Bokken met 4 benen van de grond af (waarom?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Bokken met 4 benen van de grond af (waarom?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 06:52

Ik open mijn topic hier maar, maar het had misschien overal wel kunnen staan.

Dit is mijn probleem, ik hoop dat mensen nog tips/ideeën hebben. Lees ajb eerst even mijn hele verhaal!

Ik heb een 6-jarige merrie, die ik zelf op 3-jarige leeftijd ingereden heb en daarna is ze wat onregelmatig gereden door zwangerschap e.d. Vorig jaar ben ik weer flink met haar aan de gang gegaan, maar afgelopen winter heeft ze door bangigheid van mij en door de strenge winter 2 maanden stil gestaan. Sinds half februari ongeveer ben ik weer fanatiek aan het rijden, ze wordt zeker 6x per week gereden.

Het is een pittig dier, ze is vrij kijkerig en heeft de neiging er snel vandoor te schieten. Als ze dat doet wanneer ze al gespannen is (bijv in een nieuwe/onbekende situatie, maar ook bijv als ik zelf in onbalans ben door het schrikken) dan reageert ze -naar mijn idee- op de spanning in haar eigen lijf door de rug helemaal bol te maken en vanuit de rug met 4 benen van de grond af te gaan bokken. Dit zit ik echt niet uit, en zo ben ik er dus inmiddels al 5 keer vanaf gevallen (en ik weet vrij zeker dat dat nog niet het einde is ).

Soms doet ze dit aan het begin van het rijden, soms ook wanneer ik al een tijdje aan het rijden ben. Dit zijn de situaties:
1. Ong. een half jaar onder het zadel of zo, begin met aandraven na het instappen en ze reageert meteen door de rug bol te maken en van de grond af te bokken, zonder schijnbare verdere aanleiding.
2. Zelfde als 1.
3. Denk ong. een jaar onder het zadel, onderlinge wedstrijd manege, losrijden op vrij klein stukje, ze is braaf maar wel wat gespannen, op gegeven moment geef ik been en ze reageert met bokken (zelfde manier, rug rond en 4 benen van de grond af).
4. Vorige week: galop rechtsom, ze gaat fijn, ze schrikt van de hond, draait 180 gr om en geeft een bok. Ik blijf zitten maar ben wel flink in onbalans en hup daar gaat de rug bol en bokken.
5. Gisteren: voor het eerst buiten op de manege rijden, ze is wel wat kijkerig (snurken e.d.), maar ik stap maar op en ga stappen. Ze is goed alert, schrikt op een gegeven moment (al na nog geen 1x de bak rond te zijn gegaan), schiet weg en begint te bokken.

Mijn (dressuur)zadel is helemaal nagekeken en recent aangepast, ik heb zelf ook het idee dat het echt wel goed ligt en ze reageert bijv ook niet met aansingelen.

Met inrijden zijn er geen problemen geweest, ze was echt mega-braaf. Ze is met springzadel ingereden en later heb ik daar ook nog een tijdje mee gereden. Daarna ben ik op een gegeven moment overgestapt op dressuurzadel. Deze bokpartijen hebben wel allemaal onder het dressuurzadel plaatsgevonden (maar ik heb ook vrijwel niet meer met mijn springzadel gereden, ik zit daar gewoon minder lekker in/op).

Waar moet ik nu nog aan denken? Mijn eigen theorie is dat ze gewoon erg gevoelig is op haar lijf, haar spieren snel voelt, en daar dus mn bij spanning nogal extreem op reageert. Hoe kan ik het haar makkelijker maken? Ze hoeft van mij niet als een mak lam door de baan te gaan, maar puur dit bokken, ik zit het gewoon niet uit. Tijd om in te grijpen heb ik niet, en zou naar mijn idee ook echt niet helpen, ze ontploft namelijk echt en naar voren schoppen zou de reactie alleen nóg maar heftiger maken (als me dat uberhaupt al zou lukken!).

Moet ik het rijtechnisch zoeken, in het zadel (?), in een supplement om de spieren wat sterker/soepeler te maken, in massage? Iemand een idee, tip, ervaring met zoiets?

Frantic

Re: Bokken met 4 benen van de grond af (waarom?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 06:56

Ik heb ook alleen maar theorie voor je, maar ik zou echt willen weten hoe ze reageert op een andere ruiter.

Heb je al gedacht aan corrigeren door een ander?

