Ik zou graag een soort trainingsschema willen opstellen voor mijn paard... Het gaat om een fjord van ca. 13 jaar. Ik heb mezelf lange tijd 'vastgepind' op het 'aan de teugel rijden'. Hij loopt altijd met zijn neusje naar voren. Maar ja, ik dacht... We doen zeker iets fout. Dus ik heb me ontzettend verdiept in dat hele proces, alles wat erbij komt kijken. Heb hele verhalen op internet gelezen en weet nu hoe dat verband zit. En eigenlijk is het zo simpel: hij gebruikt zijn achterhand gewoon niet! In de lessen wordt hier dus (bij mijn zusje) niet echt op gelet, het gaat alleen maar over aan de teugel, aan de teugel en nog eens aan de teugel... Ja, logisch dat het niet lukt: hij loopt veel te veel op de voorhand!! En ik ben bang dat we hier een beetje te laat achter zijn gekomen. Je kunt wel stellen dat hij, voor hij bij ons was, nooit echt goed is doorgereden. Hij is sowieso manegepony geweest. Ik denk eigenlijk dat hij gewoon nooit goed heeft geleerd om zijn achterhand te gebruiken. Hoe schakelen we dit om? Hij loopt bij mij sowieso voorwaarts, hoewel hij zijn benen nog iets meer mag optillen. Maar hij reageert op zich wel goed. Hij moet alleen nog veel ronder gereden worden, dus hij moet nog gaan nageven... En dat komt allemaal als die achterhand geactiveerd is. Maar hoe? Hij zit zo 'vast' in zijn huidige patroon. Ik rij al best veel figuren, hij is voorwaarts... Is er niet een soort speciale training waarbij je hier dieper op ingaat?? En als ik trouwens overgangen ga rijden, gaat hij in verzamelde draf 'sukkelen', dus het is niet echt verzameld.
Hij gaat gewoon langzamer lopen. Hij kan goed wijken, dus met dressuur an sich heeft hij ook niet echt moeite. Hij is wel een beetje van het ouderwetse type... Dus wat massiever gebouwd.
Richt je paard recht en rijdt hem voorwaarts..