Doorzitten wordt stuiteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Doorzitten wordt stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:31

Sinds een maand of 2,3 rij ik een Sandro Hit voor een fokker/handelaar hier in de buurt. Dit paard heeft in het verleden al M1 dressuur gestart en heeft vervolgens 2 jaar stil gestaan. De bedoeling is dat ik het paard op termijn meteen in de M1 uitbreng, doorrij naar de Z of hoger en dat ze dan (helaas, helaas, want ik ben al helemaal verliefd op het beestje..) verkocht gaat worden. Dit uiteraard wel allemaal op termijn en pas als het paard er klaar voor is. We hebben geen haast.
Maar dit uitbrengen in de M1 brengt me meteen bij het probleem; ik kan met geen mogelijkheid doorzitten op dit paard. En dit zal ik straks toch een hele proef vol moeten kunnen houden. Ze heeft zulke enorm ruime en krachtige bewegingen, dat ze me letterlijk lanceert. Op andere paarden heb ik hier nooit problemen mee gehad, maar bij dit paard stuiter ik alle kanten op.
Dit heeft natuurlijk niet echt een positief gevolg op het ruggebruik van het paard, waardoor ik na een paar passen maar weer snel ga lichtrijden om het paard niet tot last te zijn. Hoe kan ik dit oefenen zonder het paard in de weg te zitten of te hinderen in de bewegingen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:36

misschien domme vraag, maar laat het paard z'n rug al (terug) los? Een paar dat niet over de rug loop maakt het de ruiter onmogelijk ontspannen en meegaand te blijven zitten, voeg daar nog eens bij dat het paard van nature ruime en krachtige bewegingen maakt en je hebt het recept om goed hoog te stuiteren...

nina88

Re: Doorzitten wordt stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:50

Ze laat tijdens het lichtrijden wel los, maar zodra ik ga doorzitten niet meer, omdat ik zo zit te stuiteren.
Vervolgens ga ik dan maar weer lichtrijden om haar rug te ontlasten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:10

't was maar een vraag, want heb toevallig deze winter ook een paard gereden dat M2 gelopen had, maar altijd "fout" gereden was en met veel druk. Paard zat volledig vast in de rug, maar had een geweldige draf, kon strekken als de beste, met als gevolg dat toen ik wou aanspringen, bijna gelanceerd werd...

misschien dat zitlessen op haar (bijgezet dan) kan helpen

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:35

Ik zou er inderdaad voor zorgen dat je paard los blijft in zijn of haar rug. weet je zeker dat het dier zijn rug wel echt loslaat? Je moet er vast ook even aan wennen. Misschien een optie om steeds een klein stukje te doen en dit stuk steeds langer te maken?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:39

Ik heb het geoefend door een paard passen door te zitten, paar passen lichtrijden, paar passen doorzitten, paar passen lichtrijden.
En zo dat de hele tijd door doen. En daarna verleng je het doorzitten, zeg maar :)
En zo leer je goed doorzitten, :)
Ook moet je niet te veel gewicht in je benen leggen, daar stuiter je ook erg van, en goed met de beweging van het paard meegaan.

Ik hoop dat je voldoende informatie hebt :)

X. Asmara

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:49

Ze laat haar rug echt los. Dat weet ik zeker. Alleen zo gauw ik ga doorzitten drukt ze haar rug weg.
Mee gaan in de bewegingen is nog wat lastig dus haha.

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:39

ik heb precies hetzelfde probleem als nina..
erg vervelend, maar ik ben nu aan het oefenen zoals asmara zegt, paar passen doorzitten, dan paar lichtrijden, enz.
ik moet zeggen, het gaat steeds beter!

Alphabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:44

Kan het ook niet aan het zadel liggen? Geen diepe zit of juist een te diepe zit?

Misschien eens een ander zadel erop leggen en kijken of het verschil maakt :)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:52

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht en dat heb ik geprobeerd, maar dat was 'm ook niet.
Ik heb nog eens overlegd met mijn instructeur en we hebben nu besloten om het in kleine stapjes te gaan oefenen. Aandraven en meteen een paar passen doorzitten. Dan of weer terug naar de stap, of eerst gaan lichtrijden om de ontspanning te herstellen en dan weer terug naar de stap. Dan opnieuw aandraven en weer een paar passen doorzitten, etc.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:43

Ik weet niet hoe het paard is, maar is het misschien mogelijk om eens zonder zadel een aantal stukken te gaan draven? Gewoon los. Lange teugel.
Dit werkt bij mij goed om mijn paard te leren aanvoelen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:46

misschien kan het ook aan het zadel liggen?

dit probleem had ik eerst ook, heb mijn pony 2 jaar geleden gekocht, lichtrijden ging nog wel, maar als ik ging doorzitten , dat kon gewoon niet omdat hij zijn rug dan heel erg aanspande.

een osteopaat laten komen en ja hij had heel veel last van zijn rug,(iedereen zag het zo) dus nieuw zadel, nu gaat het weer helemaal top, na een aantal bezoekjes van de osteopaat helemaal.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:20

Lis_Jolien schreef:
Ik weet niet hoe het paard is, maar is het misschien mogelijk om eens zonder zadel een aantal stukken te gaan draven? Gewoon los. Lange teugel.
Dit werkt bij mij goed om mijn paard te leren aanvoelen.