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 06:59

Amondi, ja dat had ik er bij moeten zetten, mijn vriend heeft haar in het verleden ook regelmatig gereden (laatste tijd niet meer) en hij is heel wat meer mans dan ik, maar bij hem doet ze het soms ook. Hij gaat er alleen niet zo heel snel vanaf als ik. Moet wel zeggen dat hij ook altijd met zijn eigen (spring)zadel rijdt.

Corrigeren door een ander heb ik van de winter overwogen, maar toen bedacht dat ik er toch zelf doorheen zal moeten (door mijn angst die ik toen had) en daarom besloten zelf verder te gaan. Ik heb 2x per week les, 1x club en 1x privé van dezelfde instructrice. Momenteel heb ik geen angst bij het rijden, wel spanning als ze zo kijkerig is.

9 vd 10 keer kan ik haar goed door de kijkerigheid heen rijden trouwens. En als ze dan ontspannen is, dan gaat ze ook echt heel fijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:06

Angst vind ik dus juist de allerbeste reden die er is om het aan een ander te laten. Angst wordt door een paard heel erg snel opgepikt, waardoor een gevoelig paard al heel snel zijn instinkt gaat aanspreken en vlucht gedrag gaat vertonen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:11

Springzadeltje er weer op leggen en kijken hoe het dan gaat?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:13

Zou toch es een tijdje een ander zadel proberen. Hoe is ze aan de hand dus als je buiten wandeld of longeert? Misschien is 6x rijden in de week toch een beetje te veel voor haar. Loopt ze ook buiten (paddock/land) zodat ze dan haar energie kwijt kan?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:17

Amondi, dat denk ik ook.
Ik denk dat je zelf niet zeker genoeg in het zadel zit, TS, en geen echte leider voor het paard vormt. Daardoor krijgt ze de neiging voor zichzelf te gaan denken, en aangezien paarden vluchtdieren zijn, houdt dat 'zelf denken' in dat ze instinctief bij het minste of geringste op de vlucht slaan.
Ik zou eerst hier wat aan proberen te doen voor je iemand anders je paard laat corrigeren. Ik zou zeggen: nog even niet in het zadel en eerst op de grond maar eens bewust worden van alle signalen die je afgeeft. Zorg dat je paard jou als leider ziet, zodat ze in enge situaties op jou vertrouwt en er niet bokkend vandoor gaat.
Het bokken zelf is imo niet zo heel moeilijk te verklaren: ik denk dat ze door het er vandoor schieten gewoon in onbalans raakt en daardoor het liefst de ruiter eraf wil hebben. Onbalans is namelijk één van de ergste dingen voor een paard, een paard dat in onbalans is kan niet goed vluchten.

In ieder geval, koop een leuk boek over grondwerken (101 horsemanship oefeningen is aan te raden) en doe er wat mee.
Nee, ik wil niet beweren dat grondwerk per sé een directe oplossing biedt, maar ik weet wel dat het wel degelijk verschil uit kan maken en het is misschien net wat jij nodig hebt.

Succes ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:17

wat een ellende dit,en nog gevaarlijk ook....
ik zou als ik jou was haar eerst eens een half uurtje longeren met bijzet....zodat de bovenlijn mooi rond word.
Waarschijnlijk heeft ze last van haar rugspieren omdat ze zo gespannen is?
Als je haar zou gymnastiseren daarop word het misschien minder?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:23

Lastig en erg vervelend probleem
hoeveel beweging krijgt ze per dag, loopt ze in de wei/paddock?

Je zou het kunnen zoeken in de voeding (te rijke voeding)
Hoeveel en wat voor soort krachtvoer krijgt ze?

Spierproblemen en een niet passend zadel kunnen ook voor heftige reactie's zorgen
http://www.happy-athlete.nl (kijken ook meteen even naar je zadel)

Een magnesium tekort kan ook voor heftige schrikreactie's (en spierpijn) zorgen!
Ik ken paarden met soortgelijk gedrag die heel braaf geworden zijn nadat ze magnesium toegediend kregen

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 07:29

Misschien moet ik wel even melden dat ze vaak echt heel fijn rond gaat, en dat ik dan misschien in het begin wel wat spanning heb, maar ik kan daar steeds beter doorheen rijden. Als ze dan ontspannen is, meestal zo na 15-20 minuten, loopt ze daarna echt heel fijn. Ik wil haar liever niet aan een ander overlaten, omdat ik vind dat ik er juist zelf mee om moet kunnen gaan. Het is mijn paard, ik wil haar (kunnen) rijden. Daarom heb ik ook 2x per week les genomen ipv haar in training te zetten (ik wil het graag even uitleggen ;) ). Anders ben ik bang dat ze bij een ander het prima doet, maar dan moet ik er weer op, en dan zal ik nog steeds door uitprobeer-gedrag heen moeten rijden, snap je? Overigens schaar ik dit bokken niet onder uitprobeergedrag.

