Op het strand in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekefriet

Op het strand in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:52

Hey,
ik heb een vraag,
ik ga in september op ponykamp bij Ponyhof Aagtekerke :D
daar gaan we dus ook strandritten maken en op het strand galopperen neem ik aan.
Gaat een paard als ie erg enthousiast is ineens van galop naar snelle galop?
Als dat gebeurt heb ik geen idee wat ik moet doen, ik ben namelijk nog nooit in snelle galop gegaan..
What to do?? :P
x

xJasmijn

Re: Op het strand in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:53

Nou, als je nog nooit zo snel hebt gegealopperd, is het dan wel zo verstandig om mee op strandrit te gaan? :=

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:54

Gewoon in verlichte zit en de manen goed vast houden en genieten van de wind in je haar!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:56

Achter een paar anderen gaan rijden en je eventueel op laten sluiten. Zo voorkom je in elk geval dat je paard er enthousiast met je vandoor gaat.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:00

Als paarden echt ervaren zijn op het strand zijn ze vaak wel goed te vertrouwen. Zeker op een manege.
Ik kan met mijn merrie op het strand een sprint trekken, maar ook een rustig galopje met lange teugel doen (mits we niet met meer dan 4 man zijn).

De meeste manage paarden weten dat ze op het strand ook normaal moeten doen. Als je hier wat onzeker over bent geef dan aan dat het je eerste strand rit is en dat je graag een betrouwbaar ervaren paard wilt. Mijn ervaring; als het paard onder controle blijft is een sprintje trekken op het strand echt heerlijk!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:07

Saffier schreef:
Als paarden echt ervaren zijn op het strand zijn ze vaak wel goed te vertrouwen. Zeker op een manege.

Mwoahh.... ;) Mijn ervaring is dat het sterk afhangt van de manege waarmee je op strandrit gaat. Ik heb heerlijk relaxte ritjes gehad op Ameland. Maar ook 3 'verplichte' ongecontroleerde race-partijen aan het Noordzeestrand, waarbij ik er bij de tweede afdonderde, omdat de hele kudde er als een debiel vandoor ging en de mijne niet wenste te worden ingehaald. En dus in volle galop een paar smerige bokken/oplawaaien gaf naar andere paarden :\
Ik kijk dus nu heel goed uit waar ik heen ga en informeer heel goed hoe het er daar aan toe gaat. Waar ze mensen meenemen op gympies en NIET informeren (en controleren) naar rijervaring, haak ik af ;)

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:08

ik ben afgelopen zaterdag naar het strand geweest met mijn paardje en meestal zijn ze wel goed te houden hoor.. teminste die van mij(die nog nooit op het strand was geweest) tot dat iemand je komt inhalen*-) toen ging die wel erg hard. maar manegepaarden zullen dit zeker wel braaf doen hoor.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:11

mieneke12 schreef:
Nou, als je nog nooit zo snel hebt gegealopperd, is het dan wel zo verstandig om mee op strandrit te gaan? :=

Hoe wil je anders een keer zo snel in galop gaan? In de bak is dat lastig.

Gewoon met de groep mee gaan, en in verlichte zit gaan zitten dan is er niks aan de hand hoor :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:37

mirm schreef:
Gewoon in verlichte zit en de manen goed vast houden en genieten van de wind in je haar!

Wind langs je cap ook goed?

Eerst vertrouwd zijn met galop in de bak en dan op buitenrit, dan eens kijken of je eerst een rustig strandritje aankunt, voor je vrij gaat galloperen.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:08

jah idd xD
ik ben alleen nog niet goed in verlichte zit, heb het een keer geprobeerd, mar tis in september, dus voor die tijd kan ik nog in de les verlichte zit oefenen denk ik :P
x

_Kiki_ schreef:
mieneke12 schreef:

Hoe wil je anders een keer zo snel in galop gaan? In de bak is dat lastig.

Gewoon met de groep mee gaan, en in verlichte zit gaan zitten dan is er niks aan de hand hoor :)

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:12

Gewoon gaan maar wel contact houden met je paard...
mocht je twijfelen of hij/zij nog wel gaat stoppen kan je je paard op het strand altijd de duinen insturen = volte rijden naar de duinen (mits ie nog stuurbaar is)..
Want naar de duinen toe wordt het zand zwaarder, wedden dat ie stopt! :P

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:16

Probeer dan vooral een keer te schakelen wanneer je in verlichte zit galopeert. Ik merk dat ik buiten juist altijd in verlichte zit ga zitten omdat ik mijn been er dan beter bij kan houden en meer controle heb over mijn paard. Maar dat zal waarschijnlijk ook met de opleiding van mijn paard te maken hebben.

Overigens hoef je niet persee naar het strand om een keer vol in galop te gaan. Wij hebben bij ons in de omgeving diverse paden die lang en rustig genoeg zijn om een keer goed voluit te gaan.

Overigens draai ik met die van mij ook altijd een volte als ze te hard gaat, komt ze meteen terug. Helaas hebben we daar in het bos niet altijd de ruimte voor.

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:24

Ik ben pas 1 keer op het strand geweest met een paard en had ook al die wilde verhalen gehoord, dat alle paarden gek worden en keihard gaan racen.. Mijn ervaring was compleet anders, echt heerlijk! :D
Ik ging met een paardje dat zelf ook nog nooit op het strand was geweest, een paardje dat 1 keer was geweest en een ervaren strandpaard.. Heerlijk gereden, lekker eigen tempo en een super rustig galopje! Totaal alle controle behouden, wilden we harder gingen we harder, maar wilden we weer terug, dan was dat ook geen probleem.
Ik denk dat dat voornamelijk belangrijk is, dat je zelf de controle houdt. Als je er zelf voor kiest om hard te gaan is het heerlijk, maar als je de controle verliest is het niet meer leuk. Ga je ook nog in de bak rijden om aan het paard dat je mee neemt op strandrit te wennen?

