Muntjes zoeken? Mooie manen kijken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Muntjes zoeken? Mooie manen kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:51

..alleen zien we niet echt waar we nou heen rijden, of ligt dat nou aan mij?

Hoe kan het dat heel veel ruiters tijdens het rijden toch zo lang naar de nek van hun paard kunnen kijken?
Ik zie als ik op HAW kijk best vaak mensen met een gebogen nek.
Ik herinner me nog dat ik dat vroeger ook vaak deed, en niemand die er wat van zij, tot ik van manege veranderde waarbij ik persee rechtuit moest kijken (ik heb nu centered riding les).
Ik moest opeens ver voor mij uitkijken, want als ik linksaf wilde gaan werkte dat niet als ik naar beneden keek hoe leuk de manen van de pony waren waar ik op zat.
Het gebeurd mij soms nog wel eens dat ik toch even in mijn oude 'nek kijken' patroon val, maar ik moet zeggen dat ik merk dat ik veel meer vooruit kijk, en meteen rechter zit, en dat het nek kijken dus echt afgeleerd kan worden.
Ik heb ook veel geleerd wat het effect op je paard is als je naar beneden of naar voren kijkt, dit heb ik bij mijn vorige 3 maneges nooit geleerd, er werd misschien 1x gezegt dat ik naar voren moest kijken.

Ik vroeg me dus ook zo af of dit alleen zo uitgebreid te sprake komt en er zo streng op gelet word bij een andere manier van rijden, of dat het op gewone maneges ook verteld word, maar dat ik juist net die maneges heb gehad waar ze dit overslaan?

Atalanta

Re: Muntjes zoeken? Mooie manen kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:56

toen ik op manege reed (3 verschillende) werd er nooit veel aandacht aan besteed, ook pas geleerd toen ik een cursus deed meer in de richting van natural horsemanship waarbij je zonder zadel en hoofdstel je paard moest leren sturen (dus met zit/gewicht). ik heb daar echt zooo veel van geleerd, ik vind dat het op maneges ook standaard onderdeel van de lessen zou moeten zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:27

Het ligt er ook maar net aan welke manege, bij mij werd er echt op gehamerd :+

"Als je dat goudenbriefje van 10 miljoen vind laat je het mij dan weten?"
"Rijk wordt je niet van zandkorrels, of je moet op diamanten rijden! Maar ik zie toch echt alleen zand!"
"Ik weet dat je verliefd op hem bent maar je paard gaat je echt niet aankijken hoor, ook niet als je zo naar hem blijft staren!"
"Ja en bij de volgende kruising rechtsaf alsjeblieft! Oh nee, rechtsaf zei ik niet rechtdoor! Kruising zeker niet gezien?"

Etc. :D

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:15

hahah! dat zijn wel grappige uitspraken _marinke_ ik zou alleen maar moeten lachen dan!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:18

Bij ons word er ook heel erg op gelet, bij de beginnerslessen maar ook gevorderde en privelessen. :)
Ik zit heel recht, mijn hoofd/schouders ect zijn ook heel recht maar toch kijk ik naar beneden. Echter stoort het niet :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:49

Een van de leukste die ik ooit heb gehoord is: 'Als het hoofd eraf valt ben jij de eerste die het weet' :P

Mensen zijn (als roofdier) van nature geneigd te focussen. In tegenstelling tot prooidieren, die vaak perifeer zicht gebruiken (harde en zachte ogen bij het centered riding). Die natuurlijke focus zorgt ervoor dat veel mensen naar beneden kijken. Wil je ervanaf dan zul je dat patroon bewust moeten doorbreken, dat kun je ook zonder paard oefenen, als je aan het lopen bent. Focus op de omgeving, in plaats van alleen het 'laantje' waar je loopt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:54

Alicia2u schreef:
Een van de leukste die ik ooit heb gehoord is: 'Als het hoofd eraf valt ben jij de eerste die het weet' :P

Ik zou echt helemaal dubbel liggen op het paard als iemand dat tegen mij zei _O-

Maar bekend probleem, heb er ook erg last. De oplossing zal wel oefenen, oefenen, oefenen zijn, of niet? :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:56

"Je moet kijken waar je heen wilt.... ik neem aan dat dat niet de grond is....."

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:58

Maar juist door die grappige uitspraken wordt je je er wel bewust van! Constant aanhoren; "Na voren kijken" word je snel geiriteerd van.. en het was dan ook echt nog op de manege toen ze het zeiden. Tuurlijk verschilt het ook wel met welke leeftijd je te maken hebt :+

Alicia2u; daar sla je de spijker op z'n kop! :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:59

_vivi_ schreef:
Ik herinner me nog dat ik dat vroeger ook vaak deed, en niemand die er wat van zij, tot ik van manege veranderde waarbij ik persee rechtuit moest kijken (ik heb nu centered riding les).