Ze loopt de hele dag op de wei samen met een andere merrie. Als ik haar niet zo vaak rij, dan is ze juist meer gespannen is mijn ervaring. Ik rij haar meestal zo een half uur tot 3 kwartier, als ze fijn is en ik heb alles met een goed gevoel kunnen doen, dan stop ik er mee. Soms gaan we een stukje de weg op, of even de wei in, soms pak ik er balkjes bij, soms doen we vrijspringen ipv rijden.

@ victory: gisteravond heb ik ook bedacht dat ik een tijdje met springzadel ga rijden, als dat dan niet helpt dan weet ik iig dat het daar niet aan ligt.

@ Palouse: het spijt me zeer, ik stel je tip erg op prijs (en met name het stukje over waarom ze de ruiter van haar rug af zou willen hebben daar kan ik me wel in vinden), maar ik ga niet meer niet-rijden. Van de winter ben ik enorm bang geweest voor staakgedrag wat ze vertoonde (stoppen, omhoog komen), ik zit er nu eindelijk weer met vertrouwen op, dat ga ik niet meer opgeven. Je moest eens weten wat ik daarvoor heb moeten overwinnen! Nee, ik blijf rijden, ik ben zo blij dat ik eindelijk weer zo ver ben. Als ik daarin eigenwijs ben, so be it, maar dat is een concessie die ik niet wil doen. Als ik stop met rijden dan stop ik er definitief mee en dan gaat ze weg. :o

@ Geerke: dat longeren zo met bijzet heb ik heel lang gedaan. Misschien moet ik dat iig weer oppakken in vreemde situaties. Maar thuis heeft het geen zin, ze is namelijk heel ontspannen thuis.

@ Unamie: ze krijgt nog maar een halve kilo basisbrok per dag, hele dag dus wei en verder krijgt ze idd al een tijdje magnesiumcitraat van de groene os. Eerder deed ze het daar goed op, maar toen ben ik toch nog overgestapt op Magic Star en nu sinds een week weer terug naar de magnesium. Zadel zou goed moeten zijn, zie openingspost.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:41

Dat snap ik hoor. Maar dit is ook wel precies de reden waarom er zoveel dingen fout gaan: mensen zijn bang om een stapje terug te doen, erg jammer. In mijn ogen moet eerst de basis goed zijn, voordat er gereden wordt.
Je zou ook kunnen overwegen het grondwerken met rijden te combineren, zodat je niet opnieuw angst krijgt voor het rijden en daarin niet opgeeft, maar toch zorgt dat de verhoudingen tussen jou en je paard op orde komen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:02

TS,mijn merrie hoeft ook geen vrije dag hoor.Wordt ze alleen maar heter/loperiger van.
Ben benieuwd hoe het zal gaan met het spring zadeltje er weer op?!

JvanNoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:15

Hallo, wat een vervelend maar o zo herkenbaar iets.
Mijn paard kan er namelijk ook wat van! Belangrijk is dat jij de tijd gunt om zowel jezelf als je paard los te werken. Wanneer je zelf wat gespannen bent of (onbewust) bepaalde verwachtingen, voelt je paard dit als geen ander aan. Dit zou de vervelende bokken op vreemde plaatsen kunnen verklaren.
Belangrijk is dat jij ontspannen op je paard zakt. Je paard veel over de rug heen los werkt.
Mijn instructeur doet wonder betreft het gebeuren, want als die er bij is doet mijn paard het sporadisch.
Daarnaast kan ook de leeftijd van je paard meespelen. Hij is nog best jong en wat aan het puberen, terwijl die ook aanvoelt dat je wil dat hij presteert.
succes ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:17

het is gewoon een jong, jolig wat sensibel paard, heel normaal gedrag eigenlijk.

zelf goed les halen is het enige wat ik je kan vertellen

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:32

meschien moet je haar na laten kijken door een krakker. meschien heb ze ergens wel alast van een spier ofzo waar dan net het zadel op licht.of......

als je eerst om een onbekende plaats komt laat je haar rustig kijken.en meschien eerst even lekker longeren want dan kan ze rustig rond kijken en dan voelt ze jou spanning niet. en als je een goed gevoel bij heb ga je erop

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:34

KiWiKo schreef:
het is gewoon een jong, jolig wat sensibel paard, heel normaal gedrag eigenlijk.