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:26

ik heb geen idee hoe de indeling van dat ponykamp is.,,
mar het zijn btw denk ik veel mensen op dat kamp, dus denk ik ook veel mensen en paarden met de strandrit, zijn de paarden dan enthousiaster/sneller met een grote groep??

WinterWortel schreef:
Ik ben pas 1 keer op het strand geweest met een paard en had ook al die wilde verhalen gehoord, dat alle paarden gek worden en keihard gaan racen.. Mijn ervaring was compleet anders, echt heerlijk! :D
Ik ging met een paardje dat zelf ook nog nooit op het strand was geweest, een paardje dat 1 keer was geweest en een ervaren strandpaard.. Heerlijk gereden, lekker eigen tempo en een super rustig galopje! Totaal alle controle behouden, wilden we harder gingen we harder, maar wilden we weer terug, dan was dat ook geen probleem.
Ik denk dat dat voornamelijk belangrijk is, dat je zelf de controle houdt. Als je er zelf voor kiest om hard te gaan is het heerlijk, maar als je de controle verliest is het niet meer leuk. Ga je ook nog in de bak rijden om aan het paard dat je mee neemt op strandrit te wennen?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:31

Aagtekerke heeft iets van 40 paarden en pony's. Er zijn er die ECHT bomproof zijn en ook typische racekezen. Gevaarlijk zijn ze sowieso geen van allen hoor, anders zouden ze niet mee mogen naar het strand ;)

Gewoon eerlijk zijn tegen Hellen, en om een braverd vragen. Is vast geen probleem. Geniet ervan! :*
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 27-04-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:32

Zal ik doen :D Dankjewel! :D
x

melsh schreef:
Aagtekerke heeft iets van 40 paarden en pony's. Er zijn er die ECHT bomproof zijn en ook typische mormels. Gewoon eerlijk zijn tegen Hellen, en om een braverd vragen. Is vast geen probleem. Geniet ervan! :*

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:29

Kan je niet eerst wat gaan oefenen ofzo?
Dat je met je instructeur / instructrice ergens naar een strand gaat en oefent?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:40

Ik heb een paar keer een strandrit op manege Grol gemaakt en daar gingen ze van stap in rengalop dus
daar moet je wel een beetje op rekenen, maar dat is natuurlijk per paard/manege anders.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:48

Weet je zeker dat je een snelle galop gaat maken op het strand? Ben een aantal keer met mijn oude manege op het strand geweest, maar iedere keer gewoon rustig gegaloppeerd. Ik denk dat er naar het niveau van de ruiters wordt gekeken voordat er een snelle galop wordt gedaan op het strand.
Een gewone galop op het strand is al een belevenis!

Voor de rest, vraag een brave pony en oefen alvast de verlichte zit een beetje, en neem anders een pluk manen vast voor de zekerheid.

Alvast veel plezier!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:58

Je kunt ook een touw rond de nek doen of een oude beugelriem. Dat doe ik ook, omdat ponylief op het strand best heftig kan zijn :j

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:59

Als mijn paard echt te enthousiast wordt zet ik hem altijd even op de volte, je zit toch aan het begin van de groep en als je hem op de volte hebt gezet ben je weer achteraan in de groep.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:02

Op de volte zetten lijkt mij indd de beste manier ;) Aan de teugels trekken oid heeft toch geen zin

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:50

Wanneer je hem op de volte zet zoek je als het ware weer de rust op, als jij daarna zorgt dat je hem bij je houdt kan je gewoon verdergaan in je eigen tempo.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:13

en natuurlijk gewoon blijven rijden! niet alles losgooien en we zien wel. been er aan houden en blijven sturen, proberen of je gas terug kan nemen en weer kan versnellen. beetje slalommen misschien.
denk er om dat je je beugels op een comfortabele maat zet. zodat je stevig zit en een goede balans hebt.

en verder genieten natuurlijk :D :D :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:14

droversrun schreef:
Ik heb een paar keer een strandrit op manege Grol gemaakt en daar gingen ze van stap in rengalop dus
daar moet je wel een beetje op rekenen, maar dat is natuurlijk per paard/manege anders.

Juist, daar ben ik dus ook geweest ;) Enórme groep (30 paarden) met compleet onervaren ruiters op gympies, voorste paard werd met slof tegengehouden, deed niks anders dan de levade :n Je moet het voorste paard in de gaten houden, als de slof losgelaten wordt, gaat de hele kudde meteen aan de kletter en moet je je maar redden.
De rijtechnische tips om de boel onder controle te houden gaan hier niet op, een volte rijden of het paard richting duinen sturen is onmogelijk, omdat alles ongecontroleerd in 1 rechte lijn als kudde elkaar volgt. Je hebt gewoon niks te vertellen. Wandelaars moesten compleet opzij springen en hun hond redden. Echt, ik ga daar never meer heen :n

Op Ameland heb ik echter wél hele fijne ervaringen :j Kun je niet rijden, dan alleen stap en een drafje in de duinen, kun je wél rijden, dan een heerlijk ontspannen galop op het strand :) Sturen en schakelen blijft mogelijk, hele fijne paarden :)