het lukt maar niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

het lukt maar niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:10

sinds vorig jaar eind februari heb ik mijn welsh D pony.
toen ze bij mij kwam had ze een halfjaar lang al niet meer gegalopeerd omdat de eigenaresse dat niet durfde.
we moesten dus alles opbouwen en ik heb haar alles moeten leren.
midden maart hadden we onze eerste wedstrijd.
dit ging heel redelijk, helaas let madame met uitladen thuis niet op en ligt ze zo boem op de trailerklep.
natuurlijk snel dierenarts erbij want het was een fikse wond, het moest gehecht worden en in het verband.
dit verband bleek later veel te strak aangelegd en het ging niet goed, werd alleen maar slechter ipv beter.
uiteindelijk hebben wij besloten het verband ed eraf te halen en haar buiten te zetten, op een afgezet stukje en we smeerden er iedere dag zalf op.
langzaam maar zeker werd het beter en na ongeveer 2,5 á 3 mnd konden we weer langzaam beginnen.
eind vorig jaar zijn we echt begonnen met wedstrijden rijden.

we vlogen de B door, kwamen nooit zonder wp's thuis.
in november had ik mijn eerste L1 wedstrijd, dit ging vreselijk en resulteerde in 177&181.
daar schrok ik me al wezenloos van, kon ik weten dat het alleen maar slechter zou worden?
zoals velen hadden ook wij door het extreme winterweer weinig kunnen rijden.
maar als we reden ging dat geweldig, de aanleuning was geen probleem meer, contra was een eitje en zelfs de SB kregen we onder de knie.

dan hadden we in maart weer een wedstrijd, dit ging vreselijk.
ik verwachtte er toch best wel wat van (omdat het thuis zo goed ging) maar het resulteerde in 161&165 (volgens mij kweet niet meer precies).
teleurgesteld natuurlijk, maar op naar de volgende wedstrijd.

dit was 21 april, het ging zo mogelijk nog slechter, net als de vorige keer loopt ze thuis als god maar eenmaal op wedstrijd gaat er een knop om en lijkt ze wel een giraf!
ze was alleen maar aan het kijken naar alle enge dingen, sprong de hele tijd weg, luisterde helemaal niet meer naar me etc. etc.
deze wedstrijd werd dus: 155&163.

en nu....zit ik dus diep diep diep in de put.
ik weet het even niet meer, ik had er veel van verwacht want zoals ze thuis loopt zouden we dik 3 winstpunten krijgen per proef.
ik heb er keihard voor gewerkt, fiets elke dag 17 km heen en 17 km terug (van en naar school) en dan ook nog een stuk om voor mijn pony.
en dan als een razende weer naar huis om op tijd thuis te zijn.
ik was altijd een doorzetter, maar de motivatie is nu even op.
de dag na de wedstrijd had ze rust, volgende dag heb ik weer gereden maar ging natuurlijk niet goed.
dag daarna liep ze weer als vanouds als een zonnetje.
wat het is, idk ik heb geen last van wedstrijdstress.
tuurlijk zal ik vast wel een beetje anders rijden maar dat heeft iedreen.
mijn ambitie is om met deze pony minimaal het Z te halen, ze heeft super bewegingen, echt een pony met potentie maar nu.....
ik heb nu dus in 3 wedstrijden 1 wp gereden (die eigenlijk niet verdiend was) echt erg dit....

ik hoop dat iemand de moeite heeft genomen om dit te lezen, ikzelf heb altijd een hekel aan lange verhalen.
ik wist niet waar ik het moest zetten, als het fout staat mag het verplaatst worden

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:24

Hè,wat banketstaaf voor je!
Heb je zo hard gewerkt en dan dikke pech.
Ik weet niet of het mogelijk is bij jou,maar miss helpt het als je veel buiten gaat rijden/wandelen om je pony aan van alles en nog wat te laten wennen,schijnbaar is ze erg van slag in een vreemde omgeving.Ook op buitenrit kun je haar lekker aan het werk zetten en zo kun je proberen om har aandacht af te leiden van alle 'enge'dingen om jullie heen.
;) Heel veel succes!

__PSM__

Re: het lukt maar niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:07

Ga eens wat vaker achter elkaar, ga om lekker te rijden :) en laat je niet op stang jagen door de punten, misschien hebben jij en je pony wel gewoon iets meer routine nodig :)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:09

jeetje wat banketstaaf voor je! ik ken ongeveer het zelfde probleem. thuis super lopen maar op de wedstrijd inpuls impuls en nog veel meer impuls verlies!
miss kun je thuis ook aan de gang gaan met parasols, zeiltjes, handdoekjes, paraplus. probeer een beetje te denken wat ze eng vind op een wedstrijd.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:12

Blijven proberen, het komt wel goed!
Als je maar niet opgeeft. :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:20

