Achterhand activeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:31

Hoi!

Ik zou graag een soort trainingsschema willen opstellen voor mijn paard... Het gaat om een fjord van ca. 13 jaar. Ik heb mezelf lange tijd 'vastgepind' op het 'aan de teugel rijden'. Hij loopt altijd met zijn neusje naar voren. Maar ja, ik dacht... We doen zeker iets fout. Dus ik heb me ontzettend verdiept in dat hele proces, alles wat erbij komt kijken. Heb hele verhalen op internet gelezen en weet nu hoe dat verband zit. En eigenlijk is het zo simpel: hij gebruikt zijn achterhand gewoon niet! In de lessen wordt hier dus (bij mijn zusje) niet echt op gelet, het gaat alleen maar over aan de teugel, aan de teugel en nog eens aan de teugel... Ja, logisch dat het niet lukt: hij loopt veel te veel op de voorhand!! En ik ben bang dat we hier een beetje te laat achter zijn gekomen. Je kunt wel stellen dat hij, voor hij bij ons was, nooit echt goed is doorgereden. Hij is sowieso manegepony geweest. Ik denk eigenlijk dat hij gewoon nooit goed heeft geleerd om zijn achterhand te gebruiken. Hoe schakelen we dit om? Hij loopt bij mij sowieso voorwaarts, hoewel hij zijn benen nog iets meer mag optillen. Maar hij reageert op zich wel goed. Hij moet alleen nog veel ronder gereden worden, dus hij moet nog gaan nageven... En dat komt allemaal als die achterhand geactiveerd is. Maar hoe? Hij zit zo 'vast' in zijn huidige patroon. Ik rij al best veel figuren, hij is voorwaarts... Is er niet een soort speciale training waarbij je hier dieper op ingaat?? En als ik trouwens overgangen ga rijden, gaat hij in verzamelde draf 'sukkelen', dus het is niet echt verzameld. ;) Hij gaat gewoon langzamer lopen. Hij kan goed wijken, dus met dressuur an sich heeft hij ook niet echt moeite. Hij is wel een beetje van het ouderwetse type... Dus wat massiever gebouwd. ;)

CoRiNa1983

Re: Achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:33

veel overgangen rijden, dus beetje versnellen in draf en weer terug naar rustiger draven en weer beetje versnellen en weer terug enz.

en verder niet te veel aan de voorkant gaan lopen sleutelen, laat hem eerst maar weer een zijn achterhand beter gaan gebruiken daarna als het wat beter gaat de voorkant er rustig weer eens een keer bij gaan pakken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:36

Dan zou ik om te beginnen me niet meer zo richten op het aan de teugel lopen de komende tijd.
Maar dan meer met veel schakelen in tempo om de achterhand er meer bij te krijgen. Wel goed bij je houden van voren en niet laten gaan, want dan valt hij ook weer op de voorhand. Gaat dit goed en merk je verschil dan kun je hem ook weer van voren wat ronder proberen te vragen en vervolgens weer stukken schakelen.
Dat zou ik persoonlijk doen als ik het probleem had met mijn paard :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:37

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:52

Ik denk dat het probleem juist bij 'jullie' ligt ipv bij je paard. Als je zo gaat denken zal je het namelijk sneller kunnen oplossen. ;)

Nu zal hij niet scherp (genoeg) op je been zijn. Daar moet je eerst aan werken. (laat het aan de teugel idd maar even zitten)
Zodra jij je kuit aanspant moet hij reageren. Hij hoeft (mag) niet weg te spuiten, maar je moet een verschil voelen en mooie overgangen maken.
Je moet dus eerst consequent worden met je eigen been (aandrijven). Dit doe je door overgangen, maar vooral schakelen (ook in stap kan dat goed) Het terugnemen probeer je zoveel mogelijk met je zit, dus zorg voor een correcte houding anders lukt dat niet. Na het terugrijden hem ook gelijk weer activeren (schakelen) en hem aan de voorkant ook de ruimte geven natuurlijk.
Dit is ook een goede oefening voor de achterhand (let op ook het terugrijden kost kracht) dus sla je 2 vliegen in 1 klap. ;)
Het is ook een oefening die altijd blijft, zelfs in de proefjes kun je blijven schakelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:37

Om de achterhand te trainen , zul je moeten gaan rechtrichten en de zijgangen gaan gebruiken, schouder binnen en travers zijn de basis zijgangen die het paard strek,soepel en dragend maken in de achterhand, het aan de teugel rijden is dan ook al die tijd niet goed gegaan, want aan de teugel komt niet vanuit de voorkant, maar vanuit achter,