Maar gelukkig heb jij nu het licht gezien ;)

_vivi_ schreef:
Ik vroeg me dus ook zo af of dit alleen zo uitgebreid te sprake komt en er zo streng op gelet word bij een andere manier van rijden, of dat het op gewone maneges ook verteld word, maar dat ik juist net die maneges heb gehad waar ze dit overslaan?

Waarom wil je dit weten?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:13

Haha die uitspraken zijn echt hilarisch :=
Zo word er op een grappige manier wel aandacht aan besteed, en kan je er zelf ook nog om lachen :D

@ jasmijn78, ik was daar gewoon nieuwsgierig naar, ik ervaar nu zelf hoe prettig het is om echt vooruit te kijken en wat dat met je lijf doet enzo.
En ook omdat ik dus bij mijn andere maneges dat nooit echt heb geleerd, terwijl het een veel voorkomend minpuntje van het rijden is.
Was dus benieuwd hoe dat op andere stallen/maneges gaat, en ook wat nou de reden zou zijn dat toch zowat iedereen dat doet uit een soort automatisme, maar daar gaf Alicia2u al mooi uitlegje voor :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:23

_vivi_ schreef:
En ook omdat ik dus bij mijn andere maneges dat nooit echt heb geleerd, terwijl het een veel voorkomend minpuntje van het rijden is.

Maar wat ga je met die informatie doen die je hier krijgt? Andere mensen die volgens jou teveel naar de manen kijken adviseren een andere manege te zoeken?

_vivi_ schreef:
Was dus benieuwd hoe dat op andere stallen/maneges gaat, en ook wat nou de reden zou zijn dat toch zowat iedereen dat doet uit een soort automatisme,

Waarom let jij zoveel op wat andere mensen volgens jou verkeerd doen? En waarom is het voor jou belangrijk te weten waar of op welke manege zij dat verkeerd geleerd hebben? Heb je zelf niets meer te verbeteren in je rijden?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:27

TS mag dit toch gewoon uit nieuwsgierigheid vragen? Ze heeft dat probleem bij haar zelf geconstateerd en doet er nu wat aan. Toen vroeg ze zich af hoe het nou toch komt dat eigenlijk heel veel ruiters dit verkeerd doen!

En mocht ze ooit op een andere manege gaan rijden wil ze wellicht neit eentje waar ze daar dus geen aandacht meer aan besteden :n

Wat maakt dat eigenijk uit Jasmijn? Vind dit eigenlijk wel een goed item van de TS om over na te denken! Ik denk ook altijd na over het waarom? En hoe komt het dat? Stel hier soms ook wel vragen over, maar dit helpt mij ook weer in het rijden verbeteren en beter te begrijpen hoe het nou allemaal werkt! En ik ga echt niet bij een willekeruige stal of manege of what ever langs om langs de bakrand even iedereen aan te spreken dat ze vooruit moeten kijken. Dat moeten ze mooi zelf weten, ik bemoei me met mijn eigen rijden of geef feedback aan mensne als ze erom vragen ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:09

_Marinke_ schreef:
TS mag dit toch gewoon uit nieuwsgierigheid vragen?

Waar het mij om gaat: Er worden hier altijd tig topics geopend over wat de TS-en allemaal constateren wat andere ruiters niet goed doen. Terwijl; als je dan in de bewuste profielen kijkt (en in het algemeen: een mensenleven is te kort om goed te leren rijden) er bij hen zelf nog genoeg te verbeteren valt. Dus als je echt geinteresseerd bent in goed paardrijden, dan lijkt het mij dat je een topic gaat openen over een rijtechnisch probleem waar je zelf tegenaanloopt. En geen rijtechnisch probleem waarvan jij denkt dat anderen daar last van hebben.

Ik vind het altijd zo frappant dat NIEMAND hierover kritische vragen stelt. Jullie gaan er allemaal maar van uit dat wat de TS ziet, waar is. Maar wie is zij om te beoordelen dat anderen het niet goed doen?

_Marinke_ schreef:
Toen vroeg ze zich af hoe het nou toch komt dat eigenlijk heel veel ruiters dit verkeerd doen!

In plaats van zich af te vragen hoe het komt dat andere ruiters (in haar ogen, haar mening, dus geen feit) kan zij zich beter afvragen wat zij bij zichzelf nog kan verbeteren. En dat hier ter discussie stellen. Daar kan ze nog wat mee opschieten. Met geklets over anderen wordt je eigen rijden niet beter toch?

_Marinke_ schreef:
Ik denk ook altijd na over het waarom? En hoe komt het dat? Stel hier soms ook wel vragen over, maar dit helpt mij ook weer in het rijden verbeteren en beter te begrijpen hoe het nou allemaal werkt!

Vragen stellen is altijd goed. Maar je kunt beter vragen stellen over hoe iemand iets goeds voor elkaar heeft gekregen. Het informeren naar hoe het NIET moet heeft toch weinig zin? Je moet weten hoe het WEL moet.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:11

@ jasmijn78, ik snap je punt niet zo?
Ik was daar gewoon nieuwsgierig naar, mag dat tegenwoordig niet meer?
En het viel mij opeens op, daarom vroeg ik mij dat af, ik ben er niet bewust op gaan letten.
Daarbij kan je in mijn begin post lezen dat ik zelf ook nog wel eens in het 'nek kijken' patroon val, maar ik wil daar voor mezelf aan werken, er zijn verder ook andere dingen wat ik wil verbeteren in het rijden, maar over die dingen hebben we het nu niet hier in dit topic.

En verder ben ik blij met mijn ontdekking wat het vooruit kijken betreft, zoals ik al eerder zij heb ik daar veel baad bij, en als ik zie dat andere worstelen met hun houding wil ik ze daar graag bij helpen tot hoever ik dat kan, het is dan aan hun of ze er wat mee doen of niet.

En verder bedoel ik mijn vragen meer in het algemeen en niet specifieke mensen en namen van maneges, ik ben meer benieuwd naar ervaringen van anderen of hoe hun er tegen aan kijken.
En dat ik dit toevallig heb ontdekt doordat ik een andere weg in ben geslagen betekend niet dat iedereen dat moet doen, dat moet ieder voor zich weten toch?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:17

En trouwens als ik een rijtechnisch probleem bij mezelf heb, zou ik dat wel onder "praktijkproblemen" plaatsen, ik heb het juist onder "discussies" geplaatst zodat je gewoon je eigen idee of verhaal hier over kwijt kan, en of er mensen zijn die dit ook opvallen of er mee zitten of het misschien ook helemaal niet erg vinden, kan allemaal.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:18

_vivi_ schreef:
..alleen zien we niet echt waar we nou heen rijden, of ligt dat nou aan mij?

Hoe kan het dat heel veel ruiters tijdens het rijden toch zo lang naar de nek van hun paard kunnen kijken?
Ik zie als ik op HAW kijk best vaak mensen met een gebogen nek.
Ik moest opeens ver voor mij uitkijken, want als ik linksaf wilde gaan werkte dat niet als ik naar beneden keek hoe leuk de manen van de pony waren waar ik op zat.
Het gebeurd mij soms nog wel eens dat ik toch even in mijn oude 'nek kijken' patroon val, maar ik moet zeggen dat ik merk dat ik veel meer vooruit kijk, en meteen rechter zit, en dat het nek kijken dus echt afgeleerd kan worden.
Ik heb ook veel geleerd wat het effect op je paard is als je naar beneden of naar voren kijkt, dit heb ik bij mijn vorige 3 maneges nooit geleerd, er werd misschien 1x gezegt dat ik naar voren moest kijken.

@Jasmijn78 : loop je gewoon niet een beetje te zeuren?
ik vind het toch ook iets wat ik veel mensen zie doen, en wat ik zelf ook nog wel is doe (voor de duidelijkheid :roll:
volgens mij heb ik er ook vrij weinig een opmerking over gekregen, behalve van mijn huidige privéinstructrice
dus ja, ik vind het wel een goed punt wat TS. aanduid
zij vraagt namelijk hóe komt het dat de maneges/verenigingen hier overheen kijken...
als ik het goed heb :')

ts: ik doe het dus ook wel eens, maar dat is vooral om hem ff te bewonderen, te kijken of hij nog een beetje vrolijk erbij loopt, en vooral in het bos :=

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:28

jasmijn78 schreef:
_Marinke_ schreef:
TS mag dit toch gewoon uit nieuwsgierigheid vragen?

Waar het mij om gaat: Er worden hier altijd tig topics geopend over wat de TS-en allemaal constateren wat andere ruiters niet goed doen. Terwijl; als je dan in de bewuste profielen kijkt (en in het algemeen: een mensenleven is te kort om goed te leren rijden) er bij hen zelf nog genoeg te verbeteren valt. Dus als je echt geinteresseerd bent in goed paardrijden, dan lijkt het mij dat je een topic gaat openen over een rijtechnisch probleem waar je zelf tegenaanloopt. En geen rijtechnisch probleem waarvan jij denkt dat anderen daar last van hebben.

Ik vind het altijd zo frappant dat NIEMAND hierover kritische vragen stelt. Jullie gaan er allemaal maar van uit dat wat de TS ziet, waar is. Maar wie is zij om te beoordelen dat anderen het niet goed doen?

Klopt, bij iedereen is nog genoeg te verbeteren en ben het met je eens wat betreft dat punt! ;)
Maar verbetering kun je niet alleen krijgen door maar wat aan te nemen wat er tegen je geroepen wordt in je les. Althans ik ben dan ook heel benieuwd naar het achterliggende ervan. Hoe komt het dat? En waarom?

Zelf zie ik bij andere ook wel dingen fout gaan, stel daar soms in mijn omgeving ook vragen over aan andere mensen. Goh hoe zou je dat op moeten lossen en hoe komt het dat ze tegen dit probleem aanloopt? Het verbreed wel mijn kennis, en daar kun je weer zelf profijt van hebben onder je eigen rijden. Vaak genoeg dat ik dan ook wel is op het net of in bladen ga zoeken naar artikelen die erover gaan, en vind het razend intressant om over rijtechnische en andere problmen te lezen, en vragen over te stellen. HOeft nog niet zo te zijn dat ik datzelfde probleem ook heb. :n

Ligt er wel aan hoe je er mee omgaat, je moet het niet andere ruiters vervolgens gaanopdringen van; "Kijk ik weet dat, en zo moet het dus jij doet het fout!" :n

Citaat:
_Marinke_ schreef:
Toen vroeg ze zich af hoe het nou toch komt dat eigenlijk heel veel ruiters dit verkeerd doen!

In plaats van zich af te vragen hoe het komt dat andere ruiters (in haar ogen, haar mening, dus geen feit) kan zij zich beter afvragen wat zij bij zichzelf nog kan verbeteren. En dat hier ter discussie stellen. Daar kan ze nog wat mee opschieten. Met geklets over anderen wordt je eigen rijden niet beter toch?

Zeker een mening, maar denk dat iedereen het daar ook mee eens is dat dit een mening is en geen feiten? Het is een bekend probleem van heel veel ruiters! En mensen in dit toppic halen ook aan dat ze zelf ook met dit probleem kampen. Ik zelf reageer op die mensen, of haal iets van mezelf aan, of ik denk aan mensen in mijn omgeving die het wel heb zien doen. :j

Geklets, geroddel, hoe je het wil noemen over andere schiet je niks mee op inderdaad. Maar informatie vragen over die dingen wel! Zolang er maar niet met het vingertje gewezen wordt naar een ruiter en die even lekker uitgebreid besproken wordt. Ik vind dat TS hier het nog heel netjes doet, ze heeft het over iets waar ze zelf ook tegen aan is gelopen en nu aan het verbeteren is. Ook heeft ze een heel goed antwoord gekregen hoe het komt dat je snel naar het paard gaat kijken, en daar heeft ze ook echt wat aan om in haar achterhoofd te houden. Achterliggende informatie noem ik dat. ;)

Citaat:
_Marinke_ schreef:
Ik denk ook altijd na over het waarom? En hoe komt het dat? Stel hier soms ook wel vragen over, maar dit helpt mij ook weer in het rijden verbeteren en beter te begrijpen hoe het nou allemaal werkt!

Vragen stellen is altijd goed. Maar je kunt beter vragen stellen over hoe iemand iets goeds voor elkaar heeft gekregen. Het informeren naar hoe het NIET moet heeft toch weinig zin? Je moet weten hoe het WEL moet.

Hoe het niet moet heeft weinig zin om daar naar te informeren inderdaad. Maar het heeft wel zin om te informeren naar hoe het komt dat die fout er in is geslopen. Dan kom je er ook achter waar ben ikd ie fout dan in gegaan? En hoe kan ik dit voorkomen? En je ook richten op hoe het wel moet, en hoe moet ik dat bereiken? En denk dat TS dat hier ook echt goed aanhaalt, en naar vraagt! +:)+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:28

Zo en nu weer ontoppic! Haha! Of het toppic moet gesplits worden???

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:30

Er was op de manege waar ik jaren heb gereden 1 instructrice die daar echt op lette. Ze zei altijd: "Je paard veranderd niet plots van kleur hoor!".
Ik vind het wel belangrijk dat je gewoon vooruit kan kijken. Hoort bij je hele houding en zit. Als je naar beneden blijft kijken ga je automatisch verkeerd zitten.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:31

Klopt Celiien, die vraag is dus voortgekomen uit een eigen ervaring van mij, en mijn ervaringen bij mijn vorige maneges.

Maar ik ging me ook afvragen waar dat vandaan komt dat wij als mensen dat snel doen, ik vind dat interessant om te weten en daaruit kan je vast wel weer wat leren voor jezelf.

(net zo iets als de vraag 'waarom is de aarde rond?' tja de ene zou het een worst wezen de andere vind dat een boeiend onderwerp, soort extra informatie die voor de een heel nuttig kan zijn in zijn of haar kennis en voor de ander niet van toepassing is, zo kan je die mijn vraag ook een beetje bekijken, voor mij is dat informatie waar ik zelf wat mee kan, voor andere hoeft dat dus niet zo te zijn).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:51

Hierzo een rasechte muntjeszoeker :+ ..

Ik weet niet waarom, maar heb het voor zo ver ik me kan herinneren altijd gedaan. Heb al op verschillende plekken gereden, en eigenlijk ben ik er nooit over aangesproken (wel op lichaamshouding, handen, enz ..) Ik weet dus gewoon niet beter! Laatst nam ik een privélesje, en dat was zo wat de eerste keer dat iemand me er iets van zei. Mijn instructeur heeft er echt over doorgedramd en ik vond het echt ZO moeilijk !! Voor mij was het alsof ik geen 'contact' kon leggen met mijn paard, ik voelde me er niet goed bij eerlijk gezegd.

Volgens mij begint het probleem bij de eerste lessen (indien er niet gelijk ingegrepen wordt) door het feit dat je op 'iets' onbekend zit - en dan nog wel bóven de begane grond. Je kijkt onbewust naar beneden om te zien of het nog wel goed gaat en hoe dat die het nou eigenlijk klaarspeelt om met jou rond te hossen .. (imo uiteraard)

En dan over het verdere verloop .. Ik merk dat ik vooral heel veel naar beneden kijk als ik mijn paard rond probeer te krijgen waar we nu volop mee oefenen. Ik hou z'n hals echt in de gaten, vraag me niet waarom. Ik kijk ook regelmatig naar mijn eigen handen, om te zien of ze nog wel op hun plek zitten :') Ook de scheefheid van mijn paard probeer ik te zien.

Ik weet uiteraard niet of het zo bij iedereen is, dit zijn slechts mijn persoonlijk bevindingen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:53

edit: ik zit overigens -al zeg ik het zelf- wel héél recht op mijn paard, ik draai enkel naar beneden met mijn ogen en niet met mijn hele bovenlijf :)*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:36

Het heeft ook te maken met de houding die je in het dagelijks leven aanneemt, veel mensen zitten de hele dag gebogen over de computer, die houding neem je te paard dan ook gemakkelijker aan.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:47

Urielle schreef:
Het heeft ook te maken met de houding die je in het dagelijks leven aanneemt, veel mensen zitten de hele dag gebogen over de computer, die houding neem je te paard dan ook gemakkelijker aan.

Hier herken ik mezelf ontzettend in.
Zit de hele dag achter de computer en heb ook echt ronde naar voren gebogen schouders, met een hoofd wat dus automatisch mee naar voren gaat en dan begin je dus een beetje op quassimode te lijken :D .
Dus als ik dan eindelijk recht wil zitten op het paard, heb ik het gevoel alsof ik met een holle rug en uitstekende billen aan het rijden ben.
Ben dus nu aan het leren om me bekken te kantelen, zodat me rug/hoofd recht is en me billen onder me rug komen waardoor me rug niet hol maar recht trekt.
Als je dat dan zo'n beetje voor elkaar hebt, komt (als het goed is) je hoofd weer mee, recht omhoog.
Zo zie je maar dat je hoofd al het begin is van een hele reeks andere problemen waar je mogelijk tegen aan zou kunnen lopen. Spreekt dus uit eigen ervaring.

Edit: toevoeging:
bij ons op de manege wordt wel altijd geroepen, kijk waar je heen gaat en al dat soort zinnen..
Maar merendeel, en dan vooral de wat gevordere ruiters ( die het paard nageeflijk proberen te rijden) kijken erg veel naar beneden, viel mij laatst op.
Zij letten denk op de halshouding en hun handen.