Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Simmie schreef:Klinkt misschien iets kort door de bocht, maar als je kramp krijgt in je armen en benen doe je zelf iets niet helemaal goed, denk ik.
Wat zegt je instructie er van? Die moet toch zien of je op een zodanige manier rijdt waardoor je verkrampt en spierpijn krijgt.
Je schrijft over kracht, dat je dat niet hebt. Ik denk dat je te veel kracht zet met je lijf tijdens het rijden en rijden doe je niet vanuit je kracht. Al geprobeerd gewoon ontspannend op je paard te rijden?
marise83 schreef:maar als je zo'n last hebt van kramp, lijkt me dat je niet ontspannen zit tijdens de dressuur.. Ik weet niet of je toevallig een beetje in de buurt van Breda woont, anders weet ik wel iemand bij wie je eens op de site kan kijken..
weet niet tot hoever ze komt, maar ze is wel heel erg goed!Jennyxx schreef:Misschien is het niet zo zeer dat je gespannen rijdt, maar dat je op kracht rijdt. Dat zou inderdaad niet nodig hoeven zijn. Een paard voelt een vlieg, dus zou hij jouw binnenbeen ook makkelijk moeten voelen. Je schrijft dat je een goede instructrice hebt. Maar misschien is zij inderdaad wel goed, alleen heeft zij de klik met jou paard niet. Ik zou toch eens een andere instructrice proberen. Succes!
marise83 schreef:zij komt aan huisweet niet tot hoever ze komt, maar ze is wel heel erg goed!
http://www.paardenmensinbalans.nl
hoop dat je er wat aan hebt! Boterfliegje schreef:marise83 schreef:denk dat je mss toch iets niet goed doet met rijden, zal zeker een goede instructrice zoeken, denk dat dat wel zal gaan helpen! Succes!!
ik hoop echt dat ik iets verkeerd doe. Mijn instructrice is een grand-prix amazone dus ik neem aan dat ze dit wel goed doet.
) Het bevalt me echt 100 keer beter, ik hoop dat jij het ook zo kan ervaren. Elpharo schreef:Ik heb ook wel es wat over haar gehoord, fijn dat je zo open staat om iets anders te proberen hoor! Ik heb ook van een goede amazone lesgehad, daarvan moest ik ook mijn paard aan de voorkant (veel!) druk geven en haar er van achteren bijrijden....dat kon ik niet. Nu heb ik met mijn eigen paard les van iemand die ook klassieke dressuurles geeft en gaat alles op heel weinig druk (wij rijden met iets meer druk dan de bedoeling is, want dat vindt mijn paard prettiger, anders zou het helemaal op een losse teugel gaan, maar dat komt ooit nog wel) Het bevalt me echt 100 keer beter, ik hoop dat jij het ook zo kan ervaren.
Succes ermee natuurlijk!
) maar vraag je eens het volgende af: is drijven aan de achterhand maar tegelijkertijd tegenhouden aan de voorkant niet net zoiets als met een auto gas geven met de rem erop? 
BBreedveld schreef:TS: Dit is een goedbedoelde post, dus zeker niet om je af te kraken (want ik vind het heel goed dat je navraag doet, zo leer je tenslotte) maar vraag je eens het volgende af: is drijven aan de achterhand maar tegelijkertijd tegenhouden aan de voorkant niet net zoiets als met een auto gas geven met de rem erop?
Al het gewicht dat jij in je handen krijgt (en waar je zelfs kramp van krijgt, zo te lezen) staat gelijk aan de druk die je paard in zijn nek en rug krijgt. Eigenlijk ben je bezig zijn ruggegraat samen te persen.
Kan best zijn dat je paard geleerd heeft, dat het zo hoort. In dat geval zal hij alleen zó stuurbaar zijn. Maar is dit wat jij wilt voor hem? Is dit de manier waarop je wilt rijden?
Je kan een paard op veel verschillende manieren africhten, maar het makkelijker een paard iets aan te leren dan om het iets af te leren. Als dit systeem niet bij jou of je paard past, kan je ervoor kiezen via een andere methode te rijden, bijvoorbeeld een methode waarbij meer van een losse rug en minimale hulpen uitgegaan wordt. Dat vereist dan wel dat jijzelf en je paard bij- en omgeschoold worden.
Het lijkt me hoe dan ook bij geen enkele methode de bedoeling dat je met zoveel kracht moet rijden, dus je zou twee dingen kunnen doen: zoek een andere instructrice die een soortgelijke achtergrond heeft als je huidige instructrice en laat die wat aan het probleem doen (ook in de grandprix is het niet de bedoeling dat je zoveel gewicht in je handen hebt!) of zoek een andere instructrice met een heel andere achtergrond en kijk of die je beter bevalt. Er zijn heel veel verschillende stijlen in de dressuur en veel daarvan hechten veel belang aan de lichtheid van de ruiterhand, het meer op de zit rijden enzovoorts. Veel van die stijlen zijn vertegenwoordigd op bokt. Ik doe zelf een holistische instructeursopleiding, duw weet wel e.e.a. van verschillende stijlen af. Vraag maar raak zou ik zeggen
Succes!