsschema?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:39

wouterpaard schreef:

Mijn paarden staan na een zware training nooit stil! Grote kans op spierpijn en dat is ook geen pretje!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:40

Maar even een vraag: wat verstaan jullie onder intensief trainen? Mijn paard wordt ook ongeveer 5 dagen getraind, en dan de ene keer met zijgangen, tempowisselingen, en de hele meuk en dan een andere dag weer lekker ontspanning. Maar 5 dagen loopt die echt wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:40

Janine1990 schreef:
wouterpaard schreef:

Na een zware training nooit stilzetten.
Als je zelf spierpijn hebt, moet je ook juist bewegen, lichte training is zeker aan te raden...

Licht bewegen is buiten lopen... of misschien wat wandelen, oefeningen ad hand wellicht?
Wanneer je direct de volgende dag weer een intensieve training inzet is de herstelcurve nog niet afgerond.
Wanneer je uitgaat van een startpunt/ nulpunt, en je gaat trainen... dan heeft je paard tijd nodig om de 'dip' die na een training in de curve ontstaat te boven te komen. Wanneer je die rust trouw toepast, zal het paard na iedere training EN rust boven het oorspronkelijke nulpunt uitkomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:41

Wanted2003 schreef:
Maar even een vraag: wat verstaan jullie onder intensief trainen? Mijn paard wordt ook ongeveer 5 dagen getraind, en dan de ene keer met zijgangen, tempowisselingen, en de hele meuk en dan een andere dag weer lekker ontspanning. Maar 5 dagen loopt die echt wel.

Intensief is ook zo'n relatief begrip. Dat verschilt per paard, per niveau, per ruiter...