Ja is dat echt zo? Ik hoor om mij heen toch niet veel (jonge) paarden die zo extreem reageren. (Want ik word momenteel met enig respect bekeken dat ik er steeds toch weer opstap. :o ) Persoonlijk vind ik het ook geen normaal gedrag, natuurlijk, beetje uitproberen, wat staken en af en toe een normale bok wel, maar echt met ronde rug en 4 benen de lucht in?

Ik ga zometeen rijden, pak het springzadel er maar eens bij.

Ben iig van plan om weer wat meer over de rug te gaan loswerken van te voren, toch maar even longeren met een bijzetje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:39

welnee :) het is inderdaad wat overdreven, maar geen gek gedoe hoor :)

Als ik jou was zou ik opstappen en gelijk aangallopperen wel lekker rond maar verder niet belastend :) of misschien even longeren van te voren :)

de betere wat hoger in het bloed staande paarden doen dit allemaal een tijdje :) groeien ze vanzelf overheen :) uiteraard is de "mate" van dit gedrag niet standaard en verschild dit per paard :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:48

het is altijd moeilijk om goede tips te geven als je de situatie niet hebt gezien, maar mij klinkt dit in de oren als een zogenoemd introvert paard. Hmmm maar waarom bokt ze dan zou je zeggen...nou: je noemt al dat je voelt dat je paard spanning heeft. Deze spanning kan ze niet snel genoeg kwijt. Ze bouwt deze in haar lichaam op, zonder dat je dat vanaf de buitenkant goed kan zien en dan op een gegeven moment is de "emmer" vol. Als hij vol is, is elke extra invloed eigenlijk teveel.
Je geeft zelf eigenlijk al de voorbeelden: overgang naar draf, been eraan.

Wat eigenlijk het beste helpt is om ervoor te zorgen dat je paard de spanning kwijt kan raken. NIET door hem eerst een half uur te longeren (dat werkt juist averechts want door rondjes te rennen bouwen ze alleen maar meer stress op en veel meer conditie die je dan ook niet kwijt kan) ;)
Maar probeer patronen te rijden die ze kan gaan herkennen. Zijgangen zijn erg goed om spanning af te bouwen. Je kan bv een lichte schouderbinnen vragen in stap, net zolang totdat ze een teken van relaxatie geeft. BV een grote zucht, een briesje, hoofd lager....etc.
Als ze dat doet kijk je of ze rustig recthdoor kan, gaat ze dan sneller, dan doe je het weer, net zolang totdat ze rustig kan stappen.
Slangenvoltes en veel buigen helpen ook!
Als jij ervoor kan zorgen dat ze minder gespannen is onder het zadel zal ze jou als leider gaan zien.
Oplossingen zoals strakker rijden etc, tja werkt misschien even, maar is niet de manier om je paard relaxed mentaal en fysiek los onder het zadel te krijgen. Dan krijg je van die gespannen bommetjes die "mooi" lopen, maar eigenlijk van binnen diep ongelukkig zijn....
succes!

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:49

ik zou haar toch voor je eigen veiligheid met springzadel gaan rijden
ik heb nl een keer gehad dat mijn paard ook heel erg begon te bokken en ik achter mijn dressuur zadel terecht kwam
ik ben er uiteindelijk wel weer in gekomen door nog een bok maar bij een springzadel kun jer er makelijk weer op komen
(ik hoop dat je het snapt)

maar mijn merrie was ook zo zij ging niet bokken maar omhoog gewoon omdat ik de leiding niet nam
ze raakte dan in paniek en kwam omhoog of ging rennen
toen ik dus eindelijk zo ver was dat ik overal echt goed de leiding ging nemen was het weg

en nu heb ik een ruin die een beetje kijkerig is maar wel fijn en ontspannen te rijden blijft
maar die kan zo een week of 2 super braaf en goed te rijden zijn en dan in een keer als ik mijn been er aan doe zijn hoofd tussen de voor benen stekken en beginnen te bokken als een hert dan schreef ik een keer en ruk aan de teugels en hij heeft zijn hoofd weer in de lucht kan ik gewoon weer verder rijden en probeert hij het ook niet weer
(ik hoop dat je er wat aan hebt)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:18