Natuurlijk is het leuk dat je in de B elke keer met punten thuiskwam, maar dat garandeert niet dat je in de L1 dan ook meteen succes hebt. Hoewel niet veel, wordt er toch meer gevraagd in de L1, niet alleen aan oefeningen, ook aan aanleuning en ontspannenheid. Het kan best zijn dat je pony in de B met haar neus voor de loodlijn toch punten kreeg, in de L1 en verder is dat niet meer zo vanzelfsprekend.
Daarnaast, je gaat toch naar een andere locatie. Je pony kan door het ongeval met de trailer een soort stress opgebouwd hebben, die er tijdens de wedstrijd uitkomt, ze moet immers eerst weer op de trailer om naar wedstrijd te gaan. Wat je zegt over jezelf, dat je geen wedstrijdstress hebt, het kan zijn dat je van binnen toch denkt aan die punten, aan het 'moeten' presteren, en daardoor minder rijdt. Je pony pakt dat gevoel over, en daardoor gaat het nog minder, zo beland je in een neerwaartse spiraal.
Ik vind de resultaten van je eerste wedstrijd nou echt niet slecht hoor, helemaal niet. De andere genoemde punten zijn inderdaad niet goed, maar als het goed is, heb je dan ook een volgeschreven protocol teruggekregen met tips waar je op moet letten.

Ga nu niet bij de pakken neerzitten, dan blijf je neerslachtig, en dat is helemaal niet nodig. Vraag of je instructrice een keer meekan naar wedstrijd om te helpen bij het inrijden.

Zo, jij schreef een heel verhaal, ik ook ;-)! Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:39

Je moet in ieder geval niet opgeven. Ik zou inderdaad ook een keertje iemand meenemen die je even kan helpen met losrijden enz. Dan kun je waarschijnlijk al fijner je proefje in!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:45

Lekker veel buitenritten rijden :) Kan ze overal aan wennen, en niet rustig aan doen :P
Haar gewoon aan het werk zetten hoor (A)

X

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:04

dankjullie voor de reacties, ik rijd niet zo vaak buiten iniedergeval niet alleen want dat is nog niet helemaal betrouwbaar.(steigeren hard weghollen enzo)

@febe:mijn instructrice gaat altijd mee het is haar pony
@kleinvosje:dankje, in de B liep ze wel goed in de aanleuning, ik weet niet wat het is maar vanaf dat ik in de L rijd lukt het niet meer.(thuis gaat het steeds beter..)
dat ongeval was na haar eerste wedstrijd, sindsdien is ze veel voorzichtiger geworden met uitladen ze let nu echt op. ze loopt overigens als een zonnetje de trailer op, al onze ponys trouwens.
@_psm_:vaker achter elkaar zal helaas niet lukken, dat is het liefste wat ik wil maar mijn ouders houden helemaal niet van paarden en geven als excuus dat ik mijn school niet moet vergeten.
@axmigo:dankjewel ik zet door

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:08

nog even een toevoeging: mijn pony heeft vanaf dat ik haar had onweis veel moeite met de aanleuning het gaat nu wel beter maar binnenkort komt er een masseur om even te kijken of er iets niet goed zit.
voor de zekerheid

Janinenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:32

precies, denk eventjes niet aan de punten maar rij het eens voor plezier, denk maar eens laat die punten maar even zitten en rij gewoon lekker ! dit kan ook al wonderen doen :) heel veel succeees :D :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:35

Wodan12 schreef:
precies, denk eventjes niet aan de punten maar rij het eens voor plezier, denk maar eens laat die punten maar even zitten en rij gewoon lekker ! dit kan ook al wonderen doen :) heel veel succeees :D :D

dankje :)

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 06:23

precies! je legt wel erg de nadruk op wat je wil bereiken!! en krijg de indruk dat je vergeet te genieten. Het is een levend wezen, geen brommer. desnoods start je een paar keer hc, gewoon voor het vertrouwen, dan heb jij in iedere geval geen stress

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 18:59

aurora12 schreef:
precies! je legt wel erg de nadruk op wat je wil bereiken!! en krijg de indruk dat je vergeet te genieten. Het is een levend wezen, geen brommer. desnoods start je een paar keer hc, gewoon voor het vertrouwen, dan heb jij in iedere geval geen stress

ja ik weet ook wel dat ik er eigenlijk meer plezier aan moet hebben, want als het niet goed gaat (zoals dus de laatste keren) ben ik 2 uur daarna nog van de kaart.
en dat is natuurlijk niet goed.
ik ben blijkbaar té gemotiveerd....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:02

Kun je niet eens gewoon op een andere locatie gaan rijden, maar dan niet voor wedstrijd?

