Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alicia2u schreef:Een van de leukste die ik ooit heb gehoord is: 'Als het hoofd eraf valt ben jij de eerste die het weet'

_vivi_ schreef:Ik herinner me nog dat ik dat vroeger ook vaak deed, en niemand die er wat van zij, tot ik van manege veranderde waarbij ik persee rechtuit moest kijken (ik heb nu centered riding les).
_vivi_ schreef:Ik vroeg me dus ook zo af of dit alleen zo uitgebreid te sprake komt en er zo streng op gelet word bij een andere manier van rijden, of dat het op gewone maneges ook verteld word, maar dat ik juist net die maneges heb gehad waar ze dit overslaan?

_vivi_ schreef:En ook omdat ik dus bij mijn andere maneges dat nooit echt heb geleerd, terwijl het een veel voorkomend minpuntje van het rijden is.
_vivi_ schreef:Was dus benieuwd hoe dat op andere stallen/maneges gaat, en ook wat nou de reden zou zijn dat toch zowat iedereen dat doet uit een soort automatisme,

_Marinke_ schreef:TS mag dit toch gewoon uit nieuwsgierigheid vragen?
_Marinke_ schreef:Toen vroeg ze zich af hoe het nou toch komt dat eigenlijk heel veel ruiters dit verkeerd doen!
_Marinke_ schreef:Ik denk ook altijd na over het waarom? En hoe komt het dat? Stel hier soms ook wel vragen over, maar dit helpt mij ook weer in het rijden verbeteren en beter te begrijpen hoe het nou allemaal werkt!
_vivi_ schreef:..alleen zien we niet echt waar we nou heen rijden, of ligt dat nou aan mij?
Hoe kan het dat heel veel ruiters tijdens het rijden toch zo lang naar de nek van hun paard kunnen kijken?
Ik zie als ik op HAW kijk best vaak mensen met een gebogen nek.
Ik herinner me nog dat ik dat vroeger ook vaak deed, en niemand die er wat van zij, tot ik van manege veranderde waarbij ik persee rechtuit moest kijken (ik heb nu centered riding les).
Ik moest opeens ver voor mij uitkijken, want als ik linksaf wilde gaan werkte dat niet als ik naar beneden keek hoe leuk de manen van de pony waren waar ik op zat.
Het gebeurd mij soms nog wel eens dat ik toch even in mijn oude 'nek kijken' patroon val, maar ik moet zeggen dat ik merk dat ik veel meer vooruit kijk, en meteen rechter zit, en dat het nek kijken dus echt afgeleerd kan worden.
Ik heb ook veel geleerd wat het effect op je paard is als je naar beneden of naar voren kijkt, dit heb ik bij mijn vorige 3 maneges nooit geleerd, er werd misschien 1x gezegt dat ik naar voren moest kijken.
Ik vroeg me dus ook zo af of dit alleen zo uitgebreid te sprake komt en er zo streng op gelet word bij een andere manier van rijden, of dat het op gewone maneges ook verteld word, maar dat ik juist net die maneges heb gehad waar ze dit overslaan?
jasmijn78 schreef:_Marinke_ schreef:TS mag dit toch gewoon uit nieuwsgierigheid vragen?
Waar het mij om gaat: Er worden hier altijd tig topics geopend over wat de TS-en allemaal constateren wat andere ruiters niet goed doen. Terwijl; als je dan in de bewuste profielen kijkt (en in het algemeen: een mensenleven is te kort om goed te leren rijden) er bij hen zelf nog genoeg te verbeteren valt. Dus als je echt geinteresseerd bent in goed paardrijden, dan lijkt het mij dat je een topic gaat openen over een rijtechnisch probleem waar je zelf tegenaanloopt. En geen rijtechnisch probleem waarvan jij denkt dat anderen daar last van hebben.
Ik vind het altijd zo frappant dat NIEMAND hierover kritische vragen stelt. Jullie gaan er allemaal maar van uit dat wat de TS ziet, waar is. Maar wie is zij om te beoordelen dat anderen het niet goed doen?

Citaat:_Marinke_ schreef:Toen vroeg ze zich af hoe het nou toch komt dat eigenlijk heel veel ruiters dit verkeerd doen!
In plaats van zich af te vragen hoe het komt dat andere ruiters (in haar ogen, haar mening, dus geen feit) kan zij zich beter afvragen wat zij bij zichzelf nog kan verbeteren. En dat hier ter discussie stellen. Daar kan ze nog wat mee opschieten. Met geklets over anderen wordt je eigen rijden niet beter toch?

Citaat:_Marinke_ schreef:Ik denk ook altijd na over het waarom? En hoe komt het dat? Stel hier soms ook wel vragen over, maar dit helpt mij ook weer in het rijden verbeteren en beter te begrijpen hoe het nou allemaal werkt!
Vragen stellen is altijd goed. Maar je kunt beter vragen stellen over hoe iemand iets goeds voor elkaar heeft gekregen. Het informeren naar hoe het NIET moet heeft toch weinig zin? Je moet weten hoe het WEL moet.
..
Ook de scheefheid van mijn paard probeer ik te zien.Urielle schreef:Het heeft ook te maken met de houding die je in het dagelijks leven aanneemt, veel mensen zitten de hele dag gebogen over de computer, die houding neem je te paard dan ook gemakkelijker aan.
.