KiWiKo schreef:
Als ik jou was zou ik opstappen en gelijk aangallopperen wel lekker rond maar verder niet belastend :) of misschien even longeren van te voren :)

de betere wat hoger in het bloed staande paarden doen dit allemaal een tijdje :) groeien ze vanzelf overheen :) uiteraard is de "mate" van dit gedrag niet standaard en verschild dit per paard :)

Het galopperen doe ik soms wel, maar dat resulteert in een wat stijf, kort galopje, waarin ik niet goed naar voren durf te rijden omdat ik dan bang ben dat dat ook weer reden is tot ontploffen. :o Ik probeer het wel; maar geef dan maar gelijdelijk aan meer druk met m'n been.

Ik had het er vanavond nog met mijn vriend over, die zegt eigenlijk precies hetzelfde als jij, nl dat dit normaal gedrag is (niet alle paarden bokken zo, maar sommige komen omhoog, sommige draaien faliekant om bij een tegenligger, etc etc). Hij vindt dat het nog best goed gaat eigenlijk. :+ (Uhhh. :') )

@ Orsini: in stap is ze meestal gewoon lekker relaxed. Of niet, maar dan maakt het niet uit of ik stap of draaf. Ze kan zich zo 'opladen' dat ik prima aanvoel dat elke prikkel er één te veel is.

Ik denk dat ik dat longeren er maar gewoon weer bij moet pakken, iig in de spannende situaties. Vanavond heb ik met springzadel gereden en dat ging wel, maar ik zit er gewoon niet zo lekker in. Ik geloof dat ik maar moet accepteren dat ze gewoon niet zo makkelijk is, en beter naar haar kop kijken om te beoordelen of longeren van te voren gewenst is of niet. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:22

ja heeee :D :D doos!! :D Je moet er wel aan rijden :D

aangalloperen, lekker laag en rond, geen gekkigheid maar lekker voorwaards zonder er wat van te vragen :)

lekker op eigen beentjes :)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:27

:o Ik ga mijn best doen KiWiKo! :D Ik hou jou in gedachten, de eerstvolgende keer dat ik er op kruip (wat ws vrijdag zal zijn, moet morgenavond werken). Ga ik denken 'hup, rijden, doos!' :D

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:28

Ik denk dat daar het probleem zit. Je moet er zelf meer aan rijden, je bent waarschijnlijk te afwachtend waardoor jouw paard de leiding over neemt, en haar dominantie uit door te gaan bokken. Hoe afwachtender jij je galopje rijd, hoe meer je haar de kans geeft om zelf initiatief te nemen. Zeker op onbekend terrein, zou ze op jou moeten vertrouwen, jij bent haar begeleider, dus ze moet afwachten op jou, ipv andersom.

Degene die je les geeft moet zich daar op richten, dat jij gedurfder gaat rijden, dat je merrie weer weet oh ja zij is de leider. Dat zal je wat tijd gaan kosten maar de opbrengst is groot!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:44

ja hier nog iemand met hetzelfde probleem, alleen met wandelen heb ik dit dan. Weinig vertrouwen in het paard en er moet maar een grasprietje verkeerd steken en hup begint te bokken of te steigeren. ook snurken en gaan lopen en de bolle rug ken ik ook...

bij hem is het over na fink wat doordraven, maar logeren met bijzet helpt niet, dan komt het gewoon daarna eruit (zijn slimmer dan dat hoor)

alleen dat die van mij dan gevaarlijk steigerd, op dat moment mag ik niks, kom ik aan de teugel om hem om te draaien gaat hij hoger omhoog met benen geven ook en zweep durf ik nog niet aan te denken want telkens hand of been gebruik maakt de situatie gevaarlijker...

ben dus beetje benieuwd wat er zoal uitkomt, bij hem is het dus de spanning van iets nieuws en de spanning van mij (ook al 4x gevallen) en dat maakt hem erger...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:49

vero......... die van jou zou ik een paar jezusklappen om zn harses geven........... die grote mond heeft ie maar tegen zijn weidemaatjes :)