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:21

Gewoon eraan denken wat de prioriteit is van paardrijden. Waarom doe je dat? Is dat een kast vol prijzen of is dat de prettige samenwerking tussen mens een paard? Zorg dat wedstrijden, als je die perse wilt rijden, ook voor je paard een plezierige ervaring worden. Die prijzen heb je over 30 jaar (ofzo) weinig meer aan, aan prettige herinneringen wel!
Als eerste moet je werken aan het trailerladen en rijden. De trailer moet ze niet van in de stress raken want dan wordt het op een wedstrijdterrein dubbel zo lastig. Ik zou haar vaak in en uitladen en overladen met complimentjes en knuffels als ze het goed doet. Als ze het niet zo goed doet natuurlijk niet gaan lopen straffen anders krijgt ze nog meer stress. Gaat in en uitladen goed zonder dwang, dan korte stukjes rijden en liefst naar leuke plekken. Lekker naar het bos en met haar wandelen, of lekker naar een weiland met gras. Ga lekker met haar rijden op onbekende locaties.
Als je op wedstrijden bent, zorg dan dat ze eerst helemaal ontspannen is voordat je iets van haar gaat vragen. Zorg dus dat je op tijd bent en lekker lang kan losrijden. Laat haar goed kijken naar alles wat ze eng vind en als ze in de ring spoken ziet, negeer haar gedrag en rijd zo gewoon mogelijk door. Ik zou na het proefje als ze als een giraf liep gewoon een tijdje doorrijden op het losrij terrein tot ze wel naar je zin loopt, dan belonen en tevreden afstappen.
Ik denk namelijk dat jou paardje heel goed doorheeft dat je gefocust bent dat het goed moet gaan in de proef. Die spanning pikt ze waarschijnlijk goed op. Zorg dat je zelf met veel vertrouwen bent in de proef en dat lukt alleen als je minder gefocust ben op succes. Het is wel goed dat je doelgericht bezig bent hoor, begrijp me niet verkeerd, maar laat het gewoon niet te belangrijk worden, die wedstrijden.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:11

Citaat:
in november had ik mijn eerste L1 wedstrijd, dit ging vreselijk en resulteerde in 177&181.
daar schrok ik me al wezenloos van, kon ik weten dat het alleen maar slechter zou worden?

Dat vond ik best wel goede punten! Alleen zijn de anderen wel wat minder..
Maar je zegt wel dat je heel snel door de b bent gegaan. Dat wil niet zeggen dat dat zo door zal gaan tot de z. Jullie moeten beide nog veel leren en zoals je schreef vind ze het nogal eng op wedstrijden. Ik zou gewoon veel naar wedstrijden gaan zodat het wat gewoner wordt. Verder gewoon thuis verder trainen, dan komt het vast wel goed! Er zijn genoeg mensen die een jaar of langer over een bepaalde klasse doen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:19

Elke combi heeft zn ups en downs, mss zitten jullie even in een dip. Even de druk er af halen en ontspannen met je pony helpt soms om weer even wat wederzijds begrip te kweken. Van buitenrijden worden ze wel lekker fris in t hoofd. Leg geen druk op jezelf en accepteer dat jullie beide levende wezens zijn, dat goed rijden en de motivatie komt wel weer terug.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:55

Weet iemand hoe lang je van te voren moet melden dat je HC start?.

Ik wil bv op de dag of zelfs voor het starten melden dat ik HC start. Mag dat?. Of moet ik dat met aanmelden bij wedstrijd sec, doen?.

Kan iemand dit zeggen anders ga ik bellen maandag. Maar ja KNHS in hoeverre weet ik dan het juiste antwoord?.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:01

Dat moet je in overleg doen met de vereniging,niet alle verenigingen hebben plaats voor HC starts.

On-topic:probeer tijdens een wedstrijd er 1 ding uit te pikken wat je vooral goed wilt doen.Wees tevreden als dat dingetje lukt,ongeacht je punten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:39

Ambre ik sta al ingeschreven alleen twijfel ik nog om te gaan als ik misschien HC start geeft het minder stress bij ons en rij ik toch mijn proefje.

Ik haal niet echt uit de regels wanneer je moet melden dat je HC start.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:46

kan het niet zijn dat je paard te gespannen is met wedstrijd omdat ze nog spanning heeft van de trailer sinds haar ongelukje?
Kan je niet eens met de trailer op pad naar iets anders dan een wedstrijd, iets wat je paard erg leuk vind, het bos in ofzo?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:49

Nee dat is het absoluut niet???? Waarom deze opmerking??.
Als dat ze was had ik dat wel geschreven. Ga wekelijks op pad met een vrachtwagen.

Ik schrijf dus ONZE spanning dus ga er geen onzin bij halen naar hoe en wat dat is ONS probleem.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:42

sorry prisca maar snap je reactie niet, ik heb het over de ts en niet over jou.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:54

Wat vervelend! Misschien moet je wat vaker wedstrijden rijden en er sowieso niet teveel van verwachten in het begin. Dan raakt je pony er steeds meer aan gewend en kan het alleen maar beter gaan (: