achterin zadel zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

achterin zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:29

Heel vervelend, ik ga ongemerkt als ik aan het lichtrijden ben achterin mijn zadel zitten.
waardoor ik (volgens mijn instructrice) achterop de lendenen ga zitten en mijn pony meer moeite heeft met nageven.
iemand tips?

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:44

hmm erg lastig, maar ik denk dat je hierbij gewoon moet blijven nadenken als je licht rijd dat je meer voorin moet zitten zeg maar. Heb je beugels niet iets kort? hierdoor ga je meestal ook meer naar de achterkant van je zadel zitten.

Ayasha
Blogger

Re: achterin zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:45

als je op de lendenen kan gaan zitten dan vrees ik dat je zadel sowieso te lang is voor jouw pony. :) Het kan zijn dat je zadel ook te groot is voor jou kwa zitmaat waardoor je niet fijn in je zadel kan gaan zitten en je dus constant zoekt waar je evenwichtspunt zit... Een keer te veel naar voren, dan weer wat te veel naar achteren maar nooit waar het moet. :)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:52

Gewoon concentreren erop dat je niet achterin het zadel gaat zitten ;)

X

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:22

Asmara schreef:
Gewoon concentreren erop dat je niet achterin het zadel gaat zitten ;)

X

Wou ik net zeggen, is zo simpel :D

Nee even zonder gekheid, als je zeker weet dat het zadel goed past en jij ook goed op het zadel :P , misschien regelmatig zonder zadel of zonder beugels rijden, dit om je zit en evenwicht te trainen. Kun je geen foto plaatsen van jou in het zadel? Misschien zie ik, of iemand anders hier op bokt, wel een anders probleem.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:48

mimeslosydy schreef:
Heel vervelend, ik ga ongemerkt als ik aan het lichtrijden ben achterin mijn zadel zitten.
waardoor ik (volgens mijn instructrice) achterop de lendenen ga zitten en mijn pony meer moeite heeft met nageven.
iemand tips?

Als je zadel echt voorbij de T18 komt dan is dit zeer problematisch en zou ik als de wiedeweerga een zadelmaker laten komen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:15

Beugels gaatje langer maken..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:25

Schangah schreef:
mimeslosydy schreef:
iemand tips?

Als je zadel echt voorbij de T18 komt dan is dit zeer problematisch en zou ik als de wiedeweerga een zadelmaker laten komen!

mijn zadel ligt goed hoor, weet ik echt zeker is nagekeken.
maar ik zit ook niet echt recht op de lendenen dan maar een beetje en dat is blijkbaar al genoeg.
ik heb laatst nog mijn beugels gaatje langer gedaan...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:28

ligt je zadel dan ook niet achterover? als je zadel goed recht ligt en de maat van het zadel is goed dan is het aan jou om te oefenen met rijden om voorin te gaan en blijven zitten,laat ook op je been ligging letten steek je ze naar voren? dan ga je ook meer achterin zitten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:44

knollentuin schreef:
ligt je zadel dan ook niet achterover? als je zadel goed recht ligt en de maat van het zadel is goed dan is het aan jou om te oefenen met rijden om voorin te gaan en blijven zitten,laat ook op je been ligging letten steek je ze naar voren? dan ga je ook meer achterin zitten

nee het ligt echt aan mij :P
ja ik steek mijn benen ook wat naar voren ja, vergeten te zeggen hierdoor ga ik dus ook achterover zitten.(iniedergeval meer)
soms denk ik hé meer naar voren zitten maar meestal heb ik het druk genoeg met rijden waardoor ik het weer vergeet...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:46

Ja maar zo is het dus met alles,en is eerlijk gezegd geen excuus.
oefenen oefenen en zelf kritisch blijven en discipline hebben..klinkt erg streng maar zo is het nu eenmaal

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:48

Elisa2 schreef:
Beugels gaatje langer maken..

maar telange beugels zijn ook weer zo vervelend
Bij mij schieten men voeten er dan soms uit

maarjah wat mot ik zeggen met mn anderhalf jaar ervaring??:P

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:49

knollentuin schreef:
Ja maar zo is het dus met alles,en is eerlijk gezegd geen excuus.
oefenen oefenen en zelf kritisch blijven en discipline hebben..klinkt erg streng maar zo is het nu eenmaal

waar staat hier een excuus?
ik zeg toch dat het aan mij ligt???

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:51

het excuus is dat je het te druk hebt met rijden en het daarom vergeet ;) geeft niet maar zo is er altijd wel iets waardoor er iets niet lukt dat heeft iedereen,niet meteen boos worden hoor zo is het niet bedoeld *D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:56

Allereerst, beugels langer doen heeft pas zin als jij verder naar voren kan blijven zitten. Anders heeft het alleen maar nadelige effecten.

Ik kan je eigenlijk alleen zitles aanbevelen, en dan echt bij iemand die weet waar hij het over heeft. Ik had exact hetzelfde probleem. Als je foto's van mij zag, dan leek het haast alsof ik me optrok aan de teugels. Terwijl die dus gewoon in een boogje hingen. Maar mijn benen zaten vrij ver naar voren en ik zat helemaal achterop de lepel. Beugels langer maken had geen enkele zin, want dan kon ik er gewoon niet meer bij.
Door correct op mijn paard gezet te worden, was ineens het hele probleem opgelost. In 1 les! En prompt konden mijn beugels langer.....

Ikzelf heb zitles van Monya van de Balingehof gehad, ik weet niet of dat qua afstand voor jou haalbaar is, maar het is zeker een aanrader!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:11

knollentuin schreef:
het excuus is dat je het te druk hebt met rijden en het daarom vergeet ;) geeft niet maar zo is er altijd wel iets waardoor er iets niet lukt dat heeft iedereen,niet meteen boos worden hoor zo is het niet bedoeld *D

ohw ja ik snap hem, was van mij ook niet boos bedoeld :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:56

mimeslosydy schreef:
maar ik zit ook niet echt recht op de lendenen dan maar een beetje en dat is blijkbaar al genoeg.

Daarom dus dat het ook geen beetje mag ;) Als jij ook maar een mm "op" de lendenen kan gaan zitten is je zadel niet goed.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:36

Kan het zijn dat je met een te holle rug zit en/of met je benen iets te ver naar voren? Daarvan ga je ook naar achter kiepen, vooral bij lichtrijden...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 04:37

Met welke gang heb je dit het meest? Als het voornamelijk in de draf met lichtrijden is dan kan het betekenen dat je enkels niet meer in een loodlijn onder heupkolom zit (dus vaak wat naar voren zwaaien)
Maar het kan ook zijn dat je bekken te ver naar voren kantelt.

Even ervan uitgaat dat het zadel niet te klein voor je is!
Een te groot zadel zou geen effect mogen hebben op je zit/houding, te klein wel.

Heb je een foto van je houding tijdens het rijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:48

Heb je een veelzijdigheidszadel? zoja dan kan een dressuurzadel ook nog uitkomst bieden.Veel mensen gaan namelijk in stoelzit{zo noem je dat} op een veelzijdigheidszadel.

Je zit ook teveel op je kont,terwijl je eigenlijk op de bal van je moet "staan" zodat je paard lekker onder jou door kan lopen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:44

Ayasha schreef:
mimeslosydy schreef:

Daarom dus dat het ook geen beetje mag ;) Als jij ook maar een mm "op" de lendenen kan gaan zitten is je zadel niet goed.

Juist ja, je mag nooit op de lendenen zitten, dit deel van de rug is niet dragend! Dus wie dit dan heeft nagekeken mag zijn huiswerk overdoen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:28

Elisa2 schreef:
Je zit ook teveel op je kont,terwijl je eigenlijk op de bal van je moet "staan" zodat je paard lekker onder jou door kan lopen.

Hoe weet je dat zij teveel op haar kont zit? Ik zou dat niet durven zeggen hoor. Mijn ervaring is juist dat veel mensen te veel op de voorkant zitten...
Je zou eigenlijk nét 'achter' je zitbeenknobbels moeten zitten.
En ja, je zou zo moeten zitten dan als het paard onder je vandaan is ('wegdenken'), je op je voeten land en niet omkiepert.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:03

D'r aan blijven denken, en het jezelf aanleren.
Dan komt het vast wel goed! :')

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:04

Blijven nadenken! en het jezelf aanleren

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:07

Elisa2 schreef:
Heb je een veelzijdigheidszadel? zoja dan kan een dressuurzadel ook nog uitkomst bieden.Veel mensen gaan namelijk in stoelzit{zo noem je dat} op een veelzijdigheidszadel.

ík rijd met een stubben dressuurzadel, hij ligt als een huis maar we gaan hem wel binnenkort opnieuw laten vullen omdat de ene kant wat harder voelt dan de andere.

ik steek idd mijn benen naar voren en dit heb ik alleen als ik lichtrijd in draf.