Denk dat de gene die les staat te geven dus niet weet waar ze het over heeft.
Misschien voor jou ook leuk huiswerk om je eens in de theorie te verdiepen,
Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel info misschien ook eens aan de lesgeefster doorgeven;-)

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:47

Mijn paard loopt ook teveel op de voorhand en ik probeer dat altijd op te lossen door 'van achter naar voor' te rijden. Dus zoals je zelf ook al aangeeft, eerst de achterhand activeren. Dat kan je nog altijd het beste doen met veel overgangen, zowel binnen de gang waar je in zit als tussen de gangen. Zou het wijken e.d. even laten zitten, eerst zorgen dat hij goed op je beenhulpen reageert en actief loopt. Wel altijd gewoon een gelijke druk op de voorhand houden, dus niet opeens je teugels lang gooien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:34

midgie: ik ben het wel moet je eens hoor, maar hoe kunnen ze nu gaan rechtrichten als het paard niet aan het been is én zij het paardje niet correct aan de teugel kunnen rijden?
Ik vind dat dat pas de volgende stap is ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:32

Het rechtrichten is juist waar je mee begint, dat aan de teugel komt vanzelf als de motor in orde is, en die benen zul je sterk en dragend moeten maken en dat doe je door midel van het rechtrichten, stelling buiging , zijgangen .
Dat het paard niet aan het been is komt omdat de ruiter waarschijnlijk niet weet hoe het been te gebruiken,
Wijken voor druk is ook een belangrijke maar wel op het juiste moment, als het been in de lucht is kun je er wat mee, als je blijft duwen met je been als het op de grond staat zal het paard nooit aan het been komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:39

midgie schreef:
Het rechtrichten is juist waar je mee begint, dat aan de teugel komt vanzelf als de motor in orde is, en die benen zul je sterk en dragend moeten maken en dat doe je door midel van het rechtrichten, stelling buiging , zijgangen .
Dat het paard niet aan het been is komt omdat de ruiter waarschijnlijk niet weet hoe het been te gebruiken,
Wijken voor druk is ook een belangrijke maar wel op het juiste moment, als het been in de lucht is kun je er wat mee, als je blijft duwen met je been als het op de grond staat zal het paard nooit aan het been komen.

Hoe wil je rechtricht-oefeningen maken zoals wijken, schouderbinnenwaarts en travers wanneer het paard niet aan het been is én niet aan de teugel loopt dus niet de juiste buiging heeft? Dat zijn M1/M2 oefeningen (op het wijken na) en daarom begin je bij de B.

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:44

Ik lees hier veel mensen over overgangen rijden, maar vergeet ook de tempowisselingen niet. Dus niet alleen stap - draf - galop - stap - halt - draf etc, maar ook schakelen in de verschillende gangen. Van een combinatie van beiden worden de meeste paarden veel beter aan je been en actiever in de achterhand.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:46

superwoman schreef:
midgie schreef:

Hoe wil je rechtricht-oefeningen maken zoals wijken, schouderbinnenwaarts en travers wanneer het paard niet aan het been is én niet aan de teugel loopt dus niet de juiste buiging heeft? Dat zijn M1/M2 oefeningen (op het wijken na) en daarom begin je bij de B.

Nee hoor ik ben het met Midgie eens. Juist door oefeningen als voltes (buiging) schouderbinenwaarts en travers maak je de achterbenen sterker en buigzamer, waardoor het paard vanzelf aan de teugel gaat :D Richt je paard recht en rijdt hem voorwaarts..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:54

superwoman schreef:
midgie schreef:

Je kan deze oefeningen heel goed aan de hand doen, het zijn in elk geval basis oefeningen om je paard te verbeteren en geen kunstjes , wat helaas wel zo door de meeste mensen word gezien.
Juist ook een paard in het B zou deze moeten kunnen, of eigenlijk zou de ruiter moeten weten dat het belangrijk is deze zijganegn aan je paard te leren.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:00

"Hoe wil je rechtricht-oefeningen maken zoals wijken, schouderbinnenwaarts en travers wanneer het paard niet aan het been is én niet aan de teugel loopt dus niet de juiste buiging heeft? Dat zijn M1/M2 oefeningen (op het wijken na) en daarom begin je bij de B."

hihi, weer iemand die de het paard gebruikt voor de dressuur in plaats van na te gaan waarvoor de dressuur bedoeld is: om het paard te verbeteren. Ja: wel eens gehoord van rechtrichtende buigingsarbeid??