Door het zonder zadel rijden heb ik ook een veel betere zit gekregen,
het kan heel effectief zijn!
Je kan goed met de bewegingen meegaan (Je zult wel moeten ^^. ) en je voelt je paard goed aan.
Sommige paarden maken ook nog kleinere passen als ze merken dat hun ruiter het er moeilijk mee heeft. (Dit is niet bij elk paard zo)
Probeer het gewoon eens zonder zadel :D

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:31

misschien moet je eerst eens onder het tempo draven, dus langzamer dan de arbeidsdraf. Daarbij probeer je het paard heel laag en rond te houden voor zodat hij goed de rug loslaat. Niet alleen het paard maar ook jij moet je rug loslaten. Het is belangrijk dat je ontspant in de benen, knijpende knieën duwen je omhoog en daardoor ga je stuiteren. Bovendien moet je heel losjes zijn in je onderrug. Je moet als het ware scharnieren in je heupen om de schokken op te vangen. Aangezien het paard hoog op gooit kun je het beste dus beginnen in een heel laag tempo zodat je grip krijgt op het paard en op je zit. Zo probeer je het paard goed rond te rijden en langzaam het tempo opvoeren. Zodra je je zit verliest terug naar een lager tempo en weer opbouwen. Het is waarschijnlijk een combinatie van een gespannen rug bij het paard en een te starre zit bij jezelf.

veel oefenen en succes ermee

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:05

Rechte houding maken en beetje mee doorveren vanuit je knieeen.. is inderdaad lastig..succes

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:15

zonder zadel is inderdaad een goede oplossing. zo doe ik dat ook wel eens met mn groninger.
is erg moeilijk om uit te zitten, maar daar leer je wel veel van.
ook helpt het om een klein beetje naar achter te leunen. niet te ver natuurlijk want dat ziet erniet uit, maar en klein beetje.

succes

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:04

Gisteren met de les er nog eens goed naar laten kijken. En we hebben nu uitgevonden dat wanneer ik haar net iets onder het tempo laat draven en dan zelf probeer zo goed mogelijk recht op te gaan zitten, zonder voorover te hangen, dat ik het dan redelijk kan uitzitten.
Nu proberen om dat weer uit te bouwen, zodat ik het ook in een hoger tempo (of straks zelfs in de uitgestrekte draf) kan volhouden.

Zonder beugels heb ik ook geprobeerd, maar dan kan ik dus niet snel even gaan lichtrijden om het paard te ontlasten als ze een stukje moeite heeft met haar balans. En dat is in deze fase toch nog even belangrijker denk ik.

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:16

Zonder zadel proberen?
En doet ze het ook bij een arbeidsdrafje?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:18

Wat doet ze bij een arbeidsdrafje?

Zonder zadel is een beetje hetzelfde verhaal als zonder beugels. Ik wil kunnen ontlasten wanneer dat nodig is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:21

Je kunt het doorzitten dus niet oefenen omdat ze dan dus direct haar rug wegdrukt, doet ze dit ook met bontje ofzo onder het zadel?
Dan wordt de schok van het doorzitten beter opgevangen en als het paard zo'n gevoelige rug lijkt te hebben kan dit misschien wel helpen?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:22

Bontje zit er inderdaad ook al onder.

Mijn instructeur zei gister dat het ook met de lengte van haar rug te maken heeft. Ze heeft namelijk een vrij korte en dus minder elastische rug en dat in combinatie met haar ontzettend ruime en veerkrachtige gangen, zorgt ervoor dat ze lastig is uit te zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:10

Mijn schimmel is ook moeilijk uit te zitten (die heeft overigens juist een erg lange rug), die gooit op als een tuiger. Ik oefen door te gaan doorzitten en zodra ik ga storen weer lichtrijden tot de rug weer ontspannen is en dan weer terug te gaan zitten. Ook mezelf vastpakken aan de voorkant van het zadel en letterlijk het zadel intrekken helpt. Zonder beugels hoef ik niet te proberen, dan stuiter ik er de eerste pas gelijk af, zo hoog dat hij opgooit.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:49

Kijk, jij weet waar ik het over heb ;) .. En je hebt dezelfde taktiek als ik..

Het vastpakken aan het zadel ga ik ook eens proberen! Misschien eens met zo'n bokriempje proberen.

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:22

Ik had dat eerst ook dat ik heel erg stuiterde, maar mij werd gezegd dat ik zonder beugels moest gaan rijden omdat je dan veel dieper zat.
Dus ik heb dat gedaan een paar keer en het gaat bij mij een stuk beter!
Dus zonder beugels helpt ook!

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:24

ja idd probeer het eens zonder zadel ik reed vroeger ook altij dop mijn paard zonder zadel om me houding teverbeteren maar ook om me paard beter teleren aan voelen en dat is super gegaan