door het paard te trainen (op de juiste manier) in de schoudervoor en schouderbinnen en de travers leer je een paard met de achterbenen onder het ruitergewicht te stappen, hierdoor moet h ij leren het been te plaatsen en meer te buigen. Paard zal hierdoor sterker worden achter waardoor hij gewicht van de voorhand over kan nemen. In het scala der ausbildung komt rechtrichten te laat. Ook ik begin eerst met een recht paard. Pas wanneer je paard recht is en hierdoor zijn rug zal ontspannen en aanspannen kun je verder. Als je paard zijn rug ontspant en dragend wordt komt hij vanzeld in een lichte aanleuning in de hand. Hier heb je helemaal geen gepluk en getrek in de paardenmond nodig. het paard biedt het vanzelf uit zichzelf aan als je hem goed recht hebt, met een ondertredend achterbeen vanuit ontspanning!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:08

Ik spreek uit ervaring mijn paard was ook niet actief met zijn achterhand en moest elke pas drijven.ik heb nu iemand gevonden via de antoine de bodt methode les geeft dus rechtgericht en die leerde mij eerst de achterhand te activeren endan pas aan de teugel te rijden .Voor mij een hele verademing daar mijn paard nu na drie maanden voorwaarts is en aan de teugel loopt.dus verdiep je er eens in en misschien helpt het wel. ik ga dus met kim mee

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:03

kim1207 schreef:
hihi, weer iemand die de het paard gebruikt voor de dressuur in plaats van na te gaan waarvoor de dressuur bedoeld is: om het paard te verbeteren. Ja: wel eens gehoord van rechtrichtende buigingsarbeid??

hihi 2 x fout! :roll:

Citaat:
door het paard te trainen [b](op de juiste manier)[b] in de schoudervoor en schouderbinnen en de travers

En het is duidelijk dat de ts dát nog niet kan en daar doelde ik op.
Gewoon aan het been zetten is nog altijd stap 1.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:17

superwoman schreef:
kim1207 schreef:

hihi 2 x fout! :roll: [/quote]

Hoezo 2 x fout??
Lijkt mij 2 x goed van iemand die weet waar ze mee bezig is en weet waarvoor dressuur bedoelt is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:34

midgie schreef:
Hoezo 2 x fout??
Lijkt mij 2 x goed van iemand die weet waar ze mee bezig is en weet waarvoor dressuur bedoelt is.

2 x mij fout ingeschat ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:46

Het gaat er mij om dat wanneer je de oefeningen als sb en travers nog niet kán als ruiter, dan zal je door het te proberen het paard eerder vast en scheef rijden dan spoepel en recht.
Wanneer het paard een normale scheefheid heeft, kun je deze prima aan de teugel rijden doormiddel van "van achter naar voren" rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:12

Als je een scheef paard rechtuit aan de teugel wil rijden is dat niet echt bevorderlijk voor zijn lichaam lijkt me?
en krijg je nooit zijn achterhand er goed onder, dus ook niet van zijn voorhand af.
Daarom juist de basis aan leren door middel van de zijgangen.
Rechtuit rijden in stelling en buiging is juist heel goed , want het echt recht rijden is een training van jaren, wat helaas over geslagen word.
Op paardenbegrijpen.nl staat een mooie uit leg over het trainen van het jonge paard, begin bij het begin en dan ook echt bij het begin en neem de tijd.

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:28

Waarom denk je van niet, midgie?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:40

Charna schreef:
Waarom denk je van niet, midgie?

Wat denk ik van niet?
Snap even niet wat je bedoelt?

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:24

Waarom denk jij dat aan de teugel rijden niet goed is voor een scheef paard? Wat versta je onder aan de teugel rijden en wat is de reden dat jij denkt dat dat niet goed is?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:28

omdat een scheef paard nooit kan ontspannen en zich ook nooit gelijkmatig aan twee kanten kan ontwikkelen. een scheef paard laat rug niet los en zonder losse en ontspannen rug krijg je nooit aanleuning, in de krul trekken is niet moeilijk, is een kunstje, wijken voor druk, maar heeft niets te maken met nageeflijkheid

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:38

Maar ondanks dat een scheef paard misschien niet voldoende nageeflijk en dragend loopt om direct een z proef te rijden, zal het paard door correct rijden (en daarbij hoort ook werken naar nageeflijkheid) altijd rechter worden en zal het wel verbeteren. En dus zal je paard (mede) door het nageeflijk rijden wel steeds rechter worden (opnieuw, mits correct gereden). Toch? Of zit ik nu verkeerd?

Als ik af ga op midgies bericht (als ik hem goed heb opgevat, daarom vroeg ik ook waarom midgie dat dacht en wat midgie verstaat onder aan de teugel rijden) moet je een scheef paard maar met z'n kop in de lucht laten lopen, dat lijkt me het andere uiterste.